Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omatoimisuuden opettamisellakin on rajansa (päiväkotiasiaa)

Vierailija
25.08.2009 |

Lapseni ovat olleet nyt vajaan kuuukauden päikyssä. Ymmärrän että opettavat omatoimiseksi (niin minäkin), mutta pienemmän 3 v:n housut ovat aina väärinpäin, joka jumalan iltapäivä, kun on itse pukenut.

Se ei ole ehkä kuin esteettinen ja hiukan toiminnallinen haitta (kun onhan ne leikattu erilaisiksi niin varmaan oikeinpäin olevissa housuissa on helpompi liikkua).

Mutta kun myös kengät (vikingin tarralenkkarit) ovat myös lähes joka kerta (varmaan 8 kertaa kymmenestä) väärissä jaloissa. Se haittaa enemmän, kun senhän luulisi sattuvan jalkohin/antavan jaloille väärää tukea.

Olen sanonut monta kertaa, että voisiko tarkistaa ne kengät, kun se on huono juttu kasvaville jaloille. Voisiko sanoa sille lapselle, että ne ovat väärissä jaloissa, vaihdatko ne. Sanovat vaan, että on itse ne väärin laittanut + kasvattavat omatoimisuuteen. Sanoin, että joo, ymmärrän ja voi laittaa ne itse, mutta voisiko niistä sanoa, koska eihän se lapsi muuten opi.

Plus lapselle olen sanonut, että pyydä hoitajaa tarkistamaan. Mä sitten vaihdatan ne joka iltapäivä oikein ennen kuin lähdetään kotiin, hoitajat näkevät sen.

Mitä järkeä tuossa on? Lapsi ulkoilee varmaan aamupäivisinkin kengät väärissä jaloissa. Onko todella mahdotonta katsoa asiaa, kun kyseessä on kuitenkin lapsi, joka ei vielä osaa, ja ryhmä on 3-5-vuotiaiden, jossa aika moni jo osaa (esim. isompi lapseni).

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänet pitää vain saada vakuuttuneeksi että toisinpäin on oikein.

Eikö se edes tunnu epämukavalta?

Kun lapsi katsoo omia jalkojaan ylhäältä päin ne "sojottavat" hieman ulospäin. Lapsi päättelee että kengät ovat oikein kun ne asettaa lattialle eteensä niin että nekin kaartuvat ulospäin.

Tämän takia useimmat pikkulapset laittavat kengät järjestelmällisesti vääriin jalkoihin. Ei se ole sattumanvaraista, vaan (virheellisen) päättelyketjun lopputulos.

Selvästi lapsi hahmottaa muodon jos "osaa" laittaa kahdeksan kertaa kymmenestä ne vääriin jalkoihin. Haluaako hän siis pitää kenkiä väärissä jaloissa, vai mistä se johtuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä