Miten suhtautua asiallisesti tämän lapsen vanhempiin?
Minulle tuli heinäkuussa hoitoon sisarukset, poika 2,5v ja tyttö 10kk(tyttö nyt 11kk). Näiden lasten isä aloitti työt ja lapset oli saatava hoitoon. Tuon 2,5v vielä ymmärtäisin, mutta pitääkö tyttökin tuoda kun äiti on kotona? Lapsina aivan ihanat, mutta miksi ihmiset on niin laiskoja. Äidillä ei ole mitään sairautta ym, jonka takia pienempikin olisi hoidossa.
Minulla on myös sisarukset, joiden äiti on yh ja hän on kotona, tyttö on 3v ja poika 1v 4kk, hoidon aloittivat maaliskuussa. Tämä kuitenkin on helpompi ymmärtää, koska nämä sisarukset ovat lastensuojelutapauksia, äiti ei vie heitä ulos, ei ole minkäänlaista rytmiä, kuria ym.
En tietenkään ole vanhemmille suoraan sanonut mielipiteitäni vaan yritän olla kohtelias. Silti surettaa tuo tyttö varsinkin kun joutuu olemaan hoidossa. Asia olisi eri, jos molemmat olisi töissä, sillon ymmärtäisin.
Harmittaa myös, koska tämä 11kk ikäinen tyttö tuodaan hoitoon, vaikka olisi kipeä, äiti ei viitsi pitää kotona ja sama juttu on tuon vanhemman lapsen kanssa.
Kommentit (33)
Mitä tätä asiaa täällä vatvomaan, Suomessa ainakin toistaiseksi kaikilla lapsilla on subjektiivinen oikeus päivähoitoon. Vaikka vanhemmat tai toinen näistä olisi kotona. Toinen keskustelunaihe sitten onkin, tulisiko tilanteeseen tehdä muutos. Joidenkin kohdalla päivähoito on varmasti pelastus, mutta niinkuin kaikessa, myös tällä saralla löytyy varmasti vapaamatkustajia.
Tuo on juuri sitä järjetöntä psykologisointia kun joka asiasta pitää tehdä trauma ja ongelma.
Kyseinen lapsi on nyt 10-vuotias, terve ja hyvinvoiva kuin mikä. Ei trauman traumaa mistään, vaan pikemminkin iloinen ja onnellinen lapsi, jolla on paljon hyviä ja läheisiä ihmissuhteita.
Eikä ollut traumoja silloin alle 2-vuotiaanakaan. Lapsella on ja oli silloin läheinen suhde myös isäänsä, isovanhempiin ja kummitätiin. Äiti oli välillä pois pari yötä, mutta niinhän äiti ja isä ovat olleet koko lapsen elämän ajan vähän väliä töidensäkin takia. Ei lapsi siitä traumoja saa, jos ympärillä on riittävästi läheisiä ihmisiä. Eri asia tietysti sellaisessa perheessä jossa lapset sidotaan epäterveesti pelkkään äitiin, mutta meillä ei ole niin tehty koskaan. Joskus äiti oli sillä tavalla kipeä, että äidin syliin ei saanut mennä, mutta silloin oli muita sylejä ja äidillä oli aikaa esim. vieritellä palloa lattialla jne. Väillä äiti oli väsynyt, mutta kuka nyt ei joskus olisi väsynyt? Silloinkin lapsella oli myös muita läheisiä ihmisiä ja lapselle kyllä kerrottiin että äiti on kipeä.
t. #17 & 29
Varmasti heillä on syynsä tehdä noin eikä sinun tarvitse siihen mitenkään erityisesti suhtautua. Lapset siis tulevat sinun hoidettaviksesi? Silloinhan sinä voit osaltasi tehdä heidän elämästään mukavamman. Eli tätäkin asiaa voi lähestyä positiivisesti.
puutteeseen on tosi vaikea suhtauta yhtään mitenkään.
miksi laittavat lapset hoitoon. Ainut mistä ilmaisisin mielipiteeni, on tuo sairaana hoitoon tuominen. Sitä ei tarvitse hyväksyä vaan lapsen voi käännyttää ovelta takaisin.
vastaan, vaikka näkisi, että ovat kipeitä. Tai ainakin äitini on muistaakseni näin sanonut, kun ollaan tätä aihetta joskus sivuttu ja joskus juteltu enemmänkin.
Ap:lle sanon samaa kun kakkonen eli ajattele, että voit hoidollasi tehdä näiden lasten elämästä paremman. Heillä on varmasti syynsä tuohon, vaikka se oudolta kuulostaakin.
kukaan veisi vauvan hoitoon ja lepäilisi itse kotona ihan ilman mitään syytä. Luultavasti on jotain mitä eivät ole halunneet sinulle kertoa. Kipeitä lapsia ei tietenkään tule ottaa hoitoon.
Ota yhteys esimieheen, jos tuovat kipeitä lapsia hoitoon, etkä kykene sanomaan että kotona sairastetaan!
vastaan, vaikka näkisi, että ovat kipeitä. Tai ainakin äitini on muistaakseni näin sanonut, kun ollaan tätä aihetta joskus sivuttu ja joskus juteltu enemmänkin.
Ap:lle sanon samaa kun kakkonen eli ajattele, että voit hoidollasi tehdä näiden lasten elämästä paremman. Heillä on varmasti syynsä tuohon, vaikka se oudolta kuulostaakin.
Miten yhteen hoitopaikkaan on sattunut kaksi näin "erikoista" perhettä?
Siinä ei ole kyse pelkästään tästä sairaasta lapsesta vaan muistakin hoitopaikan lapsista ja hoitajasta itsestään sekä hänen perheestä. Hoitajan velvollisuus on käännyttää sairas lapsi takaisin. Soittaahan hoitaja vanhemmat hakemaankin lapsen, jos lapsi sairastuu kesken päivän.
Meillä muuten ei pph:lle sijoitetakaan lapsia, joiden jompi kumpi vanhempi on kotona. Tällaiset lapset laitetaan tarhaan, jos hoitopaikkaa ovat vailla.
siitä mitä ajattelen siitä, että heidän pieni tyttökin on hoidossa. Tiedän, että se on perheen oma asia. Silti surullista toisaalta tytön kannalta.
Ja joku epäili ammattitaitoani. Olen hoitanut lapsia 20v eli ammattitaitoa löytyy ja vanhemmat kiitelleet hyvästä hoidosta. Hoidon laatuun ei vaikuta todellakaan se, että lapset kotona ym.
ap
miksi laittavat lapset hoitoon. Ainut mistä ilmaisisin mielipiteeni, on tuo sairaana hoitoon tuominen. Sitä ei tarvitse hyväksyä vaan lapsen voi käännyttää ovelta takaisin.
ainakaan hoitaja minun mieleeni ja epäilisin suuresti ammattitaitoasi jos otat sairaan lapsen hoitoon.
Hoitajat ei juorua sitä eteenpäin, heillä on vaitiolovelvollisuus ja tämä ap ainakin itse sanoi, että on muuuttanut tarinaa, joten siitä ei voi tunnistaa.
Ja itse olen ollut pph, vanhemmat ovat kertoneet, jos heillä on kotona jotain ongelmia ja muutenkin oon kaikkien hoitolasten vanhempien kanssa ystävystynyt ja kyllä minä itse ainakin olen sanonut, jos meillä tapahtunut jotain. En yksityiskohtia, mutta kuitenkin.
Jokaisen asia kyllä, että kertooko, mutta turha sit itkeä, että katsotaan kieroon jne.