Olenko ihan poikkeava odottaja, kun en halua seulontoihin?
"Kaikki muut" tuntuvat menevät np-ultriin ja veriseuloihin ihan rutiinilla.
En pidä aborttia vaihtoehtona enkä halua ottaa mahdollisiin punktioihin liittyviä riskejä. Miksi siis menisin...?
Kommentit (26)
en mennyt veriseulaan enkä lapsivesipunktioon, vaikka niitä tyrkytettiin esikoisen vammaisuuden takia. Lääkäri katsoi pitkillä, mutta olimme päättäneet, että muita tutkimuksia ei tehdä kuin nuo ultrat.
Eiköhän ole jokaisen oma asia mennä tai olla menemättä tutkimuksiin.
Esikoisemme oli yllärivammainen, vammat ei olisi näkyneet missään sikiötutkimuksissa. Itse en luota ko tutkimuksiin, mutta tulipa kuitenkin käytyä nuo tarjotut ultrat...
nähdäksesi esim. lapsen parantumattoman sydänvian tai kehitysvamman tarpeeksi ajoissa...ja jos vamman laatu olisi niin paha, ettei lapsella olisi mahdollisuuksia selvitä muutamaa päivää/tuntia kauempaa, voisit ehkä säästää itsesi ja lapsesi siltä tuskalta...?
Ja toisaalta, jos poikeeavuus löytyisi, etkä siltikään haluaisi tehdä aborttia, osaisit valmistautua henkisesti siihen, mitä tuleman pitää.
itse menin sen vuoksi että saan kuvan vauvelista!Kielsin sanomastamitään mitä näkyy...
np-ultraan, rakenneultraan kyllä. Siinä muuten sydänviat yms. näkyy, joten ei se np mitään pelasta (ellei ole valmis harkitsemaan aborttia)
mä sanoin miehellekin, kun esikoisen raskausaikana näitä seulontoja tarjottiin, että vaikka lapsella olisikin jokin vamma, mä en suostuisi aborttiin. mies puolestaan sanoi, että se on sun valintasi, sun kropallesihan siinä ne tutkimukset tehtäisiin, ja että vaikka lapsi olisikin vammainen, se olisi silti meidän lapsemme - joten turhaan emme halunneet riskejä ottaa. sama periaate oli myös toisessa raskaudessa. tietysti sitten vaan piti molempien raskauksien ajan muistutella sekä itselle että toiselle välillä, että lapsella voi olla jokin vamma, josta emme vielä tiedä...
On olemassa synnynnäisiä, jo sikiökaudella kehittyviä ja ultrassa näkyviä sydänvikoja, keuhkovikoja, vaikeita palleatyriä, napatyriä jne. Jos vauvalla on tällainen, hänen pitää syntyä yleensä yliopistosairaalassa mieluiten virka-aikaan, ja synnytys pitää aina suunnitella ja ennakoida niin että lastenlääkärit ja vauvojen teho ovat valmiina ja miehitys riittävä.
Jos ette mene seulontoihin, lapsi syntyy yllärinä ja selviää hirveällä säkällä ehkä, todennäköisemmin ei, ja jokainen minuutti ambulanssissa matkalla kohti yliopistosairaalan tehoa lisää vammautumisriskiä aika reilusti.
Miettikää asioita joskus LAPSEN kannalta, eikä aina vaan itsenne ja oman mukavuudenhalunne ja ideologianne!
T. lastenlääkäri
Muut seulonnat ymmärrän, jos joku haluaa jättää väliin, mutta ultriin mun mielestä kannattaa ehdottomasti mennä.
Ei niillä ole mitään tekemistä abortin kanssa, monessa tilanteessa on vauvan terveyden kannalta hyvä tietää etukäteen sairaudesta tms. Ja seulonnat voi lopettaa missä vaiheessa vaan, ei ole pakko mennä punktioihin, vaikka jotain ilmenisikin. Mutta olisipa itsekin paremmin valmistautunut...
juuri noiden lastenlääkärin mainitsemien syiden takia. Np-ultrassa ja veriseulassa en käynyt.
np-ultraan. Just sen vuoksi, ettei abortti kuulunut vaihtoehtoihini. Tokan kohdalla piti selvittää laskettua aikaa, joten kävin np-ultrassa, mutta sanoin ultraajalle, etten halua tietää np-lukua. Hän vähän ihmetteli, mutta jätti sen kertomatta. En itse olisi ollut valmis menemään jatkotutkimuksiin, joten sen vuoksi valitsin näin.
On olemassa synnynnäisiä, jo sikiökaudella kehittyviä ja ultrassa näkyviä sydänvikoja, keuhkovikoja, vaikeita palleatyriä, napatyriä jne. Jos vauvalla on tällainen, hänen pitää syntyä yleensä yliopistosairaalassa mieluiten virka-aikaan, ja synnytys pitää aina suunnitella ja ennakoida niin että lastenlääkärit ja vauvojen teho ovat valmiina ja miehitys riittävä.
Jos ette mene seulontoihin, lapsi syntyy yllärinä ja selviää hirveällä säkällä ehkä, todennäköisemmin ei, ja jokainen minuutti ambulanssissa matkalla kohti yliopistosairaalan tehoa lisää vammautumisriskiä aika reilusti.
Miettikää asioita joskus LAPSEN kannalta, eikä aina vaan itsenne ja oman mukavuudenhalunne ja ideologianne!
T. lastenlääkäri
kuten siinä vauva tulossa- ohjelmassa sillä yhdellä vauvalla oli napatyrä ja jos se olis syntynyt alakautta niin ei välttämättä olisi selvinnyt! nyt se näkyi ultrassa ja tehtiin sektio.
Itsekään en halua mitään seulontoja, ainoastaan käymme rakenneultrassa ja sekin vain ja ainoastaan sen takia, kun haluan nähdä vatsassa asustavan pikkuisen.
vaikka vikaa odottaessa olin 39 v.
Mutta jokainen tehköön niin kuin haluaa.
tehdään nimenomaan down-seulonnan vuoksi. Ja on seulomista.
Rakeneneultra tehdään lapsen tilanteen laajempaa selvittämistä varten eikä varsinaisesti seulontoja varten. Suosittelen käymään siinä.
Rakenneultrassa kävin noiden em. syiden takia. Seuraavien lasten kohdalla realismi iski kohdalleni ja halusin kaikki mahdolliset seulonnat.
Minulla on se etu, että tiedän niiden mahdollisuuden ja käyn kaikissa tarpeellisissa tutkimuksissa. Olet ap itsekäs kun et selvitä lapsen terveyteen oleellisesti liittyviä asiota.
Elämä voi myös olla pelkkää suurta kärsimystä, jolta HYVÄ vanhempi haluaa säästää lapsensa kaikin keinoin!
Jokainen saa tehdä kuten parhaaksi näkee.
mä olen käynyt kaikki ne seulonnat, joissa minua ei pistetä neulalla, ja tehnyt sen sen vuoksi, että halusin tietää etukäteen, onko lapsi tod. näk. vammainen tai tarvitseeko hän erityistä hoitoa jo sikiökaudella, joitain leikkauksiahan tehdään sikiöille.
mieluiten kaikkien käyvän kaikki mahdolliset tutkimukset , ottavan kaikki mahdolliset rokotukset ja käyttävän mahdollisimman monia lääkkeitä. No vähän karrikoiden, mutta kyllä heidän koulutus tähän ajaa. Tunnetustihan potilaalla ja hänen mielipiteellään ei ole niin väliä.
Se on vähän niin kuin bisnesmaailmassa kaikki tavoittelevat maksimaalista voittoa ja jatkuvaa kasvua. Sitä on kummajainen kun edellisen vuoden tutoo riittää ja vähän vähempikin. samallalailla lääkäreiden on vaikea ymmärtää sitä, että oikeasti äidin ideologialla on suuri merkitys äidin hyvinvointiin ja tietysti sitäkautta lasten hyvinvointiin. Suurin osa äideistä varmasti tavoittelee lastensa parasta, vaikkei arvon lääkäristä aina siltä tuntuisikaan. Jokaisen äidin koulutus ja elämänkatsomus on erilainen ja siksi se minkä näkee parhaaksi lapselleen voi poiketa normi säännöistä joita nyky lääketiede asettaa.
Hei haloo vaan lastenlääkärillekin. Ylitätköhän sinäkin joskus lasten kanssa katua vaikka et ole suojatien kohdalla tai vaikka tiedostat, että liikkellä saattaa olla rattijuoppoja. Kaikki me arvioimme riskit ja hyödyt omien arvojemme ja tietojemme mukaan. Usein ne äidit jotka eivät osallistu kaikkii pakollisiin lääketieteellisiin menoihin ovat niitä äitejä jotka ovat ottaneet asioista selvää ja todella ajattelevat omilla aivoillaan mitä minä lapselleni haluan.
kun niskaturvotus näkyy! Menin itse vasta viikolla 13, tuolloin mahdollinen turvotus ei enää näy. Näin ultrasta kuitenkin elävän sikiön ja myöhemmin maksoin itse yksityiselle jotta pääsimme rakenne-ultraan. Mitään verikokeita tms ei myöskään oteta jos et seulontaan halua, käytä kuitenkin varhaisultra hyväksesi kun sellaisen saat!
Ihan normaalit ultrat kävin, eli np-ultran ja rakenne ultran ihan siitä syystä että halusin nähdä ensin että mahassa asustaa joku ja rakenne ultraan sitten sen takia että saan muistoksi kuvan, kaiksita ultrakuvat tallella. Mielestäni et ole poikkeava, koskaen mäkään menisi noihin ultriin jos niitä ei ilmaiseksi saisi.
Mihinkään punktioihin en halunnut, vaikka niitä mulle suositeltiinkin useaan kertaan eri odotuksissa.
Itsekään en halua mitään seulontoja, ainoastaan käymme rakenneultrassa ja sekin vain ja ainoastaan sen takia, kun haluan nähdä vatsassa asustavan pikkuisen.