Raha-asiat erotilanteessa, kuinka tulen pärjäämään?
Olen ollut naimisissa mieheni kanssa reilut 2 vuotta ja nyt olen päättänyt lähteä. En voi jatkaa elämääni näin.
Nyt huolestuttaakin raha-asiat: olen opiskelija ja sitä ennen olin työtön. Kaikki säästöni olen joutunut käyttämään avioliiton aikana, koska mieheni ei koko aikana osallitunut mihinkään muihin kuluihini paitsi asuntoon, josta en ole joutunut maksamaan. Omat ruuat, harrastukset, kulkemiset, opintomaksut jne. jne. olen joutunut maksamaan itse. Tällä periaatteella on menty, vaikka mies on hyväpalkkaisessa työssä,enkä hänen hyvän palkkansa takia saanut edes työmarkkinatukea kun olin työtön.
Mieheni toistelee nyt kokoajan, että mitään en tule häneltä saamaan, vaan kahden vuoden ajalta maksetusta vuokrastakin hän tulee vaatimaan minulta vielä oman osani itselleen takaisin.
Onko tosiaan näin? Tiedän, että miehelläni säästöjä ja esim. kesämökki, jota vuokrailee. Avioehtoa meillä ei ole.
Kommentit (22)
kohtuullistamispykälä ei tarkoita sitä, ettei ap saisi mitään vaan sitä, että ositusta nimensä mukaisesti kohtuullistetaan.
Eron sattuessa (jos ei ole avioehtoa) kaikki omaisuus menee puoliksi, myös ennen avioliittoa hankittu - tämä koskee säästöjä, asuntoja, kesämökkejä, ihan kaikkea.
Eli jos miehen omaisuuden arvo yhteenlaskettuna (velkojen jälkeen) on 200 000e ja sinun 0e niin miehesi joutuu maksamaan sinulle tasinkoa 100 000e
Mutta jos avioliitto on kestänyt vain vähän aikaa voi miehesi vaatia osituksen kohtuullistamista. Tämä tarkoittaa sitä, ettet saisikaan 50% vaan ehkä 20-30%. Pitää kuitenkin muistaa, että kohtuullistamista pitää vaatia ja vain todella harvoin Suomessa on osituksia kohtuullistettu. Ap:n tapauksessa kohtuullistamisvaatimus ei välttämättä mene edes läpi.
Ota ap heti yhteys oikeusaputoimistoon, sieltä saat avun ja neuvoja. Kuulostaa siltä, että miehesi aikoo ku**ttaa sinua mennen tullen joten sinun on parasta hakea apua heti. Missäään nimessä sinun ei pidä maksaa miehelle mitään vaan tulet saamaan eron yhteydessä.
koski alle 5 vuotta kestäneitä avioliittoja. Tästä ennakkopäätös korkeimmasta oikeudesta.
Sinänsä en käsitä tuota ahneutta, jolla ap:ta kehoitetaan kahden vuoden avioliiton jälkeen vaatimaan pokkana puolet. Minusta kohtuullista olisi, että mies antaisi summan x ap:lle elämistä varten, mutta kaiken varallisuuden (mikäli sitä nyt on mittavasti) jakaminen puoliksi tuntuisi aika kohtuuttomalta.