Miksi pitäisi olla yhteiset rahat??
Kommentit (54)
Siellä joku ikävystynyt kotiäiti kirjoittelee...
Perheessä nyt vaan yleensä jaetaan kaikki. Meneehän omaisuus puoliksi erossakin riippumatta siitä kumpi sen omaisuuden on tienannut. Meillä kaikki hankinnat sovitaan yhdessä joten mitään omia rahoja ei tarvita. Jos mä haluan uuden telkkarin niin vaimon kanssa yhdessä sovitaan millainen ostetaan. Mikä tässä on niin ihmeellistä? Mun mielestä ihan normaalia toimintaa... Mun mielestä on paljon vaikeampaa elää jos lasketaan koko ajan kumpi on ostanut kuinka paljon ruokaa ja kumpi viimeksi maksoi lainan lyhennykset jne. Vaikeaa. Me ollaan nyt oltu yhdessä kymmenen vuotta, josta 9 vuotta asuttu yhdessä ja rahat on ollu tuon 9 vuotta yhteiset. Vaimo tienaa nettona n. 1500 ja minä 2100 tosin viime vuonna ylitöiden takia netto tulot mulla yli 2500 e. Vaimo on hoitanut työnsä lisäksi kotia kun minä olen remunnut ympäri maapalloa, joten on kohtuullista että mun ansiot on molempia käytössä. Onhan ne vähän niinkun tienattukkin yhdessä.
Ikävä kyllä olen mies. Ehkä hivenen tossukka mutta kulkuset silti jalkovälissä.
Olen ihmetellyt tätä käsitystä että pariskunnalla pitäisi olla yhteiset rahat.
Voisiko joku selittää mulle miten se oikein toimii?
Esim. Meillä on tilanne se, että minä saan käteen 1500€ ja mieheni 2500€. Meillä menee asumiseen ja laskuihin tällä hetkellä n. 2000€. Maksamme molemmat siis n. 1000€/kk yhteisiä menoja. Olisiko se teidän mielestänne oikein, että loputkin rahat pitäisi olla yhteisiä? Miehellä menee paljon rahaa harrastuksiinsa ja minä taas matkustelen ja shoppailen paljon ystävien kanssa. Jos meillä olisi yhteiset rahat, joutuisin miestäni kieltämään kuluttamasta rahaa harrastuksiinsa, jotta voisin itse tehdä mitä haluan (shoppailla tms.). Ei oikein toimi..
Minusta on paras niin, että molemmat saamme tehdä omalla ylijäämärahallaan mitä haluemma, eikä niitä rahoja tarvi laitta mihinkään yhteiselle tilille.
Miten ihmeessä sellainen yhteistili voi jollain toimia?
Me kannamme palkkatulomme samalle tilille ja käytämme niitä yhteiseen hyvään. Jos toinen haluaa harrastaa niin harrastaa yms. Ei kumpikaan mieti, että kumpi on tienannut enemmän. Tämä on meidän perheemme ja teemme työtä yhteiseksi tulevaisuudeksi ja hyvin voinnin tähden.
Aika itsekästä pitää omat rahat..kummallista. Ei tunnu perheeltä ollenkaan..
ja hyvin toimii. mielestäni ei ole väliä jos jompikumpi tienaa enemmänm miksi olisi, varsinkin jos kummatkin tekee töitä
(poikkeuksena aika jonka toinen/oli se kumpi vaan hoitaa lasta/lapsia kotona, silloin muutenkin kohtuullista että se toinen sitten tienaa molempien puolesta)
Maillä tämä toimii, koska molemmat saavat toteuttaa mielihalujeen ja harrastuksiaan, ei tule tunnetta että olisi "epäreiluutta"
Miehellä kallis harrastus, en valita siitä ja toisaalta mies ei ikinä kritisoi mun vaate ym ostoksia.
kodin sisustus/hankinnat päätetään yhdessä.
Yhteinen tili/rahat on meillä todella toimiva ratkaisu, mutta olen ollut myös suhteessa missä ei todellakaan olisi toiminut.
mies oli super itsekäs ja ihan sairaan itara.
ei olisi edes asumisesta halunnut maksaa mitään, kauppalaskuistakin aina väitti maksavansa oman osuutensa, kunnes kyllästyttyäni elättämään häntä sanoin että laitetaan tiliotteet vertailuun (molemmat maksoi kortilla)
no karu totuus oli että mies oli maksanut kauppaostoksista 1/5 verrattuna minuun.
Tienattiin siis saman verran noin suunnilleen. Mitään jos olisin kotiin halunnut sijoittaa niin todellakin sain ostaa itse. mies halusi "säästää" ja ainoa mihin suostui käyttämään rahaa oli hieno auto ja tietokone ym oma käyttöelektroniikka.
Tuollaisen itsekkään paskan kanssa ei olis ikinä toiminut yhteinen tili.
Niin ja yhdelle joka sitä mieltä että jos toinen tienaa enemmän niin tottakai kuuluukin saada enemmän... tiedän perheen jossa mies oli todella hyvä tuloinen, nainen parturikampaaja. Erilliset rahat ja kaikki piti puolittaa.
Ukko sitten tietysti halusi elää isosti ja leveästi ja naisella siihen riitti just ja just rahaa. miehellä sitten olikin omat leikkeleet ym nimetty jääkaapissa ja nainen söi kaurapuuroa. Mies myös lomaili yksin kun naisella ei ollut varaa ulkomaan matkoihin.
Omasta mielestäni tälläisestä on perheelämä ja kumppanuus kaukana... erohan siitä sitten tuli mutta naimisissa olivat kuitenkin yli 10 vuotta.
Siellä joku ikävystynyt kotiäiti kirjoittelee...
Perheessä nyt vaan yleensä jaetaan kaikki. Meneehän omaisuus puoliksi erossakin riippumatta siitä kumpi sen omaisuuden on tienannut. Meillä kaikki hankinnat sovitaan yhdessä joten mitään omia rahoja ei tarvita. Jos mä haluan uuden telkkarin niin vaimon kanssa yhdessä sovitaan millainen ostetaan. Mikä tässä on niin ihmeellistä? Mun mielestä ihan normaalia toimintaa... Mun mielestä on paljon vaikeampaa elää jos lasketaan koko ajan kumpi on ostanut kuinka paljon ruokaa ja kumpi viimeksi maksoi lainan lyhennykset jne. Vaikeaa. Me ollaan nyt oltu yhdessä kymmenen vuotta, josta 9 vuotta asuttu yhdessä ja rahat on ollu tuon 9 vuotta yhteiset. Vaimo tienaa nettona n. 1500 ja minä 2100 tosin viime vuonna ylitöiden takia netto tulot mulla yli 2500 e. Vaimo on hoitanut työnsä lisäksi kotia kun minä olen remunnut ympäri maapalloa, joten on kohtuullista että mun ansiot on molempia käytössä. Onhan ne vähän niinkun tienattukkin yhdessä.
Ikävä kyllä olen mies. Ehkä hivenen tossukka mutta kulkuset silti jalkovälissä.
..meilläkin
Siis meillä ei todellakaan ole muita yhteisiä rahoja kuin tuo s-tili. Omat rahat ja sijoitukset on kummallakin ja avio-ehto on. Mutta perheen menot (ruoka, asuminen, lapsen kulut) maksetaan yhdessä. Todellakin loppuosa on omaa. Mutta tämän ajan kun olen äitiyslomalla ja hoitovapaalla, niin mieheni maksaa perheen kuluista suuremman osan. Eikä siis todellakaan koskaan riidellä rahasta.
Siis 29 vastasi 21:lle tossa äsken, lainaus unohtui.
sellainen, että molemmilla on omat tilit ja lisäksi on yksi yhteinen, jolle molemmat maksavat 70% palkasta. yhteiseltä tililtä menee kaikki laskut ja ruoka ja muu eläminen. Omilla tileillä on omaa rahaa, jonka voi käyttää juuri niin kuin haluaa. Tienaa tällä hetkellä enemmän kuin mieheni, joten tasoitusta tulee jos/kun lapsia ilmaantuu ja olen äippälomalla ja lapsen kanssa kotona.
Toimii TOSI hyvin :)
Itselläni jää käteen noin 1.800 euroa, miehelläni 2.500-3.300. Olishan se hassua, että mies voisi käydä ulkomailla ja muutenkin elää leveästi, ja itse kituuttaisin poikani kanssa kotona.
Meillä on omat tilit, mutta käytännössä yhteiset rahat. Ja ollaan vielä uusperhe ;)
johon kumpikin kantaa oman panoksensa. Toisen osuus voi olla enemmän rahaa, toisen enemmän työtä.
MEILLÄ ON LAPSIA. IHan tavallinen perhe ollaan.
Siltikin harrastamme molemmat omilla rahoillamme ja maksamme tasan perheen menot.
Edelleenkään en ymmärrä niitä perheitä, joissa on KAIKKI rahat yhteisiä. Jos meillä olisi näin, minä todenäköisesti kuluttaisin kaikki itseeni. Olisi ärsyttävä laskeskella, että onkohan siellä tilillä nyt tarpeeksi, jotta mies saa maksettua harrastuksensa ja maksettua muutenkin omia menojaan.
Ehkä niillä ei sitten ole mitään omia menoja, ainakaan isompia, jotka käyttävät tuota yhteistiliratkaisua. Tai ainakin siinä saa tarkkaan laskea että kumpikin puoliso saa oman summansa ennen kuin toinen ehtii kuluttaa kaiken.
Hyvin on toiminut. Molemmat ollaan yhtä nuukia ;)
Mies ainoa joka tienaa, itse opiskelen (eli hurja opintotuki on tuloni, kaksi lasta meillä). Meillä sovitaan ja jutellaan menoista, ikinä ei ole tarvinnut sanoa toiselle, että tuo ei nyt ole mahdollista.
Meillä tämä toimii! Meillä *ei* todellakaan toimisi erikseen olevat tilit, on ollut aikoinaan mutta kaikille helpompaa, että kaikki rahat löytyy yhdestä paikasta. Meillä ei lasketa, että sun raha, mun raha, sun raha, mun raha.
Tuntuisi ihan hassulta muodostaa niin tiivis symbioosi, että edes omaa tiliä ei saisi olla :) Tuosta huolimatta rahat ovat käytännössä yhteisiä, molemmilla on tilillä jatkuvasti melkein se "vakiosumma" rahaa eli 5-10 000. Ei me jakseta laskuja puolitella tms, se maksaa joka jaksaa. Mies maksaa enemmän jotain isoja kuluja kuten autosta, tienaa enemmän ja saa pistää rahansa mihin haluaa.
Meillä on yksi tili, johon tulee minun palkkani, lapsilisät, elatusmaksu yhdestä lapsesta, mies siirtää firmansa tililtä sinne rahaa (aiemmin miehen palkka tuli sinne) ja sieltä maksetaan kaikki menot, niin laskut, matkat (perheen ja myös kavereiden kanssa tehdyt huvittelut) kuin harrastuksetkin. Niin ja aikaisemmin myös opintolainani..
Hyvin toimii. Kumpikaan ei nipota rahasta, ole pihi tai laske jokaista penniä mutta ei myöskään ole tuhlari.
Miehen harrastukseen menee noin 50 € kk säännöllisesti, ja epäsäännöllisesti joku 100-1000 €, jos hän haluaa ostaa jonkin uuden laitteen, mikin tms.
Lasten ja minun harrastukseen menee kuukaudessa noin 300 € + jos tarvitsee jotain uutta varustetta tms. niin satunnaisesti 50-200 €.
Emme ole koskaan tapelleet rahasta tai siitä mihin se käytetään. Meillä homma toimii näin.
molemmat laittavat omista x määrän (esim. 800 e)tilille y, joka on yhteistili. Yhteistililtä ostetaan kaikki yhteiset ja lapsen asiat, maksetaan asunto, ruuat, auto jne.
Sen lisäksi molemmilla on omat tilit, joilla olevat rahat saa käyttää ihan mihin huvittaa.
Nyt kun olen kotona, mieheni laittaa yhteistilille enemmän ja minä vähemmän. (esim. 1200 e/400 e) ja maksaa omasta pussistaan vapaaehtoisesti esim. lomamatkalla enemmän. Kun hän jää kotiin, tilanne on tietty toisinpäin.
Toimii hyvin eikä koskaan ole ollut riitaa. Lahjatkin tuntuu enemmän lahjoilta, kun ne on ostettu omalla rahalla.
Minusta ehdottomasti paras ratkaisu.
Minä olen ollut kotiäitinä viimeiset vuodet. Mies ansaitsee moninkertaisesti enemmän nyt kuin minä. Kun käyn töissä, niin silloinkin hän ansaitsee yli tuplaten enemmän (nettona!) kuin minä.
Meillä toimii hyvin. Mies tosin valittaa, että saisin oppia kuluttamaan enemmän elämästä nauttimiseen.
Kuulutaan tilastollisesti 10%:iin Suomessa parhaiten ansiotyöllään tienaavien joukkoon.
Miehelläni ei ole halua kuluttaa enemmän. Sekä mieheni, että minä ajattelemme, että osa varoista on sijoitettava tuottavasti. Emme tuhlaa, mutta meillä on varaa ostaa haluamamme. Yhteiset arvomme pitävät sovun yllä.
Mies ainoa joka tienaa, itse opiskelen (eli hurja opintotuki on tuloni, kaksi lasta meillä). Meillä sovitaan ja jutellaan menoista, ikinä ei ole tarvinnut sanoa toiselle, että tuo ei nyt ole mahdollista.
Meillä tämä toimii! Meillä *ei* todellakaan toimisi erikseen olevat tilit, on ollut aikoinaan mutta kaikille helpompaa, että kaikki rahat löytyy yhdestä paikasta. Meillä ei lasketa, että sun raha, mun raha, sun raha, mun raha.
Olisko sun miehelle ihan ok, että shoppailisit joka kuukausi ja kävisit ulkona syömässä sillä ylijäämällä mikä jää miehen palkasta kulujen jälkeen?
Siihenhän sinulla on täysi oikeus jos rahanne ovat yhteisiä!
Meillä tuollainen ei toimisi. Minusta minun kuuluisi tuossa tilanteessa himmata menojani, kun kerran tienaankun vähemmän.
ap
Oispa mullakin mies joka suostuisi yhteisiin rahoihin! Saisin shopata haluamani joka kuukausi ja sisustaa kämppämme miten haluaisin :D Mies ei suostu sellaiseen kulutukseen, joten meillä on ihan omat käyttörahamme.
Hän ei ymmärrä, että kaikki ei ole kuin hän. Kaikki ei halua shoppailla ja käydä yksin / ystävien kanssa ulkona syömässä.. Opiskelijahan kertoi viestissään, että he keskustelevat ja sopivat menoista. Jotkut perheet käyttävät sen ylijäävän rahan yhteisesti, toki siitä rahasta voidaan ostaa myös vaatteita sille opiskelijalle =)
Mies ainoa joka tienaa, itse opiskelen (eli hurja opintotuki on tuloni, kaksi lasta meillä). Meillä sovitaan ja jutellaan menoista, ikinä ei ole tarvinnut sanoa toiselle, että tuo ei nyt ole mahdollista. Meillä tämä toimii! Meillä *ei* todellakaan toimisi erikseen olevat tilit, on ollut aikoinaan mutta kaikille helpompaa, että kaikki rahat löytyy yhdestä paikasta. Meillä ei lasketa, että sun raha, mun raha, sun raha, mun raha.
Olisko sun miehelle ihan ok, että shoppailisit joka kuukausi ja kävisit ulkona syömässä sillä ylijäämällä mikä jää miehen palkasta kulujen jälkeen? Siihenhän sinulla on täysi oikeus jos rahanne ovat yhteisiä! Meillä tuollainen ei toimisi. Minusta minun kuuluisi tuossa tilanteessa himmata menojani, kun kerran tienaankun vähemmän. ap
Meillä on omat tilit, mutta yhteiset rahat. Mies maksaa tilistään lainanlyhennykset ja muita laskuja niin paljon kuin rahaa riittää. Jättää toki itselleen ns. käyttörahaa.
Mä maksan loput laskut ja siirrän ruokarahaa s-tilille, jolta ostetaan ruoat.
Lopuilla rahoilla maksan lasten ja omat (ja osittain miehenkin) vaatteet ja osan laitan säästötililleni, jolta käytetään yhteisiin menoihin esim. matkoihin rahaa.
Meillä näin siksi, että miehellä on jonkinasteinen uhkapeliongelma, eikä kumpikaan haluta ottaa sitä riskiä, että mies pelaa ns. ylimääräiset rahat, jolloin menee helposti myös lainatut...