Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

??? TAMMIVAUVAT syyskuussa ???

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin eilen 8kk lääkärineuvolassa. Tyttö on 8845g ja 68,8cm. Pituus vähän keskikäyrän alapuolella ja kuulemma jos kasvu tämmösenä jatkuu, tulee minun mittanen (oon n. 162cm) mutta kuhan ei ainakaan lyhempi ;) Noita silmiä on seurattu ja pikkusen karsastusta, joten karsastuspolille tuli lähete. JA sitten ihan puuntakaa tuli atooppinenihottuma diagnoosi. Tytöllä muutama päivä sitten ilmaantu iholle semmosia kynnen kokosia ihottumaläiskiä. Tuommosia on ollu kerran aikasemminki, sillon ne lähti ku perusvoiteella vähän rasvailin. Sivumennen lääkärille mainitsin ja heti tuli tuo atooppinen diagnoosi :( Nyt sitten kortisoonia 2xpäivässä. Ja minä kun jo luulin, että tuolta vältyttiin (miehen puolella on aika paljon atopiaa ja muita ihojutskia).

Ei meilläkään isoja määriä syödä. Aamulla tissiä ja puuroa ehkä pari ruokalusikallista, siinä marjoja makuna. Lounas päikkäreiden jälkeen ehkä se pari rkl liha-kasvis, välipala hedelmää ehkä 0,5dl ja jos ei mene päikät pitkäksi, niin vielä iltaruuaksi liha-kasvis tai kasvis. Iltapuuroa 1-1.5dl(?) en nuita määriä kyllä osaa sanoa yhtään, kun pakastan noihin pieniin minigrip pusseihin eikä siitäkään annoksesta kyllä kaikkea syö. Tissiä aina kun haluttaa ja edelleen tissi on pääruoka. Oon menossa semmoselle ravitsemusterapeutin luennolle, missä on aiheena 8-10kk ikäisen ruoka: ateriarytmi, ruoan sopiva määrä ja laatu, juomien laatu, vitamiinien ja kivennäisaineiden riittävyys ja ruoan maustaminen.

Meillä on nyt kolme yötä menny yllättävän rauhallisesti, kun lopetin yöimetykset. Neiti nukahtaa omaan sänkyyn kun silittelee ja laulelee vieressä. Yöllä heräilee kyllä, mutta nukahtaa omaan sänkyyn kun laulaa/juttelee ja silittelee. Joskus saattaa mennä jopa 2tuntia, mut viime yönä ei kyllä kauaa menny ku aina nukahti. Ja jopa joskus nukahtaa itsekseenkin. Eilen se lääkäri sano, että kolmessa yössä yleensä helpottaa kun yöimetykset lopettaa. Jos kovin kauan pidempään menee totuttelu, niin vauva ei saa päivällä tarpeeksi ruokaa tai joku muu on häikkänä. Viime yönä nukku 20.45-8.30 sis nuo kolme lyhkästä herätystä. Ei oo kyllä ikinä menny nuin aikasin vielä tähän mennessä nukkumaan!

Täytyy tästä hipsiä suihkuun, kun neiti pihalla nukkua posottaa.

Hömppä

Vierailija
62/91 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo vähään aikaan tullut kirjoteltua. On mukamas niin kiireistä =).

Meillä vihdoin nukutaan!!!!! Eli siis tosiaan poitsu menee klo 20 nukkumaan, imetän sen viideltä ja seiskalta herätään. Mut näin on ollut jo vajaa kuukauden ja aikas ihanaa koska noin 6 kuukautta mentiin sillä, että se 5-15 herätystä yössä. Eka hammaski ilmestyi viikko sitten alas ja sillon oli pari vähän kenkumpaa yötä mut niiden syyn ku tiesi niin ei ahdistanut ei sitten yhtään =). Esikoinen 5v. ja vauva nukkuu vierekkäin (vauva tietty pinniksessä). Mies herää aina arkisin vauvan kanssa ja herättää mut sitten ku ite kasin aikaan lähtee töihin. Esikoinen herää sitten joskus ysin aikaan eli just sillon ku laitan vauvan ekoille unille. Sen jälkeen ku yöt alko mennä hyvin niin alko myös päiväunet sujumaan. Koska ne päiväunet oli myös sen puoli vuotta sellasta 20-40 minuutin pätkissä. Nyt nukutaan yleensä kahdet kahden tunnin unet. Välillä kolmet jos jommat kummat ekoista on jääny lyhyiksi.

Vauvalla tulee sitä vauvapuhetta jatkuvalla syötöllä. Kontataan kovaa vauhtia eteenpäin ja portaissakin jo kolmannelle portaalle kiivetään. Eli siis turvaportin asennus on ihan näinä päivinä. Seisoo jatkuvasti tukea vasten ku siihen vaan mahdollisuus ja kuvittelee itsestään liikoja ja yrittää välillä sit ilman tukeakin (->kolahduksia..).

Voi ku jotku vauvat syö sitten pikkusia määriä!! Toisaalta meijän esikoinen oli sellanen että yksi vuotiaaksi söi joka ruoalla pari lusikallista ja hyvin hän kasvoi joskin omilla käyrillään. Tää jätkä vetää ruokaa ihan huisin hyvin. Aamupalaksi vellipullo, lounaaksi oma tekemää kasvissosetta purkin, välipalaksi kiisseliä tai soseutan tai raastan hedelmiä, päivälliseks oma tekemää tai kaupan lihasosetta purkki ja sit iltapalaks puurolautasellinen. Ja imetän edelleen eli tissiä myös noin 5 kertaa päivässä. Annan usein ruoan yhtydessä myös tuoreraasteita (kurkkua, porkkanaa, tomaattia..). Tää vauva söis melkein mitä vaan. Se on aika mielettömän ihanaa ku esikoinen on edelleen ihan mielettömän nirso. Paitsi et hedelmiä ja kasviksia söis eli onneks kuitenki melko terveellistä.

Mä oon alottanut kunnon kuntoilun ja nyt käyn 5 kertaa viikossa jotain tekemässä. Kerran viikossa jumpassa, pari kertaa sauvomassa ja sit viikonloppuaamuisin vauvan ja rattaiden kanssa hikikävelyllä tai kevyellä hölkällä. Mä en oo millään lailla ylipainoinen mut haluan sen 5 kiloa pois mitkä päättivät jäädä asumaan mun kroppaan =). ja tuleehan kuntoilusta hyvä fiilis ja saa vähän omaa aikaa...

Moro!

Hantsa ja poitsu muutaman päivän kuluttua 8kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pituutta oli tullut huisisti, 5cm edelliskäynnistä 2kk sitten, nyt 73,5 cm ja painoa oli tullut kokonaista 90g kahdessa kuukaudessa, nyt 8890g. Ihan sama juttu oli aikanaan esikoisella, eli puolen vuoden jälkeen painonnousu melkein lopahti. Sekä neuvolatäti että lääkäri (ja minä) olivat kuitenkin sitä mieltä ettei tuo vauva kyllä mitenkään aliravitulta näytä eli aihetta hätäilyyn ei ole, vaikka painoa ei juuri olekaan nyt tullut. Varmaan hiljattain tapahtunut liikkeellelähtö vaikuttaa asiaan.

Noista ruokamääristä, meilläkin menee soseita aika niukasti yleensä korkeintaan 2/2pilttipurkillista kerralla, puuroa vähän enemmän ( arviolta, tapaan keittään n.1,5 desiä ja yleensä syö suurimman osan soseen kera). Maidon menekkiä en osaa arvioida, vielä tuo ahkeraan roikkuu tissillä.

Hömppä: Tuosta kortisonista, meillä sitä käytetääm tuolle atoopikolle vähän väliä kuureina. Onko teillä tytön iho miten pahana, kun kaksi kertaa päivässä määrättiin laittamaan... Itse ainakin olen näinä vuosina huomaamaan, että jos iho ei ihan kamalan hilseilevässä ja punoittavassa vaiheessa ole niin kyllä riittää pelkkä perusrasva, mutta jos tyttö raapii koko ajan niin on otettava kortisonit (tai vielä vahvemmat protopicit) peliin. Miten pitkä kuuri teille määrättiin?

Vierailija
64/91 |
22.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ihottuma mun mielestä kovin paha ole, siksi yllätyinkin kun lääkäri heti diagnosoi atoppisen ihon. Käsissä ja rinnassa muutamia noita ihottumaläiskiä ja sitten on kyynärpäät ja käsivarret tosi kuivat. Muussa kropassa ei mitään eikä kyllä noita ihottumaläiskiäkään raavi eikä mitenkään osoita että ehki huomais ite niitä. Tuo kortisoni on hyderm 1% viikon kuuri aluksi muutama päivä 2x ja sitten 1x päivässä. Perusvoiteena on miniderm. Pitää nyt seurailla tuota ihoa ja toivoa ettei tuon pahemmaksi ainakaan mene.

Vierailija
65/91 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hömppä, meillä tuolla esikoisella on tullut juuri syksyisin tuota kuvailemaasi ihottumaa. Atooppisen näköisiä laikkuja, varsinkin taipeisiin. Ensin hoidettiin bepanthenilla ja kun ei tehonnut niin viikon kortisonikuurilla läks. Vissiin muutama viikon kuuri syksyn aikana tarvittiin.

Ruokamääristä. Emma on alkanut vihdoinkin syömään. Löysin kultaisen keskitien ;) Kaupan lihasoseet ei maistu eikä minunkaan tekemät. Mutta kun antaa kaupan kasvissoseita ja niihin heitän sekaan pakastimesta jääpalakuutiollisen kanaa tai naudan jauhelihaa niin johan uppoaa. Aamupalalla menee aika huonosti puuroa, joskus vaan lusikallinen ja joskus enemmänkin. Lounaalla menee purkki kasvissosetta, missä lihaa seassa, välipalaksi vain tissiä, päivälliseksi sama satsi kuin lounaalla. Päivälliseen en aina laita lihaa sekaan. Iltapuuro on suurta herkkua ja sitä menee noin 1,5dl hedelmäsosetta seassa. Tissiä syödn päivisin aina ruuan päälle ja yöllä 2 kertaa.

Yöt meillä menee hyvin. Kerran viikossa on hulinayö, mutta pääsääntöisesti Emma simahtaa klo 20 yöunille, herää ne kaksi kertaa syömään X aikaan ja aamulla herätään yleensä klo 8. Joskus jo klo 7 ja joskus vasta klo 9 :)

Päiväunia nukutaan edelleen kolmet. Aamu-unet noin 30min, puolen päivän aikaan n. 2h ja iltaunet n. 30min. Vaikka ne viimoiset unet saattaa päättyä joskus vasta klo 19, niin tuo neiti se silti simahtaa kasilta yöunille.

Kaikille unille Emma nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn. Ei osaa yhtään nukahtaa tissille. Vaunuihin nukahtaa aika helpoti, mutta unta riittää siellä 5-15min!

Emma nousee polviseisontaan tukea vasten ja tosi huteraa se meno on :)

Nyt täytyy mennä tissuttelemaan, Emma roikkuu lahkeessa ja lumpsuttelee huuliaan...

MiaMik ja Emma kohta 8kk

Vierailija
66/91 |
23.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistannne ruokamääriin liittyen. Meillä annoskoot ovat seuraavat: puolikas annos valmispuuroa (1/2 dl vettä) tai hiutalepuuroa n. 1 dl + hedelmää, lihasosetta puoli purkkia ja hedelmää koko purkillinen. Liha- ja kasvissoseita teen itsekin, ja ne kelpaavat vaihtelevasti (esim. lohikeitto upposi tosi hyvin, perunaparsakaalia piti terästää luumulla). Eilen kokeilin vadelmakiisseliä välipalaksi, ja se on ainoa ruoka tähän mennessä, jota Neiti ei ole suostunut syömään. Minäkin teen kuten MiaMik ja laitan usein kaupan kasvissoseeseen pakasteesta kanaa tai lihaa, samoin usein toinen ateria on pelkkä kasvis. Kaipa nuo meidän annoskoot on sitten ihan ok, meillä kun kiinteitä syöty vasta 1,5 kk...

Nyt suihkuun ja ompelupuuhiin. Mukavaa päivää!

Curious

67/91 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa pikaisia terveisiä täältäkin, hengissä ollaan vaikka välillä ei siltä ole tuntunutkaan...

Ihan ensiksi ENKELINÄIDILLE, luin jutun ja oli kyllä niin pysäyttävää, vielä enemmän taas kun näki että meidän lapset todella syntyivät samana aamuna... oliko vielä samoilla rv:llakin... kuinka pienestä elämä onkaan kiinni. Jutusta huokui teidän jotenkin niin surullisenonnellinen elämänasenne joka lohdutti lukijaakin. Olen varma että todella pääsette yli tästä ja saatte tavalla tai toisella vielä kotiin pienen vauvan tuhinaa

Vierailija
68/91 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tässä muutama rivi raapustaa,kun koko viikon on pitänyt vastata tänne...Miten tämä aika kuin lentää siivillä,tuntuu ettei mihinkään tuommoiseen riitä aikaa eikä energiaa sitten enää illalla kun vihdoin meno vähän rauhoittuu...

Meillähän Netta nukkuu yönsä hyvin,yleensä klo 19.30/20-06/07.Saattaa muutaman kerran herätä tuttia itkemään,mutta ei siis syö yöllä.Yhtenä yönä hän nukkui 12h lähes heräämättä ja sitten päivälläkin parit hyvät unet(siis meille hyvät:1-2h).Tyttö on ollut viime aikoina niin iloinen ja hyväntuulinen,että olen ollut ihan ihmeissäni!! No,tänään olikin sitten vuorossa semmoinen itkupäivä eikä unetkaan olleet mistään kotoisin...

Liikuta meillä ei edelleenkään juurikaan,tosin kyllä pyörii akselinsa ympäri kuin väkkärä ja vähän taitaaa peruuttamallakin päästä.Ensi viikolla on 8 kk-neuvola ja mua vähän jänskättää,kun jo viimeeksi terkkari vähän "ihmetteli" tota liikkumattomuutta ja todettiin,että eiköhän jo seuraavalla kerralla liiku...Ja nyt se on jo pian se seuraava kerta!

Mun on pitänyt siis tulla kommemtoimaan noita ruokamääriä,sillä olin ihan hämmstynyt,miten vähän teidän muiden vauvat syö!!Nettahan on pienikokoinen (6.5 kk nlassa 6.8kg ja 68cm),mutta syö kyllä monin kertaisesti muihin verrattuna.Aamuin illoin puuroa,jossa siis 1.5dl nestettä ja 0.5dl hiutaleita.Lounaaksi n 1.5 purkillista(niitä pienempiä,kun kerran mittasin tuon annosmäärän;minähän teen itse ruuat,siksi oli vaikea arvioida määrää).Välipalaksi kokonaisen hedelmäsosepurkillisen ja tarvittaessa vielä päivälliseksikin lähes saman verran ruokaa kuin päivällä ( tosin useimmiten tuo päiväällinen jää välistä,kun "ei mahdu" meidän ruokarytmiin).Tissittelyä meillä on n.3-5x/vrk:ssa,tosin harvemmin enää malttaa paljoa syödä,kun on niin kiva leikkiä siinä tissillä...

Juupa Juu,olikohan mulla vielä muuta kommentoitavaa? Ei muistu nyt mieleen!

Mukavaa syyskuun jatkoa kaikille ja nautitaan vielä näistä lämpimistä päivistä niin kauan kun niitä riittää!!

T:Kotiäityli kera Netta-tyttösen (viikkoa vaille 8kk)

p.s. Jos joku päivittelee noita tietoja,niin minun iäksi voisi vaihtaa 38v,sehän tuli täyteen jo toukokuussa...

