Teinin viiltely
Epäilen, että tyttäreni 14v on alkanut viillellä itseään. Millä helvetillä tuon erittäin typerän tavan saa loppumaan??
Tänään aion tarkistaa käsivarret, hän on aina pitkähihainen päällä... Kuulemma haluaa viilleellä koska minä olen niin paska.. tämä paskuus tuli nyt ilmi kun jätin hänet kotiarestiin koulusta myöhästelyjen takia ja valehtelun takia myös.
kertokaa mulle siis miten sen saa loppumaan??!!
Kommentit (46)
Mutta minua loukkaa, että ihmiset täällä väittävät sen olevan merkki jostain SUUREMMASTA ongelmasta. Aikanaan viiltelystäni nostettiin hitonmoinen haloo. Olin kyseistä tapaa kokeillut, koska kaveritkin olivat. Mutta eihän minua kukaan uskonut, eivät edes ammattilaiset.
Nyt myöhemmin, arvet toki hävettää, mutta enemmän hävettää se, että ihmiset aina olettavat taustalla olevan jotain.. Huoh.
Tärkeintä on osata keskustella. Ilman suuren suurta haloota. Toki kannattaa tytöltä kysyä, että haluaisiko hän keskustelu apua, vai kokeeko, että tämä homma pystytään hoitamaan perheen kesken.
Nimittäin ulkopuolisten nähdessä viiltojäljet, varmaan tulee toimenpiteitä. Tästä kannattaa puhua tyttärellesi. Lastensuojelu varmasti tahtoo tutkia taustat yms. Voi olla ja onkin aika rankka paikka sitten nuorelle, jos asiaa suurennellaan. (Ja toki tällaiset tilanteet täytyykin tutkia, mutta ensin kannattaa keskustella nuoren kanssa, että hänkin tietää, miten vakavasti otettava asia viiltely on)
Viiltelin viime vuonna. Olin silloin 14 ja kasilla. Äitini sai mut kiinni siitä, kun näki jäljet kädessäni. Kielsin asian ensin, mutta lopulta kerroin totuuden. Lopetin viiltelyn siihen paikkaan, kun asia tuli ilmi, sillä en halunnut huolestuttaa äitiä ja siskoa.
Olin ollut jo ennestäänkin psykologilla mm. masennuksen, ahdistuksen ja pakko-oireiden takia. Viiltelyn paljastumsien jälkeen aloin käymään useita kertoja viikossa psykologilla.
Viiltely kertoi ainakin mun osaltani huonosta itsetunnosta, masennuksesta... yms. Vaihdoin myös "synkeään" pukeutumis- ja musiikkityyliin.
Välillä tekee vieläkin mieli viillellä, mut en oo tehny sitä. Oon ollu kohta vuoden viiltelemättä. Käyn vielä silloin tällöin psykologilla.
tyttö 15 v.
kommentoin edelliseen viestiin. Tuo on totta, ammattiattajalla "uhkaileminen" voi olla monelle teinille todella paha ja vaikea asia. Sen lisäksi että on paha olla, ei tunnu kivalta kun äiti ja kaverit alkavat pitää hulluna, joka ravaa psykologilla. Monessa tilanteessa pahimman yli pääsee ihan perheen kesken.
Onneksi tuo muutaman vuoden takainen viiltelyvillitys on laantunut. Oli ihan järkkyä joskus käydä muutaman nimeltämainitsemattoman bändin keikalla, kun lähes jokaisella yleisön teineistä oli kädet naarmuilla.
Eli mä nyt puutun näihin teijän keskusteluihin. Ite oon 14 vuotias tyttö ja viiltelin ensimmäisren kerran n. 2 kuukauta ss sitten. Syy oli tämä: olin kirjoittanut facebookkiin ihan "vahingossa" ja tietämättä että viesti on loukkaava, asiattoman viestin. Ko. Ihminen sitten soitti äidilleni ja valitti minusta, ja hän on vielä tuttava ja asuu lähellä. Äiti sitten puhelun jälkeen alkoi itkeä ja huusi kaikenlaista. Tunsin pettäneeni äitini luottamuksen, ja minusta tuntui todella pahalta kun äitini vielä kertoi tämän soittajan sanoneen:"kannattaisi opettaa tapoja lapselle ja katsos vähän miten se käyttäytyy" sillä keskiarvoni on 9.42 ja käyttäytyminen 10. Halusin näyttää äidille miten pahalta hänen pettäminen ja valittaneen ihmisen kommentti tuntui ja viiltelin sitten kynsisaksilla käsiäni. Kun äiti tuli huoneeseen ja huomasi käteni, hänen huutaminensa loppui ja hän huomasi miten pahalta se tuntui minustakin. Hän halasi minua ja sanoi:"kaikki järjestyy" js "tästä selvitään" se tuntui hyvältä että äiti huomasi minunkin hätäni, olinhan hätääntynyt ja hämmentynyt että minua, 10 oppilasta, torui joku ulkouolinen noin karheasti! Viiltelyni oli siis huomionhakemista. Nyt en ole enää viillellyt, koska äiti oppi ottamaan huomioon myös minun tunteeni, eikä vaan huutamaan.
Ja tuohon, että mitä asialle pitäisi tehdä, niin 14 vuotiaan näkökannasta, EI MITÄÄN AMMATTIAPUA!! se tuntuu vaan vielä huommalta kun huomaa että:" äiti itää minua hulluna, hän ei ymmärrä minua, minulla on huono äiti" ja viiltely vain lisääntyy. Näin 14 vuotiaan silmin
Siis häh? Siis ok et ei sais viillellä, koska se ei oo hyvä keino masennukseen ja pahaan oloon, mut minkäs sille voi jos kuitenkin on pakko? Siis otatte vaa kaikki mahdolliset viiltelyyn joilla pystyy sitä tekee, nii pois ja laitatte vaikka jonnekkin oiiloon tai korkealle kaappiin, vaatteiden alle tai vastaavaa. Itte diis oon piilotelly vaatteideni alla, ja aina pessy ja huudellu ennen käyttöö et ku käytän ne on puhtaita.
mitä sä aattelet ap? Anna tyttäres olla niinku on. Mäki oon 14-v vaikken haistattele paitsi kerran 11v enkä käytä päihteitä nii viiltelen