Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikille maalla asuville palkkojen leikkaus!

Vierailija
26.08.2009 |

Kansantaloustieteen professori Jaakko Pehkonen esittää, että pääkaupunkiseudun ulkopuolella pitäisi maksaa pienempiä palkkoja. Näin työvoiman tarjonta ja kysyntä tasautuisivat eri alueilla.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1723876

Todellakin, kannatetaan - ja palkankorotukset tänne Helsinkiin, kiitos!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä enää pienentää?

Vierailija
22/29 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun asuu maalla ja käy töissä kehä 3 sisäpuolella?

meinaan monet käy töissä pääkaupungissa vaikka asuukin 60km päässä sieltä.

Tuo koko idea on kuollut jo syntyessään.. no eipä noilla professoreilla paljoa sitä maalaisjärkeä olekkaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikäs siinä jos töihin meneminen ei kannata ja jonkun täytyy pitää huolta kotitalosta. Olet kyllä väärässä kuitenkin kommentissasi, koska maaseudulta lähtee joukoittain nuoria ihmisiä suurempiin kaupunkeihin asumaan ja opiskelemaan. Ihan ammatin ja toimeentulon perässä.

Ja niitä koulun vuoksi lähteviä on loppujenlopuksi todella paljon. Minunkin luokastani voidaan laskea yhdenkäden sormilla ne jotka ovat jääneet kotipaikkakuntaansa.

Em ole myöskään kotopuolessa törmännyt mihinkään massatyöttömyyteen. Kyllä siellä ihmisillä on töitä ihan niin kuin muuallakin.

Vierailija
24/29 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pk-seudulta jonnekin muualle töihin. Etebnkin kun on muukin perhe, joka pitää otta huomioon. Tämä on tosin todella vanha ja kulunut aihe täälläkin.

Mä tiedän monta ikäistäni kotipaikkakunnallani. Ovat työttömiä, ovat olleet jo kauan. Täällä pk-seudulla heille löytyisi töitä ja vaikka asuminen on kallista, jäisi käteen taatusti enemmän kuin työttömyskorvauksesta. Mutta ei lähdetä. "Emmä viitti, kun kaverit ja mutsi ja muut on täällä" Meillä oli myös luokkakokous hetki sitten. Niistä, jotka olivat jääneet, oli työttömiä aika monta. Niistä jotka olivat lähteneet, ei kukaan ollut työtön. Tää on nähty. Ne, jotka lähtee, lähtee koulujen jälkeen. Muut eivät lähde.

Vierailija
25/29 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän mä itkenyt, kerroin vain sinulle tietämättömälle kun sanoit että teillä on kaikki paljon kalliimpaa. Sinähän siinä aloit itkemään.

Täälläkin maksellaan autolainoja, renkaita, vakuutuksia jne. Sinä saat matkakustannuksistasi verovähennyksiä, minä en. Minä maksan kalliimpia vakuutuksia.

Voi kultapieni, ota se herne nenusta, jooko?

Jos kerran puhutaan kahden aikuisen kustannuksista, niin meillä perheessä tarvitaan kaksi autoa. Kuluina on tietysti autolaina, vakuutukset ja bensat. Puhumattakaan renkaista, huolloista jne. Tuo 180 kuussa on meillä kahdelta aikuiselta yhteensä n.500 euroa vähintään. Se on tietenkin valintakysymys, missä asuu. Sinulla voi mennä aikaa reilu tunti, mutta se on elämää. Minulle menee aikaa noin 40 km. Niin ja meillä on myös teinit, jotka joutuvat matkustelemaan sitten sillä linkalla toisinaan ja se on 80 euroa kuussa yhdeltä ja vuoroja menee harvoin, toisin kuin teillä. Niillä vasta aikaa kuluukin kun jonnekin pitää mennä. Ei ne asunnot täälläkään ilmaisia ole ja ihan samalla tavlla lainaa joudutaan asuntoihin ottamaan. Mikä pakko sillä pk-sudulla on asua, kun kustannuksista noin itket?

Ja noita seutulippuja ei saa vähennettyä verotuksessa, kun jää rajan alle. Ja jos ei halua mennä julkisilla, vie se auto täälläkin dieseliä tai bensaa ja vakuutukset on ilmeisesti vähän kalliimmat vielä. Jos perheellä ei ole autoa ja on teini-ikäiset lapset, tarvitsevat hekin bussiliput. Itse asun Keravalla ja olin Espoon Keilaniemessä töissä. Matkaa ei ole kuin 40 km mutta ruuhkien vuoksi matkaan meni talviaamuisin n. 1h 10 - 1 h 30 minuuttia. Sama sitten kotiinpäin. Ruoka on halpaa isoissa hypermarketeissa, joihin menemiseen tarvitaan se auto. Asunnot on niin paljon kalliimpia, että isompaan lainapääomaan ja siitä maksettaviin korkoihin uppoaa tuo sun autokustannus kuin pieru saharaan.

Vierailija
26/29 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

turha uhota, että maalaiset ei suostu ja tulevat pk-seudulle töihin, jos heidän ostovoimaansa huononnetaan

Itse en kyllä arvosta yhtään nuorta ihmistä, joka makaa työttömänä ja sylkee kattoon, vaikka muualla olisi töitä. Jos ei ole vaimoa paikkakunnalla töissä tai lapsia koulussa, niin pitäisi olla laki joka velvottaisi hakemaan töitä muualta tai työttömyyskorvausta ei heruisi.

On ihan hirveetä katsoa 30-v. äijää, joka on ollut suurimman osan aikuiselämästään työttömänä kun ei kotikylästä töitä löydy. Nyt ei sitten ole työkokemusta eikä tarvitse pelätä joutuvansa töihin sitten myöhemminkään.

Vierailija
27/29 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se bussilla kulkeminen tulee, kuin autolla.

hyvien kulkuyhteytksien päässä asuvilla pitäisi olla tupla maksut autoista tai jotain. kun ei sitä autoa siellä kaupungissa tarvita.

Vierailija
28/29 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä joka pääsee autolla tyhjää baanaa töihin vai sillä joka menee kolmella eri julkisella vaihtoineen tai odottelee ruuhkassa 1,5 h pahimmassa tapauksessa?

Ymmärrän, että asia on teille vähän vaikea käsittää, mutta jokaisen työpaikka ei ole suoran bussiyhteyden päässä kotiovesta. Varsinkin lapsiperheet ovat joutuneet muuttamaan vähän kauemmaksi keskustasta ja näin ollen kulkuyhteydetkin töihin saattavat olla monen julkisen päässä.

Vierailija
29/29 |
26.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan me saimme esikoiselle päiväkotipaikan sellaisesta paikasta, että se olisi vaatinut:

kävelyn metrolle - siitä ratikkaan-kävely päiväkotiin- kävely ratikkaan- vaihto metroon- vaihto bussiin- vaihto junaan- kävely töihin.

Eli kun olisin aamulla lähtenyt, olisin ollut 2 h myöhemmin töissä.

Ja tämä päiväkoti oli samassa piirissä kuin meidän lähipäiväkoti, joten kun ei otettu, jouduttiin itse etsimään toinen hoitopaikka.