Vierailija
69/91 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokamääristä:

Meillä menee lounaalla ja päivällisellä yks lihakasvis-purkillinen ja aamiaisella, välipalana ja/tai iltapalalla noin 1/3 marjasosetta tai -jogurttia. Puuroa en ole edes kokeillut varmaan kuukauteen kuin kerran, eikä silloinkaan maistunut. Velleillä oon saanu viljaa menemään, tosin eihän niissä niin paljoo viljaa oo kuin puuroissa. Tosin oon nyt huomannu että ei enää mielellään juo vellejä ja itse asiassa maitokin on alkanut tökkimään. Jos syö kerralla purkillisen sosetta niin silloin ei kyl uppoa maitoo ku joku 60ml, ennen meni helposti 120ml. Nykyään typy tavallaan erottelee maito- ja soseateriat eriksee ja niillä maitoaterioilla huolii vain sen pienen nokareannoksen kiinteetä maidon jälkeen. Niin se on kausiluontoista tuo vauvan elämä kun väliin joku asia menee noin ja sit toisinaan näin (olipa selkee ilmaisu!).

Elikä seuraavaan asiaan joka tuli mieleeni.. Ainakin meillä mä aina jälkikäteen hoksaan et nyt ollaan vähän aikaa tehty asioita tiettyyn tapaan ja sit kun sen hoksaan niin jopa typyllä mieltymykset jo muuttuukin. Hassua! Sit alkaa taas se opettelu et mitäs se typy haluaakaan. Ei käy vauvan hoito tylsäksi!! :)

Taidoissa täällä ei mitään varsinaisia muutoksia. Seisoo tukevammin kuin ennen mutta tuen kyllä edelleen kyljistä ja horjahtelee vähän väliä. (Junassa eilen tapasin 9kk tytön joka äitinsä avustuksella käveli vaunussa edestakaisin!) Istua typy osaa myös tukevammin ja korjaa hyvin itse asennon jos meinaa kaatua kumoon. Äänteitä on taas tullu pari lisää: mammammaa(=haluan maitoa) ja pappapaa.

Puhuitte atooppisesta ihosta. Minäkin huomasin muutama päivä sitten tytön ihossa, varsinkin selässä, isohkoja punaisia läiskiä ja pieniä hikinäppylöitä paljon. Huolestuin kyllä koska tähän asti neitin iho on ollut hurjan hyväkuntoinen. Isommat läiskät on melkein kokonaan lähteny mut pienempiä oli ainakin vielä tänään illalla ennen kylpyä. Saattaahan se olla atooppista tai sit jotain pölypunkin aiheuttamaa. Täälläkin on 8kk-neuvola kohtsillään niin voi siellä sit kysyy JOS osaisivat neuvoa.

Pitää sit tulla ilmoteleen mittoja. Kukas kirjoittikaan että 68cm olisi pituus jota pitää tarkemmin seurata? Ja että silloin olisi aikuisena noin 162 cm? Jos se pitää paikkaansa niin olisin tyytyväinen. Tosin luulen että typy on yli 68cm nyt mutta itse olen alle 160cm niin tuo aikuisiän odotettaviss oleva mittapituus olis ihan ok. Mullakin kovasti kiinnostaa nää paino- ja pituuskäyrät ja se miten niistä voi ennustaa tulevaa kasvua ja lopullisia mittoja.

MAMI ja typy kohta 8kk

Vierailija
70/91 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokiin halusin kommentoida lyhyesti.

Meillä määrät on seuraavanlaiset: aamulla tavallista hiutalepuuroa n.1,5dl+hedelmäsosetta seassa n.1rkl+ maito 180ml, lounaaksi kasvisliha/kana/kala-sosetta purkillinen + maitoa 180ml, välipalaksi 1prk hedelmä/marjasosetta (pikkupurkki)+ maito 180ml, päivällisellä kasvisliha/kana/kala-sosetta purkillinen+ maitoa 180ml, iltapalaksi taas puuro n. 1,5dl ja maito 180ml. Tuossa tuo perusmäärä päivittäin. Pojalla lisäksi aina joka aterialla jonkinlainen leipäpala jyrsittävänä. Kurkkua, tomaattia, tuoreita hedelmiä ja marjoja napsii myös itse kun niitä tarjoaa. Mun lautaselta nappasi lisäksi paprikaakin yks päivä..

Meille ostettiin sellanen Brion taaperokärry eilen kun poikaa pitäis koko ajan taluttaa vaan. Mies taluttaa, mutta mulla ottaa selkään ja ajattelin että kärryn kans on helpompi. Ja sillähän poika kipittelee suu hymyssä eteenpäin. =) Kunhan uudessa kodissa on lisää tilaa niin vielä mukavampi mennä sillä.

Ihosta vielä. Onnilla on kans ollut punaisia läiskiä ihossa ja terkkari kehotti laittamaan vaan novalania. Ne läiskät tulee ja menee, lääkäri ei oo kommentoinut sen kummemmin ja tuolla tarvittaessa rasvaamisella on pysynyt tähän asti ihan ok kunnossa.

Nyt täytyy jatkaa aamujuttuja. Mukavaa viikonloppua kaikille!

Omppulin äiti & Onni 8,5kk+

Vierailija
71/91 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipä hei,

8 kk neuvolamitat meillä 69 cm ja 8700 g. Kaikki hyvin siis :-)

Käyristä itse en piittaa. Oon ollu niin kyllästynyt siihen "vahtaamiseen" lähinnä keskimmäisen lapsen kohdalla. Hän kun on ruumiinrakenteeltaan todella hoikka. Eka lapsi semmoinen ihan normaali, pikkuisen pidempi ja tämä kolmas sitten vähän pyöreämpi. Kukin kasvaa tavallaan ja käyrällään, pääasia että se kasvu on sitten tasaista vauvavuoden jälkeen.

Joku vanhan kansan uskomus oli, että 2 vuotiaan pituus * 2 on aikuisiän pituus. Tämä pitää paikkansa ainakin suurin piirtein sekä minulla että miehelläni. Itse olen ollut tasan 84 cm 2 vuotiaana ja aikuisiän pituus on 168. Ja se ennuste, jonka esikoiselle antoivat pituudesta, on suurin piirtein se 2 v pituus * 2.

Hohhoijaa, viime yönä taas valvottiin.. 2 tuntia valvottiin, kun yritin olla antamatta sitä tissiä. Vauva voitti 100-0. Luovutin sitten ja imetin ja sit nukuttiin. Viime aikoina yöt taas olleet sitä 8 krt heräämistä.

Enkelinäidille: minäkin luin sen jutun nyt, koskettava tarina vielä lehdestä luettunakin oli, vaikka suurin piirtein tapahtumien kulun olit meille jo kertonutkin. Edelleenkin kaikkea hyvää teille!!

Mukavaa syysviikonloppua kaikille

T. Jaffa

72/91 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas pistin listaa kuntohon. Kattokaa ny muukki, jotta teirän tierot on oikeen ennenku teherähän uus pino. Olis sitte lista oikeen siihen pistää.

Mä sitte maanantaina neuvolan jäläkehen pistän enemmän, mutta tuohon pituusjuttuhun ajattelin kommentoora. Mä oon kans kuullu tuon 2x 2v pituus, mutten tiä uskoosko. Oon itte ollu 2v 90 cm, samoon meirän isoot poijat. Mun velii oli 86 cm, mutta kyllä son ny mua pireet. Oikiastansa meillä meni vähä ristihin: mä oon 174cm ja velii 184cm. Saa ny sitte nähärä kuinka poikien käyy, niillon keskinäästä erua jo 20 cm vaikkei ikäerua oo ku vuosi. Isoompi meillä on ny kasvanu 10cm/vuosi keskiarvolla ja menöö ainaki yläkäyrällä, jos ei yliki käyrien. Nuoree (ja muukki) on sitte siä orotuspituuren tienoolla. Meillä ku on molempien suvuus pitkiä ja pätkiä, nii ei oikee osaa sanua puolesta ei vastahan. Anoppivainaa oli sellaanen 150 cm (jos ei allekki) ja mun isä 185 cm, jotta on siinä erua. Mun poika-serkukki on kaikki järiestänsä 180+ cm ja minoon flikoosta kai pisin. Isännän ja muorin (=mun äiree) puolelta löytyy sitte näitä 'kainalosauvvoja' (anteeksi ny, en tarkoota loukata lyhempiä, mutta ku osa on muaki vähä yli kainalootten), jokka sitte viä on sellaasia pyöreetäki. Mutta kattotahan kuinka käyy.

Meen ny taas satuulemasta ja tuun sitte maanantaina taas asiootten kans kommentoomahan flikan pinsettiotteihia (onnistuu jo) sun muita.

Äitee ja Juulia 8kk 1vko

Vierailija
73/91 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Monen neuvolakuulumiset ja mitat oli täällä. Meillä oli neuvola toissapäivänä ja mitat olivat 69 cm ja 7400g. Paino oli neuvolatädin mielestä tosi alhainen ja me käymme 10 kk neuvolassa ottamassa sen takia uudet mitat, kun muutoin seuraava neuvola olisi vasta 1v. neuvola. Neuvolalääkäri ei ollut niinkään huolissaan ja sanoi, että ei tyttäremme kuitenkaan ihan tavattoman laihan näköinen ole ja kun kerran ruoka kelpaa niin ei hätää. Ja että painon kehitys riippuu aika paljon myös siitä liikkeellelähtemisiästä.

Meillä syödään jotenkin niin, että aamulla n 1-1.5 dl hedelmäpuuroa tai puuroa +1/2 purkillista hedelmäsosetta. lounas yleensä aika aikaisin 1-2 dl kasvis/liha/kala tms. sosetta. 1- 2 välipalaa n ½ -1 dl sosetta kerralla illallinen taas 1-2 dl kasvis/liha/kala tms. sosetta ja nukkumaan mennessä 1-1.5 dl hedelmäpuuroa ja lisäksi 100 ml maitoa /100 ml velliä joskus menee enemmänkin. Päivällä tyttönen ei juuri syö maitoa, äidinmaitoa olen antanut 1-2 kertaa päivässä. Yöllä sitten aamuyöstä herätään ensimmäisen kerran ja sitten läpi aamun yöstä riippuen erinäisiä kertoja ja rintamaitoa ja tuttipulloa. Ja leipää on meilläkin jyrsitty, mutta tahtoo mennä liian isoja paloja ja tarttua kurkkuun. Muutenkin olen ollut hermoraunion partailla siitä että neiti laittaa ihan kaiken suuhunsa. Pari päivää sitten suusta löytyi sellainen pieni hakaneula. Herranjestas että säikähdin ihan kamalasti. Samoin suusta on löytynyt kaikenlaista muuta paperinpala,a sitä tosin on mennyt alas asti, ja kerran on oksennettu joku kurkkuun tarttunut lattiallepudonnut tuttelipurkista leikattu pahvireuna. Nyt olen sitten imuroinut sen minkä olen ehtinyt… Samoin muksahduksia sattuu jatkuvasti, päässä on onneksi vasta yksi mustelma, mutta se on lyöty monta kertaa. Miten te muut olette selvinneet tästä?

Neuvolalääkäri sanoi, että imetyshän se on se joka aiheuttaa niitä yöheräämisiä, etenkin jos maitoa ei enää tule niin paljon ja tietenkin kun toisen energiantarve on vielä kasvanut.

No meillä imetys alkaa olla pikkuhiljaa hiipumassa. Maitoa ei tule enää niin paljoa ja toisaalta tiistaina naistenklinikalla kätilö oli ehdottomasti sitä mieltä että imetyksestä pitäisi nyt luopua kun raskaus on jo puolivälissä. Ja vaikka tämä ei taas tänne vauvapuolelle kuulukaan niin keroon teille kuitenkin Meillä oli ihania rakenneultra kuulumisia, kaikki oli hyvin ja mitään poikkeavaa ei näkynyt. Laskettu aika oli nyt ultran mukaan 11.2 mutta ei sitä sitten muutettu lasketuksi ajaksi kun se oli vain pari päivää poikkeava siitä aiemmasta päivämäärästä 13.2. Sukupuolikin paljastui ja luultavasti meille on tulossa tyttärellemme pikkuveli.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Fanni ja tyttönen 8kk +risat

Vierailija
74/91 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa koleaa, mutta ihanan raikas ilma.. syksy on kiva, I love it!!

Unet on pikkusella parantuneet, muutamia oita jo herannyt vaan kerran, mut sit taas palannut kaks kertaa yossa heraily.. mut sekin ihan jees.. kun nuo muut ei herattais, ggrrr!

Havitin taas nuo meidan pilkut aakkosista, joten kirjoittelen, kun saan ne taas toimiin.. Nyt poikia laittaa unille!

Muksaa vloppua!

Muok. Onnea Fannille tulavasta pojasta.. vaikka ei kait se taysin varmaan oo, mut kuitenkin.

2. muok. Taalla muuten ollaan kipeita, plaah.. pieni ei onneks vie ja toiv ei tuukkaan! *koputtaa puuta*

Emmuli ja poitsu 7 kk

Vierailija
75/91 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, syksy saapuu, pimeät illat ja KYNTTILÄT!!! Mä rakastan poltella kynttilöitä (tänä syksynä ja talvena vaan korkeammalla tasolla..) ja niitä kuluu meijän taloudessa =).

Isäntä on illanvietossa kavereiden kanssa ja mä nautin viiniä maailman parhaassa seurassa eli itsekseni. Oon tänään tavannut kolmea eri ystävää ja miehen kanssakin ehdin muutaman sanan vaihtaa, joten on ihan luksusta olla ihan vaan itekseen ja tehdä just mitä haluaa. Ja nauttia pari lasia viiniä =).

Fanniko se tuosta vauvan 8kk neuvolantädin huolestumisesta kirjoitteli. Katoin ihan huvikseni meijän esikoisen neuvolakorttia ni esikoinen oli 8kk neuvolassa 6,9kg ja pituus 69cm. Meillä oli niin maalaisjärkinen neuvolantäti sillon, että ku lapsi kuitenki koko ajan kasvoi omilla käyrillään niin ei lainkaan "lietsonu" niitä kontrollipunnituksia (paitsi ekan kuukauden aikana ku paino nousi aina hurjat 50g/vko). Tää kuopushan täytti tänään 8kk mut neuvola on vasta 2 vkon päästä. Mut tää painaa varmasti nyt lähes 8kg ja pituudenkin oletan olevan noin 72cm.

Täällä kanssa kaikki mahdollinen maasta noukittava tungetaan suuhun. Ihan piinaa varsinkin ku me ulkoillaan joka päivä hiekkalaatikolla ja keinuissa ja ylipäänsä maassa mönkien ni jatkuvasti saa olla tutkimassa mitä siellä suussa onkaan. lehtiä, lehtiä, lehtiä...

Oltiin tänään kylässä ja siellä kyläpaikassa on 1,5-vuotias poika ni ne meni peräkanaa siellä ja tää meijän poika söi maissinaksuja ja tää 1,5-vuotias pientä rahkamunkkia (namipäivä). No kohta ku katotaan mitä tekevät ni tää 1,5-vuotias syö maissinaksua ja tää meijän kaveri vetää kaksin käsin rahkamunkkia suuhunsa. Ja voitte vaan uskoa mikä huuto tuli ku säntäsin ottamaan sitä munkkia siltä pois??!!

Ollaanko me muuten haudattu se treffausidea? Siinä on aina se treffauspaikan hakeminen että mikä olis. Jos joku asuu jossain isossa kaupungissa hyvien yhteyksien päässä ni vois jonku kotona tavata. Sillon ku esikoisen kanssa kirjottelin silloisten äitien kanssa ni tavattiin pääkaupunkiseutulaiset aina jonkun luona.

Jaha, taidan ottaa kirjan kainaloon ja mennä sänkyyn =),

Öitä

Vierailija
76/91 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oltiin 8 kk neuvolassa. Neidin mitat oli 7965g ja 70,4cm. Pituutta oli tullut huimat 5cm! No, viime kerralla sitä ei ollut tullutkaan kuin puoli senttiä. Rokotuskin saatiin.

Ruokamääristä sitten. Aamupuuroksi menee esikoisen lautaselta ryöstettyä kaurapuuroa ja puoli purkkia hedelmäsosetta, arviolta noin desi yhteensä. Lounaaksi oma tekemää kasvismössöä ja lihaa varmaan reilu pilttipurkillinen. Välipalaksi oon antanut vaan tissiä, kun tuohon aikaan ei sose oikein maistu. Päivälliseksi taas reilu purkki liha-kasvista.Illalla oon antanut hedelmäsosetta. Vauvapuuroa annoin ennen, mutta nyt ostin 8kk hedelmäpuuroa ja yö oli yhtä hulinaa, niin en oo sen jälkeen uskaltanut antaa. Tuota kaurapuuroa ajattelin seuraavaksi testata iltaankin, kun se ainakin aamulla hyvin maistuu. Ja sitten vielä tissiä lisäksi kertaa X.

Niin, ne yöt on kyllä melkoista hulinaa edelleen. Ollaan nyt saatu Hertta nukahtamaan omaan sänkyyn suht nopeesti ja helposti. Mutta heräilyt alkaa usein jo ennen kymmentä, nukkumaan menee siinä kasilta. Heräilyjä on yöstä riippuen 5 -> Joten aika tsippi ollaan täälläkin. Tää viikko etenkin on ollut vaikeeta. To-pe yön sain tytön nukkumaan ihan kohtuullisesti kun otin viereen ja annoin nukkua siinä, mutta muina öinä ei tuokaan ole auttanut. Kierii ja ähkii ja parahtelee parkuun. Ajattelin että oisko hampaat, kun niitä ei ole vielä yhtään ja yhtenä iltana annoin supon, mutta se yö oli musta se pahin eli ei siitä ainakaan apua ollut. No, toivottavasti menis taas nopsaan ohi että saatais hiukan paremmin nukuttua. Oon miettinyt, että lopettaisin yöimetykset kokonaan sitten kun saan tuon kunnon puuron tuohon iltaan. Se auttoi esikoisen uniongelmiin ainakin. Silloin lopetin 9-kuisena yöimetyksen ja esikoisen yöt parani heti. Tuntuu kyllä että tää takiainen on enemmän tissin perään kuin tuo ykkönen. Eli varmaan pitäis hiukan saada varastoon unta ennenkuin tuohon koitokseen lähtis.

Hirveen noppessti on Hertta kehittynyt tuolla liikunnan saralla viime aikoina. Sekin voi olla syynä tuohon yöhulinaan. Viikko sitten neiti oppi konttaamaan, edellispäivänä istumaan tuetta ja eilen sitten jo noustiin ylös. Huh, huh, ei meinaa perässä pysyä. Esikoinen kun nousi vasta 10-kuisena tukea vasten pystyyn. Aika lailla huteraa kyllä on tuo nousu. Nyt aamulla kyllä seisokeli pitkän aikaa tukien sitteriin.

Tavujokeltelua on myös alkanut tulla. mam-mam-mam tulee ihan selkeesti.

Päiväunethan tyttö nukkuu ihan mallikkaasti. Aamupäivällä klo 9-11 ja iltapäivällä noin klo 14-16. Ja ilta sitten kukutaan ja puoli kasin jälkeen aletaan nukutella.

Jepsis

Vierailija
77/91 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hantsan tavoin mulla on palannut mieleen se idea tapaamisesta. Se olisi kyllä mukavaa jos saataisiin järjestymään edes jollain porukalla. Mulle tuli heti sellanen olo, et kyllä meille ainakin saa tulla kokoontumaan.=)Hyvä sanoo nyt noin kun on ihan hyvä olo.;)

Isi on pojan kanssa päivystyksessä kun silmä alkoi rähmiä eilen ihan tosissaan ja tänään ihan vihertävää töhnää ollut. Ajattelin että isi saa nyt hoitaa kerrankin jonkun tuollaisen jutun niin tulee tutuksi eikä ole aina automaattisesti äidin vastuu lääkärireissut. Muutenkin oon antanut isille enemmän vastuuta että tottuisi, tää liittyen aiempaan keskusteluun siitä osallistuuko isät miten lapsen hoitoon. Olen ajatellut tän ihan pahimmankin kautta, pitää pärjätä sitten jos mulle joskus vaikka sattuisi jotain.

Nyt takaisin keittiöön ruuanlaittopuuhiin!

Omppulin äiti

Vierailija
78/91 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on koko aamupäivä huushollattu eli siivottu hulluna miehen kanssa :)

Mä olenkin ehtinyt unohtaa koko tapaamisjutun! Katson sitten paikan ja mietin lähdenkö...

Olin eilen vähän humputtelemassa. Ihan kaverilla vaan ja join hurjat 2 siideriä. Mies sanoi, että kotiin ei ole tulemista ennen puolta yötä. Joopa joo, 22.45 olin jo kotona ja heti nukkumaan ;) Baariin yrittivät kaverit houkutella, mutta ei jaksanut. Ja kun ei tuosta Emmasta tiedä yhtään monelta herää syömään. Viime baarireissusta onkin jo kohta 4v aikaa..

Emma yrittää vissiin siirtyä kolmista päikyistä kaksiin. Viime päivinä on nukahtaminen ollut tosi vaikeeta ja muutenkin neidille alkanut aamupäivällä maistua uni paremmin vaunuissa. Päätettiin sitten miehen kanssa eilen että tänään laitetaan vain 2 kertaa nukkumaan. Pieleen taisi kyllä sekin mennä ;) Emma nukahti aamulla vaunuihin helposti, mutta naapuri päräytti ruohonleikkurin päälle ja unet kesti hurjat 20-25min. Ja nyt Emma jo nukahti toisille unille. Jos E nyt alkaa jatkossa nukkua vaan kahdet päikyt niin se tarkoittaa sitä että neidit ei enää nuku samaan aikaan. Hyvästi siis parin tunnin löhöilyt keskellä päivää ;) Nooh, vuoden iässä ehkä siirrytään sit yksiin uniin puolen päivän aikaan...

Emma nousee nyt jatkuvasti polviseisontaan ja yrittää myös seisomaan tukea vasten, mutta toinen jalka näyttää itään ja toinen länteen niin aika hurjan näköistä on. Ja tasapainosta ei edelleen tietoakaan :) Istumaankin Emma nousee spagaadin kautta, mutta kumpsahtaa jossain vaiheessa aina selälleen.

Ruoka maistuu taas vähän huonommin, iltapuuro on kyllä varma menekki. Tissi maistuu vähän liiankin hyvin ;)

Minulla on ensi viikolla lenttisturnaus ja ollaan nyt viikonloppuna kokeiltu Emmalle Nania antaa. Ja jummijammi tuo neitihän osaa juoda tuttipullosta :D Tosi pieniä määriä vielä juo ja ainoastaan ruuan kanssa kokeiltu, mutta tekniikka sujuu ja ei ole oksentanut sitä. Vauvajugut kun oksentaa.. Pystyn kyllä tarvittaessa silloin kesken turnauksen tulla imettämään, kun se on 10-15min ajomatkan päässä, mutta en tiedä haluanko käydä välillä kotona. Eiköhän nuo täällä isin kanssa pärjää, olen jo 16-17 aikaan kotona.

Emma on kyllä tosi kova pulisemaan: mamma, pappa, tättä, täi-täi, ei, en, niin ja äittiiiii hokee koko ajan.

Nyt päikkäreille. Päätä särkee kun valvoi niin myöhään :) Ja Ida heräsi yöllä 40 kertaa huutamaan, huoh...

MiaMik ja Emma 8kk

79/91 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas ollahan kuikuulemas. Isäntä lähti äsköön iltavuorohon mopollansa ja sille piti sitte olla heiluttamas oikeen molemmin käsin koko porukalla. Älys sentähän heiluttaa takaasi, niin tuli 4v ja 2v hyvälle mielelle. :)

Olin käymäs Juulian kans aamupäivästä neuvolas, justihin kerkis flikka heräämähän. Syömähän sitte ei keriinnykkää ja hätääsesti hörppäs vähä tissistä orottaes. Uuret mitat on ny: 8630 g ja 68,7 cm. Painua ei ollu tullu sataakaa rammaa, mutta pituutta sitte kolome senttiä. Aiva tasaasesti kumminki käyrällänsä kulukoo, vaikka se paino ny vähä laskiki. 0-käyrän päällä mennähän kumminki painos, pituus on yhyren pakkaasella. Oliskohan flikka anopin sukuhun tulos, ku ne on sellaasta lyhkäästä sorttia jokahinen? Yöt nukutahan hyvin ja ruokaa menöö ku pienehen kylähän. Ny otettihin kalaaki mukahan ja heti flikka sitä veti niinku olis aina syöny. Pinsettioteski on löytyny ja tukevasti istuu ku istumahan pistää. Muu liikkuminen on sitte muitten mukulootten tasolla. Ei niistä oo tainnu ykskää viä täs vaihees konttia, saati sitte kaahia ylähä ja kävellä. Navan ympäritte ja taakseppäin mennähän. Seuraavan aijanki antoo tammikuulle. Keskimmääsillä oli 10kk neuvola ku oli niitten kasvamiskäyrien kans vähä erimielisyyksiä, mutta Juulian ei ny tarttekkaa.

Mutta ny pitääs hoitaa viä muita hommia ja koululaasekki tuloo taas kohta kotia. Ja kälylle pitääs varmahan soittaa. Musta on tullu eileen aamuyöstä pienen flikan täti kaharen isoovelien jäläkehen. :)

Hyvää loppukuuta!

Äitee ja Juulia 8kk ja risat

Vierailija
80/91 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! En ole täällä aiemmin kirjoitellut, mutta olen aina silloin tällöin käynyt lukemassa teidän kirjoituksia - meidän kuopustytär kun on myös tammikuinen :)

Nyt oli pakko Jaffalle kommentoida, koska itse painiskelen TÄSMÄLLEEN saman asian kanssa: rikkonaisten öiden, joihin ei auta mikään (tai siis ehkä auttaisi, mutta kun on niin väsynyt, niin ei jaksa mitään "suureellista" yrittää). Myös meidän likka herää öisin 3 - tsiljoona kertaa eikä uudelleen uneen pääsyyn auta mikään muu kuin tissi. Olen varma, että heräämisten syynä ei ole allergia, nälkä, kipu tms. vaan kun kevyen unen vaihe tulee, niin typy havahtuu eikä osaa nukahtaa ilman tissiä. Muutenkin tyttö on ERITTÄIN kiinni minussa - hän nukkuu vieressä ja vaatii paljon ihan suoraa ihokontaktia. Enkä minä oikein tiedä, miten tätä vyyhtiä lähtisi purkamaan. Oma syyhän se on, että on opettanut toisen tissille nukahtamaan, mutta mutta...

Jos Jaffa keksit jotain toimivaa apua öihin, niin kerro :) Samoin minä lupaan kertoa, jos täällä jotain radikaalia tapahtuu unien paranemiseksi. Kiva tietää, ettei ole yksin tämänkään asian kanssa :)

Raisa ja Niiskuneiti 8 kk