Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi päästätte lapsenne lihomaan?

Vierailija
01.09.2009 |

Nykyään puhutaan paljon siitä, kuinka jo pienillä lapsilla on ylipainoa ja ongelma vain lisääntyy teini-ikään tultaessa.

Miksi SINÄ vanhempana et huolehdi, että lapsesi paino pysyy kurissa?

Aineenvaihduntahäiriöitä ym. sairastavien lasten äidit, tämä kysymys ei sitten koske teitä.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sinun vikasi jos olet masentunu. Onko teillä lemmikkiä? Ehdottaisinkin että hankitte tytölle koiran jonka kanssa saa ulkoilla ja lenkkeillä joku keskisuuri rotu ettei vaadi liikaa liikuntaa samalla laihdut itsekin.

Vierailija
42/84 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 lasta, josta yksi on "pyöreämpi". Ei mielestäni vielä ainakaan mikään ihan läski, mutta painoa enemmän kun muilla samaan aikaan. Muut kolme luuta ja nahkaa. Tämä lihava lapsi on nyt 6v ja ihan normaali lapsi: harrastaa liikuntaa ja touhuaa muutenkin normaalin lapsen tavoin. Meillä ei syödä herkkuja kun harvoin. Ja tämä kyseinen lapsi tykkää syödä just salaatteja yms. terveellistä. Mutta paino vain nousee. Ja muilla ei. Eli kerropa mulle, oi sinä viisas ap, että mitä mun pitäis tehdä tämän yhden kanssa??

Turha av:lta hakea mitään rehellisiä vastauksia sellaiselta mammalta joka on itse ylipainoinenn, mies on lihava ja lapset. Itse en ole juuri koskaan nähnyt perhettä jossa vain yksi lapsi olisi lihava/ylipainoinen. Lähes aina niin vanhemmatkin ovat rotevia kuin sisaruksetkin. Tällaisilta henkilöiltä olisi kiva saada vastauksia!!

Itse olen 175cm/60kg. Että en mielestäni mikään ihan maailman suurin läski! Mutta nuorimmalla vaan paino nousee...

Tämä siis kun olin lapsi, n. 8-12v. Mutta onneksi fiksu äitini päätti tehdä asialle jotain ja 14 vuotiaana olinkin sitten samanpainoinen kuin 10 vuotiaana mutta pituutta oli tullut 15cm lisää, ja olin hoikka. Samoissa mitoissa ollaan edelleen, yhden lapsen jälkeen, kuin silloin 14 vuotiaana. Vanhempien asia on tehdä jotain ja jos ei mikään auta ja yksi lapsista vaan lihoo samalla ruokavaliolla jolla muut pysyvät normaalipainoisina niin silloin on syytä viedä lapsi lääkäriin ja tarkistuttaa ettei ole mitään fyysistä vikaa minkä takia painoa kertyy. Minä tiedän itse tarkalleen miksi olin lihava: Meillä oli huoltoasema ja minä olin varsinainen herkkusuu, siskoni ei ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"olen 165cm ja painan 75kg ja ihan hoikka" -tyyppejä. Jos ei huomaa lihavuutta itsessään, niin miten voisi sitten täydellisessä "terveen pyöreässä / rotevassa" lasessaan nähdä...

Vierailija
44/84 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oli tärkeämpää ratkaista ne ensin. Sä et voi edes kuvitella, millaisia, mutta tosiaan sellaisia että sen enempää minulla vanhempana kuin lapsella itselläänkään ei riittänyt paukkuja mihinkään laihduttamiseen. Ja lohtusyöminenkin oli ihan rehellisesti tarpeen, koska parempi vähän lihava lapsi kuin itsensä tappanut. Ja joo tiedän, että on tereellisempiäkin keinoja hoitaa ahdistusta ja masennusta ja me käytettiin kaikkia niitäkin. mutta oikeesti, siinä tilanteessa säkin käytät aivan kaikkia kienoja, myös niitä huonompia.

Vierailija
45/84 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 lasta, josta yksi on "pyöreämpi". Ei mielestäni vielä ainakaan mikään ihan läski, mutta painoa enemmän kun muilla samaan aikaan. Muut kolme luuta ja nahkaa.

Tämä lihava lapsi on nyt 6v ja ihan normaali lapsi: harrastaa liikuntaa ja touhuaa muutenkin normaalin lapsen tavoin. Meillä ei syödä herkkuja kun harvoin. Ja tämä kyseinen lapsi tykkää syödä just salaatteja yms. terveellistä.

Mutta paino vain nousee. Ja muilla ei.

Eli kerropa mulle, oi sinä viisas ap, että mitä mun pitäis tehdä tämän yhden kanssa??

Vierailija
46/84 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ainoa asia missä hän on elämässään "onnistunut" on se, että lapsensa ovat normaalipainoisia?

Vierailija
47/84 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4 lasta, josta yksi on "pyöreämpi". Ei mielestäni vielä ainakaan mikään ihan läski, mutta painoa enemmän kun muilla samaan aikaan. Muut kolme luuta ja nahkaa. Tämä lihava lapsi on nyt 6v ja ihan normaali lapsi: harrastaa liikuntaa ja touhuaa muutenkin normaalin lapsen tavoin. Meillä ei syödä herkkuja kun harvoin. Ja tämä kyseinen lapsi tykkää syödä just salaatteja yms. terveellistä. Mutta paino vain nousee. Ja muilla ei. Eli kerropa mulle, oi sinä viisas ap, että mitä mun pitäis tehdä tämän yhden kanssa??

Turha av:lta hakea mitään rehellisiä vastauksia sellaiselta mammalta joka on itse ylipainoinenn, mies on lihava ja lapset.

Itse en ole juuri koskaan nähnyt perhettä jossa vain yksi lapsi olisi lihava/ylipainoinen. Lähes aina niin vanhemmatkin ovat rotevia kuin sisaruksetkin.

Tällaisilta henkilöiltä olisi kiva saada vastauksia!!

Vierailija
48/84 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisen paino nousee, toisen ei. Itse olen 165/55, mieheni on myös normaalipainoinen, isäni ja miehen vanhemmat normaalipainoisia, mutta oma äitini todella lihava.

Vierailija
49/84 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö isompia annoksia kuin toiset? Syökö tiheämmin? Perheen sisälläkään kaikilla ei ole tasan samanlainen ruokavalio vaan joku lapsista voi esim. mättää viisi palaa leipää ruoalla ja syödä lähes aikuisen annoksia. Ne herkut eivät edelleenkään ole ainut keino lihota. Jos syö enemmän kuin kuluttaa niin silloin lihoo. Oli se syöty tavara sitten pullaa, näkkäriä, karkkia tai tavallista ruokaa.

Vierailija
50/84 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on siinä, että koko perheellä on väärät ruokailutottumukset ja elintavat. Ja ylipaino kertyy vähitellen... kun sen huomaa, voi olla jo myöhäistä muuttaa lapsen ruokailutapoja.

Eli tällaisissa perheissä on usein seuraavia ongelmia:

- lohtu/huvisyöminen jokapäiväistä. Jokainen päivä siis on tavallaan herkuttelupäivä ja juhla, arkista terveellistä ruokaa syödään harvoin ja/tai sen lisäksi mätetään herkkuja päivittäin.

- ruoka sinänsä on epäterveellistä. Siis tyyliin ranskiksia ja vaaleaa pastaa joka päivä keitettyjen perunoiden tai kuitupastan sijaan. Leivitettyjä valmisruokia, voita, täysmaitoa jnejne.

- Ruokaa syödään liikaa kerrallaan ja päälle vielä jälkkäriä.

- Liikkuminen on vähäistä ja satunnaista.

- Arkiliikunta on olematonta, joka paikkaan mennään autolla.

Ja kannattaa muistaa, että vaikka varsinaiset aineenvaihduntasairaudet ovat vielä erikseen, niin kaikki ihmiset EIVÄT ole samasta puusta... osa voi syödä mitä vain lihomatta (itsekin olin nelikymppiseksi asti sellainen), toinen taas lihoo likipitäen ruuan ajattelemisesta. Usko pois, näin on.

Vierailija
51/84 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha av:lta hakea mitään rehellisiä vastauksia sellaiselta mammalta joka on itse ylipainoinenn, mies on lihava ja lapset.

Itse en ole juuri koskaan nähnyt perhettä jossa vain yksi lapsi olisi lihava/ylipainoinen. Lähes aina niin vanhemmatkin ovat rotevia kuin sisaruksetkin.

Tällaisilta henkilöiltä olisi kiva saada vastauksia!!

Itse olen 175cm/60kg. Että en mielestäni mikään ihan maailman suurin läski! Mutta nuorimmalla vaan paino nousee...

Vierailija
52/84 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oli tärkeämpää ratkaista ne ensin. Sä et voi edes kuvitella, millaisia, mutta tosiaan sellaisia että sen enempää minulla vanhempana kuin lapsella itselläänkään ei riittänyt paukkuja mihinkään laihduttamiseen. Ja lohtusyöminenkin oli ihan rehellisesti tarpeen, koska parempi vähän lihava lapsi kuin itsensä tappanut. Ja joo tiedän, että on tereellisempiäkin keinoja hoitaa ahdistusta ja masennusta ja me käytettiin kaikkia niitäkin. mutta oikeesti, siinä tilanteessa säkin käytät aivan kaikkia kienoja, myös niitä huonompia.

Lohtusyömistä??? Et kuulosta ihan fiksulta, sekö lapsen olon tekee paremmaksi, että saa syödä, yli kulutuksensa? mielestäni tuollainen on lapsen pahoinpitelyä. Syöminen ei ole mikään mielenterveyden hoitokeino.

Vierailija
53/84 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. mun veljen tyttö oli lapsena ja nuorena ihan huikean ylipainoinen, sen sijaan muu perhe oli laihoja tai hoikkia. Ehkä tyttö vain söi muita enemmän, ruoka oli kuitenkin samaa. Tyttö laihdutti sitten teininä, meinasi mennä laihdutus ihan överiksi.

Vierailija
54/84 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesällä uimarannalla viereisellä viltillä oli äiti noin 9-vuotiaan pojan kanssa, siinä parin tunnin aikana poika mätti ison pussin karkkia, sipsipussin ja ison pullon limua. Tämä reippaasti ylipainoinen poika huuteli keskellä lastenallasta, että äiti, tuol on yks kaamee läski:(.

Vierailija
55/84 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmissa on vika, jos lapsi on lihapulla.

Vierailija
56/84 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohtusyömistä??? Et kuulosta ihan fiksulta, sekö lapsen olon tekee paremmaksi, että saa syödä, yli kulutuksensa? mielestäni tuollainen on lapsen pahoinpitelyä. Syöminen ei ole mikään mielenterveyden hoitokeino.

Olet kyllä aika tampio. En ole tuon kirjoittaja, mutta kyllä minä ainakin ymmärrän oikein hyvin, että jos lapsella (ja mahdollisesti vanhemmalla) on vaikkapa pahoja mielenterveyden ongelmia, ei niiden akuuttivaiheessa aleta ensisijaisesti ratkoa ruokavalion ongelmia.

Eli tietenkään lapsen ongelmia ei HOIDETA liikasyömisellä, vaan ne liikasyömisen ongelmat ovat olleet jo aiemmin olemassa tai ne ovat oireita jostain toisesta, isommasta ja tärkeämmästä ongelmasta.

Vierailija
57/84 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmissa on osasyy. Mutta oikeastikin osa lapsista ON herkästi lihovia ja osa ei. Eli se on ympäristötekijöiden JA perimän yhtälö.

-9-

Vierailija
58/84 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettekö te osaa keskustella mistään asiasta inhimillisesti ja ymmärtävästi???

Älkää sitten please tehtailko näitä avauksia, sillä tää on oikeestikin todellinen ongelma monissa perheissä, ei siihen teidän suunsoittoanne tarvita?

Vierailija
59/84 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaisko hankkia elämä???

t. läski äiti (173/74) jolla on kaksi laihaa lasta (kiitos isän puolen geenien)

Vierailija
60/84 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minuakin kiinnostaisi kuulla miksi jotkut lihottavat lapsensa. Pulskia ja ihan lihaviakin lapsia näkee nykyään joka paikassa. Oma perstuntuma on, että yleensä koko perhe on pulskassa kunnossa. Itse en ole vielä tavannut perhettä, jossa vain yksi lapsista olisi lihava. Sen sijaan naapurissa asuu perhe, jossa äiti ja isä normaalipainoisia, mutta lapset pullukoita koska äityli syöttää kullanmuruilleen koko ajan karkkia ja pullaa että pysyisivät hyvällä tuulella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme