Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vastasyntyneen kanssa pitäisi jumiutua viikkokausiksi kotiin?

Vierailija
22.08.2009 |

Vauva on nyt 3vk:n ikäinen ja ollaan oltu liikekannalla siitä asti kun vauva pääsi 5pv:n ikäisenä sairaalasta. Ollaan käyty lastenkonsertissa, massalastentapahtumassa ja isoissa marketeissa.

Jatkuvasti joku ihmettelee että nytkö jo olette täällä, esim. tänään kirpparilla. Miksi pitäisi lopettaa normaali elämä kun vastasyntynyt tulee taloon?

Ne pöpöt ja virukset kulkeutuvat kyllä kotiinkin, ei niitä voi eristäytymällä välttää. Ja siitä pidän huolen että vauvan turvakaukalon tai rattaiden suuaukon edessä on aina harso, jotta kukaan ei pääse vauvaanpäin pärskimään tai räkimään.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kolme kesävauvaksi ajoitettua lasta ja jokaisen syntymän jälkeen olen heti elänyt normaalia kesäelämää, mikä tarkoittaa pääosin ulkona olemista. Miksi esimerksiksi olisin kuopuksemme synnyttyä vaatinut isompien sisarusten olevan sisällä kun ulkona oli +27 lämmintä ja mitä ihanin uimaranta tuossa kivenheiton päässä.

Vauva nukkuu ja saa rintaa riippumatta siitä, missä olemme ja meitä terveempää perhettä saa hakea!

Ap:n esikoinen viedään virikehoitoon ja sitä pitää "väsyttää" kaupunkikierroksilla, muuten rikkoo kotona paikkoja...

Vierailija
42/58 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt nukkumaan...ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiosta kun toipuminen ei tapahdu aivan hetkessä, eikä imettäminenkään ala sujumaan aivan tuosta vain, joten mieluummin pysyttelen kotosalla vauvan kanssa useammankin viikon.

Mieluummin hoidan vastasyntynyttä kotona, ettei tarvitse päivitellä likaisia inva-vessoja vaipanvaihtopaikkoina, saati imettää kahvilassa tai pytynkannella...

Mitä taas niihin lastenkonsertteihin tulee, eipä taida kovin hyvää tehdä vauvan kuulolle...

Vierailija
44/58 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla ap:n elämä aika köyhää, jos marketit ovat sitä normaali elämää... Ja "virikkeenä" toimii (lasten)konsetit. Huh huh...

Vierailija
45/58 |
22.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap ei imetä, koska "se ei onnistu, vauva ei osaa imeä ja multa ei tule maitoa"

Eli todellisuudessa, ei pienintäkään kärsivällisyyttä opettaa vauvaa imemään ja antaa maidon nousta kunnolla.

Hienoa jos olen väärässä mutta usein huomannut, että näillä mammoilla joilla kiire juoksemaan kauppakeskuksiin ym niin ei ole sitten aikaa imettää kun vauva "haluaa olla kokoajan tissillä" ja "se on niin raskasta"

Vierailija
46/58 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan ole kärsivällisyydestä kiinni! Olen itse imettänyt pikkukakkosta ja -kolmosta mutta esikoinen ja kuopus ovat olleet pullolapsia minun tahdostani huolimatta. Sekin 2 imetettyä oli yhtä tuskien taivalta se 4kk minkä yritin, molemmat todettiin 2kk kohdalla aliravituiksi koska maitoa ei heillekään ollut tarpeeksi. Toiselle annettiin jo silloin lisämaitoa ja kiinteitä ja toiselle 3kk lähtien.

Mutta kyllä, meillä on liikuttu lasten kanssa heti viikon parin iästä lähtien (keskoskuopusta lukuunottamatta), ilmeisesti heidän immuunipuolustuksensa on siitä vain vahvistunut koska olivat todella terveitä lapsia.

Vierailija
47/58 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan ole kärsivällisyydestä kiinni! Olen itse imettänyt pikkukakkosta ja -kolmosta mutta esikoinen ja kuopus ovat olleet pullolapsia minun tahdostani huolimatta. Sekin 2 imetettyä oli yhtä tuskien taivalta se 4kk minkä yritin, molemmat todettiin 2kk kohdalla aliravituiksi koska maitoa ei heillekään ollut tarpeeksi. Toiselle annettiin jo silloin lisämaitoa ja kiinteitä ja toiselle 3kk lähtien.

Mutta kyllä, meillä on liikuttu lasten kanssa heti viikon parin iästä lähtien (keskoskuopusta lukuunottamatta), ilmeisesti heidän immuunipuolustuksensa on siitä vain vahvistunut koska olivat todella terveitä lapsia.

Tämä on sinun kokemuksesi, mutta kyllä monilla imetyksen yritys jää yritykseksi ihan siksi ettei viitsi/halua panostaa siihen yhtään.

Tämä EI päde kaikkien kohdalla, on varmasti paljon äitejä jotka yrittää aidosti ja esim maito ei vaan riitä.

Mutta kyllä alku sen imetyksen kanssa voi olla hankalaa ja sitten kun vaan rauhassa KOTONA malttaa itse opetella ja antaa vauvaqn opetella, lapsen tahtisesti niin onnistumismahdollisuudet ainakin on paremmat.

Minulla juuri nyt lähipiirissä tuore äiti, joka esikoisensa kanssa juossut ensimmäisitä päivistä asti koko ajan jossain. Kylässä, kauppakeskuksissa, vauva hoidossa ym ja sitten valiti kun vauva ei osaa imea, maito ei nouse ja itse on tooooosi väsynyt kun ei saa öisin nukkua heräämättä.

Olen ainakin tämän henkilön kohdalla sitä mieltä että jos olisi edes hetken siellä kotona rauhoittanut tilanteen, nukkunut kun vauvakin nukkuu (rytmin kehittyminekin ottaa muutaman viikon) ja antanut vauvalle aikaa ja mahdollisuuden niin asiat voisi olla nyt ihan toisin.

Vierailija
48/58 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kerron oman kokemukseni. Sain lapseni pahimpaan influenssa- ja flunssa-aikaan. Sukulaisissani on lääkäreitä, jotka toimivat terveyskeskuksissa, työterveyshuollossa. Ja he kieltäytyivät tulemasta katsomaan lasta ensimmäisten viikkojen aikana, etteivät tuo pöpöjä, ja siis itse olivat tuolloin terveitä. Samoin jokainen heistä neuvoi viemästä lasta suurien ihmisjoukkojen pariin, kuten kauppoihin, marketteihin, konsertteihin.

Kesällä leikkipuistot ja rannat ovat tietenkin eri asia, mutta halusin jakaa kokemukseni.

Vierailija
49/58 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

me lukkiuduttaisiin kotiin seuraaviksi viikoiksi. Esikoinen on niin mustasukkainen vauvasta että alkaa heti vinkumaan ja roikkumaan minussa jos vauvaa tissille yritän tällätä ja siinä hommassa menee hermot kaikilta.

Paremmin jaksaa kaikkien hermot kun vauva syö pullosta ja me kuljetaan päivät pitkät ihmistenilmoilla. Hiekkalaatikolla on liian tylsää ja esikoinen vinkuu sielläkin koko ajan kun ei ole kavereita.

Vierailija
50/58 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

me lukkiuduttaisiin kotiin seuraaviksi viikoiksi. Esikoinen on niin mustasukkainen vauvasta että alkaa heti vinkumaan ja roikkumaan minussa jos vauvaa tissille yritän tällätä ja siinä hommassa menee hermot kaikilta.

Paremmin jaksaa kaikkien hermot kun vauva syö pullosta ja me kuljetaan päivät pitkät ihmistenilmoilla. Hiekkalaatikolla on liian tylsää ja esikoinen vinkuu sielläkin koko ajan kun ei ole kavereita.

Löytyisi avointapäiväkotia tai sellaista leikkipaikkaa, jossa niitä kavereita esikoisellekin löytyisi??? Siellä ostarilla hänelle ei varmasti löydy oikeita virikkeitä... Ja kyllä siihen esikoisen mustasukkaisuuteenkin löytyisi oikeita keinoja, pakkohan hänenkin on hyväksyä sisarus, ja mitä pikemmin, sen parempi.

Vierailija
51/58 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tein vain 10pv/kk-sopimuksen koska pk:n akat alkoivat vihjailemaan että olisi se varhaiskasvastuskerhokin samassa talossa. Ja paskat esikoista mihinkään kerhoon laita, koska se maksaa 60€/kk ja silloin en ehtisi itse levätä ollenkaan kun kerhoa on vain muutama tunti kerrallaan.

Ma ja ti ovat onneksi päiväkotipäiviä ja taidankin nukkua kumpanakin päivänä 9-15 kun on ollut niin levoton viikonloppu kun vauva heräilee yöllä tunnin välein. Päivällä kyllä nukkuu 3 tuntiakin ja kerää voimia yövalvomista varten prkle.

