Miksi jotkut syö niin epäterveellisesti? Tekeekö sitä oikeasti mieli?
Kaupassa lihava nainen haahuili vain osastilla, joista saa rasvaista ja epäterveellistä ruokaa. HeVi-osaston ohi pyyhälsi niin, että tuuli vain vinkui.
Sitten kärryt täyteen makkaraa, rasvaista juustoa, suklaajäätelöä ja majoneesisalaatteja.
Yleensä en kiinnitä huomiota toisten ostoksiin, mutta sitä naista kävi sääliksi. Oli jotenkin lannistetun näköinen, käveli pää kumarassa ja vaikeasti muutenkin ylipinonsa takia.
Voi kun voisin uudistaa tällaisen ihmisen ruokavalion. Ihminen saa niin paljon energiaa terveestä kropasta, hyvästä terveellisestä ruoasta ja siitä, että tuntee itsensä oikean painoiseksi!
Haastan kaikki makkaramammat ostamaan tänään vaikka lohikeiton ainekset kotiinsa! Kokeilkaa viikko terveellisempää, huomaatte eron!
Kommentit (56)
Voi, kunpa minkäin saisin sanoa sanasen kaikille, jotka polttaa tupakkaa, käyttävät alkoholia, elävät huonossa parisuhteessa, kiroilevat eivätkä pese käsiään! Antaisivat mun vaan tulla ja häärätä siinä elämässään, kun kerran tiedän paremmin! Maailma ois parempi paikka, jos vaan ihmiset nöyryis ottamaan opiksi meikäläisen täydellisestä elämästä!
Miten voi tulla himo johonkin keinotekoiseen majoneesihässäkkään ja makkaraan? En ymmärrä. Mua etoo ajatuskin.
T: Ap
ja syön terveellisesti, mutta kyllä mua joskus himottaa kunnon hamppari ja sipsit. Pyrin vaan syömään niitä harvemmin, mutta kyllä ne mun suussa maistuu hyvälle.
Eikö tunnesyömistä voi kohdistaa terveellisempään hyvään ruokaan?
Varmaan noissa epäterveellisissä on se nopea mielihyvä jota haetaan. Kukaan tuskin voi väittää että omenan ja suklaan syöminen vastaa toisiaan. En tiedä onko se maku vai kemiallinen reaktio (sokerihumala) joka sen tekee epäterveellisten ruokien kohdalla.
Ja minä siis en ole itse lihava vaan normaalipainoinen ja syön tosi terveellisesti. Olen vaan elänyt toisenlaisiakin aikoja. Ei minunkaan enää tee mieli roskaruokaa, mutta se edellyttää sitä että on ruoka-ajat kunnossa, mm. Syömällä kiltisti välipalat ja muutenkin säännöllisesti, säästyy ahmimiselta. Ja tunneongelmat piti selvittää terapoimalla. Jälkeenpäin vaikea sanoa mikä oli sen asian merkitys paskaruoan syönnin lopettamiselle.
Se on kuitenkin fakta, että epäterveellinen ruoka ei tee ihmiselle mitään hyvää. Ylipaino on ihmiselle itselleen haitaksi ja yhteiskunnalle se tulee kalliiksi.
Mutta kuten ennen ylipainoinen ystäväni sanoi "kaikki ylipainosta negatiiviseen sävyyn puhuvat olivat ennen vihollisia, joita ei edes kuunneltu, vaan automaattisesti vihattiin". Tämä siis ennen hänen laihtumistaan. Vaikka teveydenalan amaattilainen hänelle sanoi painon pudotuksen olevan aiheellista, hän vain loukkaantui. Nyt nauraa itselleen "silloin ennen".
näin ei voi olla :)
Ihanaa ap, olet nero :)
Meillä syödään terveellisesti, paljon kasviksia ja vihanneksia ja terveellistä kotiruokaa kuten tuota lohikeittoa. En silti voi ikipäivänä kiistää, ettei mieleni tekisi monesti kunnon rasvaista pizzaa, hampurilaista, makkaraa ja perunasalaattia, metwurstivoileipää, majoneesissa uivaa pastasalaattia, nachos cheese ballseja jne. Helposti voisin antaa tällaiselle ruokavaliolle periksi, mutta itsekuria on sen verran jäljellä että nakerran tyytymättömänä porkkanaa.
Mun mielestä elämän suurimpia epäkohtia on että ei saa syödä sellaista ruokaa josta nauttii, syöminen on kuitenkin aivan ihanaa!
Ja edustan muuten siis sellaista tyyppiä, joka helposti kesälomalla lihoo 3 kg - ei todellakaan syömällä sipsejä, pullaa, karkkia, makkaraa jne., säännöllisesti vaan sillä, että antaa edes hiukan periksi - syö lihaa grillattuna, nuotiomakkaraa silloin tällöin, muutaman saunaoluen ja viinilasillisen enemmän kuin tavallisesti ja myös aktiivisesti liikkuu vähemmän kun kuntosalit vaihtuu mökkeilyyn. Ei siis mitään totaalista repeämistä vaan pieniä lomapaheita.
Eikö tunnesyömistä voi kohdistaa terveellisempään hyvään ruokaan?
Varmaan noissa epäterveellisissä on se nopea mielihyvä jota haetaan. Kukaan tuskin voi väittää että omenan ja suklaan syöminen vastaa toisiaan. En tiedä onko se maku vai kemiallinen reaktio (sokerihumala) joka sen tekee epäterveellisten ruokien kohdalla.
Ja minä siis en ole itse lihava vaan normaalipainoinen ja syön tosi terveellisesti. Olen vaan elänyt toisenlaisiakin aikoja. Ei minunkaan enää tee mieli roskaruokaa, mutta se edellyttää sitä että on ruoka-ajat kunnossa, mm. Syömällä kiltisti välipalat ja muutenkin säännöllisesti, säästyy ahmimiselta. Ja tunneongelmat piti selvittää terapoimalla. Jälkeenpäin vaikea sanoa mikä oli sen asian merkitys paskaruoan syönnin lopettamiselle.
T: Ap, joka toki ymmärtää, että joskus syödään epäterveellisestikin.
Ei tuota voi ymmärtää, ellei itse ole saanut huomata omassa elämässään sitä, miten terve kroppa vaikuttaa todella kokonaisvaltaisesti elämänlaatuun. Ei se ole vain painoasia, vaan terveys- ja hyvinvointiasia.
Ihminen on sitä mitä hän syö. Terveellinen ruokavalio antaa energiaa, puhtia, elämäniloa, reippautta... Ja silloin jaksaa myös liikkua, hoitaa parisuhdetta, leikkiä lasten kanssa, touhuta ulkona, hoitaa kotia jne.
Itse olen ruokavalioremontin jälkeeen ollut kokonaan kuin toinen ihminen. Ennen sellainen semilaiska, perusjutut hoitui, mutta kaikki "ylimääräinen" aiheutti suunnatonta ponnistelua. Koti oli vähän sinne päin siisti, lenkille jaksoin jos joku kaveri pyysi eikä kehdannut kieltäytyä, lapsen kanssa menin sieltä mistä aita oli matalin. Ja miestä en jaksanut pitää hyvänä enkä arvostaa.
Mutta nyt on tosiaan meininki ihan erilainen! Ja kyllä, uskon että tämä on se "ainoa oikea totuus" oman kroppansa terveenä pitämiseen!!! Puoli kiloa kasviksia päivässä, mieluusti näin kesällä etenkin ihan raakana (oi, maistakaa kotimaisia kukkakaaleja tuoreena ja rapeana!), huonot hiilarit pois, hyvälaatuista lihaa ja kalaa, paljon vettä, viljat täysjyvää jne.
Herkutellakin toki voi joskus, mutta kun perusruokavalio on kunnossa, niin suklaa tai jätski silloin tällöin ei maailmaa kaada :)
En ymmärrä miksi viestini herättää närää. Ei ollut tarkoitus ollenkaan! En vain ole tietoinen tuollaisesta tunnesyömisestä jne. Sain hienon vastauksen ja nyt tiedän enemmän.
En tarkoittanut, että joku on tyhmä ostaessaan makkaraa. En tietenkään. Mietin vain syitä sille. Kun kuvittelisin, että 50 kilon ylipaino on ikävä asia jo ihan kropan kannalta kantaa.
Ja toki syön joskus itsekin pizzaa tms. Kyse ei ollut siitä, että puputtaisin pelkkää porkkanaa. Mietin vain syitä, miksi toisen kärryjen sisältö koostuu pelkästään haitallisista aineista, varsinkin kun on jo reilusti ylipainoa.
Ihminen on siitä erikoinen eläin, ettei osaa tätä omaa kroppaansa huoltaa, i vaikka se olisi kuinka "kuolon kielissä". Ehkä kyseessä on jonkin sortin hidas itsemurha? Tiedostamaton itsetuho?
Vettä kattilaan, kasvikset kiehuvaan veteen, vähän myöhemmin lohi. Mausta suolalla ja pippurilla.
Ei kovin vaikeata. Kai jokainen osaa tehdä terveellisen keiton?
kaikki tehdä. Luulin, että sinulla olisi joku tosi hyvä resepti.
Vettä kattilaan, kasvikset kiehuvaan veteen, vähän myöhemmin lohi. Mausta suolalla ja pippurilla.Ei kovin vaikeata. Kai jokainen osaa tehdä terveellisen keiton?
Toi kuulostaa kyllä sellaiselle reseptille että tulee pelkästään kiukkuiseksi kun tuollaista syö :) Mäkin ajattelin että sulla on joku tosi hyvä resepti tuoreesta kalasta ja jossa on joku juju.
Omassa syömisessäni olen huomannut, että mitä enemmän syö roskaruokaa, sitä enemmän se himottaa, ja mitä enemmän syö kasviksia, hyvää lihaa ja kalaa, hyviä välipaloja kuten rahkaa, nekin alkavat himottaa.
Esimerkiksi irtokarkin syönnissä voi olla pitkiä taukoja eikä tee edes mieli karkkia. Mutta sitten kun kerran ostaa pienenkin pussin karkkia, tekee seuraavan 1-2 viikon aikana usein mieli karkkia. Tai jos käy pari kertaa peräkkäin hampurilaisella, tulee se hampurilaisen himo uudestaan.
Kasvisten syönti taas on positiivinen koukku: kun on päässyt "puoli kiloa päivässä" rytmiin, huomaa että tulee tukala ja ärsyyntynyt olo, jos menee päivä pari ilman mitään vihreää. Sitten ryntää taas himoiten kasvisten kimppuun.
Maustakaa tuoreilla yrteillä, ostakaa torilta tuoretta kalaa ja vihanneksia. Käyttäkää mielikuvitusta! Eihän tähän nyt varmaankaan aikuinen ihminen mitään ohjetta tarvitse? Vai tarvitseeko?
Ja ohje ei ollut minun.
Mun himon kohteet vaan on ihan erit kuin hänen, mutta kuitenkin. Ja sitten kun ei oikeasti voi tietää, mitään nautinnollisempaa kuin hyvän ruuan laittaminen suuhunsa, niin kyllähän se tekee tästä aika kurjaa kituuttamista tästä terveellisestä elämästä.
selvitä itsensä kanssa. Ne jotka tunnesyö ei voi välttää että kaikki näkee lopputuloksen ja nykyään lihavia saa haukkua estoitta. Aina pitää olla joku kansanryhmä joka ottaa kuraämpärilliset vastaan muitten ihmisten turhaumista. Tällä hetkellä se on lihavat, kun homoja ei ole enää muodikasta haukkua.
Toiset sitten polttaa tupakkaa, tissuttelee, roikkuu netissä pakonomaisesti tai liikkuu ja kyttää eväitään pakonomaisesti. Carita Tuomola, ortoreksiasta kärsivä/kärsinyt, avautui taannoin lehdessä miten jossain vaiheessa huomasi oleavansa itku kurkussa salilla.
Ahdistusta voi yrittää "hoitaa" niin monella tavalla, yhteiskunnasta riippuu onko se kullakin hetkellä muodissa vai kauuuuheta. Tällä hetkellä läskit saa haukut ja heidän koko persoonansa kyseenalaistetaan, pakonomainen kuntoilija/ortoreksikko on kulttuurinen sankari ja pääsee lehteen bikinikuvauksiin. Enkä tarkoita vihjata ap:lle mitään, vaan yritän pikkasen herätellä tästä läskihysteeriasta.
Kun tunnetun läskin Rakel Lignellin elintapoja ruodittiin televisiossa, kävi ilmi että nykyisillä läskielintavoilla hän olisi silti elänyt 83-vuotiaaksi. Ja läskiys oli viemässä hänen elämästään kokonaista 3,5 vuotta. Että siinäpä hyvä syy haukkua koko sen 80 vuotta Rakelia elämänsä pilaamisesta. Vähän suhteellisuuden tajua pliis. Nimimerkillä tuo normaalipainoinen.
kyllä tulee himo.