Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kävin synnytysvalmennuksessa...olipa se turha reissu

Vierailija
12.08.2009 |

odotin siltä aikas paljon, vaikka pari ystävää kyllä varoitteli synnytysvalmennuksen turhuudesta. No sitä se tosiaan oli. Istuin miltei 2h kovalla penkillä neuvolantädin vauhkotessa edessäni siitä, että mitä pakkaan sairaalaan mukaani. Ihan käsittämätöntä!

Onko oikeasti ihmisiä jotka ei itse tajua miten ja millä sairaalaan mennään, mitä kassiin pakataan mukaan ja miten hengitetään? Onko ihmiset nykyään niin uusavuttomia, että todella tarvitsevat 2h luennon edellämainituista asioista?

Kuvittelin itse, että meille kerrotaan puudutus vaihtoehdoista ja muutenkin itse synnytyksestä enemmän. Minua olisi todella kiinnostanut synnytyksen fysiologia...että mitä siinä ihan oikeasti tapahtuu! Mutta joo...turha reissu...tulipahan tehtyä!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIksi kaikki pitää tietää niin tarkkaan, mitä hyötyä siitä loppujen lopuksi on? Luuletteko te oikeasti, että kamalasti siinä synnyttäessä tulee miettineeksi, että mikä vaihe nyt on meneillään?

Vierailija
22/29 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jos olisin PIIIIIIIIIIITKITTYNEEN synnytykseni aikana eväitä vedellyt niin mitenhän olisi käynyt. Päätös sektiosta oli varsin nopea ja päätös nukuttamisesta vieläkin nopeampi. Tiesittehän että pötsi täynnä on ERITTÄIN riskialtista touhua tämmöinen. Eikä tarvi tulla uikuttamaan että tiesitte jo ennalta lopputuloksen, koska sitä ei todellakaan voi tietää.

T: sairaalan laimea sekamehu

lähinnä se ohje kuuluu näin: isille eväitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnyttäneiden ystävien kanssa ja mikset avannut suutasi valmennuksessa ja kertonut mitä haluaisit tietää?

Vierailija
24/29 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIksi kaikki pitää tietää niin tarkkaan, mitä hyötyä siitä loppujen lopuksi on? Luuletteko te oikeasti, että kamalasti siinä synnyttäessä tulee miettineeksi, että mikä vaihe nyt on meneillään?

on ihan kiva tietää että mitä kaikkea voi käydä:

synnytyksen alkaminen, milloin sairaalaan

sydänäänten tippuminen

vauvasta verikoe

imukuppi

kiirreellinen/hätesektioon joutuminen

erilaiset asennot

synnyttäminen vedessä

erilaiset kivunlievitykset

erilaisetn kivunlivitysten saamisen edellytykset

repeämiset

tikkaukset

istukan kaavinta

yms yms yms

jos näistä asioista ei mitään tiedä, on aikamoinen mahdollisuus paniikkiin synnytystilanteessa. ja miksi ei sitä ennenkin, kun yhtään ei tiedämitä odottaa. tuntematon on yleinsä aika pelottavaa.

Vierailija
25/29 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnyttäneiden ystävien kanssa ja mikset avannut suutasi valmennuksessa ja kertonut mitä haluaisit tietää?

Kukaan ystävistäni ei ole synnyttänyt, edes kenelläkään puolitutulla ei ole vielä lapsia. ja tuntemattomien seurassa voi olla vaikeaa kysyä jotain "tyhmää" tai "noloa", kuten vaikka peräruiskeesta yms.

ei ap

Vierailija
26/29 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän mä nyt kirjoista sit itseäni askarruttavat asiat selvitänkin! Ei siltä neuvolantädiltä ois viitsinyt mitään järkevää kysyä kun ei edes tiennyt mitään muita puudutuksia kuin epiduraalin. Sivutti puudutus asian näin: en tiedä mitä puudutteita nykyään on olemassa, kun niitä on kaikenmoisia. mutta epiduraali on tehokas, se kannattaa ottaa niin ei satu.

Ja se siitä aiheesta sitten! Jep jep!

AP

Vierailija
27/29 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas koen, että menen enemmän paniikkiin, mitä enemmän tiedän. Kyllä synnytyksen alkaminen aika sellainen asia on, että kyllä sen tietää sitten kun käynnistyy. Puudutukset? No, voihan niistäkin tiedustella sitten kun menee synnyttämään.

Mä en tajua oikeasti, miten siitä itse synnytystapahtumasta revitellään kaikki irti. Eikö teitä kiinnosta enemmän, mitä sen jälkeen tapahtuu? Miten lasta hoidetaan? Se synnytys on vain pieni hetki elämässä loppujen lopuksi, eikä KUKAAN pysty etukäteen kertomaan teille tarkalleen miten se menee tai mitä siinä tapahtuu, koska jokainen synnytys on erilainen. Kaikki vouhottavat aina siitä synnytyksestä, vaikka lapsi on sen päämäärä ja lopputulos...en ymmärrä.

Vierailija
28/29 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

on ihan kiva tietää että mitä kaikkea voi käydä:

synnytyksen alkaminen, milloin sairaalaan

sydänäänten tippuminen -> ei tapahdu välttämättä ollenkaan sinulle ja vauvallesi

vauvasta verikoe kts. em

imukuppi kts. em

kiirreellinen/hätesektioon joutuminen kts. em

erilaiset asennot -> klö voi kertoa niistä myös kun menet synnyttämään ja tarpeen mukaan voidaan arvioida, tarvitsetko jotain asentoa jostain syystä erityisesti. Entäs jos joudut sektioon? Et tätä tietoa tarvitse.

synnyttäminen vedessä -> Voit kysyä neuvoa synnyttämään mennessäsi?

erilaiset kivunlievitykset -> saat niistä tietoa sairaalassakin

erilaisetn kivunlivitysten saamisen edellytykset

repeämiset -> voi olla ettet repeä

tikkaukset -> miksi olet niistä kiinnostunut?

istukan kaavinta -> alatiesynnytyksessä istukka syntyy itsestään ilman kaavintaa.

yms yms yms

jos näistä asioista ei mitään tiedä, on aikamoinen mahdollisuus paniikkiin synnytystilanteessa. ja miksi ei sitä ennenkin, kun yhtään ei tiedämitä odottaa. tuntematon on yleinsä aika pelottavaa.

Tuntematonta se on joka tapauksessa, ei koskaan tiedä mitä edessä on ja miten synnytyksesi etenee ennen kuin olet siellä synnyttämässä. Luota rohkeasti sinua hoitaviin kätilöihin ja kysy heiltä lisää. Toki neuvolan th:n olisi pitänyt tarkemmin minunkin mielestäni kertoa, mutta pärjäät kyllä hyvin ilman tietoa noistakin asioista, ellet aio opiskella kätilöksi/th:ksi itse. Synnytys on pieni alku äidiksi tulemisessa. Keskity rauhassa ajattelemaan tulevaa lastasi ja hänen asioitansa. Kaikki etenee omalla painollaan ja muista, että kaikkeen ei voi itse aina vaikuttaa, vaikka haluaisikin.

Myös tieto lisää tuskaa...

Vierailija
29/29 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

istukan kaavinta -> alatiesynnytyksessä istukka syntyy itsestään ilman kaavintaa.

ei ole totta. voi olla ettei irtoakkaan, ei sitten millään ja sitten joutuu lähtemään leikkaus saliin kaavintaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän