Sukunimi eron jälkeen
minun mielestä naisen pitäisi ottaa eron jälkeen tyttönimensä takaisin. Miehen sukunimen on avioliiton myötä saanut ja jos avioliitto päättyy eroon miehen sukunimestäkin pitäisi luopua. Paljon on naisia jotka miehen nimellä ovat eron jälkeen.
Kommentit (37)
ero kuitenkin tuli. Löysin toisen miehn, jonka kanssa menimme naimisiin, pidin exän sukunimen
En minä ainakaan suostuisi siihen, että lapset siinä tapauksessa olisivat miehen nimellä. Ja arvaapas kuinka moni suomalainen junttimies suostuisi siihen, että lapset saavat äitinsä sukunimen?
mielestä kaikkien pitäisi pitää oma nimensä avioituessaan. Säästyttäisiin paljolta säheltämiseltä.
Lapsilla tietysti äidin tai siän sukunimi, ihan sama. Ajattele lapsen näkökulmasta, se nimi mikä on, on se oma, se vanhempien antama. Jokaisella lapsella on nimi viimeistään 3 kk vanhana. Miksi ihmeessä sitä pitäisi jossain käänteessä vaihtaa?
En minä ainakaan suostuisi siihen, että lapset siinä tapauksessa olisivat miehen nimellä. Ja arvaapas kuinka moni suomalainen junttimies suostuisi siihen, että lapset saavat äitinsä sukunimen?
mielestä kaikkien pitäisi pitää oma nimensä avioituessaan. Säästyttäisiin paljolta säheltämiseltä.
Miksi et suostuisi? Lapsilla tietysti äidin tai siän sukunimi, ihan sama. Ajattele lapsen näkökulmasta, se nimi mikä on, on se oma, se vanhempien antama. Jokaisella lapsella on nimi viimeistään 3 kk vanhana. Miksi ihmeessä sitä pitäisi jossain käänteessä vaihtaa?
itse en ainakaan voisi kuvitella pitäväni entisen miehen nimeä...tuntuisi tosi oudolta. Kun erosin miehestäni vaihdoin heti samantien oman tyttönimeni takasin ja annoin vastasyntyneelle lapsellemmekin oman nimeni, sillä mies teki selväksi ettei aio pahemmin osallistua lapsen elämään ja luopui huoltajuudesta.
Kun erosin miehestäni vaihdoin heti samantien oman tyttönimeni takasin ja annoin vastasyntyneelle lapsellemmekin oman nimeni
suomalainen junttimies siihen, että kahdella lapsellamme on äitinsä sukunimi. Kyllä sitä kasteilmoituksista silloin tällöin huomaa.
neuvoteltiin ja hänen mielestään minun nimini kuuluu lapsille.
koska avioerotapauksissa melkein aina äiti jää lähivanhemmaksi. Silloin äiti ja lapset olisivat nimen osalta "yhtä perhettä" eikä äidin tarvitsisi olla eriniminen.
Ja kun yh-äiti ottaa uuden miehen ja tekee hänen kanssaan lapsen, uudesta lapsesta tulisi automaattisesti samanniminen kuin edellisistä.
Käytännön perhe-elämässä kun "suku jatkuu" nimenomaan naisen kautta, sen verran enemmän naiset edelleen huolehtivat lapsista miehiin nähden.
lain mukaan nimen saa pitää.
Mä pidin exän nimen, koska se oli lapsenkin nimi. Kun menin uudestaan naimisiin, otin mieheni nimen.
Olisin myös vaihtanut nimen pois, jos exä olisi mennyt ennen minua uudestaan naimisiin. En todellakaan olisi halunnut olla hänen ja sen sutturan kanssa samanniminen.
Tosin mies sitten vaihtoi sukunimensä minun nimeeni kun me menimme naimisiin.
Onhan tuo tietenkin vähän hassua että miehen exä on nyt rouva xx mutta herra xx:ää ei enää ole olemassa. Ymmärrän kuitenkin exän ajatusmaailman - hän ehti olla 15v rouva xx kun olivat naimisissa joten miksi hän olisi muuttanut nimeään kun lapsiakin oli.
Eikä sillä ole mitään tekemistä lasten nimien kanssa olen vain niin laiska etten rupea kaikkia kortteja sunmuita vaihtamaan taas takaisin tyttönimelle. Miehen nimellä ei ole tuon taivaallista merkitystä mulle. Nimi kuin nimi.
Ap on varmasti joku onneton jätetty mies.
Mies ja miehen nimi on niin arvokkaita että kuinka kehtaa nainen pitää kuninkaan nimen erottua!
Kun erosin miehestäni vaihdoin heti samantien oman tyttönimeni takasin ja annoin vastasyntyneelle lapsellemmekin oman nimeni
joko isän tai äidin sukunimen, minulla oli exäni nimi joten siksi vaihdoin nopeasti tyttönimeni takasin tai muuten lapsi olisi saanut isänsä nimen.
t. se kenen viestiä lainasit, numeroa en muista
ruma. Esim:Mällinen, Muli, Nännipää, Jormanainen.
En siinä tapauksessa todellakaan vaihtais takas:)
Nykyisin ne -NEN loppuisetkin ovat suojeltuja. Kukaan ei voi vaihtaa nimeään esim. Virtaseksi vaikka haluaisi ellei sitten mene Virtasen kanssa naimisiin tai ellei omasta suvusta löydy mummoa/ukkia jonka nimi oli Virtanen.
Piste.