??? TAMMIVAUVAT syyskuussa ???
Kommentit (91)
Hömppä, onnittelut yösyönnin lopettamisesta ja hyvistä unista... kateellisena!
Raisalle tsemppiä samaan haasteeseen!
Mutta se taikasana kertokaa, mikä onkaan että pääsee niistä syötöistä eroon. Ekan kanssa ne loppui ihan itsekseen, kakkosen kanssa päästiin melko helposti ja yöt parani saman tien. Kakkosella oli tutti auttamassa.
Kolmas onkin oikea sisupussi, ei hän luovuta.
Nyt vaan omat voimat ei riitä tuohon... tosiaan kun 2 tuntia silloin yritettiin ja ihan poikki, sitten luovutin, kun on kuitenkin hoidettava nuo muutkin lapset ja kotihommat ym. Ja vielä on sekin, että isommat lapset herää siihen huutoon ja esikoinenkin alkoi itkeä, että "älkää kiusatko siskoa" ja hänellä on koulupäivät ja pitäis saada nukuttua.
Eli mun on sitten tehtävä niin, että menen vaikka eri kerrokseen vauvan kanssa kahdestaan. Kun löydän ne voimat vaan ensin jostain. Pitäis olla semmonen päivä seuraava päivä ja pari seuraavaa, että mies olis kotona ja saisin sitten levätä tai voitais vuorotella. Kyllä me jo puhuttiinkin, että yritetään taas... mutta niinä yön mustina hetkinä se on aika vaikeeta.
Mutta marraskuussa se on edessä joka tapauksessa, silloin lopetan imetyksenkin sitten.
Emmulistakin kiva kuulla :-)
Pinsettiote on muuten meilläkin hallussa :-)
Juu on tosi ärsyttävä muuten tuo shampoomainos!!
T. Jaffa
Noista yösyötöistä vielä tulin turisemaan. Meilläkään neiti ei tuttia ole koskaan huolinut ja tissi on sitten ollu se huvitutti. Ensin lopetettiin tissille nukuttaminen, mies nukutti sillon tytön ja meni vissiin lähemmäs tunti. Sinä yönä herättiin kahdesti, mikä oli huima parannus niihin suunnilleen sataan kertaan verrattuna. Aateltiin sitten, että samoilla itkuilla menee syöttöjenkin lopetus ja tosiaan se kolme yötä meni huonommin. Olin kyllä positiivisesti yllättyny, että heti ekan yön jälkeen alko niin hyvin näkymään tulosta. Mutta minä olin jo kävelevä haamu, kun yöt suunnilleen valvottiin eikä mieskään saanu nukuttua kun ne kahden tunnin hillumiset oli sen verran äänekkäitä. Siis leikki vaan. Joskus menin vanhemmilleni, että sain levähtää kun en vaan voinu olla tytön kans kahestaan kotona :(
Nukutettiin tassuttelemalla. Toisella kädellä pidän tytön lantiosta, ettei pääse pyörimään ja nousemaan ja toisella hipsuttelen ja silittelen. Lauleskelen ja/tai juttelen, kun sillon ei itke niin paljon. Nykyään nukahtaa jopa itsekseen kunhan ensin vähän aikaa hipsuttelee ja juttelee. Syliin en ota ellei ihan hysteerisenä huuda kun yleensä rauhottuu melko pian ja saattaa vaan kätistä. Mies nousi tytön kans, että minä sain sillon nukkua vähän pidempään ja sitten levähdin päikkäriaikaan.
Edelleen kyllä heräilee toisinaan yöllä ja joskus valvoskellaanki, mutta yleensä se liittyy pissa tai kakkahätään. Oonki ajatellu ottaa potan sängyn viereen, kun ei nykyään vaippaan tykkää kakata ja toissayönä kakkas hoitopöydälle heti kun vaipan sain pois.
Pinsettiote on meidänkin neidillä jonku aikaa jo ollu hallussa. Ja viime viikolla huomasin, että seisoo joitakin hetkiä ilman tukea. Siis ehkä 5 sekuntia, mutta kuitenkin :)
Hömppä taasen...
Enää ei se mainoskaan hypi silmille, että oiskohan muutki laittanu asiasta palautetta :)
Tänään ollaan notkuttu aamupäivä neuvolassa (oli ruuhkaa ja ajat myöhässä). No sieltä selvittiin ja painoa oli neitillä 8500 g ja pituutta 69,5 cm. Molemmat melkein 0-käyrällä ja painoa oli tullu kivasti lisää kun se on ollu hiukka miinuksella tähän asti. Pituutta lisää 3 cm 6kk-mittoihin. Ihan kivasti neitokainen kasvaa. Ei ole kyllä mikään pullukka punkero muttei laihakaan kuten pienenmpänä. Ekaa neuvolakerta muuten kun tytsy ei vierastanu tätsyä tai muuten ollu itkuinen. Oli kyl kiva reissu siinä mielessä.
Neuvolassa neiti tapasi samanikäisen pojun joka varasti tytöltä tuttia pari kertaa ja muutenki yritti lähempää tuttavuutta. Typy tirautti itkuaki välissä ja oli ihmeissään et mikäs heppu tuo on! Yleensä tykkää toisista vauvoista, mutta tutin vohkija ei ilmeisesti sytyttäny. :D
Teillä oli tuosta yövalvomisesta puhetta ja täältä ns. taustalta heitän taas tsempitykset siihen hommaan ja kiva jos jollain on jo helpotusta tapahtunu. :)
Meillä ihmeellisesti ei edes mitkään kehitysjutskatkaan ole häirinny neitin yöunia.. .(koputan puuta!) Tosin se maitolakkoilu mitä harrasti tässä taannoin aiheutti sen et joi maitoa sit yöllä pariin kertaan, mut nyt on palannu siihen yhteen syömiskertaan aamuyöllä.
Puhetta oli myös tapaamisesta ja mulla myös periaatteessa olis kiinnostusta tavata jos vain paikka ja aika meille sopii, mitä ikinä niistä sit sovitaankaan. Onko jollain ehdotuksia? Mulle marraskuussa sopis parhaiten.
MAMI ja typy 1 päivää vaille 8kk
En oo pitkiin aikoihin ehtiny kirjoittaan, ku oon vaan aina ehtiny käyä lukkeen ja sitte on pitänykki jo johonkin kiitää.
Tänne kuuluu ihan hyvää... Yskin olo on vaan niiiiiin perseestä! Tää reissuleskeys oikeesti ottaa päähän. Joo, on kiva, että on töitä, mut ei tääkään hääviä oo. Sitä on niin yksin vaikka ois kuin lähipiiriä ympärillä. Huoh...no talvella tulee taas hiljaisempi vaihe töissä miehellä.
Ja itekki pitäis tammikuussa mennä johonkin tienaan opiskelurahhaa, jos syksyllä menis johonkin kouluun...ku tietäs vaan, että minne sitä hakis.
Neuvolassa käytiin viime viikolla. 8200g oli painoo(7720) ja pituutta 70,8cm(68,3). Paino on alipainosen ja normaalipainosen rajalla pituuteen suhtautettuna. Mut näki, että on menevä poika, niin ei ollu huolissaan neuvolan täti painon laahaamisesta. Käski antaa ruokaan 1-2tl 2kertaa päivässä ruokaöljyä. Hoikka, terve poika. 10kk neuvola kuitenkin otettiin, ku itse halusin.
Ruokamääriä meillä: Aamulla 1-1,5desii puuroo(on siirrytty ihan normi kaurahiutaleisiin pari päivää sitten), sitte lounaaksi 1prk lihaymssose, välipala 1prk hedelmäätms, päivällinen 1prk lisaymssose ja iltapuuro sama ku aamulla. Ja maitoo väleillä tissistä. Ja yöt syödään tissiä 3-8 kertaa.
Niin eli tästä päästiinkin tähän yöheräilyyn mihin neuvolassa käskettiin kokeilla omaan huoneeseen siirtämistä ja unikoulua, johon saatiin vihkonen ohjeeksi. MLL:n. Torstai on nyt sitte meidän tuomiopäivä tässä asiassa ja kokeillaan Kalle omaan huoneeseen. Minäkin vähän sovellan näitä neuvolasta saatuja ohjeita ja enempikin tassuttelen ku huudatan ja vähän saataan laulaa tai jutella rauhoittavasti yöllä ku olla ihan tuppisuuna. Näkyi moni muukin painiskelevan samojen asioiden kaa. Tulkaahan kertoon miten unikoulut etenee?! Mitä ootte mieltä, voisko toi unikoulu onnistuu ilman omaan huoneeseen siirtämistä. Ku mää en jotenkin haluais vielä toista omaan huoneeseen...mut toisaalta haluan omien unien, Kallen unien ja oman seksielämän takia. :) itsekästä....
En oo muistanu vissiin sanoo, että alotettiin nyt syksyllä vauvamuskari ja vauvauinti. Molemmat on ollu Kallelle ihan hittejä. :) Ja oon minäkin tykänny, ku näkkee vähä muita äitejä ja lapsia ja vähä jotain vaihteluu tähän arkeen. Ja huomenna ois taas perhekerho, missä on kerran käyty ja huh hei sitä hulinaa ku vajaa 30 lasta laitetaan melko pieneen tilaan...Kalle kyllä tykkäs olla siellä, minä en niinkään. :D Vähä turhan aikaisin meille vaan se kerho ku 10-12.
Sitte maanantaina alkais mulla autokoulu. :) Jännittää kamalasti. Ku mulla oli sillon lukiossa paniikkihäiriö ja pelottaa, jos se palaa taas ku luokkatilanteeseen joutuu... Mut yritän hokea itselle, että jos oon selvinny synnytyksestä, niin enköhän mää selviä yhdestä autokoulusta, joka helpottais mun elämää huomattavasti, ku nytkin on auto pihalla turhan panttina, ku mies kulkee kimppakyydillä töissä.
Kallelle pitäis ostaa taaperokärry ku se menee pikkutuolin kaa jo niin hienosti kävellen. Hampaita ei täällä oo vasta ku se yks.
Anteeksi ku omaa napaa, kunnostaudun, minä luppaan.
Mukavaa viikon jatkoa kaikille! Ja jaksuja yöheräilyihin!
Amelie ja Kalle 8,5kk. (kauheeta!)
Hei, tulin vielä kysymään, että nukkuuko teidän lapset teidän kaa makuuhuoneessa omassa sängyssä tai perhepedissä vai omassa huoneessa? Ja jos omassa huoneessa niin miksi ja miten sujuu?
Meillä on poika nukkunut ihan pienestä saakka omassa huoneessaan ja hyvin nukkuu. Välillä kyläillessä tai jos meillä on yövieraita, niin ollaan nukuttu samassa huoneessa ja kyllä kaikki pyöriskelee silloin levottomasti. Päädyttiin tuohon omassa huoneessa nukkumiseen muutaman kuukauden iässä kun meillä ei mahdu makkariin pinnasänky meidän sängyn lisäksi. Makkarit on vierekkäin ja kun ovet on auki yöllä, niin hyvin kuulee. Alussa yösyötöille haettiin meidän sänkyyn ja koitin pysyä hereillä että vein aina takaisin omaan sänkyynsä. En ole kokenut mitenkään hankalaksi ja hyvin Onni on niinkin pienenä siellä yksin pärjännyt. Kyllä ihan alussa oli huolissaan ja kävi välillä kurkkaamassa onko kaikki varmasti kunnossa, mutta pian siihen tottui.
Meillä alkoi jossain vaiheessa yöimetyksen tihentyä, silloin vaihdoin yösyönnit korvikkeeksi, kun muuten ois mennyt aivan mahdottomaksi enkä olisi itse sitä jaksanut. Vähitellen sitten jäi yösyönnit kokonaan pois. Nää oli meillä ratkaisevia juttuja silloin 4-5kk iässä.
Mulle ei imettäminen ollut iso juttu, jatkoin sitä sen aikaa kun se sujui, mutta mulle ne hormonit oli liikaa ja olin aivan kamala koko imetyksen ajan. Vaikka Onnin takia olisin mielellään jatkanut pidempään, niin helpotus se oli kun se touhu loppui.
Toivottavasti muiden yöheräilyt alkaa pian helpottamaan!
Omppulin äiti & Onni 9kk huomenna
En oo taaskaan kirjotellut pitkään aikaan. Uutta asuntoa oon mulle ja Oonalle katellu ja nyt löysinkin tosi kivan kaksion, just remontoitu, aivan ihana. :) Tosin vuokra siinä on vain 10e vähemmän, kun tässä pienessä kolmiossa ja neliöitä 7 vähemmän.
Sitten, mulla oli viime perjantaina nyt vihdoin ja viimein autokoulun teoriakoe, läpi pääsin. :) Jännitin sitä ihan sikana ja jotenkin pelotti, etten pääse läpi. Inssin sain sitten vasta lokakuun puoleen väliin, kun aiemmin ei ollut aikoja..:/
Ja amelielle tosi kovasti onnea autokouluun!!! :)
Oonalla ei oikeestaan mitään uutta, yöllä herää sen kerran syömään 200ml maitoa. Päivällä syödään ensin aamupalaksi 9.30 1prk puuroa + 200ml maitoa, päikkärit 10.30-13. Herättyä syödään 1prk hedelmäsosetta ja siitä n.2h päästä 1½prk kasvislihasosetta + 200ml maitoa. Päikkärit 15.30-17 tai 18, jonka jälkeen 1½prk kasvislihasosetta. 20.00 iltapuuro ½prk puuroa + 200ml maitoa ja 20.30-21 yöunille.
Oonalla on ollut oma huone 3kk ikäsestä asti, koska hänen unet häiriintyi, jos minä tai mies vaihdettiin kylkeä tai jos vaan vaikka varvas naksahti. :D Ja omassa huoneessa nukkuu kyllä paljon paremmin. Enkä ole kokenut myöskään yösyöttöjä hankaliksi.
Mitäs muuta, uusikin oli tänne joukkoomme tullut, että tervetuloa!!!! (nimimerkkiä en kyllä enään muista :D)
Ja jotain mun piti viellä kommentoida, mutta en nyt muista. Tulen sitten myöhemmin kirjottelemaan lisää.
Voimia kaikille yöunien kanssa painiskeleville ja muillekin. :)
Jadmiras ja Oona 8kk2vko
Pituutta 70,2cm ja painoa 9160g, pipo 43,8cm. Painoa oli tullut vain vajaa 300g ja pituutta 2,5cm. Paino- ja pipokäyrä menee alamäkeen. Pipon käyrän laskun takia lääkäri kyseli tosi tarkkaan kehityksestä, liikkumisesta, osaako taputtaa, puhuuko tavuja, ymmärtääkö puhetta jne.
Terkka oli sitä mieltä, että yösyötöistä pitäisi päästä ja antaa vettä vaikkapa yötissin tilalle. Ei vaan jaksaisi ;) Rakastan nukkumista ja mua ei yhtään yösyötöt häiritse. Heräänkin suurinpiirtein vasta sitten kun olen jo neidin nostanut tissille. Jonkun pitäisi kajauttaa mua kaulimella päähän yöllä etten nostaisi ekasta inahduksesta tissille :)
Emma on nyt räkätaudissa, joten sitähän se lusikkalakko taas tiesi!
Nyt suihkuun ja nukkumaan.
MiaMik ja Emma 8kk+
Täälläkin tuli nyt viime viikon perjantaina sitten 8kk täyteen! Neuvola on kuitenkin vasta viikon päästä. On pitänytkin tulla jotain kirjottelemaan ja komentoimaan, mutta se jäikin jostain syystä tekemättä.
Eilen aamulla päätin, että nyt saa tissille nukahtamiset/nukuttamiset riittää ja kaksi päivää näin on menty. Ihmeen hyvin on mennyt (knok, knok) Eli kokeilin tälläistä omaa menetelmää, että unille mentäessä annan tissiä, mutta ennen tytön nukahtamista otan tissin pois ja alan paijailla ja hyssytellä. Protesti-itkuahan tyttö heti rupeaa yrittämään, mutta oon huomannut ettei se itku enää ole samantasoista kun esim. kuukausi sitten. Ja jos itku yltyy liikaa niin sitten uudestaan tissiä ja taas ennen nukahtamista pois jne.. Eilen illalla meni 2tuntia ja nukahti lopulta syliin. Samoin syliin nukahti tänään päikkäreillekkin. Tänään illalla kesti sitten vaan tunti ja nukahti itekseen siihen mun viereen!! =D Ihanalta tuntui! Pitää vaan toivoa, että sama putki jatkuisi vaan, ettei tule mitään takapakkia!! Ehkä ennen kun olen kokeillut ei tyttö ole vielä ollut tarpeeksi "kypsä" nukahtamaan muuten.. Toivotaan parasta, että nyt olisi!!
Amelielle: Ainakaan me ei olla vielä siirretty omaan huoneeseen ja ainakaan näiden kahden yön perusteella ei siihen ole tarvetta vielä (meillä nukkuu meidän kaa samassa huoneessa omassa sängyssä). Eli kannattaa ainakin kokeilla ensin teidän huoneessa jos vaikka onnistuisi. Jos ei niin sitten kokeilla siirtää omaan huoneeseen. Tääkin on niin vauva kohtaista!
Mulla oli jotenkin hirveesti kaikkea kirjotettavaa, mutta nyt lyö vaan tyhjää.. Eikä päässä pyöri nyt kun nää onnistuneet nukuttamiset! Ainiin ja SAIPPUAKUPLAT!! Ne on meillä tosi rock ja pop!! Tyttö tuijottaa niitä ihan haltioissaan ja nauraa kun tökätään niitä rikki! Suosittelen varaamaan kylpyhuoneeseen yhden purkin.. Ainakin meillä toimii!!
Mono + tyttö 8kk 1vko
meilläkin tykätään, tyttö kattoo ihan haltioituneena niitä ja yrittää saada kiinni. :)
Ainiin, Oona tuli eilen alas syöttötuolista pää edellä!!!!! Kävin lusikan hakemassa keittiöstä, siinä meni korkeintaan 10sec, kun kuului hirmunen rymähdys ja Oona lattialla. Kyllä siinä tuli muuten itku mullakin, kun niin kovasti säikähdin, mutta ei Oonalle tullut mustelmaa kummempaa. Käskettiin vaan seurata nukkumisten ajan.
Niin, no eipä mulla nyt taas muuta, Oona on päikkäreillä ja itte istun koneella. Pitäis varmaan suihkussa käydä tai tehä jotain muuta hyödyllistä. :)
Jadmiras ja Oona huomenna 8kk2vko
Meillä isäntä lähti aamulla reissuhommiin ja vasta ens viikolla tulee kotia :( Ikävä jo nyt, ja vasta päivän ollu pois. Aattelin lähteä reissuun ettei yksin (tai kaksin) tartte kotona olla, kuluis aikaki nopeampaan. Toivottavasti!
Neiti on alkanu syömään enemmän, luulen että yösyönnin lopetus vaikuttaa asiaan. Ennenhän söi vaan pari pikkulusikallista, mutta nyt vetelee isoja annoksia, monta ruokalusikallista (en osaa pilttipurkeissa laskea noita määriä). Tissillä on kyllä päivällä tiheämpään, mutta sehän ei haittaa :)
Viime yönä nukku 20.45-8 heräämättä kertaakaan! Ei heränny heti ees mun kellonsoittoon. Aamulla oli muskari. Suosittelen tuota yösyöttöjen lopetusta jos yöt on tissin takia risasia. Meillä neljäntenä yönä jo nukuttiin heräämättä. Ekana yönä heräs kahdesti ja valvo (itki) eka kerralla 2 tuntia, mutten antanu periksi vaan tassuttelin ja lauloin/juttelin sänkyyn. Sylissä kokeilin nukuttaa, mutta tissit oli liian lähellä ;) Toka yönä valvottiin 1,5tuntia ja kolmantena vähemmän. Mutta tuossa pitää kyllä olla päättäväinen eikä antaa sitä tissiä koska jos vaikka tunnin huutamisen jälkeen antaa, niin vauva sitten kuvittelee jatkossakin tarpeeksi huudettuaan saavansa. Ja siis ennen yötissittelyjen lopetusta herättiin noin 100 kertaa yössä ja harrastettiin niitä kahden tunnin hillumisia.
Meillä on pukeminen ja vaipanvaihto nykyään yhtä helv..... Neiti kiemurtelee ja hermostuu ja huutaa eikä anna pukea. Mikähän auttais?
Neiti päikkäreillä, niin jos vaikka pari vaippaa leikkais. Ompelukone hajos, niin pitää äitin koneella aina käydä huristelemassa nuita. Pääseepähän neitikin siinä samassa mummolaan leikkimään :)
Tervetuloa Raisa!
Hömppä
Hyppiikö muuten muille tuo näytönkokonen shamppoomainos? Mulla tälle istunnolle ilmaantunu vasta 6 kertaa. Laitoin palautettaki ku palo käämit.