Omatoimisuuden opettamisellakin on rajansa (päiväkotiasiaa)
Lapseni ovat olleet nyt vajaan kuuukauden päikyssä. Ymmärrän että opettavat omatoimiseksi (niin minäkin), mutta pienemmän 3 v:n housut ovat aina väärinpäin, joka jumalan iltapäivä, kun on itse pukenut.
Se ei ole ehkä kuin esteettinen ja hiukan toiminnallinen haitta (kun onhan ne leikattu erilaisiksi niin varmaan oikeinpäin olevissa housuissa on helpompi liikkua).
Mutta kun myös kengät (vikingin tarralenkkarit) ovat myös lähes joka kerta (varmaan 8 kertaa kymmenestä) väärissä jaloissa. Se haittaa enemmän, kun senhän luulisi sattuvan jalkohin/antavan jaloille väärää tukea.
Olen sanonut monta kertaa, että voisiko tarkistaa ne kengät, kun se on huono juttu kasvaville jaloille. Voisiko sanoa sille lapselle, että ne ovat väärissä jaloissa, vaihdatko ne. Sanovat vaan, että on itse ne väärin laittanut + kasvattavat omatoimisuuteen. Sanoin, että joo, ymmärrän ja voi laittaa ne itse, mutta voisiko niistä sanoa, koska eihän se lapsi muuten opi.
Plus lapselle olen sanonut, että pyydä hoitajaa tarkistamaan. Mä sitten vaihdatan ne joka iltapäivä oikein ennen kuin lähdetään kotiin, hoitajat näkevät sen.
Mitä järkeä tuossa on? Lapsi ulkoilee varmaan aamupäivisinkin kengät väärissä jaloissa. Onko todella mahdotonta katsoa asiaa, kun kyseessä on kuitenkin lapsi, joka ei vielä osaa, ja ryhmä on 3-5-vuotiaiden, jossa aika moni jo osaa (esim. isompi lapseni).
Kommentit (21)
Lasten heitteillepanoa. Näyttää siltä, että hoitajia ei ole palkattu tarpeeksi.
Jos olet vajaan kuukauden ajan joka päivä vaihdattanut ne oikeisiin jalkoihin, niin luulisi että muksu siinä olisi jo oppinut, miten ne kuuluu?
Selvästi lapsi hahmottaa muodon jos "osaa" laittaa kahdeksan kertaa kymmenestä ne vääriin jalkoihin. Haluaako hän siis pitää kenkiä väärissä jaloissa, vai mistä se johtuu?
Jos olet vajaan kuukauden ajan joka päivä vaihdattanut ne oikeisiin jalkoihin, niin luulisi että muksu siinä olisi jo oppinut, miten ne kuuluu? Selvästi lapsi hahmottaa muodon jos "osaa" laittaa kahdeksan kertaa kymmenestä ne vääriin jalkoihin. Haluaako hän siis pitää kenkiä väärissä jaloissa, vai mistä se johtuu?
Vaikka joka päivä sitä opetettiin ja kenkiä vaihdatettiin oikeisiin jalkoihin.
Mä piirsin jotkut kukankuvat tai muut symbolit kenkien ulkoreunaan niin, että kun kengät ovat vierekkäin niin kuvat ovat vierekkäin. Eli opetin lapsen laittamaan piirtämäni kuvat vierekkäin ja sitten kengät jalkaan. Meni siitä eteenpäin aina oikein.
Sekavaa, ymmärsittekö?
kenkkiä tai muitakaan vaatteita aina oikeinpäin! Todella tökeröä heitteillepanoa!
Meillä hoitotäti oikein OPETTI lapselle, kuinka katsoo itse, että kengät tulee oikein. Voit toki sinäkin tehdä tämän: etsi kengistä jokin merkki tai kuvio tai väri tai jokin, joka on VAIN joko kengän sisä- tai ulkosyrjässä. Sitten opetat lasta katsomaan, että tämä juttu (mikä nyt onkaan) pitää tulla vastakkain tai ne ei saa tulla vastakkain. Voit lapsen mielenkiinnon vuoksi keksiä jotain tarinan poikasta: nämä on kaverit ja ne haluaa nähdä toisensa / nämä on sellaiset, jotka ei saa osua toisiinsa, koska silloin pääsee lujempaa kun ne ei osu tai jotain...
Ja jankuta ihmeessä asiasta siellä pk:ssa.
kuinka jotkut hoitajat eivät ole ammattitaitoisia alallaan. Kyllä lapsia ohjataan vai -vihkaa omatoimisuuteen, mutta esim. Sinun lapsesi on nyt tottunut ettei "se niin väliä ole"
Harmi. Eikö päikyssänne ole hoitajaa joka varmistaa lasten ulos mennessä esim. vaatetilanteen? Kohta tulee viileämpää, saako lapset mennä silloin takki levällään pihalle, kauluri jätettynä lokeroon ja sormikkaat rukkasten tilalla? Missä on aikuisen vastuuntunto - kyse on toisten ihmisten lapsista, joista ollaan vastuussa, myös vaatteiden osalta, mitä on päällä ja miten.
Joskus on hyvä ottaa vaikka pukemisharjoituksia jossa rauhallisessa tilassa on muutama lapsi hoitajan kanssa ja ei kiireellä. Lapselle tulee näyttää joku tuntomerkki esim. housuissa, mutta 3-vuotiaalle voisi nyt alkuun auttaa sen verran, että housut jätetään hänen neteensä niin päin kuin puetaankin ja aikuinen antaa periksi hienoille suunnitelmille lapsen itsenäiseen toimintaan. On paljon muuta missä voidaan tukea itsenäisyyttä, tämä pukeminen on asia, joka kyllä ajan mittaan hyvällä ilmapiirillä ja ohjauksella onnistuu.
Vaikka halutaan omaytoimisuutta, on joitajalla viime käden vastuu että lapsi on saanut tehtyä vaaditun mukaisesti, jos ei niin sitten keksitään ratkaisu - miten. Joko auttamalla ja näyttämällä kuinka, kuin huomaamatta saadaan aikuisen auttaessa ne housut oikein päin eikä siitä sen kummempaa numeroa.
Kohta alkaa haalarikausi, jolloin tuskin lapsesi laittaa haalaria väärin ja keväällä hän on jo isompi.
ja on sitä opetettu aiemminkin, mutta ei tunnu oppivan kovin helposti. Eipä sillä, ei se esikoinenkaan oppinut viikossa tai kuukaudessa.
Luulee että ne on oikein niin, ei oo naksahtunut päässä. Ei siis tahallaan laita väärin.
ap
Jos olet vajaan kuukauden ajan joka päivä vaihdattanut ne oikeisiin jalkoihin, niin luulisi että muksu siinä olisi jo oppinut, miten ne kuuluu?
Selvästi lapsi hahmottaa muodon jos "osaa" laittaa kahdeksan kertaa kymmenestä ne vääriin jalkoihin. Haluaako hän siis pitää kenkiä väärissä jaloissa, vai mistä se johtuu?
ensin koetin opettaa tarrojen avulla, siis että aina tarrat ulospäin. Ei auttanut.
ja sitten piirsin viime viikon alussa kärkiin sivuille pallot (niin että ne kuitenkin näkyy) ja sanoin että nää vierekkäin. Ei oo vielä auttanut.
ap
Mä piirsin jotkut kukankuvat tai muut symbolit kenkien ulkoreunaan niin, että kun kengät ovat vierekkäin niin kuvat ovat vierekkäin. Eli opetin lapsen laittamaan piirtämäni kuvat vierekkäin ja sitten kengät jalkaan. Meni siitä eteenpäin aina oikein.
Sekavaa, ymmärsittekö?
oon jo viikko sitten piirtänyt pallot että ne vierekkäin...
ap
Meillä hoitotäti oikein OPETTI lapselle, kuinka katsoo itse, että kengät tulee oikein. Voit toki sinäkin tehdä tämän: etsi kengistä jokin merkki tai kuvio tai väri tai jokin, joka on VAIN joko kengän sisä- tai ulkosyrjässä. Sitten opetat lasta katsomaan, että tämä juttu (mikä nyt onkaan) pitää tulla vastakkain tai ne ei saa tulla vastakkain. Voit lapsen mielenkiinnon vuoksi keksiä jotain tarinan poikasta: nämä on kaverit ja ne haluaa nähdä toisensa / nämä on sellaiset, jotka ei saa osua toisiinsa, koska silloin pääsee lujempaa kun ne ei osu tai jotain...
Ja jankuta ihmeessä asiasta siellä pk:ssa.
Itse lastentarhanopena en kyllä ymmärrä tollasia kasv.menetelmiä. Se on ihan perushoitoa,että huolehditaan et lapsilla on oikein kamppeet päällä, Toki ne itse yrittävät ne ensin laittaa, mutta aikuinen tarkistaa ja auttaa, kuten senkin ettei ole selkä paljaana kylmemmillä keleillä,ettei räkä koko ajan valu suuhun. Lapsi voi kaatuakin pahasti jos kengät väärissä jaloissa juoksee.
Kiireessä voi joskus tietty jäädä huomaamatta jonkun lapsen kamppeet, mut ei voi kyllä koko ajan sattua.Siinähän lapsi oppii kun korjataan yhdessä,
en tiedä kuinka ammattitaitoisia ovat, koulutukseltaan 2 on LTOa ja yksi lhh. Alussa oikein kirjallisesti kysyttiin mitennämä sujuvat, kirjoitin aivan rehellisesti kummastakin, että missä tarvitsevat apua tai ainakin vahtivaa silmää.
Haalari menee varmaan oikein, mutta ei lenksut. Ulkohousut (ja itse asiassa kaikki muutkin housut) on meillä sellaisia, joissa on joku kokolappu, jossa on nimikin, siellä pyllyn puolella keskellä. Olen opettanut katsomaan sitä. Isompi oppikin kotivuosina sen.
On siellä muutenkin vähän oudosti vaateasiat, mutta kun ei oo aiempaa kokemusta, en oo näistä sanonut. Eli esim. nuoremman sisähousut saattaa olla lattialla pyörimässä mytyssä, kun meen hakemaan repun, ei repussa, ei hyllyssä, ei edes siinä korissa mikä on tossuille siellä penkin alahyllyllä... Joka päivä ne on olleet likaiset (tai jossain muovailuvahassa ym.), joten vaihtoon ne menee.
Takkeja ja lippiuksiä olen hakenut useasti ympäri pihaa, on ollut kuuma ja ne on omatoimisesti riisuttu, mutta kukaan ei katso mihin ne muksut nakkaavat ne. Olen niistä lapsillekin sanonut, että tuokaa tähän yhdelle penkille niin äiti löytää ne, mutta eivät ole vielä oppineet.
Lapset ovat kyllä omatoimisia, pienempikin. Hän mm. kauan vuoroaan odotettuaan (tuli jonkun muun vessareissu väliin) päätti itse laittaa piirustuksensa seinälle ja veti liimaputkilolla toiselle puolelle ja seinään kiinni :-)... Hoitaja kertoi kun kertoi etä on omatoiminen. Hän on myös omatoiminen syömähommissa, ei tarvitse yhtään apua paitsi maidon kaatamisessa. voileipääkin osaa vähän voidella.
ap
kuinka jotkut hoitajat eivät ole ammattitaitoisia alallaan. Kyllä lapsia ohjataan vai -vihkaa omatoimisuuteen, mutta esim. Sinun lapsesi on nyt tottunut ettei "se niin väliä ole"
Harmi. Eikö päikyssänne ole hoitajaa joka varmistaa lasten ulos mennessä esim. vaatetilanteen? Kohta tulee viileämpää, saako lapset mennä silloin takki levällään pihalle, kauluri jätettynä lokeroon ja sormikkaat rukkasten tilalla? Missä on aikuisen vastuuntunto - kyse on toisten ihmisten lapsista, joista ollaan vastuussa, myös vaatteiden osalta, mitä on päällä ja miten.
Joskus on hyvä ottaa vaikka pukemisharjoituksia jossa rauhallisessa tilassa on muutama lapsi hoitajan kanssa ja ei kiireellä. Lapselle tulee näyttää joku tuntomerkki esim. housuissa, mutta 3-vuotiaalle voisi nyt alkuun auttaa sen verran, että housut jätetään hänen neteensä niin päin kuin puetaankin ja aikuinen antaa periksi hienoille suunnitelmille lapsen itsenäiseen toimintaan. On paljon muuta missä voidaan tukea itsenäisyyttä, tämä pukeminen on asia, joka kyllä ajan mittaan hyvällä ilmapiirillä ja ohjauksella onnistuu.
Vaikka halutaan omaytoimisuutta, on joitajalla viime käden vastuu että lapsi on saanut tehtyä vaaditun mukaisesti, jos ei niin sitten keksitään ratkaisu - miten. Joko auttamalla ja näyttämällä kuinka, kuin huomaamatta saadaan aikuisen auttaessa ne housut oikein päin eikä siitä sen kummempaa numeroa.
Kohta alkaa haalarikausi, jolloin tuskin lapsesi laittaa haalaria väärin ja keväällä hän on jo isompi.
että se oppiminen on sitä, että opetetaan, eikä että antaa jalkojen mennä pilalle ja kaatua, niin oppii...
Se nuorempi on vielä tosi kova liikkumaan, juoksee ulkona paljon.
Kun olen ekan kerran (jonka laitoin kiireen piikkiin) jälkeen sanonut, niin ovat aina vastanneet, hän on ne itse laittanut. No en tosiaan epäilekään, että aikuinen hoitaja on ne vääriin jalkoihin laittanut???
Olen siis monta (vissin 7) kertaa huomauttanut ja erikseen toivonut, että ne kengät tarkistetaan, mutta ei vaan tarkisteta. Joskus olen sanonut ääneen niin, että hoitaja on kuullut, että muista sanoa ensi kerralla PIIP(hoitajan nimi)-tädille, että katsoo, että kengät on oikein. muuten jalkoihin voi tulla iso pipi.
ap
Itse lastentarhanopena en kyllä ymmärrä tollasia kasv.menetelmiä. Se on ihan perushoitoa,että huolehditaan et lapsilla on oikein kamppeet päällä, Toki ne itse yrittävät ne ensin laittaa, mutta aikuinen tarkistaa ja auttaa, kuten senkin ettei ole selkä paljaana kylmemmillä keleillä,ettei räkä koko ajan valu suuhun. Lapsi voi kaatuakin pahasti jos kengät väärissä jaloissa juoksee.
Kiireessä voi joskus tietty jäädä huomaamatta jonkun lapsen kamppeet, mut ei voi kyllä koko ajan sattua.Siinähän lapsi oppii kun korjataan yhdessä,
kerro lapsellesi mm. siinä kenkien laitossa , että hän voi kysyä aikuiselta kumpaan jalkaan tulee. Viikonloppuisin kun ei ole kiire, ulos mennessänne lapsi voi ottaa kengät ja näyttää Sinulle kysyen
-Tähänkö jalkaan? ilman mitään sen kummempaa sel.
Näin hän voisi kysyä aina otettuaan jalkinensa.
Kerro sinne että lapsesi voi tulla kysymään, aikuisen tulisi muistaa että ryhmässä on ainakin yksi lapsi joka laittaa kengät vääriin jalkoihin, joten mennnäpä katsomaan tilannetta ettei mene ulos.
Mikä ihmeen omatoimisuus-kampanja menneilään teidän lasten päiväkodissa. Ainahan lapsia pyritään ohjaamaan itsenäistymisessä ja huom, -tuetaan lapsen itsenäistymistä, se on se oikea tapa. Voit kertoa sinne terveisiä. Kysy kuinka hoitajat tukevat lapsen itsenäistymiskehitystä.
Heidän tietämättömyydellään näistä itsenäistymisasioista saattaa hidastaa ja haitata kehitystä, jos väärin tuetaan. Tätäkö on tämän päivän laatu päiväkodissa?
useampana kertana. En katso hyvällä.
Silloin hermostuin kunnolla, kun lapsella oli pakkasella kumisaappaat (!), jotka päiväkodissa vesikelejä varten, eikä niiden alla ollenkaan sukkia. Varpaat sinisenä, Ikää 2v ja rapiat.
aamullakin me sitä opetellaan. Ei mulla niin kiire ole, eikä siinä mene kuin hetki. Ehdottaa lähes aina väärää jalkaa, sanon vaan että siihen toiseen. Ja sanon että näytä tädillekin näin. Mutta ilmeisesti kun hän kerran vaikka sanoo, eikä tuu vastausta, niin hän laittaa sitten itse.
Muutenkin ei turvaa niihin aikuisiin tarpeeksi, ei esim. pyydä vettä heiltä, vaan kun tuun, niin tulee luokseni että on jano. Hänellä on siellä juomapullo ja haen sen sisältä. Kysyn aina, miksei kysynyt tädeiltä vettä ja sanon, että voi pyytää kyllä heiltä, niin hän sanoo, että hän pyysi, eivät tuoneet pulloa. Haloo, se on siellä lokerossa, niin kuin aina... siitäkin selitellään, ettei ehditty hakemaan jne. pitäköön ne pullot sitten ulkona vaikka jossain korissa penkin luona, ja saa hakea omansa.
Ryhmässä on pari autettavampaa, jotka ovat vasta 2 (joulukuussa 3), niin varmaan ne sitten vievät sen huomion siinä pukemistilanteessa.
ap
kerro lapsellesi mm. siinä kenkien laitossa , että hän voi kysyä aikuiselta kumpaan jalkaan tulee. Viikonloppuisin kun ei ole kiire, ulos mennessänne lapsi voi ottaa kengät ja näyttää Sinulle kysyen
-Tähänkö jalkaan? ilman mitään sen kummempaa sel.
Näin hän voisi kysyä aina otettuaan jalkinensa.Kerro sinne että lapsesi voi tulla kysymään, aikuisen tulisi muistaa että ryhmässä on ainakin yksi lapsi joka laittaa kengät vääriin jalkoihin, joten mennnäpä katsomaan tilannetta ettei mene ulos.
Mikä ihmeen omatoimisuus-kampanja menneilään teidän lasten päiväkodissa. Ainahan lapsia pyritään ohjaamaan itsenäistymisessä ja huom, -tuetaan lapsen itsenäistymistä, se on se oikea tapa. Voit kertoa sinne terveisiä. Kysy kuinka hoitajat tukevat lapsen itsenäistymiskehitystä.
Heidän tietämättömyydellään näistä itsenäistymisasioista saattaa hidastaa ja haitata kehitystä, jos väärin tuetaan. Tätäkö on tämän päivän laatu päiväkodissa?
Kun lapsi katsoo omia jalkojaan ylhäältä päin ne "sojottavat" hieman ulospäin. Lapsi päättelee että kengät ovat oikein kun ne asettaa lattialle eteensä niin että nekin kaartuvat ulospäin.
Tämän takia useimmat pikkulapset laittavat kengät järjestelmällisesti vääriin jalkoihin. Ei se ole sattumanvaraista, vaan (virheellisen) päättelyketjun lopputulos.
meillä on kummallekin talvikumpparit, sentään lämmittää vähän enempi kuin pelkät kumpparit...
Jos palelluttavat noin, niin hermostun kokonaan.
ap
useampana kertana. En katso hyvällä.
Silloin hermostuin kunnolla, kun lapsella oli pakkasella kumisaappaat (!), jotka päiväkodissa vesikelejä varten, eikä niiden alla ollenkaan sukkia. Varpaat sinisenä, Ikää 2v ja rapiat.
loppuisi luonnostaan?
Kun lapsi katsoo omia jalkojaan ylhäältä päin ne "sojottavat" hieman ulospäin. Lapsi päättelee että kengät ovat oikein kun ne asettaa lattialle eteensä niin että nekin kaartuvat ulospäin.Tämän takia useimmat pikkulapset laittavat kengät järjestelmällisesti vääriin jalkoihin. Ei se ole sattumanvaraista, vaan (virheellisen) päättelyketjun lopputulos.
Sano vaan uudestaan ja uudestaan. Pakko ne on olla oikein.
pph