Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholi vs. kukka

Vierailija
30.08.2009 |

Miesystäväni (37) on lopettanut aiemmin melko runsaan alkoholinkäyttönsä melkein kokonaan ja harrastanut parin viime vuoden ajan kukan polttelua. Ei jatkuvasti, mutta kerran-pari viikossa. Hän on itse tilanteeseen tyytyväinen. Itse en polta mitään, ja alkoholinkäyttöni on kohtuullista.

Tutkimusten mukaan alkoholi on huumeista vaarallisin ja kannabis vaarattomin, mutta silti asia mietityttää minua kovasti ja varsinkin siksi, kun tuo kukka on kuitenkin laitonta. En usko porttiteoriaan mutta tuo laittomuus askarruttaa.

Onko muilla näkemyksiä tai kokemuksia asiasta?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa pitää asiaa huonona, koska hän hallitsee polttelunsa PALJON paremmin kuin alkoholinkäyttönsä.

Vierailija
2/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, sekoittaako päänsä alkoholilla vai "kukalla". Jos ihmisen pitää saada pallo sekaisin pari kertaa viikossa, niin en sellaista katselisi ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukka on hampun kukinnosta kuivattua ja jauhettua, ts. marihuanaa.

Vierailija
4/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etä alkoholi olisi vaarallisin, ne vaarat kun vaihtelee sen mukaan mitä mitataan, esim. alkoholin käytön aloittaminen ei voi aiheuttaa välitöntä psykoosia, kuten pilvi voi aiheuttaa tietyille ihmisille joilla on geneettinen alttius. Kukaan ei tiedä kantaako itse perimässään sitä geneettistä alttiutta.

Vierailija
5/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, viittaat ehkä tähän tutkimukseen:

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2008/07/669…

Sen mukaan ekstaasi ja kokaiini ovat toki alkoholia vaarallisempia mutta tosiaan EU luokittelee ruohon huumeista vaarattomimmaksi. Ja onhan siinä esim. tupakkaan eroa, vetääkö 1-2 marisätkää viikossa vai polttaako kook askin tupakkaa päivittäin.

Itse pidän satunnaista viihdepolttelua aivan ookoona, ainakin jos veraa siihen, miten kauan joku viinitonkka suomalaisen käsissä riittää...

Vierailija
6/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama jos 2krt viikossa vetää pään täyteen on sekin paljon. Eri asia jos muutaman siiderin tai yhden vinkkupullon nauttii.

Laittomuus ei minua ainakaan huoleta, koska kiinni jäämisen riski aika pieni, eri asia jos diilaa.

Miten muuten sen hajun kanssa? Sama kuin tupakkakin, haistaako tuon kuka on käyttänyt ja kuka ei? Itse en ole koskaan käyttänyt.

Vierailija
7/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse on kuitenkin siirtymisestä päihteestä toiseen. Eli ongelma taustalta ei ole poistunut minnekään.

Vaikka kannabista usein mainostetaan vaarattomana, ei se sitä todellisuudessa kuitenkaan ole. Käyttäjä itse ei ole validi kommentoimaan tätä, koska yksi kannabiksen vaikutuksista on heikentynyt työmuisti. Kannabiksen käyttäjä ei siis ole tietoinen toimintansa heikkouksista käytön aikana.

Ja kuten itse sanoit, homma on laitonta. Miesystäväsi itse on vastuussa omista teoistaan, mutta musitathan turvata oma selustasi! Jos poliisi löytää hallustasi hänen kamaansa, olet sinä syyllinen.

Itse en antaisi toiminnan jatkua lähelläni. En hallitsemattoman alkoholin käytön, enkä kukan polton.

Vierailija
8/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden marisätkän polttaminen ei vastaa yhtä kossupulloa.

Jos polttaa 1-2 marisätkää viikossa, niin se on yhtä "paha" asia kuin pari saunaolutta viikkossa (humaltumisen ja terveyden kannalta).

Lakiasiat ovat toki asia erikseen.

Vierailija
9/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä minä ainakaan olisi miehen kanssa, joka käyttää huumausaineita. Tuo kannabiksen puolustelu on yleistä, tavallaan kielletään asian negatiiviset puolet, koska ne ei heti näy päälle päin, kuten monilla huumausaineriippuvaisilla.

Työssäni olen valitettavasti nähnyt monien "vain" kannabista käyttävien asuntoja ja elämää, ja vaikka hoitavat vielä työnsä ja kulissit joten kuten, on kotielämä lopulta aika järkyttävää.... Roskapusseja pitkin asuntoja, lapset lian keskellä nälkäisinä ja vaikka mitä järkyttävää. Kannabis vaikuttaa hiljalleen aivoihin, ja ihminen muuttuu kykenemättömäksi hoitamaan arkielämää ja vastuuta. Ja muuten, potenssikin alkaa kadota jo melko pian...

Huumehörhö on huumehörhö, käytti mitä vain. Minä ainakin yksityiselämässäni haluan pysyä todella kaukana moisista ihmisistä, ja toivon, ettei kenenkään lapset joudu sellaisten kanssa olemaan tekemisissä.

Vierailija
10/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse polttelen ehkä kerran kuussa, joskus menee pitempään ilman. En ole silloin samalla tavalla pihalla kuin perjantaipullon vetäissyt. Ja krapulaa ei tietenkään tule. Onko tuo nyt sitten kovasti pahempi kuin jos tissuttelee vähän viikolla ja paljon viikonloppuna - kertokaapa se!

Vierailija
11/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä oli tapana juoda suht runsaasti, mitä en voinut sietää. Sitten juominen vähenikin huomattamasti ja olin vain tyytyväinen,en osannut arvata että mies oli vain vaihtanut juopottelun marihuanan poltteluun. Ei polttanut alussa siis läsnäollessani joten sain tietää polttelusta vasta sitten kun mies oli koukussa ja kunnolla. Alussa poltteli kerran-pari viikossa mutta sitten olikin jo saatava kerran päivässä ja sitten vieläkin useammin. Sai hirveitä raivokohtauksia jos ei löytänyt kamojaan eikä päässyt polttamaan.Pyysi usein mua piilottamaan kamansa ja sitten kun en kertonutkaan missä ne oli raivostui ihan älyttömästi. Olimme tuolloin jo eron partaalla sillä en todellakaan halua mitään huumeriippuvaista miestä itselleni. Lopulta mies ei enää voinut edes suoriutua päivittäisistä askareista (esim tiskaaminen) ilman että ensin pääsi polttelemaan ja sitä piti tehdä myös ennenkuin pystyi seksiä harrastamaan. Oli aivan kamalaa. Odotin ensimmäistä(ja ainutta) lastamme ja lapsi oli tuolloin syntymäisillään ja käskin miestä valita joko perheensä tai huumeet, ja mies lähti lätkimään. Kuulemma mennyt vain alaspäin tuosta, eikä pidä yhteyttä lapseensa.

Nyt osaan olla varovaisempi enkä hyväksy mieheltäni minkäänlaisia huumeita enkä liiallista juopottelua, onneksi olenkin löytänyt ihanan miehen joka käy ehkä muutaman kuukauden välein kaveriporukalla ulkona jolloin juo ehkä yhden oluen jos sitäkään ja liikkuu useimmiten autolla. Huumeita ei ole koskaan kokeillut eikä tule kokeilemaan.

Vierailija
12/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

11, suvaitsetko lähettyvillesi ketään, joka käyttää alkoholia?

Itse en käytä kumpaakaan.

Vierailija
13/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pilven polttelun kuin alkoholin käytön kannalla (ei tule krapulaa, toimintakyky ei mene niin huonoksi vaikutuksen aikana jne.) mutta kannattaisi tosiaan jättää vähän harvemmaksi polttelu. exällä meinaa meni vähän yli tuon polttelun kanssa ja sai juuri näitä kauheita raivareita. joku kerran 2 viikossa on sopiva määrä.

Vierailija
14/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestin 14 kirjoittaja: ex-miehesi tapauksessa tuskin olisi ollut suurtakaan eroa siinä juoko alkoholia vai kiskooko hatseja, lopputulos olisi ollut sama.

Juopohkoakaan ihmistä ei Suomessa paljon paheksuta, korkeintaan ollaan vähän huolissaan, ettei ala mennä ihan överiksi. Jos ap:n miesystävä pystyy pitämään kukan polttelun 1-2 kerrassa viikossa, niin tuskinpa homma kovin ikäväksi menee.

Tunnen tosi paljon ihmisiä jotka polttaa, itsekin ennen lapsen saantia silloin-tällöin (nyt en moneen vuoteen), mutta aivan pihalla on vain yksi, joka aloitti polton ehkä 12-vuotiaana. Ja se on kyllä aivan sama alkoholin kanssa, jos noin nuorena aloittaa säännöllisen juopottelun, kyllä siinä lopulta pihalle joutuu.

Vierailija
15/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä mitä tarkoitat tuolla "käyttää alkoholia". Juodaan miehen kanssa joskus lasi viiniä ruuan kanssa, ehkä kerran kahdessa kuukaudessa... Kun kumpikaan ei välitä olla humalassa eikä tissutella. Eikä kumpikaan halua, että lapset näkevät kotona päihtyneitä. Mutta jos ollaan esim kylässä ilman lapsia, ei se niin vaarallista jos jotkut ottavat. Eipä sitä silti kauheasti voi sanoa viihtyvänsä humalaisten kanssa...

Mutta tuskin voisin olla miehen kanssa, joka vetäisi edes v-loppukännit säännöllisesti... riippuvuuttahan sekin, jos ei voi kuvitella olevansa v-loppua selvänä, vaan kännäys on enempi sääntö kuin poikkeus.

Vierailija
16/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totesit ettet suvaitse huumeiden käyttöä. Alkoholihan on yksi vahvimmista huumeista, tuon yllä mainitun tutkimuksen mukaan kannabista vahvempi. Käytät siis itsekin joskus huumeita, kun otat niitä viinilasillisia...

En toki osoittele sormella juuri sinua, mutta tämä logiikka näissä kannanotoissa ei aina pidä. Ja itse en siis polta enkä juo, mutta tuntuu että jos pilven pahuutta korostetaan niin kyllä alkoholin syntejä vähätellään. Oudon suopeasti länsimainen yhteisö siihen suhtautuu, vaikka se tiedetään niin vaaralliseksi huumeeksi.

Vierailija
17/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi maistuu pahalta, aiheuttaa pahoinvointia. Kallistun kukan puolelle.

Vierailija
18/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä keskustellaan huumausaiheista.

Vierailija
19/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukka, ilmanmuuta, kohtuullisessa määrässä. Viinasta tulee raskas ja epämiellyttävä olo ja lopulta krapula, kukasta kevyt ja rentoutunut. Eikä jysäriä.

Vierailija
20/35 |
30.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai alkoholi on päihde. Ja vielä paha sellainen. Yhteiskunnallista asennetta ollaan pyritty (ja tullaan pyrkimään) muuttamaan niin alkoholin kuin tupakankin osalta, mutta sitä ei kannata ryhtyä tekemään vapauttamalla yksi päihde lisää kiertoon.

Jos alkoholi ja tupakka keksittäisiin vasta nyt, ne olisivat pahimpien päihteiden kanssa samalla viivalla laittomuuden suhteen.

Todellisuus on kuitekin se, että ne on aikoinaan hyväksytty ja sen tosiasian kanssa on nyt vain elettävä. Se, että ne hyväksytään, eikä jotain muuta on yhteiskunnallinen kannanotto. Kieltolakia yritettiin aikoinaan ja sen seuraukset olivat kammottavat. Ihmiset eivät ymmärrä omaa parastaan.

Kannabis ei ole vaaraton, eikä sen yksilötason vaikutusta tiedä, ennen kuin sitä on kokeillut. Ja silloin voi olla jo liian myöhäistä.

Ja mitä krapulaan tulee. Itse pidän sitä hyvänä asiana. tietääpähän ihan oikeasti käyttäneensä jotain mitä ei pitäisi. Kannabiksen haittavaikutukset eivät ole yhtä selkeästi havaittavissa, käyttäjälleen. Ympäristö kyllä pysytyy niitä näkemään, mm. työmuistin heikkenemisen seurauksena arjen hallinta.

En toki osoittele sormella juuri sinua, mutta tämä logiikka näissä kannanotoissa ei aina pidä. Ja itse en siis polta enkä juo, mutta tuntuu että jos pilven pahuutta korostetaan niin kyllä alkoholin syntejä vähätellään. Oudon suopeasti länsimainen yhteisö siihen suhtautuu, vaikka se tiedetään niin vaaralliseksi huumeeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän