Voi ei. :( Näyttää siltä, että minä joudun hoitamaan KAIKKI lasten
kouluun ja tarhaan viennyt ja haut. :(
Minun työaikani on 8-16 ja miehen 10-18. Esikoisen kouluun on matkaa 3 km ja pienempien päiväkotiin 2,5 km. Meillä on yksi auto. Minä kuljen töihin autolla ja mies pyörällä. Esikoisen koulu alkaa yleensä klo 8, keskimmäisen eskari alkaa klo 8 joka päivä. Nuorin on hoidossa samassa pk:ssa kuin eskarilainen.
Tästä yhtälöstä ei valitettavasti taida saada irti muuta järjestelyä kuin että minä vien ja haen kaikki lapset joka ikinen päivä. :(
Vai onko jollakin ehdottaa tasapuolisempaa järjestelyä?
Kommentit (73)
Mies kyllä viettää kiitettävästi aikaa lasten kanssa sen minkä voi (töiden jälkeen siis), mutta kotitöitä hän ei kyllä tee arkena pyytämättä.
Viikonloppuisin yleensä siivoamme yhdessä ja silloin mies saattaa esim. alkaa imuroida oma-aloitteisesti. Mutta ei viikolla, ei. Olenkohan minä sitten päästänyt hänet liian helpolla. Mutta viimeinen asia mitä haluan olla on nalkuttava akka ja siksi olen ehkä liian kiltisti toivonut, että hän tajuaisi itsekin tarttua asioihin.
Olisikohan ihan kauhea juttu tehdä listaa kaikista kodin töistä ja pistää rastia niiden perään, jotka minä joudun hoitamaan yksin? Huomaisiko mies siitä, ettei jako mene ihan tasapuolisesti?
ap
Mies kyllä viettää kiitettävästi aikaa lasten kanssa sen minkä voi (töiden jälkeen siis), mutta kotitöitä hän ei kyllä tee arkena pyytämättä. Viikonloppuisin yleensä siivoamme yhdessä ja silloin mies saattaa esim. alkaa imuroida oma-aloitteisesti. Mutta ei viikolla, ei. Olenkohan minä sitten päästänyt hänet liian helpolla. Mutta viimeinen asia mitä haluan olla on nalkuttava akka ja siksi olen ehkä liian kiltisti toivonut, että hän tajuaisi itsekin tarttua asioihin. Olisikohan ihan kauhea juttu tehdä listaa kaikista kodin töistä ja pistää rastia niiden perään, jotka minä joudun hoitamaan yksin? Huomaisiko mies siitä, ettei jako mene ihan tasapuolisesti? ap
ruutuvihkoa kannatan, harrastin sitä nuorempana itsekin
kun kukaan mmuu ei tehnyt mitään, itse kolmivuortyötä raadoin ja kotona sit viel ihan kaiken tein, ukko vaan harrasti urheiluu ja telkun katsomista
eli listan nimet vihkoon ja joka päivä sen mitä teki, eli siis koulaisen kohdalla tulli kohtuullisesti merkkejä ,ukko vaan tyhjää näyttti vihkossa ja tietty minun kohtani oli täynnä ja ei edes sama sivu riittänyt
kyllä se autto, joo-o mutta vaan hetkeksi
tilanne on taas sama kun ennenkin
Ehkä parasta on että viet ja haet lapset aamuin illoin autolla.
Miehen kuuluu hoitaa lasten KAIKKI aamutoimet, heräätte kaikki yhtä aikaa ja sinä laitat vain itsesi kuntoon.
Kun sinä ja lapset lähdette puoli kahdeksan maissa, mies siivoaa keittiön ja tiskaa. Sen jälkeen hän valmistaa päivällisen siihen kuntoon, että saat sen nopsasti tehtyä töiden jälkeen (esim. hän voi pilkkoa vihannekset ja laittaa ne valmiiksi uunivuokaan jääkaappiin odottamaan ja katsoa että kaikkia aineksia on kotona). Pyykit hän ovi laittaa kuivumaan ja pestyt astiat kaappeihin. Kone ehtii pyöriä ennen miehen töihinlähtöä. Sitten kerran viikossa hän voi imuroida aamulla. Ja sänkyjen petaaminenkin kuuluu hänelle jos lapset eivät sitä itse vielä tee.
Ideana tässä on se, että mies laittaa aamulla kodin siihen kuntoon, että sinun ja lasten on kiva tulla iltapäivällä sinne ja laittaa ruoka ripeästi tulemaan. Sinä sitten hoidat lapsia ja kotia alkuilllan niin että miehen on mukava tulla töistä kotiin.
Kun mies tulee kotiin illalla, voitte vaikka vuoroilloin mennä harrastuksiinne tms. Kaupassa varmaan ehdit käydä päivällisen jälkeen lasten kanssa tai ilman, jos tarvitsette autoa tavaroiden kuljettamiseen. Viikonloppuisin hoituu viikon toinen kauppareissu.
Ideana tässä työjärjestyksessä on se, että mies on vastuussa kodista ja lapsista aamuisin ja sinä iltapäivisin. Illat on teidän yhteistä aikaa jolloin ei enää ole kotihommia. Sen ajan vietätte joko yhdessä tai erikseen sopimuksen mukaan. Jos joskus on kotitöitä vielä illaksi, niin sitten jaatte ne keskenänne.
Ehkä parasta on että viet ja haet lapset aamuin illoin autolla. Miehen kuuluu hoitaa lasten KAIKKI aamutoimet, heräätte kaikki yhtä aikaa ja sinä laitat vain itsesi kuntoon. Kun sinä ja lapset lähdette puoli kahdeksan maissa, mies siivoaa keittiön ja tiskaa. Sen jälkeen hän valmistaa päivällisen siihen kuntoon, että saat sen nopsasti tehtyä töiden jälkeen (esim. hän voi pilkkoa vihannekset ja laittaa ne valmiiksi uunivuokaan jääkaappiin odottamaan ja katsoa että kaikkia aineksia on kotona). Pyykit hän ovi laittaa kuivumaan ja pestyt astiat kaappeihin. Kone ehtii pyöriä ennen miehen töihinlähtöä. Sitten kerran viikossa hän voi imuroida aamulla. Ja sänkyjen petaaminenkin kuuluu hänelle jos lapset eivät sitä itse vielä tee. Ideana tässä on se, että mies laittaa aamulla kodin siihen kuntoon, että sinun ja lasten on kiva tulla iltapäivällä sinne ja laittaa ruoka ripeästi tulemaan. Sinä sitten hoidat lapsia ja kotia alkuilllan niin että miehen on mukava tulla töistä kotiin. Kun mies tulee kotiin illalla, voitte vaikka vuoroilloin mennä harrastuksiinne tms. Kaupassa varmaan ehdit käydä päivällisen jälkeen lasten kanssa tai ilman, jos tarvitsette autoa tavaroiden kuljettamiseen. Viikonloppuisin hoituu viikon toinen kauppareissu. Ideana tässä työjärjestyksessä on se, että mies on vastuussa kodista ja lapsista aamuisin ja sinä iltapäivisin. Illat on teidän yhteistä aikaa jolloin ei enää ole kotihommia. Sen ajan vietätte joko yhdessä tai erikseen sopimuksen mukaan. Jos joskus on kotitöitä vielä illaksi, niin sitten jaatte ne keskenänne.
Eipä tässä vaimolle paljon hommia jää...taidan kuulua siihen ikäpolveen, että oikeasti tämä on liikaa miehelle. Pitääkin näyttää tämä teksti miehelle ja katsoa miten hän reagoi.
Eipä tässä vaimolle paljon hommia jää...taidan kuulua siihen ikäpolveen, että oikeasti tämä on liikaa miehelle.
Suurimmassa osassa perheitä vaimo tekee kaiken tämän!
Eipä tässä vaimolle paljon hommia jää...taidan kuulua siihen ikäpolveen, että oikeasti tämä on liikaa miehelle.
sen sanon - vaimot hyvät antakaa miehillenne tilaa ja mahdollisuus olla miehiä!
Laiskottelu? Kotitöistä laistaminen? Välinpitämättömyys lapsista? Mitä on olla mies? Eli onko nainen sitten vain kotiorja? Häh? Eli onko kirjoittaja joku 80-vuotias umpiossa asunut?
Enkä vaihtais sitä pois! Toki välillä aamut ei suju niinkuin pitäisi. Niin pienen hetken sitä saa tehdä sitäkin hommaa ennen kuin haluavat itsenäistyä ja polkevat kouluun tai mopoilevat tai mikä se kulkuväline sitten onkaan!
Tsemppiä AP:lle!!! Toivottavasti löydätte ratkaisun!
eli siis puoliksi. Tässä tapauksessa laiska ukkosi vie aamulla ja sinä haet illalla. Miehelläsihän on aikaa vaikka kuinka jos työt alkavat vasta kymmeneltä vaikka kävellä mukuloiden kanssa paikat läpi. Ethän anna miehesi lusmuilla tästä!!!
jää aamulla hyvin aikaa siivota kotia, pestä pyykkiä, tehdä ruokaa ym. sellaista jonka ansiosta sun ja lasten on mukavampi tulla iltapäivällä kotiin.
Tässä keskustelu on nyt jotenkin kulminoitunut tuohon lasten kuskaamiseen, mutta tässä voi olla paljon isompikin tasapuolisuuden ongelma taustalla.
Omasta mielestänikin on ihan järkevää, että ap autoilevana kuskaa lapset, mutta:
Kuvitellaanpa tilanne, jossa aamulla ap herää ja huoltaa läapset lähtökuntoon ja mies nukkuu yhdeksään kaikessa rauhassa. Töiden jälkeen ap hakee lapset ja ruokkii heidät, valvoo läksyt ja hoitaa kotia. Mies tulee kotiin klo 18.30. Kuinka duracel hän sitten näiden iltatuntien aikana on, emme tiedä, mutta tosiaan jos skenaario on, että syö, lukee lehden ja katsoo telkkaa :)
Mielestäni tässä järjestelyssä olisi esim. ihan kohtuullista olettaa, että mies aamuisin ennen töihin lähtöä laittaisi paikat kuntoon - petaisi sängyt, hoitaisi aamiaistiskit koneeseen, veisi pyykit kaappeihin, kuorisi vaikka perunat veteen odottamaan päivällisen laittoa tms. tms. tms. kantaisi sitten kodinhoitoon oman kortensa kekoon koska ei järkevästi pysty osallistumaan viemis- ja hakurumbaan. Ei sillä, että kaikki menisi 50/50 vaan siksi, että perhe on yhteisyritys, jossa jokaisen pitäisi osallistua yhteisen arjen hoitoon siinä määrin kuin kynnelle kykenee.