Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:n yleisöosaston kirjoitus kauppojen vanhasta ruuasta

Vierailija
21.08.2009 |

Taitaapi olla S-ketjun kauppa !!!!!!!!!

Mielipidesivun kirjoittaja on suuren kauppaketjun esimiestehtävissä ruokapuolella. Täytyy siis olla osuuskauppaväkeä, koska K-ketjussa ruokapuolta vetää suurissakin pisteissä kauppiasyrittäjä. Eikä osuuskauppapuolella ole kuin yksi suuri. Ollaanpa siis kriittisiä osuuskaupan kalatiskillä!

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule hesaria..

Vierailija
2/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

cittarin kalatiskiltä olen itse ostanut pilaantunutta kalaa. Pilaantunutta lihaa olen saanut supervexistä ja larun k-supermarketista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Mielipidesivulla kirjoitettiin 18. 8. pilaantuneesta kalasta. Haluan parin esimerkin avulla kertoa, millaisia elintarvikkeita markettien tuoretiskeillä yhä myydään.

Työskentelen suuressa kauppaketjussa esimiestehtävissä. Kun tulin taloon noin vuosi sitten, sain perehdytyksen, jonka aikana tutustuin myös tuoretiskien toimintaan.

Tuoretiski vaatii paljon työvoimaa, ja tuotteet pilaantuvat nopeasti, jolloin syntyy hävikkiä. Tuoteryhmävastaava on osaltaan vastuussa tuoretiskin tuloksesta eli siitä, että hävikkiä syntyisi mahdollisimman vähän. Tilanne johtaa usein siihen, että jo selvästi pilaantuneita tuotteita myydään asiakkaalle.

Vastuullisen tuoteryhmävastaavan tuoretiskin tuotteiden laadussa tuskin on moittimista. Omat kokemukseni ovat kuitenkin johtaneet siihen, etten uskalla ostaa juuri mitään tuoretiskiltä.

Aamuisin tuotteet otettiin esille kylmäsäilytyksestä. Samat kalafileet pyörivät tiskissä päivästä toiseen, ja aina päivän päätyttyä ne pakattiin takaisin kylmäsäilytykseen.

Jo pelkkä kalojen siirtely edestakaisin vähentää niiden hygieenisyyttä puhumattakaan siitä, että kala saattoi pudota lattialle, jolloin se kuitenkin jatkoi matkaansa joko kylmäsäilytykseen tai kalatiskiin. Kalojen pyyntiajasta asiakkaille kehotettiin antamaan vakiovastaus: "Nämä on pyydystetty eilen."

Todellisuudessa kalat olivat saattaneet olla neljäkin päivää marketin takatiloissa, puhumattakaan pyydystysajankohdasta. Asiakkaalle ei saanut kertoa totuutta, sillä kukapa ostaisi kalaa tuoretiskistä, jos tietää sen olevan viikon vanhaa.

Vielä ikävämpää oli lihojen käsittely. Etenkin porsaanliha pilaantuu nopeasti, jolloin siitä syntyy paljon hävikkiä, ellei osaa paria "kikkaa".

Kun lihaan tulee tummentumia, sitä ei enää voi myydä marinoimattomana, koska eihän sitä kukaan osta. Siispä marinoitu liha on yleensä lihaa, jossa on tummentumia tai joka on menossa vanhaksi.

Hirvittävin esimerkki tapahtui juhannuksen jälkeen, kun suuri määrä tyhjiöpakattua sian ulkofileepihviä meni vanhaksi itsepalvelutiskissä. Tuoteryhmävastaava kehotti minua ja kollegaani avaamaan vanhoiksi menneet pakkaukset ja marinoimaan lihat, jotka sitten pantiin esille tuoretiskiin.

Kun mainitsimme, että liha on jo selvästi vanhaa, tuoteryhmävastaava kehotti laittamaan marinadia niin reilusti, että haju peittyy. Siispä tuotteet, jotka olisivat menneet biojätteeseen itsepalvelutiskistä, päätyivätkin tuoretiskiin asiakkaiden ostettavaksi. Siinä samalla lihan kilohinta taisi kaksinkertaistua.

Nämä esimerkit kauhistuttavat varmasti monia, mutta tällaista oli elämä vuosi sitten suuren kauppaketjun tuoretiskillä. Toki täysin tuoreitakin tuotteita myytiin, mutta asiakas ei valitettavasti voinut mitenkään tietää, oliko tuote tuore vai ei.

Kauppaketjuilla on toki ohjeistus omavalvonnasta, jonka mukaisesti henkilökunta vastaa siitä, että tuotteiden laatu on elintarvikelainsäädännön mukaista. Toiminnan tehostumisen, tulostavoitteiden ja kilpailutilanteen takia tätä omavalvontaa ei juuri ehditä suorittamaan annetun työajan puitteissa.

Epäilen, ettei tuoretiskien tuotteiden laatu edelleenkään vastaa niille asetettuja vaatimuksia. Toivottavasti tilanne on parantunut vuoden takaisesta ja toivottavasti se kuluttajien tietoisuuden lisääntymisen myötä paranee edelleen.

ASIAKKAIDEN JA PAREMMAN LAADUN PUOLESTA

Julkaisemme kirjoituksen

poikkeuksellisesti nimimerkillä. "

Vierailija
4/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt on yksi lysti että missä ketjussa tää kyseinen kirjoittaja on töissä, eiköhän kyseessä ole ihan yleinen tapa ketjussa kuin ketjussa. Eli vanhemmat lihat marinadiin, jauhelihoiksi jne. Oman keittiön herkkuruuat tehtiin myös aina niistä pilaantuneista lihoista/kaloista.

Vierailija
5/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olenkin kuullut näitä juttuja ennenkin kaupan alalla työskenteleviltä kavereilta.

Mua ihmetyttää aina, miten vastuuttomia nuo ihmiset on. Syöttävät pienille lapsille, vanhuksille, raskaana oleville naisille pilaantunutta tavaraa ihan hyvällä omallatunnolla! Mitä sitten, jos joku sairastuu niistä vakavasti? Saa keskenmenon? Kuolee? Kuka haluaa elää tämän asian kanssa?

Vierailija
6/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin itse jo vuosia sitten että en osta tuoretiskiltä yhtään mitään lihaa/kalaa vaan aina valmispakkauksista ja vain jos pakkaus on valmistajan pakkaus (eli ei kaupan pakkaama).

Vierailija
7/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä sillä, voihan tuo olla mistä vain

Vierailija
8/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin itse jo vuosia sitten että en osta tuoretiskiltä yhtään mitään lihaa/kalaa vaan aina valmispakkauksista ja vain jos pakkaus on valmistajan pakkaus (eli ei kaupan pakkaama).

Ja tuo kirjoitus vahvisti päätöstäni entisestään. Tosi oksettavalta kuulosti kyllä.

Ehkä jossain pikkukaupoissa voi luottaa saavansa tuoretta kalaa jos vaikka tietää toimituspäivät jne... Vai voiko tuttuunkaan lähikauppiaaseen enää luottaa?!?

Vierailija
9/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten, jos joku sairastuu niistä vakavasti? Saa keskenmenon? Kuolee? Kuka haluaa elää tämän asian kanssa?

Harva menee kaupan tuoretiskille ilmoittamaan keskenmenostaan tai mummonsa kuolemasta.

Vierailija
10/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meillä Elannossa jossa olin iltatöissä kassalla, laitettiin tiskissä myytävän jauhelihan joukkoon vähän verta, jotta se näytti punaisemmalta.

Vierailija
11/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi en ostaa kaupan omia pakkaamia lihoja ym.

Vierailija
12/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niissä oli myymäläpääliköitä, kauppiaan alaisuudessa. Eli ei tuosta nyt suoraan voi päätellä, että kyseessä olisi S-ryhmän kauppa.

Juu, ja pakattuja broilerin koipia grillattiin ja myytiin 0,99e/kpl, kun päiväys alkoi paukkua.

Vierailija
13/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhan lihan myyntiin ja päivämäärien vaihteluun. Alkuperäispalkkauksessa löytyi jo viimeinen käyttöpäivä, joka oli jo mennyt. Sitten löytyi muutakin vanhaa sieltä täältä.

Itse olen ostanut tarjouksessa olevia kampelafileitä Jumbon Stockmannin tiskiltä ja kotona haisivat niin mädältä, että heitin roskiin.

Vierailija
14/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä piti kahvilan vastaavan ohjeiden mukaan maistella kakkuja ja varmistaa myyntikelpoisuus. Kun kermavaahto kakun reunassa alkoi maistua tarpeeksi pahalle, kakut laitettiin pois. Ensin kakkuja siis pidettiin kokonaisina myynnissä ja tämän jälkeen leikattiin paloiksi. (paloja ei koskaan saanut leikata "tuoreesta" kakusta) On sanomattakin selvää, etten ole tuon työkokemuksen jälkeen juurikaan ostanut kakkupaloja kahvilassa käydessäni...

Vierailija
15/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän Prismassa on harvinaisen surkea tuoretiski kaikinpuolin ja huomattavasti kalliimpi kuin naaupurin Cittarissa. Savukalaa tulee kyllä joskus ostettua, mutta tuoreen kalan olen useimmiten ostanut Cittarista. Täytyy alkaa hiukan tarkemmin tutkailemaan kummankin tuotteita.

Cittarissa on kieltämättä aika usein kala-tarjouksia, olisikohan sitten samalla myynnissä vanhentuvaa/vanhentunutta kalaakin...

vakuumipakatuista kaloista en tykkää ollenkaan, ainoastaan kalasuikaleita marinaadissa olen ostanut.

Vierailija
16/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuoretiskiltä??

Vierailija
17/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lista kaloista, niiden pyyntipaikka ja päivämäärä. En itseostaisi muuta kalaa.

Vierailija
18/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siellä aina kun täysliha meni vanhaksi niin se jauhettiin jauhelihaksi ja sille sai taas kolme päivää lisää myyntiaikaa! Hei haloo, kun lihaan sekoittaa ilmaa niin se siitä paranee, vai ?

Ja mummut ihan innosta soikeana ostivat tätä "valmiiksipilaantuntutta" jauhelihaa, kun se oli itse fileestä jauhettua!

Vierailija
19/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka sisälsi lohta ja maistui ja haisi tosi härskiltä. Pintaan oli laitettu niin paljon suolaa ja pippuria että tuli epäilys että mausteet oli laitettu peittämään pilaantunutta makua. Ensimmäisen haarukallisen jälkeen ruoka lensi roskikseen. Valittamaan en viitsinyt mennä, vaikka olisi toki pitänyt.

Vierailija
20/47 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. sen, että myynnissä oleva grillattu broileri on takuulla vanhentuneesta/vanhentuvasta tavarasta. Ihan hyvältä se silti maistuu. Kalasta olen joskus ollut haistavinani ei niin raikasta tuoksua. Ei olla kuitenkaan koskaan noista sairastuttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi