En uskalla nukkua kun pelottaa vauvan kätkytkuolema.
En uskalla vajota syvään uneen itse ollenkaan kun pelottaa koko ajan että kätkytkuolema vie vauvan ja kuulostelen vauvan hengitystä koko ajan ja välillä tökin vauvaa jotta näen onko se elossa. Helpottaako tämä pelko ikinä? Vauva on nyt 1kk ikäinen.
Kommentit (17)
kuitenkin melko harvinaista. Jos haluat varmistella asioita, laita vauva nukkumaan niin, että jalkapohjat osuvat sängyn päätyyn tms, se aktivoi vauvan hengitystä. Tavallaan "muistaa" hengittää kun on tietoisempi ympäristöstä.
Kyllä se varmasti helpottaa, se pelko siis! Aika moni äiti on alussa melko herkkä, kyllä se pelko lapsen kasvaessa hiipuu, kun elämä normalisoituu. Olin minäkin alussa säikky, se on ihan normaalia! Jos pelko tuntuu vielä jonkun ajan päästäkin yhtä kovana, niin kerro neuvolassa asiasta. Ei ole hyväksi sinulle tai lapselle, jos et saa kuukausiin pelon vuoksi nukuttua!
Onneksi tuo kätkytkuolema tosiaan on harvinaista ja 6 kuukauden jälkeen hyvin poikkeuksellista.
On olemssa hälyytyspatjoja, jotka reagoivat jos vauva ei hengitä. Mutta itsestä väsyttäminen valvomisella ei kyllä estä vauvan menehtymistä...
kun kätkytkuolema tapahtuu, ei heti aloitetusta elvytyksestä ole apua, jos vauva kuolee kätkytkuoleman vuoksi. Eli se kuolee, ei mahda mitään.
Kuten aiemmatkin kirjoittajat ketjussa sanovat: sinä et voi sille asialle mitään. Kätkytkuolleiden vauvojen elvytysvaste on heikko. Vaikka hengityspysähdys havaittaisiin heti, lasta ei välttämättä voida pelastaa.
Yritä ottaa rauhallisesti, muuta en voi neuvoa.
t. Kätkytkuolleen vauvan äiti
Kätkytkuoleman riskiä pienentää oikeat nukutusasennot, mutta muuten siihen ei kamalasti voi vaikuttaa. Taustalla voi olla sydämen rytmihäiriö tms, ei sellaista voi ennakoida.
Mutta onneksi kätkytkuolema on äärimmäisen harvinaista, varsinkin meidän oloissamme, missä jo osataan varoa esim mahallaan nukuttamista.
Nuku lapsi kainalossa, sen on todettu vähentävän kätkytkuoleman riskiä. Vauva muistaa hengittää kun kuulee ja tuntee äidin hengityksen.
Vanhemmuuteen kuuluvat aika voimakkaat tunteet ja ne tulevat joillekin yllätyksenä. Pelko,viha ja syyllisyys ovat ihan tavallisia tunteita ja sinun pitää pystyä puhumaan niistä. Väestöliitolta on pari vuotta sitten ilmestynyt julkaisukin aiheesta. Saa varmaan kirjastosta. Äitiyden kielletyt tunteet.
Aikanaan kun esikoinen syntyi ja oltiin ekoilla vaunulenkeillä, niin joku laitapuolen kulkija horjahti vahingossa vaunuja päin, ei siis edes osunut. Muistan vieläkin sen vihan ja aggression tunteen, joka nousi. Mulla nousi jo käsi nyrkissä pystyyn ja meinasin lyödä sitä miestä. Varsinainen leijonaemo.
Laita vauva aina nukkumaan selleen ilman paksua peittoa.
Laita vauva aina nukkumaan selleen ilman paksua peittoa.
Kulta pieni, et sinä kätkytkuolemaa pelkää, vaan sitä, että lapsesi kuolee. Nyt se on kätkytkuolema, myöhemmin tapaturmat, syöpä, liikenneonnettomuudet jne. Pelko ei lopu eikä häviä koskaan, se on osa äitinä olemista. Mutta pelon oppii laittamaan taustalle siten että sen unohtaa, suurimmaksi osaksi aikaa.
Elämä on arvaamatonta ja ennustamatonta, ja tämä täytyy oppia hyväksymään. Siinä yksi elämämme vaikeimmista läksyistä. Me voimme hallita elämäämme vain osittain, loppu on sitten muissa käsissä. Mitä tahansa kamalaa voi tapahtua kenelle tahansa meistä ihan milloin vain. Onneksi ylensä kuitenkaan ei!
Nuku, syö hyvin, rakasta vauvaasi ja nauti jokaisesta ihanasta hetkestä! Päivä kerrallaan!
Hyvät ja onnelliset ajatukset louvat hyvää ja onnellista ilmapiiriä!
Jos pelko ahdistaa liikaa, hae apua ajoissa. Pidä itsestäsi huolta, muru!
Olen kokenut saman. Ja päässyt yli. Voimia!
tosi ahdistunut niin hanki sellainen hälyyttävä patja. Mun kaveri pystyi vasta sen oston jälkeen nukkumaan. Sä sekoat jos et saa nukuttua.
ja nyt kolmas lapsemme on 2kk.Kahden edellisen 8ja varsinkine sikoisen) aikaan olin niin paniikissa ja ahdistunut että ostin sen hälytyspatjan.nyt kolmannen kohdalla en ole niin hermoheikko,mutta pelon aiheet muuttuvat..Tällä hetkellä suurin ja paha asia josta olen hirveän ahdistuntu,on tuo sikainfluenssa.nyt en oikein pelkää kätkytkuolemaakaan,vauva nukkuu kainalossa.
Mutta siis tuo pelko on aivan kamalaa kestää,tiedän!
Veronkiertäjiä kohtaa mätkytkuolema vaikka kuinka valvovat öitä ja tekevät pimeitä töitä.
ei se valvominen auta siihen.