Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapset pilasi meidän ravintolareissun

Vierailija
15.08.2009 |

Oltiin siis meidän koko perhe syömässä ravitolassa, ei mäkissä, Rossossa tms. Ihan kunnon ruokaravintolassa.Viereisessä pöydässä oli isompi joukko, johon kuului 3 n. 3-4v tyttöä. Niiden tyttöjen vanhemmat antoivat lasten juosta ympäri ravintolaa, laulaa, kirkua.. kukaan ei niille herrantertuille sanonut mitään:(

Mulla itselläni on 3 lasta, enkä ole antanut niiden koskaan juoksennella ravintolassa. Jotenkin ärsytti ihan silmittömästi, mut kun itse olen sen verran nynny, en tietty puuttunut asiaan!

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun aloitus ja useimmat kommentit on taas yksi esimerkki siitä kuinka lapsivihamielinen maa suomi on. :(

Onneksi asummekin Italiassa, täällä lapsia rakastetaan ja ihaillaan, lapset saavat näkyä ja kuulua. Aina joku ihastelee lapsiamme kun liikumme jossain, on aina kaura tulla Suomeen, täällä lapsia vain mulkoillaan pahansuovasti ja kyllästyneesti. Olen miettinytkin, että suomalaiset ovat varmasti osaksi niin synkkää kansaa siksi, että lapsesta asti saa kokea olevansa huono ja huonokäytöksinen, etelän (katolisissa) maissa taas lapsia avoimesti ihastellaan, eipä ihme että täällä on niin iloisia ihmisiä, itsetunto on rakentunut hyväksi.

Puhut totta osilta. Mutta Italiassa myös lapset opetetaan kunnioittamaan vanhempiaan. Kun vanhempi kieltää, lapsi myös uskoo, jos ei usko saa läväytyksen :(

Meillä lapset kasvatetaan eri tavalla, monissa asioissa. Olisiko meillä enemmän hyväkäytöksisiä lapsia, jos tuo olisi sallittua? Niin monessa viestissä on sanottu tässä, että Etelä-Euroopassa lapset ovat hyväkäytöksisiä ja heillä on hyvä itsetunto, iloisia, hyvinvoivia lapsia. Silti siellä tosiaan lapset saavat aika herkästi läpsäisyn tms. Meillä taas jatkuvasti hoetaan, että pienikin ruumiillinen kurittaminen saa pahoja aikaan.

Niin ja mikäkään en ruumiillista kuritusta harrasta, mutta eipä tuo tempperamenttisin lapsista niin hyvin käyttäydykään :/

Vierailija
22/65 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hankikaa elämä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikkeellä. Me voimme kärsimättömän lapsen kanssa muutaman kerran nousta pöydästä, kävelemme aulaan tai wc-tiloihin tms, jotta lapsella kuluisi aika. Hänestä lähtee varmasti välillä ääntä ja jos irrotan käteni, hän saattaa ehtiä ottaa muutaman juoksuaskeleen. Mutta jotta meidän touhumme pääsisi ketään häiritsemään, niin tämän täytyy kyllä käännellä päätään aika rajusti suuntaan jos toiseenkin, käydä välillä kyttäämässä vessakäytävällä jne.

Jos hän ei olisi niin pirun utelias kyttääjä, ja etsimässä aina virheitä toisten käyttäytymisestä omaa egoaan pönkittääkseen, hän voisi rauhallisesti syödä katse kohti omaa pöytäänsä ja omia seuralaisiaan, ja tuskin edes keskustelun lomassa huomaisi meidän olemassaoloamme. Kytätessä saa oman huomionsa kiinnittymään pieneenkin ääneen.

Vierailija
24/65 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin olen samaa mieltä kanssasi!

Meillä on kanssa tytöt 3 ja 1 joista vanhempi on todella utelias ja sosiaalinen, hän ei jaksa kauaa istua aloillaan ja tietysti vähän rauhallisempi pikkusisko seuraa perässä.

Yritämme kyllä pitää lapset paikoillaan joten ravintola reissumme on sitä, että syömme ruuan ja lähdemme pois turhia istuskelematta.

Temperamenttista lasta on ihan "turhaa" yrittää pitää paikoillaan, ennenkuin hän kypsä siihen eli kun ikää tulee enemmän ja alkaa ymmärrystä tulla.

Ujojen lasten vanhemmilla on kyllä helpompaa ja hyvä siihen on vedota, niinkuin totesit.

Vierailija
25/65 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla, että lapsia ihaillaan italiassa ja ihmiset ovat iloisempia. mitä olet italiassa asuva mieltä tästä ketjusta?

minusta kuitenkin on niin, että kyse on toisten kunnioittamisesta.

mistä syystä muualla koulut (ilmaiset leikkikoulut) alkavat 3-4-vuotiaana (esim. englannissa) ja kaikki lapse tpystyvät keskittyä hiljaa ryhmissä touhuamaan, piirtelemään, kirjoittamaan , rakentelemaan , muovailemaan jne. ja jopa yhden opettajan voimin, niin että hän ohjaa esim. 20 lasta?

Miksi suomessa muka olisi jotenkin erilainen temperamentti 50% lapsista, jotka eivät muka pysty istua hiljaa ja häiristemättä muita?

miksi toisten pitäisi saada pilata toisten oppiminen koulussa? toisten syöminen ravintolassa jne? tuhota toisten kodit temperamentin perusteella? (ei meidän villepetteri tietenkään voi muuta kuin hakata seiniä ja pöytiä leluvasaralla, sehän on niin hurmaavan vilkas ja temperamenttinen!!!)

kyllä suomalaisilla mammoilla on jotai npahasti hukassa. temperamentti-huuhaahan on menty mukaan ja se on täyttä potaskaa koko juttu. sen perusteeella ei ole oikeutta olla itsekäs sika!

Vierailija
26/65 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse on siitä, että sinun lapsi ei ole arvokkaampi kuin minun.

minun lapsella on oikeus syödä rauhassa, oppia rauhassa koulussa, kuunnella opettajaa päiväkodissa jne ilma että erkki-petteri vetää omaa swhowia 24/7.

ehkä näistä tuholaisista pitää alkaa tehdä lastensuojeluilmoituksia, jos "temperamentti" on vanhemmille liian vaikea.

kyse on siitä, että oman navan sijaan pitäisi ymmärtää, että muilla ihmisillä on sama ihmisarvo, ja he kärsivät sinun pirulaaisen takia.

Vierailija
27/65 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietäkäätte kaikki, että lapsia ei saa viedä kirkkoon, ravintolaan, yleisiin kulkuneuvoihin eikä varsinkaan tarhaan. Kaikki julkiset paikat missä joku voi häiriintyä ovat lapsilta kiellettyjä. Lisäksi koti tulee äänieristää etteivät lapsen äänet vain häiritse naapureita. Pihalle lapsia ei saa ehdottomasti päästää. Ottakaamme ohjenuoraksemme Suomessa että lapsi saa näkyä mutta ei kuulua.

Vierailija
28/65 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei, vaan muistat, etttä et tee muille, mitä et halua itsellesi tehtävän.

jos et halua että sinun koti tuhotaan kyläilijoiden toimesta, opetat lapsillesi, että mikä on toisen, on toisen, eikä lapsesi. eli hänen on kysyttävä lupa jos aikoo koskea toisen omaan. kylässä istutaan hiljaa, aivan kuten ravintolassa, ja vasta luvan saatua voidaan leikkiä tai katsella tavaroita nätisti.

jos haluat itse että pystyt kahden kesken miehesi kanssa keskustella kahdenkeskisellä ravintolaillallisella, etkä halua kuulla toisten kakaroiden tai heidän äänekkäiden vanhempiensa kotkotuksia, pidät huolen, että et itse häiritse muita.

lapsille opetetaan,e ttä aina ei olla keskipisteenä

toisten tavaroihin ei kosketa luvatta.

jne jne

lapset saavat näkyä ja kuulua mutta silloin kun toisten ihmisten hyvinvointi kärsii, se ei sovi. kotona jokainen pomppikoon ja riehukoon kuten haluaa. silloin kun ihmisten ilmoilla liikutaan, annetaan tilaa ja puheenvuoro ja huomiota muillekin.

"temperamenttiseille lapsille sanotaa, että on rumaa, itsekästä ja ilkeää puhua koko ajan. toisille pitää antaa vuoro. ei saa olla itsekäs ja ahne.

tietäkäätte kaikki, että lapsia ei saa viedä kirkkoon, ravintolaan, yleisiin kulkuneuvoihin eikä varsinkaan tarhaan. Kaikki julkiset paikat missä joku voi häiriintyä ovat lapsilta kiellettyjä. Lisäksi koti tulee äänieristää etteivät lapsen äänet vain häiritse naapureita. Pihalle lapsia ei saa ehdottomasti päästää. Ottakaamme ohjenuoraksemme Suomessa että lapsi saa näkyä mutta ei kuulua.

Vierailija
29/65 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin kasvatustaito on ihmisiltä kadonnut ja sitten kun ei kasvateta ja opasteta niin sitten ei edes myönnetä sitä vaan sanotaan, että kyse on lapsen "tempperamentistä" huoh.

Juu tuo varmasti pitää paikkansa jos lapsi on OIKEASTI erityislapsi siis ylivilkas tms.

Suurin osa vilkkaista lapsista on normaalilla vilkkaalla tempperamentillä varustettuja ja kyllä sellaiset lapset osaavat käyttäytyä jos on opetettu.

Meillä 8 v poika on todella vilkas ja äänekäs, olen usein kuullut kommentin "onko se koskaan paikallan tai hiljaa"

ei ei ole kotioloissa ei paikallaan eikä hiljaa -muutoinkuin ruokapöydässä!

Pöydässä' saa toki keskustella mutta on ihan pienestä asti pidetty kiinni tietyistä ruokailu säännöistä.

Pöydässä istutaan kunnolla, ei huudeta, ei hilluta eikä varsinkaan juoksennella keskenkaiken pois. Telkkaria ei katsota samalla ym.

Meillä lapset osaavat käyttäytyä myös ravintolassa. Pienestä asti ovat tottuneet käymään ja istuvat pöydässä ilman huutoa.

Ravintolassa juoksentelevat lapset on todella ärsyttäviä ja kyllä se juoksentelu on ainakin 90% tapauksista ihan kasvatuksen puutetta.

Ja ihan oikeasti jos kotona juoksennellaan kesken ruokailun tai muutenkin pelleillään ja pelataan sen syömisen kanssa niin kyllä se sama sitten toistuu ravintolassa.

Tietysti omaa omatuntoa lievittää sitten kunnolla kun saa itselleenkin seltittää "että se on se tempperamentti"

Vierailija
30/65 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

keltinkankaan temperamanetti.-höpinät tullaan vielä heittämänä romukoppaan.

KAIKKI tuntemani röyhkeiden lasten vanhemmat ovat myös röyhkmyksiä, joiden mielestä on hienoa että heidän lapsensa "tulee pärjäämään", joiden mielestä on hienoa että heidän lapsi häseltää aina ja joka paikassa eikä kuuntele ja kunnioita muita, joiden mielestä on hienoa, että heidän lapsensa koko ajan kiipeilee pitkin seiniä ja on huomion keskipisteenä.

he halveksuvat sellaisia hiljaisia ja kilttejä. heidän mielestä on hienompaa että lapsi on itsekäs ja äänekäs ja ahne.

ja alusta saakka, he ovat antaneet lapsensa riehua ja tehdä mitä haluaa, kylässä, ravintolassa jne.

normaalijärkiset ihmiset ymmärtävät, että jos vauva huutaa, silloin poistutaan heti häiritsemästä, jos vauvaa ei muutaman minuutin sisään saada hiljaiseksi. normaalijärkiset kunnioittavat muita.

muualla 3-4-vuotiaat ovat pitkät päivät hiljaa koulussa.

"temperamenttiset" ovat ainoastaan kasvatuksen tulos.

ja tottakai samassa perheessä on itsekkäitä möykkääjiä, koska eihän kaikkien ole mahdollista olla. toiset eivät jaksa edes aiheesta pitää puoliaan, kun yksi varastaa vanhempien huomion ja ajan.

Vierailija
31/65 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse on toisten kunnioittamisesta.

itsekin olen kasvattanuta lapseni niin, että en turhasta kiellä. kotona saa tutustua taaperot kaukosäätimmiin, pomppia sängyillä jne.

mutta toisten kotona ei kosketa mihinkään ilman lupaa, ja ravintolassa ollaan hiljaa koska toisia ihmisiä kunnioitetaan. jos lapsi ei vielä puhetta ymmärrä, niin silloin vanhemmat poistuvat, jos eivät lasta saa olemaan paikallaan juhlissa tai kirkossa tai ravintolassa tai kotona.

meillä kyllä myös 1v ja vauvojen kanssa on käyty ravintoloissa häiritsemättä muita ihmisiä.

ihmiset ovat todella röyhkeitä nykyään.

Vierailija
32/65 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkei kannattaisi vetää liian helposti johtopäätöksiä siitä, ettei vanhemmat välitä. Yleensä vahemmat tuntevat lapsensa ja toimivat kokemustensa perusteella heidän kanssa.

Kyllähän sen kuulee ja huomaa, jos vanhemmat huomauttavat lapsille! Ja tietenkin myös, jos eivät! Myös temperamenttisten lasten on osattava käyttäytyä julkisilla paikoilla.

Ed. ei näköjään ymmärrä, että mitä tempperamentti tarkoittaa? Ja on onnekseen saanut itse helpot lapset.. Tempperamentti on synnynnäinen ominaisuus, jota ei vanhemmat voi valita lapselleen tai kasvatuksella saada aikaiseksi. Tempperamenttinen lapsi ei ole tarkoituksella tottelematon ja hankala.

Tempperamenttiselle ja pahinta uhmaa läpikäyvälle 2,5v:lle on aivan turha kuiskia, että "olehan kulta vielä hetki paikallasi, ravintolassa täytyy käyttäytyä nätisti!"

Mistä sinä voit tietää esim kuinka paljon minä olen jo ennen ravintolaan lähtöä tolkuttanut lapsilleni käyttäytymisestä ravintolassa?

Pitäisikö minun vain muiden ihmisten takia sanoa se vielä kerran siinä ravintolassa niin kovaa, että kaikki varmasti kuulee, että yritän komentaa lastani käyttäytymään paremmin? Kun siitä ei ole kokemuksesta mitään hyötyä.

Ne kerrat kun olemme ravintolassa olleet varsinkin tämän pienemmän kanssa menevät näin: ensin syö mies ja isompi lapsi. Sillä aikaa minä kaitsen pienempää(eli ensin yritän saada lasta istumaan edes hetken paikallaan ja sen jälkeen seuraan lastani, kun hän haluaa haahuilla ympäri ravintolaa)ja sen jälkeen on minun vuoroni syödä ja yrittää saada muutamamurunen menemään pienemmänkin suuhun.

Isompi lapsi on jo onneksi kasvanut tuon vaiheen ohi eli hän ymmärtää jo puhetta ja perusteluja. Mutta vaikeaa hänelle on vieläkin pitkään paikallaan istuminen.

Ottakaa hyvät ihmiset ne omahyväiset laput silmiltänne pois ja huomatkaa, että yleensä ihmiset yrittävät parhaansa mukaan kasvattaa lapsiaan!

Helpompaa minulle ja miehellenikin olisi jos ravintolassa käynnit olisivat rauhallisia hetkia ja koko perheellä olisi aikaa nauttia kiireettömästi ruoasta ja jutustella keskenän ketään häiritsemättä. Mutta ainakin vielä näiden lasten kanssa se on täysi mahdottomuus.

Vierailija
33/65 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin syökää ap ja kumppanit tästä lähtien kotonanne. Gastronautti tuo ravintolaruuan kotiinne. Tai tilatkaa yksityistilaisuus ravintolaan.

Ikinä en ole nähnyt ravintolassa lapsia, jotka käyttäytyisivät huonommin kuin aikuiset ravintoloissa, etenkin muutaman drinkin jälkeen.

Vierailija
34/65 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..poissa. Siis nämä AD... -lapset, äidit ja isät..

Vierailija
35/65 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse - ymmärtänet eron baarin ja ruokaravintolan välillä?) nähnyt paljon enemmän huonosti käyttäytyviä lapsia kuin huonosti käyttäytyviä aikuisia - edes niiden drinkkien jälkeen.

Baarit ovat asia erikseen. Niissä toki ei näy lapsia lainkaan.

Vierailija
36/65 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun aloitus ja useimmat kommentit on taas yksi esimerkki siitä kuinka lapsivihamielinen maa suomi on. :(

Vierailija
37/65 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se väärin odottaa lapsilta hyviä käytöstapoja ja saada ruokarauha...

Vierailija
38/65 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnon ravintola!

Mene oikeaan ravintolaan, jos haluat syödä rauhassa!!

Vierailija
39/65 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Onhan se väärin odottaa lapsilta hyviä käytöstapoja ja saada ruokarauha...

Mun mielestä suvaitsemattomuus ja toisten arvostelu ja tuomitseminen on väärin. On totta että jotkut vanhemmat antaa lastensa tehdä mitä vaan ja sekään ei ole oikein. Lasten juoksentelu ja iloiset äänet ei mun mielestä ole se kaikista ikävin häiriötekijä. Enemmän mua harmittaisi kuunnella kännisten örinää tai jotain riitelyä.

Se on kai meillä kansanluonteessa jotenkin, että elämän äänet ei saisi kuulua. Hirmuista mulkoilua saa äiti osakseen jos vaikka vauva itkee bussissa.

Vierailija
40/65 |
15.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että sillä varjolla etenkin lapset saavat tehdä mitä vain missä vain. Samalla logiikalla se juoppojen örinäkin olisi vain "elämisen ääntä", jota meidän kaikkien pitäisi suvaita.

Nauru ja juttelu ovat luonnollisia ääniä ravintolassa. Iästä riippumatta.

Juoksentelu, kirkuminen ja huutaminen ei. Iästä riippumatta. Jo ihan ravintolaturvallisuuden takia, kun ihmiset työkseen kantavat astioita, jossa on kuumaa ruokaa ym.

Jos tämä tekee minusta suvaitsemattoman, niin siinäpähän tekee.