Vierailija
52/58 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tein vain 10pv/kk-sopimuksen koska pk:n akat alkoivat vihjailemaan että olisi se varhaiskasvastuskerhokin samassa talossa. Ja paskat esikoista mihinkään kerhoon laita, koska se maksaa 60€/kk ja silloin en ehtisi itse levätä ollenkaan kun kerhoa on vain muutama tunti kerrallaan.

Ma ja ti ovat onneksi päiväkotipäiviä ja taidankin nukkua kumpanakin päivänä 9-15 kun on ollut niin levoton viikonloppu kun vauva heräilee yöllä tunnin välein. Päivällä kyllä nukkuu 3 tuntiakin ja kerää voimia yövalvomista varten prkle.

Jos se on noin raskasta sitä esikoistakin hoitaa niin miksi ihmeessä piti siihen toinenkin tehdä.

Etkö tajunnut että kaksi lasta on enemmän kuin yksi.

Tee sille esikoiselle selväksi että vauvaa on hoidettava ja piste.

En voi ymmärtää tätä nykytrendiä ja uusavuttomuutta kun yks pikkulapsi saa koko perheen pyörryksiin. on ne kuopukset aina saatu hoidettua muutenhan ei monilapsisia perheitä olisikaan. Jos siitä esikoisesta sitten tekee sellaisen virikekyllästetyn duraselin jolle mikään ei riitä niin ehkä olis hyvä sitten odotella niiden seuraavien lasten tekemisen kanssa.

Vierailija
53/58 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäinenkin lapsi syntyi vasta vuoden yrityksen jälkeen. Ja kasvaessaan lapsista on seuraa toisilleen ja mun hommat helpottuu kun ei tarvitse ainokaista koko ajan viihdyttää. Onneksi huomenna on maanantai ja virikehoitopäivä.

Vierailija
54/58 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdi huomioida tarpeeksi kun esikoinen vinkuu ja esikoista ei ehdi huomioida tarpeeksi kun vauva vinkuu. Kiva riittämättömyydentunne koko ajan.

Vierailija
55/58 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenkonserttiin tai mihinkään muuhunkaan massatapahtumaan. Ensinnäkin on aivan turha altistaa pientä vauvaa kakenlaisille pöpöille. Ihmiset räkii ja pärskii joka paikassa aivan miten huvittaa, se on nähty. Ja miksi ihmeessä pikkuvauva pitäisi viedä esim. johonkin konserttiin?? En tajua yhtään. Miltä se hälinä ja meteli mahtaa pienen korviin kuulostaa; ei sen ikäinen voi millään käsittää mitä ympärillä tapahtuu. Sääliksi käy todella kaikkia niitä vauvoja, joita raahataan vanhempien toimesta jos jonkinlaisiin paikkoihin. Kodin rauhaa, ei mitään muuta vastasyntyneelle moneen viikkoon. Konsertteihin yms. ehtii kyllä hyvin sitten, kun lapsi itse niistä TAJUAA jotain.

Vierailija
56/58 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kykkiä kotona kuukausikaupalla.

Itse olen ulkoillut viikon ikäisen vauvan kanssa ihan normaalisti. Isommat halusivat jo ulos ja suojasin vaunut hyvin ja menimme pihalle. (isä käytti isyyslomansa sellaiseen aikaan, että se paremmin hyödynsi meitä. Vauvan synnyttyä ei nyt niin mitään ihmeellistä ollut, että olisi tarvinnut olla kotona. Se homma toimi ilman isän kotonaoloa. Näin saimme pitkän yhteisen loman kun isä piti isyysviikkonsa kesälomansa yhteydessä)

Parin viikon ikäisen vauvan kanssa olen ulkoillut ja käynyt jo pitkiä kävelylenkkejä. En olisi kyllä jaksanut kykkiä kotona viikkokausia neljän seinän sisällä.

Vierailija
57/58 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävelyretkistä lastenvaunujen kanssa. Ihmisten sekaan elämää näkemään pitää päästä ja kirpparille löytöjä bongaamaan. Sikalentsun saan yhtähyvin vaikka meidän kerrostalon hissin tilausnapista kuin lastenkonsertista, ei se kotiin eristäytyminen mitään auta ja vauvan kanssa jaksaa paremmin kun näkee välillä aikuisiakin. ap

Vierailija
58/58 |
23.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka oli mahdollisesti synnyttämässä kotona vammaista lasta, koska ei halunnut maksaa sairaalamaksuja sokerivauvasta? Kieli tuntuu samalle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan