4-v osapäivähoitolaiseksi
Olen työtön, näyttää nyt hyvin huonolta. Olen nyt taas 2 paikkaan hakenut ja alan olla epätoivossa (keväällä määräaikainen työsuhde loppui).
Meillä 1 tyttö, 4 v. Hän on ollut tarhassa vuoden ja kesän oli lomalla. Elokuussa taas aloitti. Mies ollut sitä mieltä, että voi olla tarhassa nyt joka päivä, kun kerran haen töitä niin aktiivisesti (olen oikeasti ollut nyt elokuussa varmaan 5-6 haastattelussa). Jokaiseen paikkaan on vaan niin paljon tunkua ja pari kertaa on se palkkaaja sanonut, että olisin ottanut sutkin, mutta kun vain 1 voidaan ottaa...
Tyttö on kovin kaverin kipeä, ja muita samanikäisiä ei päivisin tässä liikoja pyöri.
Olen kyllä aatellut, että nyt syyskuusta alkaen, jos ei oo työnhaku tärpännyt, niin otan 3-päiväiseksi. Päiväkodin johtaja sanoi, että pääsee takaisin kokopäiväiseksi heti, kun on tarvis työn takia. Maksukin pienenee. Ja täällä olisi kerran viikossa ilmaiseksi lapselle sitä parjattua virikettä ryhmässä, on ilmaista muskaria, piirtämistä, tanssia, sirkusta ym. aamupäivätoimintaa joku 1-2 h kerrallaan. Näissä vaan se ero päivähoitoon, että näissä vanhemman täytyy olla mukana siellä.
Toisena päivänä voidaan vaikka vaan retkeillä, talvella luistella ja hiihtää, käydä vaikka uimahallissa (tyttö tykkää siitä), joskus jossain luonnontieteellisessä museossa tms, tai vaikka vaan askarrella jotain isompaa kotona.
Miten mies suostuisi tähän? Miten möisit ideaa miehelle? Mies aattelee, että lapsella hyvä olla päiväkodissa, ryhmässä, mutta stressiähän se on ja kyllä 3 päivää viikossa sitä riittää. Ja aika riittää munkin työnhakuun + että voin pitää kodin kunnossa, kun saan rauhassa siivota ym. Mies oikein erikseen mainitsi, että kuinka siistiä meillä on ollut nyt, kun olen ollut kotona ja lapsi hoidossa.
Mitä mieltä?
Kommentit (70)
olen jutellut miehen kanssa, ja vihreää valoa on, eli hän on nyt myös sitä mieltä, että ainakin 1 kotipäivä on hyvä.
Puhuin päiväkodin johtajan kanssa, ja hänkin on sitä mieltä, että parempi, että on selkeitä kotipäiviä. Ja että ne kotipäivät on hyvä olla putkeen, eli ei joka toinen päivä hoitoa.
Hän sanoi, että ryhmässä on 1 muu samalla lailla pois jonkun päivän kokonaan, ja että jos on mahdollista, niin mielummin eri päivä kuin se muu, koska jos ovat samaan aikaan poissa, helposti käy kuulemma niin, että ryhmään pukataan yksi lapsi lisää. Nyt 2 luovat siihen väljyyttä.
Lisäksi mulle tarjottiin 2 päivää viikossa töitä, eri alalta missä oon opiskelujen kautta, mutta kumminkin osaan homman (olen ollut samassa työpaikassa opiskeluaikoina), ja aloitan sen ensi viikolla. Sillä varauksella, että saan lähteä heti, jos kokopäivätyö tärppää. Ja että saan päivät sovittua niin, että ei oo lapsen kotipäivä.
Joten jos nyt haetut kokoaikaiset työt ei tärppää, niin näin sitten varmaan käy... oon 2 päivää töissä, 1-2 työnhakijana ja 1-2 kotona lapsen kanssa
ap
Sinulla on jokin fiksaatio, jankkaat sitä miehesi kanssa ja sitten jankkaat sitä täällä ja sitten toteutat sen.
Missä tässä oli se "keskustelu"? Kun tämän pitäisi olla kai keskustelupalsta...
Kysyin ekassa mielipiteitä, tai jos joku on jopa tehnyt niin.
Joillakin oli mielipide että parempi jos on 5 pv lyhyen päivän, mutta joidenkin mielestä koko päivä poissa on parempi.
Siinä oli sitä keskustelua, tasosta voi olla montaa mieltä. Monesta kirjoituksesta huolimatta joidenkin oli vaikeaa käsittää, että esim. 9-13 ei oo mahdollinen (aamu vielä olisi, mutta lapsi tulisi kesken hommia paikalle ja päiväuniaikaan ei voi hakea tässä ryhmässä, kun ei oo eskarilaisia).
ap
Sinulla on jokin fiksaatio, jankkaat sitä miehesi kanssa ja sitten jankkaat sitä täällä ja sitten toteutat sen.
Missä tässä oli se "keskustelu"? Kun tämän pitäisi olla kai keskustelupalsta...
minkä jälkeen jankkasit 65 viestin verran niitä vastaan ja teit sitten tismalleen niinkuin alkujaankin halusit.
kaikkia viestejä kirjoittaa :-)...
Minusta mielipiteet, joissa ehdoteltiin niitä lyhempiä aikoja 5 pv viikossa, ei oltu perusteltu niin hyvin, että se olisi muuttanut mieltäni. Jos niissä olisi ollut kunnon perustelut, niin olisin voinut miettiäkin asiaa. Oli heittoja, että jos ei oo joka päivä, putoaa ryhmästä jne. mihin en usko, ja joku muu kirjoitti että lyhyt päivä tarkoittaa että joka päivä lähtee kesken leikkien.
3-4 pv kannattajien mielestä ei putoa ryhmästä, kotipäivät tuo rentoutta ja vähentää lapsen stressiä, heillä oli kokemusta siitä + ymmärsivät, että aktiivinen työnhaku hastatteluineen ei onnistu jossain 2-3 tunnissa. + päiväkodissa oltiin myös sitä mieltä, että kotipäivä on ok idea.
ap
Itsekin olen pitänyt 4-vuotiasta pari kuukautta 2-3 pv viikossa päiväkodissa kun uusi vauva syntyi. Hoitajat päiväkodissa suosittelivat itsekin mielummin paria täyttä hoitopäivää (7 h) viikossa kuin joka päivä lyhyitä päiviä. Minkäänlaista ongelmaa ryhmästä syrjäytymisestä tms. ei tullut, koska lapsi oli jo ryhmässä täysipäiväisenä ollut. Teillä on siinä mielessä sama tilanne, tuskin tältä osin ongelmia tulee.
Onnea työnhakuun!
Miestäsi käy kyllä sanomattomasti sääliksi. Ja lasta.
enemmän sääliksi. Sinä tässä jankkaat ja olet aika aggressiivinenkin ja kiivas itsellesi kuitenkin aika irrelevantista asiasta.
AP vaikuttaa huomattavasti rauhallisemmalta ja kivemmalta kumppanilta ja äidiltä kuin sinä.
AP, minusta ok suunnitelma. Itsekin tein noin, kun olin työtön noin 7 kk ja lapsi oli silloin 3,5 v.
Miestäsi käy kyllä sanomattomasti sääliksi. Ja lasta.
Jäkätikäkkäkäkkäkääjäkätikäkkäkäkkäkää...
14.30 on välipalat syöty.
ap