Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi ei. :( Näyttää siltä, että minä joudun hoitamaan KAIKKI lasten

Vierailija
27.08.2009 |

kouluun ja tarhaan viennyt ja haut. :(

Minun työaikani on 8-16 ja miehen 10-18. Esikoisen kouluun on matkaa 3 km ja pienempien päiväkotiin 2,5 km. Meillä on yksi auto. Minä kuljen töihin autolla ja mies pyörällä. Esikoisen koulu alkaa yleensä klo 8, keskimmäisen eskari alkaa klo 8 joka päivä. Nuorin on hoidossa samassa pk:ssa kuin eskarilainen.

Tästä yhtälöstä ei valitettavasti taida saada irti muuta järjestelyä kuin että minä vien ja haen kaikki lapset joka ikinen päivä. :(

Vai onko jollakin ehdottaa tasapuolisempaa järjestelyä?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkäikäinen se vanhin koululainen on? Hän lienee menee jo yksin pyärällä? Ja varmaankin tekee paljolti ite aamujutut?

Onhan toi aika ärsyttävää kun tietää että toinen vetää sikeitä kun ite touhuaa aamulla kaiken.

Eriasia jos olisi yh..

Vierailija
42/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä stressaavaa se on ollut AP:n miehelle, joka aikaisemmin on lasten viennistä huolehtinut. Tästä paistaa läpi pilalle hemmoteltu kakara ei vastuuntuntoinen vanhempi.

Silloin kun mies vei lapset, minä hoidin silti vähintään puolet edeltävistä aamutoimista. Usein tein kaiken niin, että lapset seisoivat ovella täysissä tamineissa ja sitten vasta mies astui kuvioihin.

Eikä mies hakenut lapsia koskaan.

Äkkiä laskettuna siis hoidin silloinkin kuskaamisen (aamutoimet mukaan lukien) suurimmaksi osaksi. Nyt hoidan kokonaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sä laitat itsesi valmiiksi ovelle, mies voi katsoa, että lapset ilmestyvät tamineissaan valmiina oikeaan aikaan eteiseen. Jos tulee komentamista/temppuilua, on kätevää, että se joka voi mennä tohinan jälkeen vasta suihkuun, saa sitten hikipäässä heilua ja sä pääset siinä helpommalla. Samoin aamupalan korjaamiset ja muut voit jättää miehelle.

Näin isäkin olis mukana lasten aamuissa. Ihanaa.

Vierailija
44/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jäi epäselväksi, että nukkuuko sun miehes, kun sä hoidat lasten aamutoimet? Mitä se tekee illalla? Eiköhän tosta nyt pitäisi neuvotella, että miehellä on sitten joku muu vastuualue lapsista, kun sulla on kouluun ja hoitoonviennit/tuonnit. Esim. mun mies hoitaa iltapalat ja -pesut.

Ihme negatiivisia vastauksia olet saanut! Itse taidan ymmärtää, miltä susta tuntuu.

Vierailija
45/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuljetukset hoituvat kuten järkevää eli autollinen ihminen hoitaa ne ja jo työaikojen puolestahan se noin menee. Sen sijaan jos aamutoimista on kyse niin on kohtuulklista, että edes joinakin aamuina viikosta mieskin herää hiukan aikaisemmin ja ottaa vastuuta. Kokemus on osoittanut, että miehille pitää "määrätä" joku tietty tehtävä, eivät ehkä muuten näe mitä pitäisi tehdä. Siis selkeä vastuu jostain hommasta tiettyinä aamuina ja siitä ei lipsuta. Silloin ei myöskään tule niin helposti aamukaaosta kun molemmat tietävät omat hommansa.Sressaavinta ainakin minun mielestä on se edestakaisin juoksentelu ja se, että molemmat sähläävät saman asian parissa tai sitten kumpikaan ei tee jotain juttua, joka pitäisi hoitaa.

Vierailija
46/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei ole käytännössä hoitanut niitä koskaan. Hän ei yksin ollessaankaan tee aamuisin mitään muuta kuin herää, pukee ja lähtee. Ei syö edes aamupalaa. Pesut ym. hän hoitaa aina iltaisin.

Lasten synnyttyä toivoin, että mies voisi muuttua tässä, mutta olen jo vuosia sitten luopunut toivosta. Aamutoimet tuntuvat olevan hänelle sula mahdottomusu, niinpä ne ovat olleet aina minun kontollani.

ap

Vierailija
47/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin se olisi itsestäänselvää, että myöhemmin lähtevä auttaisi. Koululainen toki hoitaisi itse itsensä lähtökuntoon, mutta mies laittaisi pienemmät valmiiksi sillä aikaa kun äiti valmistelisi itsensä.

Eikö tuo voisi olla teillä se ratkaisu, jota kaipaat?

Vierailija
48/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jäi epäselväksi, että nukkuuko sun miehes, kun sä hoidat lasten aamutoimet? Mitä se tekee illalla?

Eli mies vetää sikeitä, kun minä hoidan koko revohkan lähtökuntoon ja ovesta ulos. Jos hänet saisikin osallistumaan aamuisin, niin tilanne olisi ihan toinen! :)

ap

Vierailija
49/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä hirveästä negatiivisten vastausten aallosta voi päätellä että suurimmalla osalla teistä todellakin on tasa-arvoinen mies joka osaa hoitaa osuutensa lasten ja kodinhoidossa. Mutta ymmärrän ap:ta täysin jos tilanne ei olekaan tasavertainen kun katsoo asiaa laajemmalti. Minusta on ihan ok ajatella että mies sitten vastaavasti ottaa toisessa asiassa enemmän vastuuta (esim ne aamutoimet oli hyvä ajatus!). Nykyisin valitettavasti myös on vielä miehiä jotka "ei osaa" mitään itse...meillä esim minun pitää aina laittaa kaikki vaatteet, ruuat, tarvikkeet jne aina valmiiksi ja antaa tarkat ohjeet jolloin mies kyllä "auttaa" lasten hoidossa mutta itsenäisesti ei muka siihen pysty. On todella raskasta kun kaikki vastuu on omassa niskassa koska mies ei vaivaudu opettelemaan arjen rutiineja niin että selviäisi esim aamutoimista ihan itse. Ei myöskään osaa tehdä ruokaa. Tiski- ja pyykkikone sentään ovat tuttuja ja meillä kuskataan lapsia puoliksi, mutta silti tämä on vakio riidan aihe ;-)

Vierailija
50/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mies koskaan valittanutkaan.

Itse lähdin usein töihin aamu kuudelta tai viimeistään 7. Mies vei lapsen hoitoon kahdeksaksi. Bussilla matka vartin verran kävelyineen pysäkeille jne ja pyörällä sama matka n 10 minuuttia. Kävellen lapsen tahdilla puoli tuntia/suunta.

Aamulla yleensä menivät bussilla talviaikaan, mutta iltapäivällä kävelivät kotiin. Lapsi tällöin 3-4v.

HATUNNOSTO MIEHELLESI, AIKA VIITSELIÄSTÄ.

Vierailija
51/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku syy ettei mies voi viedä lapsia ennen töihinmenoaan klo. 10? Käyttäkää vaikka autoa vuorotellen. Esim. Ap voisi mennä julkisilla töihin ja sitten iltapäivällä hakea lapset ja hengailla niiden kanssa tunnin verran puistossa ja mies hakee teidät kaikki 18 jälkeen.

Vierailija
52/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ap ottaa siinä kohden omaa aikaa pari tuntia tai mennä aikaisemmin nukkumaan jos väsyttää. Sehän tasapuolistaisi jo kovasti!=)

Lisäksi eskari-ja hoitoajathan ovat neuvoteltavissa. Toki se vie, joka autoa käyttää jos matka on pitkä, mutta eikö eskaria ala kymmeneltä? Hoitoonhan ainakin voi viedä kymmeneksi. Olisihan se lapsillekin inhimillisempää kun hoitopäivä olisi mahdollisimman lyhyt, riippuen tietenkin niistä kulkuyhteyksistä.

En siis muista ap:n matkoja, mutta pari kilsaa kuka tahansa terve ihminen kävelee ihan huvikseen ja hyödykseen. Kouluikäiselle tekee hyvää hoitaa matka jalkaisin tai pyörällä jo kuntoilun takia, ellei reitti ole supervaarallinen.

Vierailija
53/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miestä niihin aamutoimiin niin varaudu että siihen menee todella kauan aikaa ennenkuin mies tajuaa mitä kaikkea siihen aamuun kuuluu.

Eli eikannata vetää hernettä nenää jos mies ei tajua alkuun tehdä mitään. niille täytyy kädestäpitäen opettaa mitä pitää tehdä ja missäkin järjestyksessä;)

Vierailija
54/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululainen kulkemaan itse, tuohan on ihan mitätön matka. Eskarin alkamisajankohta kymppiin jos voi siirtää, samoin hoitopäivä, ja mies vie jalkaisin (toinen lapsi rattaisiin ja toinen fillarilla) tai pyörällä, hoitolapsi istuimeen, eskarilainen pyörällä. Äiti voi sitten hakea töistä tullessaan. Ja ottaa rattaat ja pyörän tai pelkän pyörän kyytiin.

Vierailija
55/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka mielestäni lasten kuskaaminen on niitä asioita missä ei ole tarvetta pyrkiä tasapuolisuuteen vaan se kuskaa kenen aikatauluun se sopii paremmin.

Teidän aikataulut kuulostaa semmoiselta että miehesi voisi helposti viedä lapset aamulla. Sinullahan tulee kiire ehtiä kahdeksaksi töihin jos lapset pitää viedä ensin kahdeksaksi kouluun ja tarhaan. Sinä saisit rauhallisemman aamun ja miehelläsikin olisi omaa aikaa lasten viemisen jälkeen ennen töihin menemistä.

Meillä yleensä lapset vie se joka lähtee myöhemmin töihin. Yleensä se olen minä :) ja silti tämä järjestely tuntuu hyvältä.

Vierailija
56/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sieltä viitsi juuri myöhästyä, sillä heti aamusta on opetustuokio ja tehdään eskaritehtävät. Loppupäivä on sitten vapaampaa leikkiä.

Joku ehdotti myös julkisia. Se on meille hankala vaihtoehto, sillä työpaikkani suuntaan kulkee julkisia erittäin huonosti. Matkaan menisi bussilla kohtuuttoman kauan.

Kevät- ja syyskaudella minäkin kyllä joskus pyöräilen ja silloin mies voisi periaatteessa viedä lapset aamuisin pyörällä ja minä hakea.

ap

Vierailija
57/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap, joka ei todellakaan suostuisi mihinkään "nainen vie lapset pyörällä ja mies ajaa yksin autolla" -systeemeihin.

Joo, mut ilmeisesti suostuisit siihen, että mies vie pyörällä ja nainen ajaa yksin autolla. Ihme juttu, että kaikki täytyy jakaa TASAN puoliksi eikä mennä elämäntilanteen mukaan, että se tekee joka ehtii ja pystyy.

täydellinen luuseri ja pahasti tossun alla, sillä vien lapset pyörällä tarhaan ja vielä haenkin heidä sieltä samalla kulkuneuvolla =o

Mies menee joskus autolla töihin ja joskus pyörällä.

Järjestely on tämmöinen työaikojen takia. Lasten hoitopäivä jää pari tuntia lyhyemmäksi kun minä hoidan kuskaukset, sillä teen lyhyempää työpäivää.

Silloin jos minulla on aamulla palaveri tai jostain muusta syystä joudun lähtemään töihin tavallista aikaisemmin, esim. kahdeksaksi, vie mies lapset tarhaan (joko autolla tai pyörällä). Yleensä se kuitenkin olen minä joka vie ja hakee lapset.

Vierailija
58/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille tulisi lyhyempi päiväkin.

Tai löytyisikö lähempää päiväkotia?

Ehkä varteenotettavin vaihtoehto olis kuitenkin tuo, että mies tekisi aamutoimet, tai esim. laittaisi aamulla teille iltaruoan valmiiksi odottamaan?

Vierailija
59/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä oikein tulee?

Vierailija
60/73 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja valvooko sitten jonnekin puolille öin kattellen telkkaa tms.? Sun miehes taitaa päästä todella helpolla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä