4-v osapäivähoitolaiseksi
Olen työtön, näyttää nyt hyvin huonolta. Olen nyt taas 2 paikkaan hakenut ja alan olla epätoivossa (keväällä määräaikainen työsuhde loppui).
Meillä 1 tyttö, 4 v. Hän on ollut tarhassa vuoden ja kesän oli lomalla. Elokuussa taas aloitti. Mies ollut sitä mieltä, että voi olla tarhassa nyt joka päivä, kun kerran haen töitä niin aktiivisesti (olen oikeasti ollut nyt elokuussa varmaan 5-6 haastattelussa). Jokaiseen paikkaan on vaan niin paljon tunkua ja pari kertaa on se palkkaaja sanonut, että olisin ottanut sutkin, mutta kun vain 1 voidaan ottaa...
Tyttö on kovin kaverin kipeä, ja muita samanikäisiä ei päivisin tässä liikoja pyöri.
Olen kyllä aatellut, että nyt syyskuusta alkaen, jos ei oo työnhaku tärpännyt, niin otan 3-päiväiseksi. Päiväkodin johtaja sanoi, että pääsee takaisin kokopäiväiseksi heti, kun on tarvis työn takia. Maksukin pienenee. Ja täällä olisi kerran viikossa ilmaiseksi lapselle sitä parjattua virikettä ryhmässä, on ilmaista muskaria, piirtämistä, tanssia, sirkusta ym. aamupäivätoimintaa joku 1-2 h kerrallaan. Näissä vaan se ero päivähoitoon, että näissä vanhemman täytyy olla mukana siellä.
Toisena päivänä voidaan vaikka vaan retkeillä, talvella luistella ja hiihtää, käydä vaikka uimahallissa (tyttö tykkää siitä), joskus jossain luonnontieteellisessä museossa tms, tai vaikka vaan askarrella jotain isompaa kotona.
Miten mies suostuisi tähän? Miten möisit ideaa miehelle? Mies aattelee, että lapsella hyvä olla päiväkodissa, ryhmässä, mutta stressiähän se on ja kyllä 3 päivää viikossa sitä riittää. Ja aika riittää munkin työnhakuun + että voin pitää kodin kunnossa, kun saan rauhassa siivota ym. Mies oikein erikseen mainitsi, että kuinka siistiä meillä on ollut nyt, kun olen ollut kotona ja lapsi hoidossa.
Mitä mieltä?
Kommentit (70)
anteeksi nyt, mutta olet jankannut vaikka kuinka monta puheenvuoroa, että lapsi menisi sinne viimeistään kello 8.30. Ja samaten olet kirjoittanut, että haluat lapsen osallistuvan vapaaseen leikkiin iltapäivällä. Se ei onnistu mitenkään kuin pitämällä hänet siellä kello 15 asti, koska itse kirjoitit, että välipalan syöminen lopetetaan kello 14.30.
Mikä sinua niin riepoo, ettet edes muista mitä kirjoitat?
Sama se minulle mitä mukulallasi teet, mutta lempoako kysyt mielipiteitä, kun et halua kuulla niitä! Ja alat vielä valehdella loppujen lopuksi.
Mutta sinä et varmaan osaakaan lukea viestieni lopusta "allekirjoitusta" 16 tai 23. En ole ap, vaan se, joka ehdotti ap:lle hoitoon viemistä klo 9.30-14.30 kolmena päivänä. Saat anteeksi, koska et selvästikään ymmärrä, että täällä voi olla useita keskustelijoita samaan aikaan.
pientä rauhaa...
minä oon ap, ja olen joka kirjoitukseen laittanut ap loppuun.
joku muu äiti joka kirjoittelee ketjuun(esim. tuo 37) on eri äiti, ei ap.
Ap vie klo 8.30 ja haluaa että on vapaata leikkiä. Joku muu ilmeisesti ei. Joten rauhaa nyt vaan...
ap
"Mutta työnhaun kannalta se 8-8.30-11.30 on liian lyhyt aika. Pitäisi olla vähintään sitten päiväunen loppuun ja sen jälkeen on sitä vapaata leikkiä, mikä on kuitenkin lapsien ystävyyksien kannalta olennaisempaa."
Eli kyllä se nyt vaan edelleen on iltapäivää. Älä valehtele.
Tiedän kyllä, mitä olen kirjoittanut. SInä selvästi et.
16/23
monena eri henkilönä... Sekava kirjoitustyyli sitten paljastaa, kuka on kuka.
Voi ap:n miesparkaa! Joutuu elättämään moista sekopäätä.
mutta tuota toimintaa on ollut ainakin 4-5 v, luultavasti paljon kauemmin, ja heillä on kyllä joku tuntuma siihen...
ap (nyt lähden sinne tarhaan)
ne järjestäjät?
täällä on joku muu, jota on luultu ap:ksi, jolle vissin kaikki suuttuivat. Olen kaikkiin omiin kommentteihini kirjoittanut ap loppuun, ja en kovin sekavasti edes :-).
ap (nyt menossa)
monena eri henkilönä... Sekava kirjoitustyyli sitten paljastaa, kuka on kuka.
Voi ap:n miesparkaa! Joutuu elättämään moista sekopäätä.
vaikka kuinka olisi päiväuniaika.
Ei kai 4-vuotias niitä enää osa-aikaisena edes nuku.
hoidossa ollessaan vielä tunnin päikkärit.
ja syyttivät valehtelusta.
Olen se ööö-tyyppi eli 16/23. Ja tiedän kyllä olevani eri henkilö kuin ap IRL. Niin jakomielitautinen ei sentään vielä ole vaikka hulluksihan tämä AV:n touhu ihmisen ajaa ;).
Ap - sen vaan sanon vielä, että teet ihan niin kuin itsellesi ja sinun perheellesi on parasta (eli 3 päivänä hoitoon - hehee).
Tsemppiä!
16/23
että se 3 päivää on vain ap:n mielipide. Mies on eri mieltä ja perheen lapsen etuhan olisi jotain muuta.
eli mä en oo tää 16, ilmeisesti monet luulivat niin.
sinänsä mustakin lapsen etu on olla siellä mahd. vähän, mutta kuitenkin niin, että äidilläkin olisi mahdollisuus hakea niitä töitä. Pidemmän päälle varsinkin kasvavan lapsen etu on kyllä se, että olen töissä ja talous ei oo näin tiukalla.
ap
eli pointti onkin se, että _sinusta_ olisi mukavampaa, ei se mikä on lapsen etu?
on olla hoidossa mahdollisimman vähän. piste.
Tuo muskari-taide ym. ohjelmaa mietin avuksi, kun tuollaisesta tyttö tykkää. Muttei miksikään että joka to sinne on mentävä...
Käytiin noissa joskus kun hän oli vielä kotona, ja vieläkin hän joskus muistelee erästä kuvataidekurssia, jossa sai ensikosketusta saven valantaan ja afrikkalaista tanssia jossa sai soittaa rumpuakin :-).
ap
Täällä näitä vastaanvänkääjiä riittää ;-). Minusta on paras teidän perheen kokonaisuus huomioiden laittaa lapsi tarhaan vaan 3 päiväksi viikossa. Loput päivät voitte tehdä sitten mitä haluatte, mutta itse en ohjelmoisi niitä täyteen vaan nauttisin vapaasta yhdessäolosta fiilisten mukaan.
hiihtää, uida, ym. voi toki iltapäivisinkin.
Mutta työnhaun kannalta se 8-8.30-11.30 on liian lyhyt aika. Pitäisi olla vähintään sitten päiväunen loppuun ja sen jälkeen on sitä vapaata leikkiä, mikä on kuitenkin lapsien ystävyyksien kannalta olennaisempaa.
ap
Siinähän on sitten vielä loppupäivä aikaa tehdä kaikkea tuota mitä luettelit.
Täällä näitä vastaanvänkääjiä riittää ;-). Minusta on paras teidän perheen kokonaisuus huomioiden laittaa lapsi tarhaan vaan 3 päiväksi viikossa. Loput päivät voitte tehdä sitten mitä haluatte, mutta itse en ohjelmoisi niitä täyteen vaan nauttisin vapaasta yhdessäolosta fiilisten mukaan.
Omat lapseni ovat koko päivähoitouransa olleet hoidossa max 15 päivää/kk, yleensä 3 päivää/viikko. Eivät todellakaan ole pudonneet päiväkodissa ryhmistään ulos, vaan aina kaverit innoissaan odottavat milloin meidän lapset taas tulevat. Eli suosittelen, joko 15 päivää/kk tai puolipäiväinen, aivan varmasti koko- tai jokapäiväinen hoito ei ole tarpeen lapsellesi (varsinkin jos pk johtaja lupaa ottaa heti tarvittaessa taas kokoaikaiseksi).
koska ainakin, kun harjoiteltiin tarhaa, niin piti hakea joko ennen päiväunia tai sen jälkeen, ei kesken.
Samat hoitajat joten heistä se ei oo hyvä juttu. Varmaan joku syy siinä, että kuka vahtii sitten mun muksua tms.
ap
vaikka kuinka olisi päiväuniaika.
Ei kai 4-vuotias niitä enää osa-aikaisena edes nuku.
_osittaiseen_ kotihoitoon, ja ne 3 pv on musta ok olla 7 h. Ei mukavuuden takia, vaan kun haastatteluja on ainakin nyt ollut. Tarkoitus ei oo ikuisesti olla työtön...
ap
vaan tekemässä 7 tunnin hoitopäiviä, koska ne on äidistä mukavampia.
no ei kai, mutta miksei hän voisi olla lyhyitä päiviä joka päivä.
7 tuntia on aika pitkä virikehoitopäivä.
Ei tarvitse viedä lasta joka päivä hoitoon, jos ei halua! Sillä ei ole vaikutusta ryhmäytymiseen! Usko mielluummin kasvatusalan ammattilaisia kuin AV-palstan hirmuja. Eikä se ole virikehoitoa oikeastaan edes, kun kerran äiti ei ole vauvan kanssa kotona ja ravaa haastatteluissa tai hakee aktiivisesti töitä = rinnastettavissa opiskeluun tai työntekoon. Se on pakkotilanne, ei virikehoitoa. Puhutaanpas asioista niiden oikeilla nimillä, kiitos!
että olisi hyvä sopia haastatteluita siihen ym. ja kun se päiväkodin ohjelma on rakennettu niin, että 8.30 alkaa aamupiiri ja 11.45 nukkumaan.
Joten minimi on melkein 8.30-14.30. Ja musta se ihan loppuaika tarhassa on juurikin sitä vapaata leikkiä sisällä ja ulkona. Ja juuri se tekee hyvää lapselle juurikin niiden ystävystymisten takia.
ap
sen että kuuluu ryhmään. Jos on vain 3 päivänä, siitä putoaa herkästi pois.
Laita joka päivä kello 9 - 13 (esimerkiksi). Siinä on sinulla vielä piiiitkä päivä tapailla myös tätäkin ystävää vaikka joka hemmetin päivä.
Meidän lapset on olleet koko päiväkotiaikansa osa-aikaisia. Juuri niin, että ovat olleet 2-4pv/vkossa hoidossa, ihan isänsä työvuoroista riippuen. Vasta eskari-iässä esikoinen oli joka päivä "hoidossa". Siis siellä eskarissa ja tarvittaessa hoidossa eskarin jälkeen, työvuorojen mukaan. Hoitopäivät pidettiin mahdollisimman lyhyinä. Yleensä joko 7.30-15.30 tai 9-16.30, mutta lyhyempiäkin päiviä oli. Myös pitempiä.
Ei esikoinen mihkään tippunu. Kavereita riittää nyt koulussa ihan todella paljon. ja aina kun päiväkoti-ikäisenä meni hoitoon, ryntäsivät kaverit vastaan ja ilolla ottivat hänet mukaan touhuihin. Erikseen pyysimme hoitajia tätä vähän seuraamaan.
Yleensä se _vapain_ kaverileikkiaika päiväkodissa on ennen yhdeksää ja välipalan jälkeen, siksi mielestäni oli lapsellemme tärkeää, että sai olla noinakin aikoina hoidossa. Ei vain toimintatuokioiden ajan.
Kuopus on nyt nelivuotias. Käy hoidossa 2-3krt/vko tällä hetkellä. Edelleenkin työvuorojen mukaan. Hyvin on pysynyt porukassa mukana, aina löytyy kavereita.
Esikoinen on tyttö, kuopus poika. Eivätkä mitään ylisosiaalisia, vaan ehkä vähän jopa arkoja. Silti tämä on toiminut todella erinomaisesti. Lisäksi lapsilla on ollut hengähdyspäiviä hoidosta, ja ovat sairastaneet ihan älyttömän vähän verrattuna moniin ikätovereihinsa, jotka ovat viitenä päivänä viikossa hoidossa. En tiedä, onko meillä vain normaalia terveemmät lapset, vai onko tossa jotain taikaa, etteivät ole joka päivä siellä altistumassa.
Naura vaan, mutta lukutaitokin olisi kiva.