Miten masennuksesta parannutaan?
Kommentit (30)
Mun mieskin on aivan liian ihana ja ymmärtäväinen; huolehtii mun levosta ja kuinka paljon rasitan itseäni jne.
-alkuperäinen 4-
Muista sanoa se sille, usein. Se on parasta mitä sinulla on.
psykoterapian eron. Kognitiivinen terapia pyrkii nimenomaan muokkaamaan negatiivisia ajatusprosesseja positiivisemmiksi. 5
Minä en ole kokenut sitä niin, vaan sillä lailla että kohtaamalla koteloituneen tuskan, olen päässyt siitä eroon. Ja se on tapahtunut nimenomaan lopettamalla ajattelun ja yrityksen muokata ajattelua positiivisemmaksi... Ja keskittymällä tunteeseen, ja hyväksymällä _kaiken_, myös ne negatiiviset ajatusprosessit ilmauksena tunnepuolella olevasta ongelmasta.
Kognitiivisen psykologian yhdistyksen verkkolehdessä on artikkeli jonka otsikko menee jotenkin niin, että "Masennus tunteiden prosessoinnin ongelmana". Juuri näin olen kokenut sen omalla kohdallani olevan.
Tämä seuraava lause tiivistää koko prosessin hienosti: Paraneminen ei ole prosessi, jossa me muutamme itsemme. Paraneminen on prosessi, jossa hyväksyminen muuttaa meidät.
mukaan sen hänelle kertoa ja näyttää. Mutta...hän ei olisi ansainnut sairastumistani missään nimessä. Haluaisin antaa hänelle jotain parempaa. Niin, hän on minulle rakas ja oli jo ennen sairastumistani...on vai uskomatonta, kuinka hän jaksaa tällaista minua ilman häntä vajoaisin varmasti kuin kivi mutta häne vuokseen räpiköin...meidän vuoksemme.
-4-
Nope - ei muistamista. Se ei paranna. Nykyhetkeen keskittyminen parantaa.
Nämä kaksi eivät ole vastakkaiset asiat. Muisteleminen ei paranna, traumaattisen muistamisen kokeminen nykyhetkessä parantaa, ja traumaattinen muistaminen ei tule ensisijaisesti minään muistoina tai mielikuvina perinteisessä muistelumielessä. Tämä juuri on se Freudin sohvamenetelmän harha. Traumaattinen muistaminen on juuri sitä vääränlaista käytöstä mitä ihminen ei halua hyväksyä itseään, ja siihen katsomalla parannutaan, nykyhetkessä. Ei sillä että muistellaan menneitä.
minulla taas juuri lapsuuden ja nuoruuden tapahtumien ja tulkintojen kaivelu on parantanut minut masennukseen johtavasta kierteestä.
Älä missään nimessä aloita freudilaistyyppistä psykodynaamista terapiaa. Lapsuuden kaivelu sen terapian konventioiden mukaisesti vain pahentaa masennuksen kehämäisiä ajatusprosesseja.
t. Yksi vuosikymmenen masennuksista toipunut. Lapsuuden vääränlainen kaivelu ei totisesti paranna tilannetta vaan pahentaa.
lääkkeenkaltaisesti selvästi masennukseen auttava terapian laji on kognitiivinen psykoterapia. Jokainen voi tietysti tehdä omat valintansa, mutta minä luotan tutkimustietoon.
lääkkeenkaltaisesti selvästi masennukseen auttava terapian laji on kognitiivinen psykoterapia. Jokainen voi tietysti tehdä omat valintansa, mutta minä luotan tutkimustietoon.
verkkolehteä ja siellä koko ajan pikku hiljaa aletaan päästä tuossa muistaminen-tekstissä oleviin asioihin. Esim. viime lehdessä oli mindfullness-tekniikasta artikkeli, mindfullness on hyvin pitkälti samaa asiaa kuin tuolla "Kotkansydämellä" ja se on juuri sitä hetkessä elämisen opettelua.
Tuntuuko muista et eläis melkein psykoosis et silmät seisoo päässä ja elämä tuntuu niin oudolta et tuntuu ettet tuntis enää koko maailmaa ja sit ruokaa ei söis ellei ois pakko. Ja psykologilla oon käynyt jo 3-4v mutta nyt olot on pahentunut vaikka lääkkeet on.. Voiko tää olla vaan et olot alkaa lähtee ja sust on tulos taas se sama ilone mikä enne olit. Tuntuu et olot vie mennessään.. 😞 t.masentunut 18v tyttö
minä silloin kun aloitin vuosi, pari sitten. Voin vaan laittaa linkin sinne mistä sain itse avun, törmäsin netissä tähän tekstiin ja siitä se alkoi.
http://www.healingeagle.net/Fin/Txt/muistaminen.html
Ja sitten seuraavaksi Pois tuskasta -osio, luku 2. Hyväksyminen.