Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-v osapäivähoitolaiseksi

Vierailija
19.08.2009 |

Olen työtön, näyttää nyt hyvin huonolta. Olen nyt taas 2 paikkaan hakenut ja alan olla epätoivossa (keväällä määräaikainen työsuhde loppui).

Meillä 1 tyttö, 4 v. Hän on ollut tarhassa vuoden ja kesän oli lomalla. Elokuussa taas aloitti. Mies ollut sitä mieltä, että voi olla tarhassa nyt joka päivä, kun kerran haen töitä niin aktiivisesti (olen oikeasti ollut nyt elokuussa varmaan 5-6 haastattelussa). Jokaiseen paikkaan on vaan niin paljon tunkua ja pari kertaa on se palkkaaja sanonut, että olisin ottanut sutkin, mutta kun vain 1 voidaan ottaa...

Tyttö on kovin kaverin kipeä, ja muita samanikäisiä ei päivisin tässä liikoja pyöri.

Olen kyllä aatellut, että nyt syyskuusta alkaen, jos ei oo työnhaku tärpännyt, niin otan 3-päiväiseksi. Päiväkodin johtaja sanoi, että pääsee takaisin kokopäiväiseksi heti, kun on tarvis työn takia. Maksukin pienenee. Ja täällä olisi kerran viikossa ilmaiseksi lapselle sitä parjattua virikettä ryhmässä, on ilmaista muskaria, piirtämistä, tanssia, sirkusta ym. aamupäivätoimintaa joku 1-2 h kerrallaan. Näissä vaan se ero päivähoitoon, että näissä vanhemman täytyy olla mukana siellä.

Toisena päivänä voidaan vaikka vaan retkeillä, talvella luistella ja hiihtää, käydä vaikka uimahallissa (tyttö tykkää siitä), joskus jossain luonnontieteellisessä museossa tms, tai vaikka vaan askarrella jotain isompaa kotona.

Miten mies suostuisi tähän? Miten möisit ideaa miehelle? Mies aattelee, että lapsella hyvä olla päiväkodissa, ryhmässä, mutta stressiähän se on ja kyllä 3 päivää viikossa sitä riittää. Ja aika riittää munkin työnhakuun + että voin pitää kodin kunnossa, kun saan rauhassa siivota ym. Mies oikein erikseen mainitsi, että kuinka siistiä meillä on ollut nyt, kun olen ollut kotona ja lapsi hoidossa.

Mitä mieltä?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kuinka olisi päiväuniaika.

Ei kai 4-vuotias niitä enää osa-aikaisena edes nuku.

Vierailija
22/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmelle päivälle?

Kirjoituksistasi päätellen lapsi olisi siellä kello 8 - 15.

Missä siinä silloin ollaan mahdollisimman vähän hoidossa??

kirjoituksistani päätellen? Minusta paras olisi klo 9.30-14.30 kolmena päivänä. Mistä päättelit, että suosittelen klo 8-15 hoitoa? Minusta on ihanaa syödä aamupala yhdessä kotona ja ottaa aamut rennosti. 14.30 olisi hakuaika sen vuoksi, että lapsi saa herätä rauhassa ja syödä välipalan sen jälkeen. Tuossa ajassa ehtii kyllä jo haastatteluihinkin. Missään nimessä minä (16) en tarkoittanut, että hoidossa ollaan 3 täyttä päivää! Niin se vaan on, että nyt on tullut sinulla luettua vähn liikaa rivien välistä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolipäiväläinen ei saa aamupalaa, joten olen vienyt klo 9, jolloin aamupiiri alkaa.

Olen hakenut klo 13-14, joka meidänkin pk:ssa oli päiväuniaika. Ei ole haitannut, lapset ovat kuunnelleet satua ja sen jälkeen saaneet leikkiä yksikseen tai muiden ei-nukkuvien kanssa hiljaisia leikkejä.

Puolipäiväläinenhän voi olla sen 5 tuntia, käy hyvin 9-14.

t.4

Ps: sinulla on vähän kyseenalainen asenne, minusta on turha kysellä neuvoja tai toisten kokemuksia jos ei haluakaan kuulla sellaisia.

Vierailija
24/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mulla ollut muuta elämää nytkin, omia harrastuksia joita voi tehdä myös päivällä.

koetan myydä... Väliaikaistahan tämä on, toivotaan, mutta kuitenkin uskon,että tyttökin nauttii kotipäivistä.

ap

ja silloinkin vaan max. 7 tuntia. Mutta musta olisi ihanaa, jos voisimme olla lapsen kanssa pari arkista kotipäivää kaksistaan. Minusta se on parempi kuin ravata päiväkotiin joka päivä ja lähteä aina kesken pois. Ystäväni lapsi on päiväkodissa ma-ke ja lapsella on tosi paljon ystäviä siellä eli hänellä ei ole ainkaan tullut tunnetta, että lapsi jäisi jostain paitsi olemalla to-pe kotona!

Myy ajatus miehellesi säästöillä ja sillä, että päiväkodissa on lapsella tosi rankkaa tuossakin iässä vielä! Väsytystaktiikka ja päiväkodin suotuisuus luulisi auttavan suostuttelussa. Oikeastaan ihmettelen, miten miehesi ei ole tuohon järjestelyyn suostunut. Onhan lapsesi parempi olla kuitenkin myös kotivanhemman kanssa paljon, vaikka olisikin väliaikainen tilanne. Plus se, että jos et saakaan heti töitä, niin sinulle paljon parempi, että on muutakin elämää kuin hakemusten lähettely ja siivoaminen. Kerro miehellesi, että se parantaa sinun elämänlaatuasi, koska työttämyys on ihan riittävän rankkaa muutenkin!

Tsemppiä!

Vierailija
25/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tekemässä 7 tunnin hoitopäiviä, koska ne on äidistä mukavampia.

Vierailija
26/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpas siinä sitten aivan hirveä ero, onko kello 14.30 tai kello 15 asti. Justiinsa.

Vierailija
27/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 päivää viikossa, kun vauva syntyi. ja ei pudonnut mitenkään pois.

Kumma kun av:han on yleensä niin virikehoitovastainen, niin nyt sitten päivähoito onkin parempaa kuin kotihoito...

9-13 ei oo vaihtoehto, koska se virikeohjelma alkaa jo 8.30 ja unet klo 11.45 ruuan jälkeen.

ap

sen että kuuluu ryhmään. Jos on vain 3 päivänä, siitä putoaa herkästi pois.

Laita joka päivä kello 9 - 13 (esimerkiksi). Siinä on sinulla vielä piiiitkä päivä tapailla myös tätäkin ystävää vaikka joka hemmetin päivä.

Minulla on nyt 5-vuotias tyttö, joka aloitti osa-aikaisena 4-vuotiaana ja kyllä oli ihan järkevin vaihtoehto se, että oli siellä joka päivä.

Sitä ennen kävi kerhossa 3 kertaa viikossa.

jankkaajia liikkeellä ;-). teet niin tai näin, aina meni väärinpäin. Minusta on paras pitää lapsi hoidossa järkeävästi eli 3 päivää ja ne mahd. lyhyenä. Ryhmään pääsee siten aivan riittävästi mukaan!

16

Vierailija
28/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että haluat iltapäivällä lapsen osallistuvan vapaan leikin osuuteen. Silloin sinä olet pitämässä häntä siellä kello 15 asti, minkä juuri nytkin omassa kirjoituksessa todistat.

Kello 14.30 mennessä on vasta syöty välipala päiväunien jälkeen.

Eli olit pitämässä häntä kello 15 asti. Älä yritä valehdella.

Vierailija
29/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen paras on lyhyt päivä joka päivä. Ei 7 tunnin päivä joka toinen päivä.

Vierailija
30/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä voin hakea töitä ja lapsen etu.

Ei oo järkeä pitää ollenkaan päiväkodissa, jos aika on niin lyhyt, että ei oo ikinä mahdollista käydä haastattelussa silloin. Toisaalta ei oo järkeä pitää mitään kokopäivähoitoa, koska olen kotona. eskari-ikäisen kanssa varmaan tekisinkin niin, että käy eskarin klo 9-13 ja kotiin. Mutta päiväkodissa on eri päivärytmi, klo 13 hakeminen ei oo mahdollista.

ap

eli pointti onkin se, että _sinusta_ olisi mukavampaa, ei se mikä on lapsen etu?

Vierailija
31/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauheasti enää kokopäivähoidosta eroa.

Pidä lapsi siellä 4 - 5 tuntia joka päivä.

Vierailija
32/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen myös kysynyt järjestäjiltä, minkäikäisiä niissä käy. Tarharyhmässäkin on tällä hetkellä 2v (joka täyttää 3 joskus loppuvuonna) ja oli vielä viime viikolla 7 v joka meni kouluun.

ap

miten tuosta ohjelmasta näkee, että on isompia lapsia mukana?

Tyypillistä leikkipuistopuuhaa, joissa valtaosa on alle 3-vuotiaita.

Joka yksittäinen eksynyt yli 3-vuotias voi olla, kun äiti on kotona vauvan kanssa.

Vierailija
33/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ma-pe.

se vaihtelee kunnittain.

34 eli ap.

Vierailija
34/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne järjestäjät?

Vierailija
35/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

23, no öö, onpas siinä sitten aivan hirveä ero, onko kello 14.30 tai kello 15 asti. Justiinsa.

Osaatko kelloa? Onko sillä eroa, alkaako hoito klo 8.00 vai 9.30? Minusta on! Jos lapsi olisi hoidossa klo 8-15 (kuten sinä ehdotit) se tekee 7 tuntia. Minun ehdotukseni 9.30-14.30 tekee 5 tuntia. Siinä on kahden tunnin ero, joka on minusta 4-vuotiaalle ihan merkittävä.

Mikä sinua riepoo?

16 = 23

Vierailija
36/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että haluat iltapäivällä lapsen osallistuvan vapaan leikin osuuteen. Silloin sinä olet pitämässä häntä siellä kello 15 asti, minkä juuri nytkin omassa kirjoituksessa todistat.

ILTAPÄIVÄN vapaan leikin osuudesta! Haloo! Hakisin lapseni tasan 14.30, mikä ei kyllä sekään sinulle kuulu.

23

Vierailija
37/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi nyt, mutta olet jankannut vaikka kuinka monta puheenvuoroa, että lapsi menisi sinne viimeistään kello 8.30. Ja samaten olet kirjoittanut, että haluat lapsen osallistuvan vapaaseen leikkiin iltapäivällä. Se ei onnistu mitenkään kuin pitämällä hänet siellä kello 15 asti, koska itse kirjoitit, että välipalan syöminen lopetetaan kello 14.30.

Mikä sinua niin riepoo, ettet edes muista mitä kirjoitat?

Sama se minulle mitä mukulallasi teet, mutta lempoako kysyt mielipiteitä, kun et halua kuulla niitä! Ja alat vielä valehdella loppujen lopuksi.

Vierailija
38/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta työnhaun kannalta se 8-8.30-11.30 on liian lyhyt aika. Pitäisi olla vähintään sitten päiväunen loppuun ja sen jälkeen on sitä vapaata leikkiä, mikä on kuitenkin lapsien ystävyyksien kannalta olennaisempaa."

Eli kyllä se nyt vaan edelleen on iltapäivää. Älä valehtele.

Vierailija
39/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen omasta mielestä aina laittanut ap loppuun kun on ollut mun kirjoitus. Tuo öö ei oo mun.

Aion siis pitää noin klo 15 asti, eli noin 8-15 on se mun ehdotus + 2 päivää (to & pe) pois.

joku ihmetteli miksi klo 8. Vaihtoehdot ovat

a)me lähdetään suht heti herättyä + aamupesut ja pukemiset tehtyä päiväkotiin 10 min kävelemään ja lapsi syö siellä puuron ryhmässä, sekin on kai joku oppimistilanne, ja 8.30 alkaa se aamupiiri.

Vai b) noustaanko täällä samaan aikaan, mä teen puuron, syödään kahdestaan ja kävellään päiväkotiin 8.30 aamupiiriin.

Tämän hetkisen kokemuksen perusteella a on jopa nopeampi aamu... vaatteet on päätetty jo illalla ja meillä menee max 15 min kun ollaan ulkona kummatkin.

ap

Vierailija
40/70 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen paras on lyhyt päivä joka päivä. Ei 7 tunnin päivä joka toinen päivä.

Jos on mahdollista pitää 5 tuntisia päiviä 3 kpl viikossa, niin se ei sinulle sovi, koska sinulla on fiksaatio siihen, että 7 tuntia olisi minimi (jos hoidossa 3 päivänä)! Että lapsen etu olisi lyhyt päivä joka päivä? Jos vaihtoehtona on 3 lyhyttä päivää. Mikä lapsen etu se muka on? Salli mun nauraa. Haepa se lapsesi sitten kesken unien kotiin klo 13! Mutta mikäs lapsen etu se on päiväunia nukkua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme