Pikkubudjetin häät, paljasta omasi!!
Ollaan järkkäämässä häitä tulevaksi kevääksi/kesäksi. Ollaan pitkitetty häittemme ajankohtaa tiukan rahatilanteen vuoksi jo jonkin aikaa, mutta nyt ollaan tultu siihen päätökseen että emme enää jaksa odottaa. Siispä kiinnostaisi kovasti kuulla kokemuksia pienen budjetin häistä, saitko kaiken mitä toivoitkin? Kuinka paljon vieraita oli paikalla? Mikä oli budjettisi? Kerro omista pienen budjetin häistäsi! (Myös vieraiden kommentit kiinnostaa!)
Kommentit (42)
todella halvan pitopalvelun, meillä ei ollut alkoholitarjoilua. Hintaan kuului melkein mitä vain itse halusi. ruokaa kehui kaikki vieraat.
Meillä meni rahaa n.5000e plus häämatka. Ostin oman hääpuvun (käy alennusmyynneissä, valinnanvaraa oli todella paljon), miehen puku vuokrattiin. Koristeet tehtiin itse, samoin kutsukortit, ohjelmat jne.
Meille oli järkätty yllätyksenä paljon ohjlemaa josta itse tykkäsin kovasti, mutta kaikki vieraat eivät olleet pitäneet siitä. Mutta meidän näköiset häät olivat. Vieraita oli 125hlö.
meidän häät maksoi noin 3000e. pidettiin häät keskitalvella jolloin ei ole paljon varauksia. koska suku joutui kuitenkin ajelemaan kotipaikkakunniltaan ei paikkakunnalla ollut väliä meille. joten löysimme kivan maalaiskylän jossa oli metsän keskellä vanha työväentalo, joka oli remontoitu, romanttinen yli sata vuotta vanha paikka. saatiin paikallinen maalaistalon emäntä hoitamaan tarjoilut, hän pyöritti sivubisneksenä pitopalvelua siis, että hyvät ruoat tuli. päädyimme, että pidetään ihan ruokahäät, halusimme panostaa rahat tarjoiluihin. vieraita oli noin viisikymmentä. paikkakunnalla oli myös aivan ihana vanha kirkko josta saavuimme juhlapaikalla tämän saman maalaistalon emännän hevosilla ja reellä. hirveästi ohjelmaa ei itse juhlapaikalla ollut, syötiin oikein hyvin, koska tavataan harvoin koko suvulla niin juteltiin paljon. talo oli aivan ihana sellaisenaan joten koristelimme vain ja ainoastaan lukuisilla kynttilöillä jotka ihanasti valaisivat pimeää talvea. oltiin pyydetty lupa pitää ilotulitus ja pamauteltiin pimeällä uutena vuotena itse ostetut paukut ilmaan. oikein tunnelmallista :)
Olisinpa saanut olla kärpäsenä katossa.
tuohon ei tainnut kuulua sormus :) muistaakseni
kaksi todistajaa, itsellä siistit housut ja pusero (vanhat, kerran jossain juhlissa pidetyt, miehellä tumma puku, myöskin jo olemassa oleva). Kukkia en hoksannut edes hankkia. Neljästään käytiin kyllä syömässä olisiko mennyt nykyistä rahaa 150 euroa (silloin tuntui hirmu summalta). Illalla lähdettiin kolmeksi viikkoa Thaimaahaan patikoimaan (tosin tätä en laske hääkuluihin, menty olisi muutenkin). Lentokentältä ilmoiteltiin sukulaisille ja kavereille.
Äiti oli matkan aikana järkännyt pienimuotoiset juhlat, johon kutsuttu molempien vanhemmat ja sisarukset ja kiva oli tulla kotiin, kun yllätyksenä sai parin päivän päästä tavata kaikki. Tuota budjettia en tiedä, pidettiin vanhempieni kotona, mutta tarjoilu oli loistavaa.
Ikimuistoiset juhlat kaikkineen ja matka kruunasi kaiken.
Meillä lähetettiin kutsut postikortteina.:) Niitäkin saa nykyään hauskoja ja romanttisia ja vaikka mitä.
Paikalle kutsuttiin n.35 vierasta (paljon lapsia) ja vihittiin kirkossa. Ystävä soitti huilua ja kirkosta lähdettiin pyörillä, joiden perässä vanhoja tölkkejä.:D
Läheisessä maalaiskartanossa kahvitus, joissa oli kakku ja pientä suolaista sekä pullaa. Ja tietenkin myös kuohujuomat.
Sit lähdettiinkin kaveriporukalla juhlimaan hotelliin, kaikilla omat huoneet.:)
Niin ja mekko oli kaupasta, alle 40e ja miehen puku oma vanha, pari kertaa käytetty.
Sormukset yht.100 e.
Kaveri kuvasi hääkuvat ja tapahtumakuvat.
Eli yht.varmaan 500 e kaikkinensa. Ja ihanat olivatkin!
10 euroa! se oli lehden ilmoituskulu, jossa kerroimme, että olemme menneet naimisiin.
Vieraita 80, juhlapaikkana seurantalo (taisi maksaa satasen). Ruuat teki tuttu kokki ilman palkkaa. Tarjoilijoille maksettiin 50 € per naama. Tosin yksi ei huolinut rahaa. Hääkakku tehtiin itse. Bändiä ei ollut, sukulainen soitti viululla häävalssin. Illalla bilemusaa kajareista. Iltapalaksi makkaran paistoa kodassa. Hääpuku oli lainattu, miehen puku vuokrattu. Hääkimppu liikkeestä, hintaa en muista. Ainiin, juhlapaikka koristeltiin luonnonkukilla. Oli vaivan arvoista, näytti tosi nätiltä. Hääkarkkeja ei ollut ja servetitkin markettitavaraa. Kutsut askarreltiin itse.
Sitä en nyt muista kuuluiko valokuvaus studiossa ja kiitoskortit tuohon budjettiin, mutta eivät ne täällä pikkupaikkakunnalla mitään marjoja maksaneet.
Hyvät häät saatiin aikaan. Ainiin alkoholia tarjottiin alkumalja ja sitten ruuan jälkeen boolia. Ruualla vain maito, mehu, vesi, kotikalja.
pidettiin ihan sesonkiaikaan heinäkuussa. Hääpaikkana oli vanha maalaisromanttinen pihapiiri. Suurimmat kuluerät oli tuo hääpaikka ja sitten ruoka. Niihin meni yhteensä varmaan vajaa tonni. Jos oltaisiin pidetty häät ns. sesonkiajan ulkopuolella olisi varmasti ollut halvempaa. Halusimme kuitenkin satsata ruokailuun, joten oli ihan kunnon pitopöytä. Hääkakku tuli myös tältä pitopalvelulta, mutta pullat ja piparit yms. tehtiin itse. Tuohon hintaan kuului myös kaksi tarjoilijaa, jotka huolehtivat kaikesta eli ei tarvinnut rasittaa ketään häävierasta hääpäivänä. Yhteensä rahaa meni varmaan reilu kolme ja puoli tonnia. Miehelle vuokrattiin puku (20 €), minä ostin omani morsiusliikkeen alennusmyynnistä (100€), sormus saatiin hyvällä sukulaisalennuksella (vähän alle 300 €, norm. lähemmäs 500 €), lisäksi meni 200 € vihkijälle, joka tuli juhlapaikalle. Morsiuskimmpu maksoi 30 €, juhlapaikan kukat saatiin lahjana. Hääkampaus oli muistaakseni reilun satasen, häämeikin ja -kynnet sain lahjaksi. Siinähän se taisi olla. Alkoholia juhlissamme ei tarjottu. Vierailta tuli tosi paljon kehuja, erityisesti kauniista hääpaikasta ja ruoasta, joka olikin ihan todella hyvää! Vieraita meillä oli kolmisenkymmentä. Halvemmallakin oltaisiin päästy, esim. ruoan suhteen, mutta haluttiin tosiaan satsata siihen, kun oli kumminkin paljon pitkänmatkalaisia vieraina. Ai niin, kutsut ja kiitoskortit tehtiin itse, tarvikkeisiin meni varmasti alle 50 €. Meillä oli lisäksi valokuvaaja, joka otti kiitoskortti-kuvia ja kuvasi vihkimisen (ettei kenenkään vieraan tarvinnut kuvailla vihkimisen aikana, vaan saattoivat keskittyä itse vihkimiseen). Valokuvaajakin saatiin tutunkauppaa alennuksella, olisko joku satanen maksimissaan mennyt.
Häät oli heinäkuussa ja vieraita oli n. 70. Juomat hommattiin itse, ruoat tuli pitopalvelusta (paitsi iltapala). Kutsut tehtiin itse, koristeina oli viinimarjanoksia ja kynttilöitä. Puvut oli huutonetistä (näytöspukuja). Hintaan sisältyi myös harmonikkamusiikki, kukat, meikit, kampaukset, kuvaukset yms. Rahaa saatiin lahjaksi sen verran, että omillemme päästiin ja jäi vähän ylikin. Tavallaan siis vieraat kustansivat juhlat jälkikäteen.
Rahan vuoksi ei tarvitse elää synnissä. Omat hääni maksoivat:
-puku 100 e, kukkakimppu 40 e (+viehe sulhaselle), huivi 30 e, sukkahousut (mitä ne nyt maksavatkaan)
-meikki ja kampaus (80 e?, lyhyet hiukset)
-sulhasen vaatetus oli omasta takaa (musta puku)
-todistajien ja parin muun ystävän kanssa päivällinen ravintolassa 500 e (isä maksoi)
-perhepiirissä illassa kahvittelua morsiamen kotona (isä ja äiti maksoivat)
Ja stressiä 0 pistettä.
häät, ja mulle tärkeintä on, että kaikki voi ottaa päivän mahdollisimman rennosti. Siksi en ikinä voisi pyytää lähipiiriä väsäämään voileipäkakkuja ja tekemään edellisenä päivänä ruokia valmiiksi! Aivan kamalaa!
Kyllä se on nimenomaan juhlapäivä heillekin, eikä mikään taksvärkkipäivä...
Me tilataan kaikki valmiina, ja vaikka vähän enempi maksaakin, noin 35e/hlö, niin mieluummin tämä, kuin että sitten pyytäisi lähipiiriä auttamaan. Joku väitti, että kaverit olivat mielissään kun pääsivät auttamaan... Tuskin kukaan on mielissään että joutuu häiden aluspäivät ja -tunnit raatamaan hiki hatussa, eiköhän siinä enemmänkin ole taustalla se, että jotkut morsiamet vaan kehtaavat pyytää toisia venymään uskomattomiin mittoihin, ja itse sitten ovat tyytyväisiä, kun saivat kaiken niin halvalla.
Olen ollut kerran kaverini häissä, missä tosiaan oli kaikki talkoilla tehty, isot häät.
Se meni lopulta siihen, että me lähimmät kaverit, esim sulhasen äiti ja minä ja kaaso, täytettiin juhlien ollessa täydessä vauhdissa keittiössä tiskikoneeseen ruoka-astioita, että saatiin puhtaita tilalle... Siis haloo! On joo varmaan kivaa morsiamelle, kun saa halvalla tai jopa ilmaiseksi, mutta vieraana sanon,että on kyllä tasan tarkkaan viimeinen kerta kun osallistun tällaisin isoihin talkoohäihin. Mulle jäi siitä päällimmäisenä mieleen, että tein siellä sen juhlan aikana hommia ihan kauheasti. Eikä puhettakaan, että voisi rennosti juhlia, koska seuraavana aamuna oli oltava siivoamassa sitä hääpaikkaa - sekin kun kuului siihen, että halvalla saatiin (kaverit siivoaa ilmaiseksi paikat).
Joten te jotka pidätte isot häät halvalla, aina sen joku maksaa, yleensä kaverit...
Ja paljon hyviä ideoita, kiitos! :)
Uskon että pienemmälläkin rahalla voi saada tosi kauniin ja tunnelmallisen juhlan aikaseksi. Teiän kirjotuksia lukiessa alkoi päässä siintää tuhat ajatusta ja ideaa, kiitos vielä miljoonasti! :)
Ap
mutta säästölinjalla mentiin. Seurantalo oli juhlapaikkana, sinne saatiin tutun tuttu tekemään ruoat. Astiat kuuluivat tilavuokraan. Ruokana vähän vaatimattomampi menu, silti vaihtoehtoja oli tarpeeksi. Juomat oli ostettu itse, esim. oluet jo hyvissä ajoin jostain tarjouksesta.
Mun sormus oli myös halpa, mutta just täydellinen mulle. Pukuni oli iltapuku (en halunnut valkoista), taisi maksaa 50e. Kengät alesta. Miehelle ostettiin ihan uusi puku, mutta on käyttänyt sitä töissä ilman liiviä paljon häiden jälkeen. Kampaus ja meikki oli yhden harjoittelijan tekemät, eli ei niin kalliit. Ei kyllä tullut ihan mun unelmien kampaus, mutta ihan ok kuitenkin.
Koristeissa vain mielikuvitus on rajana, kannattaa jättää kukat ostamatta, laittaa lasipulloihin oksia tms. ihan mitä itse keksii. Mä kävin ostamassa kangasta alennusmyynnistä ja ompelin kaitaliinat. Häät oli siis syksyllä. Kutsut ja muut paperiset kannattaa askarrella itse. Mä kävin askarteluliikkeessä ja ostin alennuskorista paperit, sain kehuja kutsuista.
Se mistä meidän häissä ei tingitty, oli siviilivihkijä juhlapaikalle ja bändi. kaikesta muusta sai valittua halvemman vaihtoehdon, ja olen kuullut vieraista että oli ihanat ja rennot häät. Tunnelma olikin hyvä koko juhlan ajan.
Niin, ja hääyö vietettiin kotona, koska seuraavana päivänä lähtö häämatkalle (kahden yön kaupunkiloma halvassa maassa euroopassa).
Moi, meidän budjetti oli 3000e ja se onnistui kun löydettiin pari hyvää kikkaa. En ala niitä nyt tässä latelemaan mutta kantsii perehtyä http://edullisethaat.fi
Ja tee kaikki mahdollinen ite!
Tästä on jo aikaa mutta menimme 14.2 naimisiin maistraatissa ja 6kk myöhemmin pidettiin hää-/ puutarhajuhlat ystäville. Olisikohan ollut n 40-50 henkeä kaikkineen.
Tarjolla oli 3 salaattia (2 ruokaisaa, 1 sekasalaatti), 3 kylmää lihaa (paahtopaistia, broilerirullia, possunfilettä), itsetehtyjä leipiä, levitteitä. Hääkakkuna iso itsetehty tuplasacher (suklaa piti kakun kylmänä +26 asteessa), pikkuleipiä ja kahvia. Viiniä, olutta, kuohuvaa, siideriä, avecit, limua ja kivennäisvettä.
Pukuna miehellä suorat kesähousut ja siisti paita, itsellä kesäalesta löytynyt pitkä aprikoosinsävyinen pellavamekko.
Ihanat ja ikimuistoiset juhlat! Yöllä syötiin vielä jotain mutta mitä - sitä en muista....
Budjetti alle 1000€
meidän häissä oli 70 vierasta ja budjetti n. 3000e ja saatiin kaikki tarvittava, kiva pikkuravintola, orkesteri, kukat jne. Kaikki riippuu mistä haet nuo em. ja saat ne halvimmalla sekä ajankohdasta. Sain paljon loistavia vinkkejä kulujen säästämiseksi mm. http://edullisethaat.fi/juhlatila
No meillä oli pienen budjetin häät, mutta ei pienen budjetin takia vaan siksi, että halusimme pienet häät. Vieraita oli viisi, eli vain kaikkein lähimmät perheenjäsenet, joita ei voinut jättää kutsumatta. Ulkomailla (yli 24h) lentomatkan päässä asuvat eivät tulleet. Vihkiminen, laivamatka juhlapaikalle, maljat ulkona, neljän ruokalajin ateria sisällä, lahjat, fotoja ulkona, vieraat kotimatkalle ja me jäimme hääyöksi juhlapaikalle (kartanohotelli). Joku vajaa 2000 euroa meni, vaikka mukaan laskee hääpuvun asusteineen (joita olen käyttänyt myöhemminkin), kampauksen, meikin ja kukat. Miehen pukua en laske, koska hän teetti mittatilauspuvun toiseen tilaisuuteen edellisenä vuonna. Häämatkaan meni sitten about toiset 2000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
No meillä oli pienen budjetin häät, mutta ei pienen budjetin takia vaan siksi, että halusimme pienet häät. Vieraita oli viisi, eli vain kaikkein lähimmät perheenjäsenet, joita ei voinut jättää kutsumatta. Ulkomailla (yli 24h) lentomatkan päässä asuvat eivät tulleet. Vihkiminen, laivamatka juhlapaikalle, maljat ulkona, neljän ruokalajin ateria sisällä, lahjat, fotoja ulkona, vieraat kotimatkalle ja me jäimme hääyöksi juhlapaikalle (kartanohotelli). Joku vajaa 2000 euroa meni, vaikka mukaan laskee hääpuvun asusteineen (joita olen käyttänyt myöhemminkin), kampauksen, meikin ja kukat. Miehen pukua en laske, koska hän teetti mittatilauspuvun toiseen tilaisuuteen edellisenä vuonna. Häämatkaan meni sitten about toiset 2000 euroa.
Lisään edelliseen vielä sormukset, jotka tosin kaikki 3 kpl teetettiin edellisenä syksynä kihloihin mennessä. Niihin meni myös vajaat 2000 euroa.
Niihin hintoihin usein sisältyy koemeikki ja koekampaus. Pelkkään juhlakampaukseen tai juhlameikkiin ei sisälly mitään koeversiota.
Siitä siis hintaero.
On toki sitten asia erikseen haluaako mitään koeversioita.