Lapseni päiväkotiryhmässä on vain yksi suomalainen lapsi
olin todella yllättynyt vaikka itä-helsingissä asutaankin. Eli ryhmässä on vain 1,5 suomalista lasta, omanikin on puoliksi ulkomaalainen. Miten teidän muiden päiväkodeissa?
Kommentit (21)
aika erikoista. olisiko tahallaan laitettu ulkkarit samaan ryhmään? jos on, niin älytön ratkaisu.
t. maahanmuuttoasoiden kanssa tekemisissä oleva
Asun Tampereella ja lapseni luokalla kaikki osallistuvat ev. lut. uskonnonopetukseen ja kaikki ovat suomalaisia.
Kaverini lapsikin on ryhmässä, jossa ei ole yhtään täysin suomalaista-
ulkomaalaiset olisivat eri ryhmässä kuin suomalaiset lapset. Ei ole suomalaislasten velvollisuus opettaa ulkomaalaisia Suomen tavoille. En todellakaan tykkäisi, jos ulkomaalaisia olisi ryhmässä viemässä resursseja ja aiheuttamassa sen, että suomi-asioita ei voisi opettaa kuten suomalaiselle voidaan opettaa. Siis tarkoitan, että oletuksella, että tietyt asiat ovat selviä.
koska ne eri ulkomaalaiset on ihan eritaustaisia...
Ongelma on siinä, että asiaa ei hoideta. Lyödään vain lapset kasaan jonnekin.
t. Se itähelsinkiläinen joka kuskaa muualle
syntyperää olevaa, tosin niistäkin moni on asunut ulkomailla. 6 ulkomalaista ja 7 puoliksi suomalaista lasta, eli ihan hyvä sekoitus. Tosin 2 suomalaista lasta muutti tänä kesänä ulkomaille, ainakin pariksi vuodeksi...
että onko hyvä vai huono, omien lapsien päiväkoti on ruotsinkielinen.
Mutta voin omasta kokemuksesta puhua eli olin aikoinaan ainoa suomalainen (päiväkoti Yhdysvalloissa). Lapset olivat 7 eri kansallisuutta, tarkistin ihan, kun mielenkiintoinen aloitus.
Minulle se oli tosi kivaa aikaa ja kahden päiväkotikaverin kanssa olen tekemisissä edelleenkin.
kuinka paljon heissä oli kaupungin taloissa asuvia sosiaalitapauksia, pakolaistaustaisia tai muuten traumatisoituneita?
MIkä oli henkilökunta/lapsisuhde?
lapseni on 2,5-vuotias ja leikkii pääasiassa juuri kahden maahanmuuttajalapsen kanssa. Lapseni puheenkehitys on ollut selvästi hitaampaa kuin sisaruksillaan. Osasyynä varmasti se, että leikkitoverit puhuvat suomea vain joitain yksittäisiä sanoja.
En ihan ymmärrä tuota käytäntöäa että kaikki maahanmuuttajalapset pitää keskittää samaan päiväkotiin. Kuka hyötyy?
Onneksi laitettiin lastemme äidinkieleksi ruotsi. Ei niin, että oltais ulkomaalaisvastaisia, mutta syöhän tommonen muutenkin vähäisiä resursseja ihan eri tavalla ja on sopeutumisvaikeuksia sun muita.
suomalainen. Mutta toisekseen, emme kyllä asu Suomessakaan :D
itä-Vantaalla ja mun lapsen päiväkotiryhmässä on kaksi puoliksi ulkomaalaista lasta. Molemmat puhuu suomea. Koko päiväkodissa (n. 80 lasta) ei ole yhtään tummaihoista.
Vaan suomenope on suomalainen, ja musiikinope...
on helppo opettaa nyt, kun kaikki ovat suomalaisia lapsia. (Hän oli ennen opettanut juuri Helsingissä ja tullut sieltä tänne.)
Mutta ei yhtään erikoislasta, eli luokka on hyvin homogeeninen lasten kykyjen ja taitojen suhteen, siksi luokalla on hyvä ilmapiiri.
no joka tapauksessa oppimisrajoitteisia tai heikkolahjaisia,
Rasismia alkuperäisväestöä kohtaan! Kiittäkää vihervasemmistoa.
vaikka isä onkin syntynyt jossain muulla. Ei pelkän ulkonäön perusteella voi lajitella lapsia.
Jos sanot noin, toimit itse rasistisesti.
me viedään lapsemme muualle Helsinkiin hoitoon ja kouluun, vaikka asutaankin Itä-Helsingissä.
En vastusta ulkomaalaisia, mutta tiedän, ettei tuohon tilanteeseen silti ole resurssoitu lisävaroja ja lapset saavat sen sitten tuntea nahoissaan. Lähikoulussammekin puhutaan noin 20 kieltä, eikä se näy henkilökunnan resursseissa mitenkään. Ei kiitos.