Paha paha paha tilanne (yllätysraskaus!)
Hormonikierukka, johon luotin 100%, onkin pettänyt. Eilen erpämääräisten oireiden takia tein ihan varmuuden vuoksi r.testin ja se oli positiivinen. Pääsin pikalähetteellä äitiyspolille ja siellä tänäaamuna käyneenä tiedän nyt, että olen vkolla 12 raskaana.
Meillä on ennestään 4 lasta: 8v, 6v, 4v ja 1v2kk. Olen ollut 8v ajan kotona ja nyt pitkän harkinnan jälkeen hain opiskelupaikkaa ja sen myös sain. Opinnot alkavat huomenna. Mies on eka 4 vkoa kesälomalla ja sitten lapset aloittavat päivähoidon. Olen ollut hyvin innoissani opinnoista (kestävät 2v) ja nyt kaikki suunnitelmat menee uusiksi.
Lisäksi mies ei TODELLAKAAN halua lasta, mutta en minäkään millään pysty aborttia tekemään. Koko eilisilta oli yhtä riitaa, nyt mies nukkuu yövuoron jäljiltä eikä edes tiedä kuinka pitkällä raskaus jo on (oikeesti n. viikko enää aikaa edes tehdä abortti ja siihen siis EN pysty).
Pelottaa ihan mielettömästi, mitä tämä tekee meidän parisuhteelle. Ja niin ihania kuin vauvat ja lapset ovatkin, olen viimeaikoina ollut hieman väsynyt kotona oloon ja siihen 24/7 saman lapsiarjen pyöritykseen.
Tämä on totaalinen yllätys ja kaikenlisäksi totaalisen väärään aikaan!
Onko muille käynyt samoin? Miten selvisitte?
Kommentit (37)
Sinun tilanteessasi tekisin niin että pitäisin lapsen, mutta jatkaisin nyt elämää alkuperäisen suunnitelman mukaan, eli kouluun vaan ja lapset hoitoon, sit vauvan synnyttyä joko jatkat opiskelua vauvan kanssa (itse tein näin melkein vastaavassa tilanteessa) tai pidät välivuoden, vauva-ajastakin tulee näin piristävän erilainen vrt. kotona olo vuosiin:) Hyvin se menee ap, mies ei varmasti ole sulle vihainen, eihän syy ole mitenkään sinun. Tokenee kyllä.
_liki_ tossa se just on.
nissani on liki yhtähyvä kuin volvo.
yllätysvauvan kanssa. Toivottavasti mieskin sopeutuu ajatukseen kun aikaa kuluu.. Aloita opiskelu ihan normaalisti ja pidät sitten äitiyslomaa.. Sitten pienet hoitoon.
olisiko se mitenkään mahdollista? koska sen lisäksi mahdollisuudet on vain ne abortti tai lapsen saaminen(jollei siis mene itsellään kesken).
tsemppiä sulle ja toivottavasti kaikki järjestyy.
toivottavasti asiat järjestyy ja pystyt vielä nauttimaan raskaudesta ja tulevasta vauvasta (sain sen käsityksen että et aborttia aio tehdä...) voin hyvin kuvitella milta sinusta tuntuu. itselläni 3 pientä tyttöä ja minulla kierukka, en missään nimessä toivo tulevani tällä hetkellä raskaaksi ja mies on aivan ehdoton ettei meille enää lapsia, mutta jos kierukka pettäisi, niin en pystyisi tehdä aborttia. toivottavati pystytte tukemaan toisianne, ja puhallatte yhteen! asia on varmasti hankala, mutta jos teillä on hyvä parisuhde, selviätte siitä varmasti'
eli tossa oli jätetty toinen käsittelemättä.
Madollisesti tiedossa vain yksi tapaus ja sekin varmistamaton.
eikö näin ole :) sinullekin on ko. tapauksesta kerrottu. Asiaa ei sen kummemmin ole todennettu. :D
Ymmärrän pelkosi väsymyksestä,miehen reaktiosta ja avioliiton puolesta. Haluaisin kuitenkin kannustaa,että opiskella voit raskaanakin. Ja onko mahdollisuus jatkaa opiskeluja sitten,kun vauva on kasvanut ja valmis hoitoon? Itse aloitan ihan juuri opiskelut,vaikka yritämme toista vauvaa. Lähiopintopäivät ovat yli 400 km päästä kotoa ja jos minulla on iso maha keväällä,voi olla aika rankkaa. Mutta koen,että nyt on hyvä hetki aloittaa,koska muuten aloitus siirtyy taas parin kolmen vuoden päähän.
En suosittele aborttia,varsinkaan kun koet niin vahvasti ettet sitä halua. Olisi hirvittävää katua sitä jälkeenpäin ja moni abortin halunnutkin katuu sitä myöhemmin..Minusta sinun tulisi rehellisesti kertoa kaikki tuntemukset miehellesi. Jos hän todella rakastaa sinua,niin ajan kanssa hän sopeutuu asiaan. Et ole yksin sitä vauvaa kuitenkaan alulle saattanut eikä asialle vaan voi mitään,jos ehkäisy pettää.
Kuitenkin loppupeleissä ihmisen täytyy elää omien päätöstensä kanssa ja jos suostut vain painostettuna aborttiin,niin se rikkoo sinua ja myöhemmin voit myös olla hyvin katkera asiasta miehellesi.
Mitä jos opiskelisit niin pitkälle kuin raskauden puolesta on mahdollista ja sitten suorittaisit loput vuoden parin päästä? Olisiko se kuitenkin mahdollista?
Opiskelemaan vaan, ehdit olla koko lukuvuoden koulussa, vai mitä?
mies luuli eka, et vaimo oli käynyt vieraissa, mut miehen piuhat olivat menneet uudelleen yhteen.
kaveri opiskeli samalla kun sai vauvan, äkkiä se menee se äitiyslomakin. kyllä se siitä, ei mies voi olla rakastamatta omaaa lastaan :)
Sinun tilanteessasi tekisin niin että pitäisin lapsen, mutta jatkaisin nyt elämää alkuperäisen suunnitelman mukaan, eli kouluun vaan ja lapset hoitoon, sit vauvan synnyttyä joko jatkat opiskelua vauvan kanssa (itse tein näin melkein vastaavassa tilanteessa) tai pidät välivuoden, vauva-ajastakin tulee näin piristävän erilainen vrt. kotona olo vuosiin:) Hyvin se menee ap, mies ei varmasti ole sulle vihainen, eihän syy ole mitenkään sinun. Tokenee kyllä.
Teet noin! Toi asia nyt tuli sulle eikä sille ovi mitään. Ei noin pitkällä olevaa raskautta mihinkään lopeteta vielä kun et itsekään sitä halua! Jatkat elämääsi ja suunnitelmiasi, otat sen opiskeluapaikan! Kyllä sielläkin ymmärtävät tilanteen kun keskeytät vähäksi aikaa.
Lapsi on jo iso vkolla 13!!!! Mieti jos nyt sulta menisi joku lapsistasi, silloin et edes ajattelisi raskautta ongelmana. Kaikki järjestyy ja teidän turha asiasta keskenänne riidellä, sillä kumpikaanhan ei sitä halunnut!
Ja todellakaan, mikään ei ole 100% varma ehkäiykeino paitsi kohdunpoisto!
Terv. itsekin yllätysraskaana ja pienin äiti..
Tuolle ehkäisystä tietämättömälle: suomessa ei ollut yhtään tilastoitua raskautta, joka olisi saanut alkunsa hormonikierukan kanssa, kun minulle omani asennettiin. Nyt siis ilmeisesti on ainakin yksi. Vanhalla kuparikierukalla näitä vahinkoja oli sitten jonkin verran. Eli hormonikierukka on todella varma ehkäisykeino. Sterilisaatiokaan ei ole 100% varma. Täysin varma ehkäisykeino on täydellinen pidättäytyminen seksistä miehen ja naisen välillä, tai kohdunpoisto.
Minulla hormonikierukka on, enkä todellakaan halua lisää lapsia. Enkä kyllä raskautta pelkääkään.
on varmempi ehkäisy kuin sterilisaatio. Turha syytellä vastuuttomuudesta, jos siihen luottaa. Sen takia sitä monesti suositellaan sterilisaation tilallekin.
Sterilisaatiollekaan ei luvata 100 % ehkäisytehoa ja hormonikierukka on todettu tosi varmaksi ehkäisykeinoksi, liki sterilisaatioon verrattavaksi.