Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te 30v+ naiset, vastaisitteko tähän

Vierailija
28.08.2009 |

Olen 34v 160cm ja 80+ kiloinen nainen ja keventyminen ihan terveyden vuoksi on työn alla. Kysyisinkin nyt teiltä suurinpiirtein ikäiseni/pituiseni normaalipainoiset naiset seuraavaa:

- mitä ja miten usein syöt päivän aikana pysyäksesi nykyisessä painossasi? Tarkoitan jokapäiväistä, arkista ruokailua. Juhlat ovat asia erikseen.

- miten paljon harrastat liikuntaa?

- kuinka usein herkuttelet?

Vastauksistanne voisi olla minulle apua, kun hahmotan ruokavaliota ja liikunnan määrää jotka johtaisivat normaalipainoon ja pitäisivät minut siinä. Tavoitteena on kuitenkin maltillinen ja pysyvä laihtuminen, ei nälkäkuuri.

Kiitos vastauksistanne :)

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 55.

Syön aamulla kaksi ruispalaa, päällä Keijua, pieni siivu juustoa, tomaattia ja kurkku tms. Maitokahvia ja vettä lisäksi monivitamiini.

Lounaalla puuroa tms., usein omenaa ja porkkanaa. Yksi ruispala samoilla päällisillä kuin aamulla, vettä pari-kolme lasillista.

Välipalaksi kahvi ja pulla tai ruisleipää päällisineen, hedelmä myös. Ja vesilasi.

Päivällisellä esim. kaksi perunaa tai pari-kolme desiä (täysjyvä)riisiä tai pastaa, puoli lautasellista vihanneksia tai salaattia, neljännes lautanen lihaa, kalaa tai kanaa, ei ikinä kermaa kastikkeeseen. Ruisleipä tai pari päällisineen, vettä. Ehkä kuppi kahvia vielä, joskus pikku piirakanpalakin. Saatan santsata ruualla, eli otan kaikkia lajeja lisää ja syön itseni ähkyyn.

Illalla taas pari-kolme leipää ja vettä tai kaakaota sekä kalkkitabletti. Santsaan "hyviin" päällisiin. Osa leivistä voi olla seka- tai jyväpaahtoleipiä illalla. Kaalia ja porkkanaa rouskuttelen myös usein.

Aikaisemmin en liikkunut lainkaan, mutta olen muuten aktiivista sorttia, en koskaan paikallani. Nykyään liikun vähintään puoli tuntia, yleensä tunnin päivässä; kävelen (rivakasti), juoksen, rullaluistelen, teen punttijumppaa. Yksi tai kaksi päivää viikosta on liikuntavapaata käytännön pakosta johtuen.

Tsemppiä ap:lle!

Vierailija
22/32 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon suurinpiirtein samaa ikää ja pituutta 165 ja joskus painanutkin 73kg, nykyisin 57. Silloin isompana mietin kamalasti mitä söin ja söin puuroa ja vihanneksia ja lenkkeilin mutta paino vaan oli mikä oli.

Sittemmin lasten myötä olen alkanut syömään ihan perustavis kotiruokaa. Aamulla pari leipää ja oltermannia päällä tai mysliä+jugurttia. Päivällä ja iltaruuaksi esim 2-3 perunaa ja jotain kastiketta (lähinnä ruskeaa voi/jauhokastiketta) tai sitten jos makaroonia/riisiä niin määrä pari kauhallista. Välipalaksi leipä ja iltapala sama kuin aamupala. Kahvin kanssa menee pipari tms pari kertaa pvssä mutta mitään kamalaa herkkuhimoa ei edes iske kun syö kunnolla. Ei kuitenkaan kaada maailmaa jos herkuttelen ja aika usein niin teenkin mutta en vaan millään enää saisi alas sipsipussia kerralla niinkuin joskus ennen. Liikuntaa en varsinaisesti harrasta mutta lasten kanssa liikun.

Samoin silloin kun vielä asuin kotona ja söin ihan tavallista ruokaa jotakuinkin tällä nykyisellä systeemillä olin myös normaalipainoinen. Kun muutin pois kotoa niin lihoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aamulla muroja tai mysliä. Pyöräilen 10 km töihin ja syön siellä vielä esim. banaanin. Lounas on normaali työpaikkaruokalan lounas, mitä milloinkin. Iltapäivällä saatan ottaa jogurtin tms. ennen kuin pyöräilen takaisin kotiin. Kotona syön harvemmin lämmintä ruokaa, koska mies on syöttänyt lapset jo ennen kuin tulen kotiin. Otan pari leipäpalasta ja usein esim. suklaata, jäätelöä tai karkkia. Illalla pari leipää lisää.

Tämä on normaali työpäiväni.

Vierailija
24/32 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi raskausaikoina..

Enpä jaksa koko ruokalistaa kirjoittaa, mutta kommentoisin sen verran, että itse en käytä mitään kevyttuotteita, esim. juustoja tai kermoja vaan ihan ehtaa tavaraa, myös kevytmaitoa eikä rasvatonta. Aamupala on pakko olla joka aamu, lounas ja päivällinen myös. Välipaloja vähintään kaksi, ennen lounasta ja jälkeen, yleensä hedelmiä. Iltapalan syön jos on nälkä ja se voi olla herkkuakin. Muutenkin herkkuja tulee syötyä, mutta nyt vähemmän kuin joskus parikymppisenä. Ei tee mieli.

Liikuntaa olen harrastanut on/off eli sillä näyttäisi enemmän olevan merkitystä kuntoon ja mielialaan kuin itse painoon. Joogaa, uintia ja hyötykävelyä.

Itse kärsin syömishäiriöstä joskus nuorena ja vasta kun annoin itselleni luvan syödä mitä ja milloin halusin, tuli joku järki ruokavalioon. Eli jäi ahmimiset ja paastot pois.

Miten, ap, sinun yöunet? Olen joskus lukenut, että ellei saa tarpeeksi lepoa on vaikeampi pudottaa painoa.

Vierailija
25/32 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihuus/lihavuus on kyllä pitkälti geeneissä!

Syön aamulla puuron hillosilmällä.

Pyöräilen 10 km töihin.

Töissä teetä ilman sokeria ja joskus ruisleipä, jos lounas myöhään.

Työpaikkalounas lautasmallin mukaan, joskus jälkiruoka, kahvia.

Pyöräily 10 km kotiin.

Kotona lämmin iltaruoka.

Illalla teetä ja pari voileipää.

Herkuttelut kylässä, siivouspäivinä pitsaa. Jäätelelöä tulee syötyä välillä. En juo virvoitusjuomia.

Vierailija
26/32 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toki niitä saa lisää kirjoittaa. Itse olen terveydenhoitoalalla ja tiedän kyllä miten terveellinen ja monipuolinen ruokavalio koostetaan ja minkäverran sitä nyt noin suurinpiirtein olisi hyvä päivänmittaan syödä. Liikuntasuositukset on myös tiedossa. Ihminen on kokonaisvaltainen paketti ja kaikki muutkin asiat vaikuttavat painonhallintaan kuin vain ruoka ja liikunta.

Hainkin tällä aloituksellani vastauksia juuri siihen, miten itsekukin normipainoinen soveltaa niitä ns. terveellisen syömisen ja liikkumisen ohjenuoria omassa elämässään pysyäkseen hoikkana ja terveenä. Tuskin kukaan syö ihan prikulleen oppikirjan mukaan, mutta on silti hyvinvoiva. Mielenkiintoisia vinkkejä vastauksistanne jo sainkin, kiitokset niistä.

Joku kirjoitti kevyttuotteista, niitä meillä lakattiin käyttämästä vajaa vuosi sitten. Ja kuitenkaan en ole siitään lihonut. Mielenkiintoista sekin. D-vitamiinia syön ja nukun niin hyvin kuin vain voin. Ateriarytmi on säännöllinen ja perusruokatarvikkeet terveellisiä eli ei liikoja rasvoja tai valkoisia jauhoja tms. Sudenkuoppani ovat liian suuret annokset ja ylenmääräinen herkuttelu sekä varmasti myös liian vähäinen liikunta. Mutta tästä noustaan vielä!

Lisää vastauksia odotellen -ap-

Vierailija
27/32 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaali arkipäivä menee seuraavasti:

aamupalaksi rasvaton viili ja mysliä

lounas kasvisruoka työpaikkaruokalasta tai täytetty reissumies, juomana vesi

kahvitunnilla teetä ja 130g suklaalevy (kyllä, tämä menee joka arkipäivä!)

päivällinen vaihtelevaa kotiruokaa lasten kanssa, annoskoko pieni

iltapalaksi kaksi juustovoileipää ja teetä

en harrasta liikuntaa, lasten kanssa ulkoilen viikonloppuisin

Vierailija
28/32 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten itse olen nyt hiukan tukevampaa sorttia, mutta BMI silti normaalin rajoissa (67 kg / 168 cm). Painoa hilaan tasaisesti alaspäin edelleen. Olen kahden lapsen kotiäiti.

Aamiainen:

1,5 dl maustamatonta jugurttia, puolikas omena ja/tai muuta hedelmää + luomumysliä 3 rkl. Mukillinen kahvia kevytmaidolla, vettä. Joskus saatan ottaa palan ruisleipää, jonka päällä oivariinia, kinkkua ja vihanneksia.

Lounas:

yleensä teen jonkun salaatin, jossa salaattia, tomaattia, kurkkua, sipulia ja "ruokaosiona" esim. fetaa, tonnikalaa, kinkkua, munia, raejuustoa, lohta, kanaa (ei siis kaikkea kerralla, vaan mitä nyt sattuu olemaan..). Joskus syön myös normiruokaa, mutta jos se on jotain pastaa tai perunaa, niin en syö.

Välipala:

kahvia, joskus sorrun pariin keksiin. Hedelmää ja maustamatonta jugurttia. En syö välipalaa välttämättä joka päivä, riippuu vähän onko nälkä.

Iltaruoka:

Normaali perheen iltaruoka, saatan kyllä soveltaa, jos on pastaa tms. Teen salaattia sitten itselleni.

Iltapala:

Hedelmää, mysliä, jugurttia.. Joskus otan ruisleipää. Olen ihan koukussa tuohon luonnonjugurttiin, joten sitä kuluu varmaan turhankin paljon.

Liikunta:

Lasten kanssa tulee heiluttua kellon ympäri, lisäksi käyn ainakin kerran viikossa juoksulenkillä (n. 5 km)sekä astangajoogassa. Muu liikkuminen onkin sitten satunnaisempaa. Pyrin käymään esim. kävelyllä tai pyöräilemässä myös. Liikuntaa onkin tarkoitus lisätä tässä syksyllä mm. punttisalin muodossa.

Vierailija
29/32 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei ole mitään herkkupäiviä, mutta jos kylässä ollaan tai meillä on vieraita, niin syön kyllä mitä tarjolla on. Yleensä meillä ei kotona ole mitään karkkia, jätskiä tai leivonnaisia.

Ne päiväkahvin kanssa ottamani pari keksiä (Paussi yleensä) ovat myös pieni herkkuni, jos niitä sattuu kaapissa olemaan.

Teen ruuat itse, ja suosin tuoreita, maustamattomia raaka-aineita. Käytän oivariinia, kermaa ja muita perustuotteita, paljon kasviksia.

Vierailija
30/32 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituutta on 165 ja painoa 55.

Syön työpäivinä

-pienen aamiaisen (mulla ei ole nälkä ennen seitsemää mutta jtoain on pakko syödä että jaksaa). Yleensä joko 1,5 dl luonnonjogurttia + 1,5 dl mysliä TAI 2 paahtoleipää kinkulla ja kasviksila (kurrkku/tomaati)

-noin 10 aikoihin syön pienen hedelmän, esim. kiivin (viikonloppuisin syön hedelmän jo aamiaisella ja aamuvälipala jää pois)

-lounaan joskus 12-13.30 välillä. Yleensä mulla on omat eväät (ei työpaikakruokalaa), periaatteessa viikolla syön näitä aina kerran viikossa kasviskeiton+sämpylän, salaatin+sämpylän, kaksi voileipää (välissä salaattia, jotain kasviksia ja kinkkua/savukalaa/vuohenjuustoa), pastaa/risottoa (edellisen iltaruuan jäänteitä). Päivän ruoka menee yleensä pakasterasiaan, eli on yksi lautasellinen. Joka päivä jälkkäriksi hedelmä.

-pari kertaa viikossa ostan cappucinon, tai syön palan tummaa (70 %) suklaata iltapäivällä

-hätävarana hedelmiä jos tuleekin nälkä ennen kotiinlähtöä

Käyn kerran viikossa tanssitunnilla (ai niin, menen sinne suoraan töistä ja syön silloin välipalana yleensä banaanin ja esim. jogurtin tai karjalanpiirakan) ja teen kotijumppaa/lenkkeilyä/pyöräilyä 3x30 min viikossa. Hyötyliikunta on meidän juttu (emme käytä autoa kuin mökkimatkoihin yms), käveltyä tulee paljon, käytän aina rappusia jos voin jne.

Herkuttelusta: usein herkuttelen MALTILLISESTI joka päivä - lasi viiniä, pala suklaata tms. Ei kaikkea joka päivä kuitenkaan ;) Panostamme ruuan laatuun, ja olen huomannut että kun arkiruoka on hyvää, kaipaan vähemmän makeita/suolaisia/tosi rasvaisia juttuja. Jos kova mielihalu iskee, mietin voisinko korvata sen pienemmällä ja järkevämmällä jutulla ja yleensä se onnistuu. Esim. jos tekee mieli pizzaa, mietin mitä siinä oikeasti kaipaan (juustoa, kinkkua ja tomaattia lämpimänä) ja teen lämpimän voileivän niillä aineksilla sen sijaan että hommaisin pizzaa. Sacherleivoksen kaipuuseen syön palan tai kaksi sitä tummaa suklaata jne.

En myöskään osta kotiin niitä ruokia joiden tiedän olevan minulle "vaikeita", ts. sellaisia joita tuppaan syömään liikaa. Omassa tapauksessani keksejä ja sipsejä. Leivon ehkä kerran, apri kuussa jotain jälkkäriä, mutta teen vain kolme annosvuoallista (1 jokaiselle perheenjäsenelle) enkä esim. kokonaista isoa kakkua.

Omana vinkkinä laihtumiseen: älä muuta kaikkea kerralla, ja etene pienin askelin. Silloin tuntuu (tai ainakin itselle tuntui) helpommalta ja muutokset jäivät pysyviksi kun niihin ehti rauhassa tottua.

Onnea matkaan :)

Olen 34v 160cm ja 80+ kiloinen nainen ja keventyminen ihan terveyden vuoksi on työn alla. Kysyisinkin nyt teiltä suurinpiirtein ikäiseni/pituiseni normaalipainoiset naiset seuraavaa:

- mitä ja miten usein syöt päivän aikana pysyäksesi nykyisessä painossasi? Tarkoitan jokapäiväistä, arkista ruokailua. Juhlat ovat asia erikseen.

Vastauksistanne voisi olla minulle apua, kun hahmotan ruokavaliota ja liikunnan määrää jotka johtaisivat normaalipainoon ja pitäisivät minut siinä. Tavoitteena on kuitenkin maltillinen ja pysyvä laihtuminen, ei nälkäkuuri.

Vierailija
31/32 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskityin vain työpäivän aikana syömiseen o_O. Kotona syömme kasvispainotteisesti ja aika lailla välimeren tyylistä ruokaa. Pastaa parina päivänä viikossa, risottoa ehkä kerran, lisäksi keittoja ja kesäisin isoja salaatteja. Yleensä työpäivän jälkeen syön lapsen kanssa pienen välipalan, esim. yhden leivään/pari dl luonnonjogurttia/hedelmän ja ruoka tehdään vasta joskus 19 aikoihin.

Pituutta on 165 ja painoa 55.

Syön työpäivinä

-pienen aamiaisen (mulla ei ole nälkä ennen seitsemää mutta jtoain on pakko syödä että jaksaa). Yleensä joko 1,5 dl luonnonjogurttia + 1,5 dl mysliä TAI 2 paahtoleipää kinkulla ja kasviksila (kurrkku/tomaati)

-noin 10 aikoihin syön pienen hedelmän, esim. kiivin (viikonloppuisin syön hedelmän jo aamiaisella ja aamuvälipala jää pois)

-lounaan joskus 12-13.30 välillä. Yleensä mulla on omat eväät (ei työpaikakruokalaa), periaatteessa viikolla syön näitä aina kerran viikossa kasviskeiton+sämpylän, salaatin+sämpylän, kaksi voileipää (välissä salaattia, jotain kasviksia ja kinkkua/savukalaa/vuohenjuustoa), pastaa/risottoa (edellisen iltaruuan jäänteitä). Päivän ruoka menee yleensä pakasterasiaan, eli on yksi lautasellinen. Joka päivä jälkkäriksi hedelmä.

-pari kertaa viikossa ostan cappucinon, tai syön palan tummaa (70 %) suklaata iltapäivällä

-hätävarana hedelmiä jos tuleekin nälkä ennen kotiinlähtöä

Käyn kerran viikossa tanssitunnilla (ai niin, menen sinne suoraan töistä ja syön silloin välipalana yleensä banaanin ja esim. jogurtin tai karjalanpiirakan) ja teen kotijumppaa/lenkkeilyä/pyöräilyä 3x30 min viikossa. Hyötyliikunta on meidän juttu (emme käytä autoa kuin mökkimatkoihin yms), käveltyä tulee paljon, käytän aina rappusia jos voin jne.

Herkuttelusta: usein herkuttelen MALTILLISESTI joka päivä - lasi viiniä, pala suklaata tms. Ei kaikkea joka päivä kuitenkaan ;) Panostamme ruuan laatuun, ja olen huomannut että kun arkiruoka on hyvää, kaipaan vähemmän makeita/suolaisia/tosi rasvaisia juttuja. Jos kova mielihalu iskee, mietin voisinko korvata sen pienemmällä ja järkevämmällä jutulla ja yleensä se onnistuu. Esim. jos tekee mieli pizzaa, mietin mitä siinä oikeasti kaipaan (juustoa, kinkkua ja tomaattia lämpimänä) ja teen lämpimän voileivän niillä aineksilla sen sijaan että hommaisin pizzaa. Sacherleivoksen kaipuuseen syön palan tai kaksi sitä tummaa suklaata jne.

En myöskään osta kotiin niitä ruokia joiden tiedän olevan minulle "vaikeita", ts. sellaisia joita tuppaan syömään liikaa. Omassa tapauksessani keksejä ja sipsejä. Leivon ehkä kerran, apri kuussa jotain jälkkäriä, mutta teen vain kolme annosvuoallista (1 jokaiselle perheenjäsenelle) enkä esim. kokonaista isoa kakkua.

Omana vinkkinä laihtumiseen: älä muuta kaikkea kerralla, ja etene pienin askelin. Silloin tuntuu (tai ainakin itselle tuntui) helpommalta ja muutokset jäivät pysyviksi kun niihin ehti rauhassa tottua.

Onnea matkaan :)

Vierailija
32/32 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön viisi kertaa/pv

aamulla puoli pannua kahvia ja puuroa, leipää tai muroja.

lounaaksi peruskotiruokaa.

vispipuuroa, luumuja, hedelmäsalaattia, pullan tai mitä milloinkin välipalaksi

toinen ruoka jää usein aika minimiin eli tämä tai lounas.. salaattia ja leipää tai vastaavaa.

Illalla napostelen usein pähkinöitä, kuivattuja luumuja, vanukkaita jne

Liikun ainoastaan hyötyliikuntaa, eli kuljen portaissa, kävelen lyhyet matkat tai pyöräilen, marjastan, lasten kanssa tulee juoksenneltua ulkoillessa, puutarhassa lapio hommia.. jne

Niin se herkuttelu 2-4 kertaa viikossa suklaalevyn puolikas, iso annos jätskiä tai vastaavaa :-)..

vatsa toimii hyvin ja jos ei toimi syön puuroa, luumuja, mustikoita..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan