Miksi päästätte lapsenne lihomaan?
Nykyään puhutaan paljon siitä, kuinka jo pienillä lapsilla on ylipainoa ja ongelma vain lisääntyy teini-ikään tultaessa.
Miksi SINÄ vanhempana et huolehdi, että lapsesi paino pysyy kurissa?
Aineenvaihduntahäiriöitä ym. sairastavien lasten äidit, tämä kysymys ei sitten koske teitä.
Kommentit (84)
eikä vanhemmat pysty mitenkään valvomaan esim. 12-15-vuotiaan toimintaa koulupäivän päätyttyä. Helppohan se on käyttää omia taskurahoja herkkuihin, limsaan ym. epäterveelliseen.
jos ei vanhemmiltansa? Jos ne käyttää typeryyksiin, silloin otetaan rahat pois. Ja kyllä vanhemmilla pitää olla ohjat sen verran hyvin käsissä että kun sanotaan että et osta mitään herkkuja kaupasta vaan tulet kotiin syömään vanhempien osoittaman välipalan niin lapsi tottelee. Tarkoitan korkeintaan 14 vuotiasta, sillä sen jälkeen alkaa jo vastuu omasta terveydestä olla nuorella itsellään, mutta sitä ennen vanhemman olisi pitänyt jo tehdä jotain.
Terveelliset elämäntavat opitaan jo pienenä. Ei niitä enää kannata jollekin 12-vuotiaalle alkaa opettaa jos ei siihen mennessä ole jo valjennut mistä on kyse. Sama koskee liikuntaakin. Vanhemmat ovat tärkein esimerkki. Eritoten arkiliikunta on tärkeää.
on tukeva. Hän haluaa aina syödä meillä ruoka-aikaan. Syö hyvin ja paljon, oli ruoka mitä tahansa. Jos lapsi ei kerro kotona jo syöneensä, niin ehkä hän syö toiseenkin kertaan..?
mutta meillä pojan ekaluokkalainen kaveri on rotevatekoinen ja lihavahko (+40kg) Kotona vahditaan syömisiä (kuulemma). Kylään tullessaan poika sanoo aina olevansa nälkäinen ja pyytää ruokaa. Me tiedetään tilanne, joten ei anneta, jotkut muut saattavat antaa. Eli voi olla joku lapsistasi syö kavereilla kotiruokailujen lisäksi...
äiti ja isä hoikkia, mutta molemmat tytöt selvästi ylipainoisia, nyt jo 6 ja 9 v. Vanhempi lapsista ollut aina pullukka, mutta nuorempi oli hoikkanen vielä 3-4-vuotiaana.
Varmaan syövät herkkuja liikaa. Vanhemmat kuskaa joka paikkaan autolla. Itse kyllä rullalautailevat jne.
En oo koskaan sanonut mitään, mutta ihmettelen.
"olen 165cm ja painan 75kg ja ihan hoikka" -tyyppejä. Jos ei huomaa lihavuutta itsessään, niin miten voisi sitten täydellisessä "terveen pyöreässä / rotevassa" lasessaan nähdä...
mikähän on sun ongelmasi???
varmasti syytä geeneissä sun muissa, mutta kyllä ihmettelen sellaisia perheitä, joissa vanhemmat ovat ylipainoisia, ja lapset hyvää vauhtia tulossa pulskiksi. Ja selvästi johtuen ruokavaliosta. Eli vaikka selittäisi miten, on myös vanhempia, jotka todellakin aiheuttavat lapsilleen karhunpalveluksen väärillä ruokailutottumuksilla.
Lapsi kasvaa pituutta +1 käyrällä mutta paino menee 0-käyrällä. Neuvolassa toteavat että hoikkahan tuo on, mutta kun on ollut samanlainen koko ajan eikä vanhemmatkaan ole kummoisempia niin ei siinä mitään.
Meillä syödään kasvispainotteisesti, harvoin mitään kaloripommeja ja silloinkin kohtuudella, kävellään paljon (autoa ei käytetä kuin mökkimatkoihin ym.).
mulla palaa kiinni täällä moneen ihmiseen !
ite oon vasta täyttäny 18,ja osaan mielestäni ajatella fiksummin,kuin monet muut täällä. Jotku kommenteista on ihan asiattomia ja turhia. itekki oon sortunu lohtu syömiseen,mutta on sitä aika paljon kaikkea vakavaa tapahtunutkin. elämässä on tärkeämpääkin,kun vahtia muiden perheidien syömisiä. huolehtikaa omista perheistänne !
Liikunta lapsella tarkoittaa normaalia päivittäistä touhua, joka tapahtuu lapsen ja perheen yhteisestä ilosta mennä ja aktivoitua. Liikkuva lapsi liikkuu monta tuntia päivässä ilman harrastuksia. Koululaisilla osa liikunnasta voi (ja pitääkin) olla OSITTAIN urheiluharrastusta.
mulla palaa kiinni täällä moneen ihmiseen ! ite oon vasta täyttäny 18,ja osaan mielestäni ajatella fiksummin,kuin monet muut täällä. Jotku kommenteista on ihan asiattomia ja turhia. itekki oon sortunu lohtu syömiseen,mutta on sitä aika paljon kaikkea vakavaa tapahtunutkin. elämässä on tärkeämpääkin,kun vahtia muiden perheidien syömisiä. huolehtikaa omista perheistänne !
Jotkut vanhemmat ovat vain niin ääliöitä että eivät edes osaa tarjota lapsillensa terveellistä ruokaa!!
mulla palaa kiinni täällä moneen ihmiseen ! ite oon vasta täyttäny 18,ja osaan mielestäni ajatella fiksummin,kuin monet muut täällä. Jotku kommenteista on ihan asiattomia ja turhia. itekki oon sortunu lohtu syömiseen,mutta on sitä aika paljon kaikkea vakavaa tapahtunutkin. elämässä on tärkeämpääkin,kun vahtia muiden perheidien syömisiä. huolehtikaa omista perheistänne !
Mutta jostain syystä lapset ovat erilaisia. Meidän esikoinen on lihaksikas ja ns. roteva. Hänellä on selkeästi taipumus lihoa. Esikoinen on yläkropastaankin reilusti isompi kuin siskonsa, vaikka ikäero on pieni.
Keskimmäinen on langanlaiha. Kuopus vielä pieni, mutta normaalipainoinen.
Esikoinen on todella kova liikkumaan, pihalle touhuaa jatkuvasti ja muutenkin puuhaa koko ajan jotain. Koulumatkat (reilu 2km suunta) menee pyörällä. Lisäksi 2 krt/vko rankka liikuntaharrastus, jossa aina 2 tuntia. Esikoinen syö samaa ruokaa ja saman määrän kuin keskimmäinen. Ainoa ero, jonka syömisestä löydän, on se, että esikoinen syö joskus esim. iltapalaksi 2 leipää, kun keskimmäinen syö yhden. Mutta tämä ei ole mikään sääntö.
Keskimmäinen ei tee yhtään ylimääräistä liikettä, jos ei ole pakko. Koulussa käy hänkin tosin pyörällä.
Karkkia, leivonnaisia, limsoja on tarjolla max. 1 krt/vko eikä silloinkaan paljoa.
Itse olen aika ihmeissäni, mistä tuo esikoisen taipumus lihoa johtuu. Siitä syystä siis rajoitan aika rankasti kaikkea epäterveellistä.
Minä ja mies ollaan normaalipainoisia, mun BMI 22,2.
5 säännöllistä ateriaa, valkoista viljaa, vähärasvaista ruokaa ja prodee vähän. Hiilarit heittelee sokereita, jolloin nälkä tulee useammin ja kovempana kuin tarve vaatii.
Täysjyvä puuroa ja leipää, hyvää lihaa ja kalaa, marjoja ja kasvikset+juurekset lisäksi. Ja paljon paljon hyvää rypsiöljyä ruokaan. Nälkä pysyy pitkään poissa, sokerit ei heilahtele.
Usealla rasvan karttajalla on pulleat lapset.
Ja kun lapset ei pienenä syö kasviksia, niin ne korvataan maittavammalla ruualla, ja muksut ei edes totu syömään kasviksia. Mahalaukku venyy ja annoskoot kasvaa...
5 säännöllistä ateriaa, valkoista viljaa, vähärasvaista ruokaa ja prodee vähän. Hiilarit heittelee sokereita, jolloin nälkä tulee useammin ja kovempana kuin tarve vaatii. Täysjyvä puuroa ja leipää, hyvää lihaa ja kalaa, marjoja ja kasvikset+juurekset lisäksi. Ja paljon paljon hyvää rypsiöljyä ruokaan. Nälkä pysyy pitkään poissa, sokerit ei heilahtele. Usealla rasvan karttajalla on pulleat lapset. Ja kun lapset ei pienenä syö kasviksia, niin ne korvataan maittavammalla ruualla, ja muksut ei edes totu syömään kasviksia. Mahalaukku venyy ja annoskoot kasvaa...
ruokaa jos saa terveellistä. SEn huomasin kun yhteen aikaan söin tosi terveellisesti. Ei tehnyt edes enää makeaa mieli ja illalla ei ollut nälkä kun olin panostanut kunnon aamiaiseen ja lounaaseen. Sama pätee varmasti lapsiinkin. Totutelkaa ne lapsenne syömään hedelmiä ja vihanneksia heti alusta saakka. Nythän on mainio vuodenaika aloittaa kun on paljon kotimaisia vihanneksia kaupoissa!!
ruualla, ns herkuilla, joka vääristää koko syömisen. Herkuiksi mielletään karkit, limu, sipsit ja muu roskaruoka. Telkkarin ja tietokoneen edessä saa istua mielin määrin. Masentavaa.
vanhempien laiskuudesta kyse. Tiedetään kyllä liikunnasta ja terveellisistä elämäntavoista, mutta on vaan niin helppoa antaa sille huutavalle kakaralle se nami/pulla tai lahjoa kaupassa tikkarilla että pysyisi rauhallisena. Tällä tavalla lapset oppii jo nuorena makeaan.
ja perivät eri ominaisuuksia. Oma tyttöni on pullea. Ei mitenkään läski, mutta isokokoinen. Hän on äärettömän passiivinen ihminen. Ei ota ylimääräistä juoksulaskelta jos ei ole pakko. On myös huomannut, että jos/kun pääsee valitsemaan ruokansa itse, hän ottaa enemmin sitä herkkua kuin terveellistä ruokaan. Toisen lapseni vartalo sen sijaan on todella pienirakenteinen ja hento. Hän on todella ronkeli, eikä oikein tykkää mistään ruuasta. Omena taitaa olla se herkku, josta hän pitää. Molemmat lapseni saavat samanlaista ruokaa, saman verran. Heitä kannustetaan liikkumaan jne. yhtä paljon. Vanhempaa se ei vaan kiinnosta, lukee enemmin. Näin se elämä vaan menee. Ihmiset ovat erilaisia. Enkä todellakaan halua arvottaa lapsiani sen mukaan, että kumpi on hoikempi.
Ihmiset ovat erilaisia. Enkä todellakaan halua arvottaa lapsiani sen mukaan, että kumpi on hoikempi.
Olipa fiksusti sanottu!
IHMISIÄ EI TULE LAITTAA JÄRJÄSTYKSEEN SEN MUKAAN PALJONKO PAINAA!!!
Muistattehan ettette lapsen kuullen arvostele hänen lihavia ystäviään. Sitten he haukkuvat niitä koulussa, koska isikin inhoaa läskejä. Toisen itsetuntoa ei saa nujertaa, vaikka hän olisi millainen blösö.
Terv: Lapsena läski, nyt alipainoinen!!!
Tytär on aina ollut hieman pullea. Joskus jo ennen koulua (pph ja päiväkoti aikana) paino sitten nousi vielä enemmän. Painoa alettiin tarkkailla säännöllisesti.
Keinot joita käytin olivat seuraavat
- Säännölliset ruoka-ajat
- vähärasvaista terveellistä ruokaa
- karkkipäivä max kerran viikossa (käytännössä pari kertaa kuukaudessa)
- synttäreillä sai syödä sitä mitä muutkin
- tytär liikkui melko paljon
Näin jatkettiin monta vuotta. Nyt tytär jo vitosella. Paras mitä saatiin aikaiseksi oli, että paino ei noussut enää niin jyrkästi, mutta toivottua solakoitumista ei kuitenkaan tapahtunut.
Nyt olen itse sairastanut masennusta ja oma painoni on noussut huimasti. Tyttären syömisiäkään en ole viime aikoina jaksanut miettiä ja kesän aikan ollaan syöty paljon jäätelöä ja heselläkin ollaan poikettu pari kertaa.
Nyt tyttö itse halusi, että paino putoaisi ja ollaan taas alettu tarkkailla syömisiä ja tytär on oma-aloitteisesti alkanut myös käydä pyörä- ja kävelylenkeillä. Parin viikon aikan paino on hieman pudonnut ja tyttö on innoissaan.
Ollaan puhuttu vakavasti, että tuossa iässä laihdutus ei ole se oikea juttu vaan se että paino ei nousisi enää ja ollaan puhuttu myös bulimiasta ja anoreksiasta.
Toinen lapsemme on todella hoikka. Minäkin olin ihan normaalipainoinen vielä jokin aika sitten.
Kilpirauhasarvoja ollaa tutkittu ja ne ovat koko ajan rajalla, joten lääkitystä ei ole.
-tytär reilut 140cm ja melkein 60kg ja äiti, joka syyllistää itseään tytären painosta ja tällaiset viestit tuntuvat kamalalta
jos ei vanhemmiltansa? Jos ne käyttää typeryyksiin, silloin otetaan rahat pois. Ja kyllä vanhemmilla pitää olla ohjat sen verran hyvin käsissä että kun sanotaan että et osta mitään herkkuja kaupasta vaan tulet kotiin syömään vanhempien osoittaman välipalan niin lapsi tottelee. Tarkoitan korkeintaan 14 vuotiasta, sillä sen jälkeen alkaa jo vastuu omasta terveydestä olla nuorella itsellään, mutta sitä ennen vanhemman olisi pitänyt jo tehdä jotain.