Kaikille maalla asuville palkkojen leikkaus!
Kansantaloustieteen professori Jaakko Pehkonen esittää, että pääkaupunkiseudun ulkopuolella pitäisi maksaa pienempiä palkkoja. Näin työvoiman tarjonta ja kysyntä tasautuisivat eri alueilla.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1723876
Todellakin, kannatetaan - ja palkankorotukset tänne Helsinkiin, kiitos!
Kommentit (29)
Maalla maksetaan heikompia palkkoja, on aina maksettu.
korkeampia palkkoja tai sitten pienentää matkakustannusten omavastuuosuutta ja kasvattaa matkakorvausta. Maalla asuvilla ihmisillä voi olla jopa 11 tunnin päiviä(työaika + matka-aika päivässä) matkoihin kuluvan ajan takia.
Ja onhan se surkeata asua kaupungissa. Huono ilmanlaatu, jatkuva hälinä ja meteli ympärillä ja virkistysmahdollisuudet kuten uimapaikka ja luontopolku puuttuu.
etelässä isommat palkat kuin muualla suomessa
etelässä isommat palkat kuin muualla suomessa
minusta erotuksen pitäisi olla vaan reilusti nykyistä isommat!
Ja onhan se surkeata asua kaupungissa. Huono ilmanlaatu, jatkuva hälinä ja meteli ympärillä ja virkistysmahdollisuudet kuten uimapaikka ja luontopolku puuttuu.
Täällä kaupungissa ei tosiaan ole mitään elämisen arvoista. Eikä varsinkaan uimapaikkoja tai virkistysmahdollisuuksia.
Jos maaseudulla nostetaan palkkoja samaan tahtiin kuin pk-seudulla, joutuvat yritykset pistämään pillit pussiin. Sitten saatte vielä pienempää palkkaa työttömyyskorvauksina.
Ja eläminen on reilusti kalliimpaa pk-seudulla, joten täällä on saatava enemmän palkkaakin.
uutinen, että palkoissa on jo pks-lisä?
Maalla maksetaan heikompia palkkoja, on aina maksettu.
Ainoastaan että palkankorotukset pitäisi suunnata pk-seudulle.
Sisälukutaito hoi!
Kansantaloustieteen professori Jaakko Pehkonen esittää, että pääkaupunkiseudun ulkopuolella pitäisi maksaa pienempiä palkkoja. Näin työvoiman tarjonta ja kysyntä tasautuisivat eri alueilla. <a href="http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1723876" alt="http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1723876">http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1723876</a> Todellakin, kannatetaan - ja palkankorotukset tänne Helsinkiin, kiitos!
Vuokrat on kalliimpia ja asuntojen hinnat, ok.
Mutta itse asun maaseudulla ja käyn töissä autolla. Minulle tulee lisäkunsatnnuksia autosta, koksa julkisia ei voi käyttää. Teillä on halvat julkisetn käyttömahdollisuudet.
Minulle tulee jo kuukausi ainakin reilun 200 euron edestä lisäkustannuksia pelkästään autosta ja bensoista. Ja vaikka käytänkin sitä verotuksessa hyödyksi, niin sen hyöty kuukaudessa on vain murto-osa oikeista kuluista.
Päivähoitomaksut ovat melko samat ja lisäksi meillä ei ole mitään kuntalisiä tms.
MInulle ei tule muta mieleen kuin juuri vuokrat ja asuntojen hinnat, mutta siksihän teillä maksetaan parempaa palkkaa. Ruoka on monesti halvempaa ja paljon paremmat tarjoukset kuin meillä täällä maaseudulla.
Jos maaseudulla nostetaan palkkoja samaan tahtiin kuin pk-seudulla, joutuvat yritykset pistämään pillit pussiin. Sitten saatte vielä pienempää palkkaa työttömyyskorvauksina. Ja eläminen on reilusti kalliimpaa pk-seudulla, joten täällä on saatava enemmän palkkaakin.
Tämän kirjoittajan voi varman jättää omaan arvoonsa jo noin korkean sivistystason vuoksikin.
Pk-seudun ulkopuolella = maalla :-D
t. maalainen Tampereelta
t. maalainen Tampereelta
kaikki helsingin ulkopuolella on maaseutua. Ja perustelut on yleensä "mun mielestä" niinkuin tuossa joku jo kirjoittikin : "mun mielestä pitäis olla reilusti enemmän" tjn..
huoohh..
Ja noita seutulippuja ei saa vähennettyä verotuksessa, kun jää rajan alle. Ja jos ei halua mennä julkisilla, vie se auto täälläkin dieseliä tai bensaa ja vakuutukset on ilmeisesti vähän kalliimmat vielä. Jos perheellä ei ole autoa ja on teini-ikäiset lapset, tarvitsevat hekin bussiliput.
Itse asun Keravalla ja olin Espoon Keilaniemessä töissä. Matkaa ei ole kuin 40 km mutta ruuhkien vuoksi matkaan meni talviaamuisin n. 1h 10 - 1 h 30 minuuttia. Sama sitten kotiinpäin.
Ruoka on halpaa isoissa hypermarketeissa, joihin menemiseen tarvitaan se auto.
Asunnot on niin paljon kalliimpia, että isompaan lainapääomaan ja siitä maksettaviin korkoihin uppoaa tuo sun autokustannus kuin pieru saharaan.
Siinä tapauksessa maalaiset nimittäin muuttavat kaupunkeihin suurempien palkkojen perässä. Minunkin entisellä kotipaikkakunnallanikin lähikauppaan on yli km matkaa ja töhin saman verran. Päivässä pitää kuluttaa bensaa jo 50km edestä, koska joukkoliikenne ei toimi.
Luuletteko, että maalaiset huonontavat elintasoaan ja ostovoimaansa. Ei tule tapahtumaan.
Meillä täällä työpaikalla (maalla) kävi fiksu korkeasti koulutettu poikanen Helsingistä (syntyjään Hesalainen ja aina siellä asunut). Siis varmasti on fiksu, mutta tämä fiksu ihminen oli vähän ihmeissään kun sanoin, että en ole eläissäni nähnyt karhua tai saimaan norppaa. Sitten vielä ihan tosissaan sanoi, että eihän niitä nää, jos vaan kotona istuskelee. En tiennyt, että itkeäkö vai nauraako.
Että ei tämä ap ole varmaankaan ainut pk-sudulta, joka luulee, että kaikki kehäkolmosen ulkopuolella on maaseutua.
t. maalainen Tampereelta
kaikki helsingin ulkopuolella on maaseutua. Ja perustelut on yleensä "mun mielestä" niinkuin tuossa joku jo kirjoittikin : "mun mielestä pitäis olla reilusti enemmän" tjn.. huoohh..
Mä tiedän monta ikäistäni kotipaikkakunnallani. Ovat työttömiä, ovat olleet jo kauan. Täällä pk-seudulla heille löytyisi töitä ja vaikka asuminen on kallista, jäisi käteen taatusti enemmän kuin työttömyskorvauksesta. Mutta ei lähdetä. "Emmä viitti, kun kaverit ja mutsi ja muut on täällä"
Meillä oli myös luokkakokous hetki sitten. Niistä, jotka olivat jääneet, oli työttömiä aika monta. Niistä jotka olivat lähteneet, ei kukaan ollut työtön.
Tää on nähty. Ne, jotka lähtee, lähtee koulujen jälkeen. Muut eivät lähde.
Niitä karhuja ja norppia pahemmin näe Suomessa vaikka asuisi keskellä metsää. Meidän pienessä maaseutukylässämme vain metsästäjät ovat törmänneet harvakseltaan karhuihin.
Erämaata kyllä riittää ympärillä, mutta paljoa hirveä, oravaa tai kyykäärmettä kummempaa ei ole tullut vastaan.
On teillä bensasyöppö auto, kun noin paljon vie noilla matkoilla.
Jos kerran puhutaan kahden aikuisen kustannuksista, niin meillä perheessä tarvitaan kaksi autoa. Kuluina on tietysti autolaina, vakuutukset ja bensat. Puhumattakaan renkaista, huolloista jne. Tuo 180 kuussa on meillä kahdelta aikuiselta yhteensä n.500 euroa vähintään.
Se on tietenkin valintakysymys, missä asuu. Sinulla voi mennä aikaa reilu tunti, mutta se on elämää. Minulle menee aikaa noin 40 km.
Niin ja meillä on myös teinit, jotka joutuvat matkustelemaan sitten sillä linkalla toisinaan ja se on 80 euroa kuussa yhdeltä ja vuoroja menee harvoin, toisin kuin teillä. Niillä vasta aikaa kuluukin kun jonnekin pitää mennä.
Ei ne asunnot täälläkään ilmaisia ole ja ihan samalla tavlla lainaa joudutaan asuntoihin ottamaan.
Mikä pakko sillä pk-sudulla on asua, kun kustannuksista noin itket?
Ja noita seutulippuja ei saa vähennettyä verotuksessa, kun jää rajan alle. Ja jos ei halua mennä julkisilla, vie se auto täälläkin dieseliä tai bensaa ja vakuutukset on ilmeisesti vähän kalliimmat vielä. Jos perheellä ei ole autoa ja on teini-ikäiset lapset, tarvitsevat hekin bussiliput. Itse asun Keravalla ja olin Espoon Keilaniemessä töissä. Matkaa ei ole kuin 40 km mutta ruuhkien vuoksi matkaan meni talviaamuisin n. 1h 10 - 1 h 30 minuuttia. Sama sitten kotiinpäin. Ruoka on halpaa isoissa hypermarketeissa, joihin menemiseen tarvitaan se auto. Asunnot on niin paljon kalliimpia, että isompaan lainapääomaan ja siitä maksettaviin korkoihin uppoaa tuo sun autokustannus kuin pieru saharaan.
osasta tuosta 250 € jota saan käteen nyt hoitovapaalla. Ei tekisi edes tiukkaa.