onko teistä ihan ok uhkailla 4-vuotiasta sillä että
poliisit tulee hakemaan hänet pois kotoa jos hän kirkuu=kiukuttelee ilman syytä? ts naapurit luulee et hällä joku hätä.
Kommentit (44)
koskaan pelotella että joku tulee ja vie.
lapselle voi ihan pienestä pitäen opettaa, että pippelin räpläämiset jne ovat oma juttu ja ne tehdään yksinään.
Lasta ei saisi koskaan pelotella, että joku tulee ja vie.
Pelottelemalla kasvattaminen on todella heikkoa vanhemmuutta.
Perusturvallisuudesta ei ole silloin tietoakaan.
Esim. " Ei kuulu, huuda kovempaa! Mitä sanoit, en kuule kun täällä huudetaan. Jne...
Perusturvallisuudesta ei ole silloin tietoakaan.
On yritetty huoneeseen kantamista jne
ap
Minusta ei ole oikein opettaa lapselle että poliisia on aihetta pelätä. Poliisithan auttavat, ja ovat sitä varten että meillä kaikilla olisi turvallista.
Lastensuojelu saattaa tulla hakemaan lapsen pois jos kotiolot ovat huonot, mutta sitäkään ei kannata lapselle selittää että se olisi lapsen syytä ja huono juttu että joutuu huostaan.
nelivuotiaalle. Meillä on aina raivarit, kun HAKEE tarhasta. Siinä tilanteessa on oltu cool ja vaikka kannettu sinnittelevä lapsi autoon väkisin. Kotona on rauhoittumisen jälkeen nuhdeltu ja keskusteltu. Meillä on alkanut toimia tosi hyvin se, että aina, kun lähtee kiltisti tarhasta, saa tarran. Kun on ansainnut kymmenen tarraa, saa jonkin pienen palkkion. Jos meinaa aloittaa kiukuttelun tarhassa, riittää pieni muistutus: "Lähteekö X kiltisti... Muistapa, mitä on luvattu."
auttaa yleensä jossain vaiheessa. Meillä meni noin puoli vuotta 4-vuotiaan kanssa ja nyt jo ymmärtää, että tottelemattomuudsta tai turhasta kiukuttelusta mennään omaan huoneeseen rauhottumaan. Siihen vain tarvittiin aika monta kertaa toistoa ja kärsivällisyyttä.
ja tuntuu että se huuto on vaan pahentunut tämän viimesen puolen vuoden aikana (nyt 5 v). Kyllähän se "jäähy" toimii --- jonkun aikaa. Kun liikaa räyhää joutuu sohvalle istumaan ja siinä istuu hiljaa kunnes sanotaan, että nyt saa tulla pois - ja yleensä siis kaava menee niin, että istuu hetken (puol min- pari minuuttia, riippuu mitä olen tekemässä ja voinko keskeyttää sen vai en), sitten menen juttelemaan miten ei sovi käyttäytyä ja miten siinä tilanteessa olisi voinut käyttäytyä, hoidetaan anteeksipyynnöt jne, sitten saa tulla takasin jatkamaan leikkiä tms.
Mutta - kun uusi huuto saattaa tulla heti viiden minuutin päästä... se siis toimii sen hetken, mutta ei saa aikaan mitään pysyvämpää vaikutusta...
ensihätäapu on aina kädet kasvoihin: 'äiti rakastaa sua, mutta meidän perheessä ei huudeta tolla tavalla'. Parhaina päivinä toimii... tarpeeks monta kertaa kun sitä on yrittänyt, niin sitten sohvalle...
Ensinnäkään ne poliisit ei vie lasta vaan lastensuojeluviranomaiset. Toisekseen kuvittele tilanne; ajat ylinopeutta, poliisi pysäyttää ja antaa sinulle sakot. Sakkoja varten joudut menemään poliisiautoon, tyttösi jää yksin paskajäykkänä autoon ja pelkää että nyt ne poliisit vei äidin. Tässä nyt yksi esimerkki, tiedän että näin on käynyt, lapsi kirkunut "hengenhädässä" autossa. Toinen esimerkki että lapset kysyneet et viekö nuo poliisit nyt meidät. Poliisi ei ole paha vaan auttaja, on monia tilanteita joissa lapsesi voi oikeasti olla hädässä ja ikävä tilanne jos siinä vaiheessa pelkää auttajaansa. Ihan vaikka kolaripaikalla. Ethän varmasti pelottele lastasi lääkärilläkään?
Ensinnäkään ne poliisit ei vie lasta vaan lastensuojeluviranomaiset. Toisekseen kuvittele tilanne; ajat ylinopeutta, poliisi pysäyttää ja antaa sinulle sakot. Sakkoja varten joudut menemään poliisiautoon, tyttösi jää yksin paskajäykkänä autoon ja pelkää että nyt ne poliisit vei äidin. Tässä nyt yksi esimerkki, tiedän että näin on käynyt, lapsi kirkunut "hengenhädässä" autossa. Toinen esimerkki että lapset kysyneet et viekö nuo poliisit nyt meidät. Poliisi ei ole paha vaan auttaja, on monia tilanteita joissa lapsesi voi oikeasti olla hädässä ja ikävä tilanne jos siinä vaiheessa pelkää auttajaansa. Ihan vaikka kolaripaikalla. Ethän varmasti pelottele lastasi lääkärilläkään?
jos takapenkille jää pieni lapsi!
jos takapenkille jää pieni lapsi!
jos lapsi vetää överiksi. Jos ei osaa olla nätisti esim. kaupassa niin on turha toivoa saavansa poppareita saunan jälkeen tai jos riekkuu bussissa niin ei tarvitse katsoa Smurffeja vähään aikaan jne.
Minua ei ole kyllä poliisi auttanut ikinä, missään
kuitenkin? Tuskin kukaan haluaa turpiinsa tai joutua ryöstön kohteeksi jotta saa kokea poliisin avun :)
joka korva seinässä kyttää naapurin virheitä vittu hanki elämä jo!!!
siis ihan totta, ei se vaan aina mene niin, että vanhempien johdonmukainen toiminta tuottaa tottelevaisia lapsia. Esikoisella on ollut nyt puolitoista vuotta valtava uhma, ja noin vuoden ajan käytin johdonmukaisesti ja oikeaoppisesti jäähyä, ei toimi niin ei toimi. Vai eikö niin voi sanoa vuoden jälkeen? Nyt kun on vauva kuvioissa, en enää käytä jäähyä, koska joutuisin joka kerta lapsen kantamaan ja pitämään häntä aluksi jäähyllä, koska ei todellakaan mene sinne suosiolla, saatikka jää. Ja ei todellakaan ole aina kädet vapaina, kun se vauvakin on siinä hoidettavana. Joten, jos teidän lapsenne kohdalla johdonmukaisuus toimii, se ei ehkä toimi superhankalan lapsen kohdalla. Pikkasen meinaa minulla ärsytyskynnys ylittyä näistä kaikkitietävistä viesteistä...
Älytön huuto alkaa ihan "turhista" asioista, kuten että huoneen ovi on kiinni, ei ehdi ensin ovelle tms. Ja tämä on to-del-la rasittavaa, lisäksi kun se tapahtuu monta kertaa päivässä. Pitäisi olla rautahermot, mutta kun ei aina ole...
Itse yritän pitää pokkani, ja jatkaa tilanteesta normaalilla äänensävyllä, ehdottaa että seuraavalla kerralla sitten saa mennä ensin, vaihtaa puheenaihetta jne. Yleensä helpottaa se, kun kysyn, että "tuliko sinulle paha mieli siitä, kun et ollutkaan ensimmäisenä" , tai mitä nyt sitten onkin tapahtunut. Tämä tepsii kaikista parhaiten, tyttö myöntää, että näin on, ja sitten selitän asian uudelleen, että miksi homma ei mennyt hänen mielensä mukaan. Mutta ymmärrän täysin, että joka vollotusta ei jaksa alkaa analysoimaan erikseen.
Yksi kiinnostava juttu sattui pari päivää sitten, kun pihaleikeissä hän ei saanut jotain lelua, ja alkoi parkua. Sitten hetken päästä hän itse sanoi, että "minua harmitti, kun kaveri otti juuri sen lelun, mitä halusin". Silloin ajattelin, että olen jossain kohti toiminut oikein, hän tavallaan osasi itse lopettaa parkumisen, kun osasi nimetä sille syyn.
täytyy myöntää, että itsekin sitä harrastan tiukoissa paikoissa.
Poliisilla en uhkailisi. Menee vähän överiksi, syö turvallisuutta. Ja antaa poliisista pelottavan kuvan, jonkun joka ei ole kaveri, vaan kamala ukko joka vie putkaan.
Mä uhkailen sillä, tai oikeammin annan viimeisen varoituksen sanomalla, että jos ei jokin hölmöily lopu, niin lempilelut menee arestiin pariksi päiväksi. Trampoliinilla jos alkaa toisen päälle hyppiminen/yleinen häiriö, niin trampalle ei ole asiaa loppupäivänä.
Jos ap on vielä linjoilla, kannattaa lukea keskustelu "Pilaako toi ...kakara...". Vaikka alku on tosi aggressiivinen, siinä on sisällä musta parasta keskustelua, mitä tästä samasta aiheesta mä olen täällä nähnyt.
t. 8
Nuo asiat mistä tyttö "kilhataa" on oikeesti ihan mitättömiä, ja on jo sen ikänen et tajuaa puhetta, tämä selitys on ainoo mikä tehonnu ku tajuaa itekkin ettei hänellä oo hätää eikä halua kotoaan pois. Mut teenko nyt jonku kardinaalimunauksen sit turvallisuudentunteen tms kannalta?!! ap
sanoa lapselle että jos kirkuu ilman syytä niin joku voi luulla että on oikea hätä ja soittaa poliisit paikalle. Sehän on TOTTA! Joten mitä vikaa muka?