Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitäisi olla yhteiset rahat??

Vierailija
12.08.2009 |

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiselle tilille, loput on sitten omaa rahaa.

Vierailija
42/54 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen maksaa mitä maksaa, mies yleensä asumisen, minä ruuat, sähköt, muut ja lapset menee nyt ihan miten sattuu miten niistä tulevat laskut maksetaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain töissä ollessani n. 2000e kuussa palkkaa ja mies 3000e, nyt olen kotona pienten lasten kanssa (tosin teen etätöitä) ja palkkani on suhteellisen naurettava. Miehelle ei siltikään tulisi mieleen omia tilipussiaan, saahan hänkin tässä siistin kodin ja ruoat samalla kertaa lasten päivähoitoa unohtamatta.

Yhteiset rahat on meille väistämättömyys kun menot lapsista ja elämisestä ovat yhteiset (ei tarvitse miettiä että kuka maksaa lainan, korvalääkärin ja kuka lääkkeet, vaatteista tai muista tarvikkeista puhumattakaan).

Omat henk. koht. menomme menevät myös yhteisestä tilistä, kuten kampaaja, vaatteet, ravintolassa käynnit, salimaksut tai miehen lentoharrastus. Meillä ei tulisi mieleenkään laskea, että kuinka paljon toinen on kuluttanut menoihinsa.

Hyvin ja helposti toimii meillä ja toisin en osaisi asioita kuvitellakaan.

Vierailija
44/54 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ainakaan kiinnosta riehua kaupoissa hakemassa itselleni jotain kledjuja...

Sen ostan mitä tarvin ja mies samoin.

Rahat kyllä riittää. Jos ei riitä niin sitten ei riitä, sit mietitään loppukuusta muita vaihtoehtoja.

Enkä mä ainakaan vahdi että ostiko mies nyt 300 euron takin, jotta mäkin saan saman summan tuhlata.

Vierailija
45/54 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili jonne tulee summa x rahaa kuukaudessa sisältäen miehen palkan, mahdolliset bonukset, "minun" kotihoidontuen, kuntalisän ja lapsilisät. No kohta palaan töihin jolloin kotihoidontuki ja kuntalisä jää pois. Tältä tililtä maksetaan aivan kaikki laskut mitä tähän talouteen tulee riippumatta siitä kumpi ne on aikaansaanut, ostetaan ruoat, vaatteet ja muut tarpeelliset jutut. Ylijäämä siirretään yhteiselle säästötilille.

Meillä tämä toimii TOSI hyvin (yhteistili oli muuten miehen ajatus, vaikka mies tienaa enemmän kuin minä. Ero tasoittuu kun menen töihin, mutta kun olen kotona, ero on huomattava). Tämä toimii siksi, että olemme aika samankaltaisia rahankäyttäjiä. Kumpikin käyttää rahaa myös omiin tarpeisiinsa oman harkinnan mukaan. Esim. vaatteiden ostamiseen ei tarvitse kysellä lupaa, mutta isommista hankinnoista jutellaan ja päätetään yhdessä. Kumpikaan meistä ei kuluta älyttömiä summia shoppailuun tai muuten eikä tämä toimisikaan jos jommallakummalla olisi taipumus vetää tili kuiville ihan tuosta vaan, koska rahaa on. Ts. meillä ei raha polttele tilillä.

Vierailija
46/54 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

älytöntä, jos kerta ollaan yhtä perhettä, olla eri rahat!

Vierailija
47/54 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin maksamme yhteisistä ruokakuluista kuukaudessa suhteessa 60/40, niin että mies maksaa tuon 60 prossaa. Omat vaatteemme ja huvituksemme maksamme itse. Toisaalta mies paremmin tienaavana makselee vaikkapa ulkona syömisiämme, drinkkejä, minulle jotain vaatteita ja matkoja. Laskut (vakuutukset yms) maksamme tasan puoliksi.

Tämä toimii, ja kummallakaan ei ole oloa että pitäisi kysyä lupaa ostoksiin. Välillä tuntuu tosi oudolta kun on kaverin kanssa liikenteessä, ja hän soittelee miehelleen että saako nyt ostaa jotain kalliimpaa... Mieheni saa rauhassa ostaa kalliin puhelimen, omalla työllään hän on rahat ansainnut. Sisustushankinnoista yms keskustelemme yhdessä. Systeemi toimii, koska meillä ei ole jälkikasvua. Jos sitä joskus tulee, muutamme tietenkin systeemiämme.

Vierailija
48/54 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rahankäyttö ole perheessämme ongelma. Asioista keskustellaan eikä meillä edes lupia kysytä, yhteisiä juttujahan nämä ovat. Meillä ei ole koskaan riidelty rahasta, eikä kyllä mistään muustakaan asiasta :) Eli meillä toimii tämä, teillä toisin.

t:opiskeleva 36

Vierailija
49/54 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sekä yhteinen tili josta menee yhteiset ja sitten omat tilit joihin palkat tulee. Meidän persoonille tämä on paras mahdollinen ratkaisu, muut systeemit ei toimis.

Mulla on tuttavissa yksi perhe jossa rouva on heittäytynyt työttömäksi jo 4;ttä vuotta, kaikenlaista luulosairautta hällä. Miesrukka tekee kahta työtä niska limassa. Kaikki rahat menevät yhteiselle tilille ja sieltä rouva sitten tuhlailee. Kyllä heidän konkurssikypsä taloutensa voisi paljon paremmin jos rouvalla olisi vaan ne pienet työkkärirahansa joihin pääsee käsiksi. Hän kun ei kuitenkaan maksa laskuja tai käy ruokakaupassa jne... että ei se yhteistalous välttämättä aina niin hieno juttu ole!

Vierailija
50/54 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
51/54 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tekee niin kuin tykkää.

Kummallista että aina jos jollain yhteiset rahat, omien tilien perään puhuvat kertovat, miten sitten riidellään erilaisista kulutustottumuksista. Meillä kyllä on mieheni kanssa samanlainen elämäntapa ja tyyli, en kai mihinkään taivaanrannanmaalariin olisi ikinä rakastunutkaan? Eli yksi yhteinen tili, jonne tulee mun tulot 2000e ja miehen tulot 5000e. Shoppailusta tai syömässä käymisestä ei tosiaan tarvitse keskustella, kumpikin ostaa vaatteita itselleen sillon kun tarve vaatii ja mä huolehdin lasten vaatteet. Isot ostokset ja niidebn ajankohdat mietitään yhdessä ja laitetaan tärkeysjärjestykseen, ikinä ei tarvitse riidellä sellaisista.

Musta olisi aika kummallista olla parisuhteessa, jossa toinen harrastaa shoppailua ja matkustelua ja toinen ei - kertokaa mikä tällaisia ihmisiä yhdistää????

Vierailija
52/54 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta olisi aika kummallista olla parisuhteessa, jossa toinen harrastaa shoppailua ja matkustelua ja toinen ei - kertokaa mikä tällaisia ihmisiä yhdistää????

ei ihme että eroja tulee niin paljon! Mä en myöskään tajua, että mitä järkeä olla edes sellaisen kanssa, jonka kanssa ei kuitenkaan koskaan voi tehdä mitään mitä itse haluaa?? Miksi sit mennyt edes naimisiin, jos kuitenkin kaiken vapaa-ajan on jonkun kaverinsa kanssa? Mitä teette sit kun lapset lähtee kotoa? Toinen haluaa mennä lomalla ottamaan aurinkoa ja toinen haluaa lähteä kalastamaan ,siinä sitä sitten liittoa pidetään kasassa... Just just...

Vierailija
53/54 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on aina ollut yhteiset rahat, ei siitä mitään tulisi jos ei olisi. mä oon tottunut siihen omassa kodissani aikoinaan, isäni tienasi monta kertaa enemmän kuin äitini, mutta ei se koskaan ollut ongelma. siksi se kait oli mulle aina itsestäänselvyys. meillä kaikki tilit yhteisiä, minä hoidan kaikki raha-asiat (siis laskut, lainat jne). mun mies on tyytyväinen kun ei tarvitse välittää niistä asioista. hän tietää että tilillä on aina rahaa (jos ei olisi niin olisin kertonut). ollaan aikalailla aina yhdessä joten tiedämme molemmat mitä veloituksia tililtä menee. ei meistä kumpikaan valita toisen ostoksista, mutta sen verran luottamusta ja kunnioitusta toista kohtaan on että tarkistaa että ostos on ok jos on todella kallis. kyllä siis toimii oikein hyvin.

Vierailija
54/54 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen, että molemmilla on omat tilit ja lisäksi on yksi yhteinen, jolle molemmat maksavat 70% palkasta. yhteiseltä tililtä menee kaikki laskut ja ruoka ja muu eläminen. Omilla tileillä on omaa rahaa, jonka voi käyttää juuri niin kuin haluaa. Tienaa tällä hetkellä enemmän kuin mieheni, joten tasoitusta tulee jos/kun lapsia ilmaantuu ja olen äippälomalla ja lapsen kanssa kotona.

Toimii TOSI hyvin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi