Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian varhainen hylkäämiskokemus ja vauva sairaalassa

Vierailija
10.08.2009 |

Tuosta hoitoonjättämisketjusta tuli vain mieleeni.

Lapseni on viettänyt vauvaikäisenä paljon aikaa sairaaloissa ja ollut siis öitäkin osastolla ilman vanhempia.

Olen tässä kaiken muun keskellä ajatellut,että on aika kamalaa kun kaiken muun keskellä vauva on ihan pikkuisesta asti joutunut kokemaan tuon hylkäämiskokemuksen :( Surullista

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkeen viikoksi lasten klinikalle ja ite makasin naistenklinikalla. Ei ole tullut tuollainen mieleen enkä usko, että vauva koki mitään hylkäämistä...

Vierailija
2/14 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on haitallisempaa lapselle jos ahdistun siitä kuin että jatkaisin onnellisena elämää. Menneille ei voi mitään mutta tähän hetkeen pystyy vaikuttamaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kaiken muun keskellä vaan tääkin asia tuntuu niin surulliselta. Meillä kanssa pikkuinen jäi synnäriltä heti sairaalaan ja on siellä siis ollut senkin jakson jälkeen kaikki yöt yksin.

Vierailija
4/14 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut että vaan vastasyntyneiden osastolla ei saa yöpyä.

Vierailija
5/14 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hoitsut kyllä suosittivat "ihan oman jaksamisen vuoksi" kotona yöpymistä. Myöhemminkin kyllä kovasti rohkaisivat lähtemään kotiin (ko.osasto tuntuu olevan aika usein ns.ylipaikoilla) vaikka olisi sinne kyllä saanut jäädäkin. Mutta kun on isompiakin lapsia, joita pitäisi hoitaa.

Vierailija
6/14 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva vakavasti sairas ja oltava tehohoidossa/pitkään sairaalassa vaikka vanhemmat mieluiten pitäisivät kotona kanssaan.

Vauva ihan vanhempien rilluttelunhalun takia hoidossa vanhempien omasta tahdosta.

Vierailija
7/14 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämää kannattaa vain jatkaa eteenpäin, ja tulevaisuuteen voi vaikuttaa.

Oma lähiomaiseni joutui 1,5-vuotiaana sairaalaan puoleksi vuodeksi näkemättä äitiään ja niin pitkästä erosta oli kyllä selvät seuraukset: vierasti äitiään eikä koskaan tuntenut tätä enää läheiseksi ja oli hyvin takertuvainen myöhemmin ihmissuhteissa. Tapahtui 60-luvulla.

Vierailija
8/14 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tujusen kirjan "Kyllä minä sinua rakastan"? suosittelen..

Vierailija
9/14 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse keskosen äitinä oon joskus miettinyt samaa kun vauvani oli synnyttyään kuusi viikkoa sairaalassa (olin hänen luonaan päivisin), mutta lähtokohta on kyllä se, että sen ansiosta hän jäi henkiin. Nykyisin tunnen järjestötoiminnan kautta monia eri ikäisiä lapsia jotka on olleet eri pituisia jaksoja sairaalassa heti synnyttyään ja kaikki ovat erilaisia persoonia erilaisin haastein mutta ei kellään kyllä mitään hylkäämiskokemukseen liittyvää ole havaittu. Se johtuu siitä, että heidän tarpeisiinsa on vastattu sairaalassakin eikä äidit sieltä sairaalasta ole yötäpäivää pois eikä jätä vauvaa sinne lopullisesti.

Vierailija
10/14 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkahattutätien lätinää koko juttu hylkäämiskokemuksista.

Kättärillä yli 30-v sitten, kun poikani syntyi, niin yksi hömelö tuli vessan oven taaske huhuilemaan, että vauva kokee hylkäämistä, kun istun paskalla.

Silloin teki mieli sanoa, että paskat housussako on parempi olla vauvan kanssa.

Poijan kanssa edelleen hyvät välit, eikä ole ollut mitään ongelmia paskalla käynnistä huolimatta.

Vierailija
11/14 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvavuotenaan olemaan melko usein lastenklinikalla, mutta olin itse aina mukana lukuunottamatta joitain toimenpiteitä, joissa vanhemman läsnäolo kiellettiin. Lapseni on nyt 2v ja todella arka luonteeltaan. Joskus mietin, johtuisiko näistä vauva-ajan kokemuksista. Mutta eihän asialle oikein mitään voi. Surettaa kuitenkin.

Vierailija
12/14 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

VArhaisimmat muistikuvat syntyvät yleensä (toki on poikkeuksia) siinä 3-vuoden paremmalla puolen.

Vierailija
13/14 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva vakavasti sairas ja oltava tehohoidossa/pitkään sairaalassa vaikka vanhemmat mieluiten pitäisivät kotona kanssaan.

Vauva ihan vanhempien rilluttelunhalun takia hoidossa vanhempien omasta tahdosta.

Mikä näiden ero on? Miten se vauva tietää että aha, nyt ne on rilluttelemassa kun äiti ei olekaan tässä vaan tuo täti joka antaa minulle pullosta maitoa ja pitää sylissä.

Itse olen ollut mahdollisuuksien mukaan vauvojen (2 sairastanut rs-viruksen ihan pieninä) kanssa sairaalassa yötä, mutta ihan vaan näin pointtina. Ymmärrän toki näiden "hylkäämisten" luonteen eron, mutta selittäkää nyt joku ammattilainen miten se vauva aistii näiden eron eikä saa toisesta hylkäämiskokemusta ja toisesta automaattisesti saa - varsinkin kun sairaalahoitoon varmasti liittyy epämiellyttäviä toimepiteitä jne. joita taas jossain mummolassa ei todennäköisesti koe.

Vierailija
14/14 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin luin eräästä tutkimuksesta, jota en kyllä pysty enää nimeämään.

Onhan se stressaavaa vauvalle, sairaalaympäristö, vaihtuvat hoitajat, kirkkaat valot, raskaat toimenpiteet jne. Tällaisissa tilanteissa ei vain ole vaihtoehtoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi