Miksi jotkut syö niin epäterveellisesti? Tekeekö sitä oikeasti mieli?
Kaupassa lihava nainen haahuili vain osastilla, joista saa rasvaista ja epäterveellistä ruokaa. HeVi-osaston ohi pyyhälsi niin, että tuuli vain vinkui.
Sitten kärryt täyteen makkaraa, rasvaista juustoa, suklaajäätelöä ja majoneesisalaatteja.
Yleensä en kiinnitä huomiota toisten ostoksiin, mutta sitä naista kävi sääliksi. Oli jotenkin lannistetun näköinen, käveli pää kumarassa ja vaikeasti muutenkin ylipinonsa takia.
Voi kun voisin uudistaa tällaisen ihmisen ruokavalion. Ihminen saa niin paljon energiaa terveestä kropasta, hyvästä terveellisestä ruoasta ja siitä, että tuntee itsensä oikean painoiseksi!
Haastan kaikki makkaramammat ostamaan tänään vaikka lohikeiton ainekset kotiinsa! Kokeilkaa viikko terveellisempää, huomaatte eron!
Kommentit (56)
terveellisessä ruuassa on se että a) sitä on vaikea saada ja b) se maksaa ihan sikana!
Ok, meillä tehdään terveellistä ruokaa joka päivä, syödään salaatteja ja vältetään valmisruokia tms mässyä. Mutta silti taas lomamatkalla kuolaten katsoin tiskejä missä kunnon liha maksoi 14-15€/kilo (vasikka) tai alle 5€ (jänispaisti), lähiruoka oli automaattisesti halvempaa ja luomua (ne tomaatit!!!!!!!!) ja hedelmätiskit notkui herkkuja (n 1,50€ kg). Meillä lähituotteet ja luomu on 2-3 x kalliimpaa kuin eteläeuroopasta tuodut. Ja sieltä tuodaan meille ne eu-standardituotteet mitkä ei omille ihmisille kelpaa:)
Meillä menee aterialla yli kilo lihaa (vl kun koko perhe 7h on paikalla) - siihen uppoaa jo 40-50€ jos haluaa kunnon lihaa (sisäpaistia tms), salaattiin (mautonta ja kitkerää) menee vähintään kymppi ja pari leipää a' 3€ siihen vielä särpimeksi niin ei meidän liksat riitä!!?? Yhden päivän ateria 60-70€!
Kotona vielä asuvat teinit vaativat leipää, salaattia ja hedelmiä joka päivä ja siihen uppoaa n puolet päivän ruokabudjetista. Lopuilla yritetään sitten tehdä keittoja ja jauheliha yms ruokia mahdollisimman edullisesti. Yritän leipoa sämpylät itse mahdollisimma usein mutta työssäkäyvälle aika ei riitä kaikkeen. Marjoja on nyt poimittu töiden jälkeen n 15 litraa pakkaseen, kuukauden-kahden kuluttua ne on syöty.
Eiköhän nuo kirjoittamasi asiat ole ihan peruskauraa, toki ymmärrän, että jokaisella on paheensa. Mutta onko kultaisen keskitien kulkemisen saarnaus niin kovin paha asia.
Ja toki on kamalaa jos joku itseään rääkkää vernemaku suussa salilla, sitä nyt en varmasti toivo kenellekään tai näe minään autuaaksitekevänä asiana. Miksi tämä terveellinen ruokavalio herättää näin paljon tunteita?
Tämä nainen kaupassa oli edessäni kassalla, siksi näin mitä hän oli ostanut. Kuten sanoin, tämä ei ole harrastukseni enkä koe itseäni jotenkin paremmasi siksi, että syön terveellisesti. Enkä todellakaan ole mikään terveysintoilija edes.
Eilisen ruokalistani (sille, joka sanoi terveellisen ruoan syömisen olevan kärsimystä):
- Aamupala: Täysruisleipää kaksi siivua, kvyt lättää päällä, kevyt juuston siivu kummallakin leivällä + siivuttuja retiisejä. Päälle rusautettu vähän pippuria. Juomana tee.
- Lounas: Kalakeittoa, ruisleipää, joiden päällä tomaattisiivuja. Juomana rasvaton maito.
- Välipala: Rasvattomasta rahkasta tehty mustikkarahka. Lasi vettä
- Päivällinen: Lihapullat, joissa reilusti sipulia ja porkkanaa. Lisukkeena peruna ja salaatti (salaatinlehteä, kurkkua, tomaattia, avokadoa, mozzarellaa, viinirypälettä). Lasi vettä.
- Iltapala: 2 ruisleivän siivua, joilla kevyt lättaa, avokadosiivuja, katkarapuja ja hieman kevyt creme fraichea. Päälle hiukan mustapippuria ja suolaa. Lasi vettä ja lasi punkkua.
En koe tällaista ruokavaliota miksikään kärsimylseksi. En myöskään pyri laihtumiseen, se ei ollut muutenkaan pointtini. Vaan yleensä terveellisen ruoan suosiminen. Monella näyttää olevan se käsitys, että terveellinen ruoka on pahaa.
selvitä itsensä kanssa. Ne jotka tunnesyö ei voi välttää että kaikki näkee lopputuloksen ja nykyään lihavia saa haukkua estoitta. Aina pitää olla joku kansanryhmä joka ottaa kuraämpärilliset vastaan muitten ihmisten turhaumista. Tällä hetkellä se on lihavat, kun homoja ei ole enää muodikasta haukkua.
Toiset sitten polttaa tupakkaa, tissuttelee, roikkuu netissä pakonomaisesti tai liikkuu ja kyttää eväitään pakonomaisesti. Carita Tuomola, ortoreksiasta kärsivä/kärsinyt, avautui taannoin lehdessä miten jossain vaiheessa huomasi oleavansa itku kurkussa salilla.
Ahdistusta voi yrittää "hoitaa" niin monella tavalla, yhteiskunnasta riippuu onko se kullakin hetkellä muodissa vai kauuuuheta. Tällä hetkellä läskit saa haukut ja heidän koko persoonansa kyseenalaistetaan, pakonomainen kuntoilija/ortoreksikko on kulttuurinen sankari ja pääsee lehteen bikinikuvauksiin. Enkä tarkoita vihjata ap:lle mitään, vaan yritän pikkasen herätellä tästä läskihysteeriasta.
Kun tunnetun läskin Rakel Lignellin elintapoja ruodittiin televisiossa, kävi ilmi että nykyisillä läskielintavoilla hän olisi silti elänyt 83-vuotiaaksi. Ja läskiys oli viemässä hänen elämästään kokonaista 3,5 vuotta. Että siinäpä hyvä syy haukkua koko sen 80 vuotta Rakelia elämänsä pilaamisesta. Vähän suhteellisuuden tajua pliis. Nimimerkillä tuo normaalipainoinen.
terveellisessä ruuassa on se että a) sitä on vaikea saada ja b) se maksaa ihan sikana!
Salaatti ei ole kesällä kitkerää. Talvella ei kannata ostaa kalliita ja mauttomia kasvihuonesalaatteja ja tomaatteja, vaan kauden mukaan kotimaisia juureksia: kaalia, sipulia, porkkanaa. Niistä voi tehdä vaikka lämpimiä kasvislisäkkeitä. Tuoresalaatit ovat kesän juttu.
Sisäfilettä ei ole pakko ostaa, hyviä proteiinin lähteitä on muuallakin. Soijarouhe on halpaa ja korvaa jauhelihan, silakkaa saa halvalla ympäri vuoden, maitorahka ja raejuusto eivät paljoa maksa.
Tietysti jos haluaa myrkyttää itsensä pakasteranskalaisilla ja jauhoisilla lenkkimakkaroilla vain siksi että siinä "säästää", niin siitä vaan...
ja juustonäkkileivät-
voin syödä vaikka kuinka paljon
t. BMI 28
enkä koe itseäni jotenkin paremmasi siksi, että syön terveellisesti.
Päivän paras :D
Ja joo. Nimenomaan sitä oikein ällöä rasva-sokeri -sapuskaa. Vähän sama juttu, että ei tupakan himo häviä tikkarilla, vaan tupakalla.
Mä pystyn olemaan ilman tupakkaa ja viinaa helpostikin. Mutta sokeri... Sairastin sokeririippuvuutta. Mies aina jaksoi ällistellä, kuin lähdin säässä kuin säässä hakemaan irtokarkkkia. Jos sitä ei ollut, niin olin helvetin pahalla tuulella, sain päänsärkyä, kädet tärisivät jne.
Sokeririippuvuus on ihka aito riippuvuussuhde siinä missä muutkin riippuvuudet.
Onneksi pääsin siitä lopulta eroon. Ensimmäistä kertaa 15 vuoteen voin vain kävellä karkkihyllyn ohi ilman sen suurempia tuntemuksia. Voin syödä karkkia ihan normisti (esim. tarjottaessa), ilman että se laukaisee ahmimisen. Jne.
Salaatti ei ole kesällä kitkerää. Talvella ei kannata ostaa kalliita ja mauttomia kasvihuonesalaatteja ja tomaatteja, vaan kauden mukaan kotimaisia juureksia: kaalia, sipulia, porkkanaa. Niistä voi tehdä vaikka lämpimiä kasvislisäkkeitä. Tuoresalaatit ovat kesän juttu.
Sisäfilettä ei ole pakko ostaa, hyviä proteiinin lähteitä on muuallakin. Soijarouhe on halpaa ja korvaa jauhelihan, silakkaa saa halvalla ympäri vuoden, maitorahka ja raejuusto eivät paljoa maksa.
Tietysti jos haluaa myrkyttää itsensä pakasteranskalaisilla ja jauhoisilla lenkkimakkaroilla vain siksi että siinä "säästää", niin siitä vaan...
soijarouheita ja tofuja tyrkyttää, kukaan ei niitä syö. Sen sijaan syödään hirven- ja poronlihaa, paistijauhelihaa, kanaa, possua, naudan sisä- ja ulkofilettä jne. Maksan mielelläni hyvästä ruoasta vähän enemmän, salaatteja ja kasviksia syödään paljon. Mutta kalliimaksi se tulee kuin huonolaatuisen ruoan ostaminen, se on ihan fakta.
Itse ainakin olen useasti esim. juhliin tehnyt tarjolle vaikka cocktail-lihapullia, joihin olen laittanut jauhelihaa ja soijarouhetta. Tai tehnyt pitsaa, johon olen laittanut pelkkää soijarouhetta jauhelihan sijaan. KAIKKI ovat syöneet ja kehuneet. Myös ne "vain liha ja peruna on ruokaa" äijät, jotka eivät ikinä itse osta tai syö mitään kasviksia.
sekä hyvä että huono ruoka koukuttaa!
Tuo karkkiesimerkki on varmaan monelle tuttu, mutta sama toteutuu kasvisten ja vihannesten -tai toisaalta rasvaisemman ja epäterveellisemmänkin ruuan kohdalla.
Tunnesyömisessäkin voi opetella sen terveellisemmän tavan. Itse olen tunnesyöjä, ja aikaisemmin söin sipsiä, suklaata, pizzaa jne.. Nykyisin ostan kirsikoita, smoothieita, hedelmiä tai teen / ostan hyvän salaatin. Saan näistä terveellisimmistä vaihtoehdoista sen lohtutyydytykseni, MUTTA siihen tottuminen vaati sekä melkoisen ruokaremontin että vei aikansa.
Nykyisin kaipaan kasviksia ja hedelmiä, mutta jos syön jotain rasvaista tai karkkia, tekee niitä helpommin mieli jatkossakin sitten.
Itse ainakin olen useasti esim. juhliin tehnyt tarjolle vaikka cocktail-lihapullia, joihin olen laittanut jauhelihaa ja soijarouhetta. Tai tehnyt pitsaa, johon olen laittanut pelkkää soijarouhetta jauhelihan sijaan. KAIKKI ovat syöneet ja kehuneet. Myös ne "vain liha ja peruna on ruokaa" äijät, jotka eivät ikinä itse osta tai syö mitään kasviksia.
maistu, tiedä sitten missä vika; vissiin syöjissä ;D
Minä ainakin maksan hyvästä ruoasta ja puhtaista raaka-aineista, luomulihoista ja kasviksista, mielelläni enemmän. Se on panostusta omaan ja lasten hyvinvointiin ja tulee takaisin säästöinä lääkäri-ja lääkekuluista. Ruokalasku on isompi mutta vointi parempi kuin ennen.
Piti tota kasin viestiä kommentoida, että sen jälkeen kun olen alkanut syödä oikeaa, kunnollista, hyvää ruokaa (meillä se on tarkoittanut välimerellistä, mutta ei italialaista ruokavaliota + aasialaista) himot rasvaiseen ja ns. epäterveelliseen ruokaan ovat kadonneet täysin. ainoa mitä tekee mieli välillä on ranskalaiset ja hampurilaiset ja juustoja syön paljon.
Olen itsekin melko ihmeissäni miten mielihalut ja himot ovat muuttuneet, enkä voisi kuvitellakaan syöväni rasvaista tai einesruokaa.
lsäksi 8, jos ruokavalio on kunnossa, niin ei satunnainen metwurstileipä nyt ketään lihota.
näin ei voi olla :)
Ihanaa ap, olet nero :)
Meillä syödään terveellisesti, paljon kasviksia ja vihanneksia ja terveellistä kotiruokaa kuten tuota lohikeittoa. En silti voi ikipäivänä kiistää, ettei mieleni tekisi monesti kunnon rasvaista pizzaa, hampurilaista, makkaraa ja perunasalaattia, metwurstivoileipää, majoneesissa uivaa pastasalaattia, nachos cheese ballseja jne. Helposti voisin antaa tällaiselle ruokavaliolle periksi, mutta itsekuria on sen verran jäljellä että nakerran tyytymättömänä porkkanaa.
Mun mielestä elämän suurimpia epäkohtia on että ei saa syödä sellaista ruokaa josta nauttii, syöminen on kuitenkin aivan ihanaa!
Ja edustan muuten siis sellaista tyyppiä, joka helposti kesälomalla lihoo 3 kg - ei todellakaan syömällä sipsejä, pullaa, karkkia, makkaraa jne., säännöllisesti vaan sillä, että antaa edes hiukan periksi - syö lihaa grillattuna, nuotiomakkaraa silloin tällöin, muutaman saunaoluen ja viinilasillisen enemmän kuin tavallisesti ja myös aktiivisesti liikkuu vähemmän kun kuntosalit vaihtuu mökkeilyyn. Ei siis mitään totaalista repeämistä vaan pieniä lomapaheita.
ihan oikeasti mun ainakin tekee mieli välillä sitä ryönäruokaa, rasvaista, suolaista nami nami. Minä olen jo luovuttanut, ikinä en ole ollut näin lihava ja tasapaksu pötkö!
että ihmiset ovat erilaisia?
Toiset himoitsevat roskaruokaa aina ajoittain, vaikka söisivätkin terveellisesti. (Ja näin loma-aikaan sille himolle antaa kerkeämmin periksikin. Se satunnainen metwurstileipä ei taatusti lihota, mutta loma-aikaan se satunnaisuus karkaa helpommin käsistä.)
Toiset eivät himoitse roskaruokaa ylipäätään tai sen jälkeen, kun ovat muuttaneet ruokavalionsa terveellisempään suuntaan.
Tämä on joillekin yllättävän vaikea käsittää, että ollaan erityyppisiä.
Miehelläni kesti varmaan vuoden, ennen kuin ymmärsi että minä tosiaan olin riippuvainen karkista (sokerista). Hän kun ei itse koskaan ole tuntenut sen suurempia himoja karkkiin.
Tiesitkö muuten, että kaikki vähärasvainen ei ole terveellistä.
Pisti tuossa sun eilisessä ruokavaliossa silmään, että käytät Mini Lättää. Luin äitini ruokavalio-ohjeistusta korkean kolesterolin torjumiseksi ja siinä kaikkein pahimpana rasiamargarinina mainittiin Mini Lättä (kovaa rasvaa yms). Toivottavasti et siis ainakaan lapsillesi syötä Mini Lättaa.
Eli sä syöt kevyesti, et välttämättä terveellisesti. Ne ei aina kulje käsikädessä.
Sehän nyt on selvää, että ihmiset tietää mitä kuuluisi ja olisi hyvä syödä. Ja monen mielestä se onkin todella hyvää, eikä rasvaisia ruokia tee mieli.. Mutta jos niitä rasvaisia ruokia syö jostain syystä vähän enemmän, niin niihin jää koukkuun. Sehän johtuu rasvasta, suolasta ja sokerista jotka kaikki koukuttavat. Tämän jälkeen on helppo sortua uudestaan ja uudestaan epätrveellisiin ruokiin, kunnes taas saa itseään niskasta kiinni ja syö terveellistä hyvää kotiruokaa.. ja sitten ei enää rasvaset herkut maistukkaan.
Että ruokavalioni on kunnossa, syön kaikenkaikkiaan erittäin terveellisesti ja liikun paljon - välillä jopa liikaa. Ruokavalioni on siis kunnossa.
SILTI, mieleni tekee ajoittain noita mainitsemiani "kauheita" rasvapommeja ja voin ymmärtää kuinka joku pikkuhiljaa jää sellaiseen ruokaan koukkuun, vaikka itse en tositaiseksi ole jäänyt. Voisin kuvitella, että vaikeassa elämän kriisissä saattaisin sortua lohtusyömiseen juuri tuon tyyppisillä tuotteilla. Tällaisessa tilassa olevalle ihmiselle on tosi vaikea selittää että hei, ota tomaatti niin voit tosi hyvin. Hän joko jossain vaiheessa kokee herätyksen tai sitten ei koskaan.
Itselläni ei esim. koskaan tule karkkihimoa, voin ohittaa viineritiskit silmää räpäyttämättä, meillä säilyy vieraille varattu keksipaketti vaikka vuoden jos se on minusta kiinni, suklaasta en ole koskaan välittänyt, palaverissa en koskaan ota korvapuustia koska inhoan niitä jne. Mun mieliteko suuntautuu suolaiseen jos on suuntautuakseen. Pidän vain sen mieliteon kurissa.
Kun loman jälkeen olen kiltisti alkanut pudottaa paria kolmea lomakiloa, olen tosi kärttyinen ja tyytymätön, en suinkaan onnellinen keitellessäni peruna-porkkana-lanttu-pakastelohikuutiokeittoa :) Nyt alkaa homma olla taas kunnolla balanssissa ja mieliteot ja jääkaappi virallisterveellisen ruokavalion mukaisessa kunnossa.
Halusin vaan sanoa, että kun meitä ihmisiä on niin kovin erilaisia ja saamme nautintoa kuka mistäkin. Ei liikunta ja kevyt ruokavaliokaan överiksi vedettynä ole missään mielessä terveellistä - lenkkeillessäni lähimaastossa katson aina kauhulla yhtä anorektikkoa, joka on lenkkipolulla aina kun minäkin olen, eli hän luultavasti asuu siellä :) Hullun kiilto silmissä juoksee ja pahinta oli keväällä, kun hänellä oli kyynärsauvat - tämä tyyppi juoksi niiden kyynärsauvojen kanssa. Eli kyllä "terveellisestä elämästäkin" voi tulla pahasti sairaaksi, niin mieleltään kuin fyysisestikin. Addiktio se on sekin, vain erilainen.
Sehän johtuu rasvasta, suolasta ja sokerista jotka kaikki koukuttavat. Tämän jälkeen on helppo sortua uudestaan ja uudestaan epätrveellisiin ruokiin, kunnes taas saa itseään niskasta kiinni ja syö terveellistä hyvää kotiruokaa.. ja sitten ei enää rasvaset herkut maistukkaan.
Rasvaa ja sokeria ei tulisikaan syödä yhtäaikaa, se on jompikumpi joka ruokavalioon mahtuu. Sokeri tosin kyllä koukuttaa paljon tehokkaammin kuin rasva. Ja kyllä rasva noista kahdesta on hyvinvoinnin kannalta se tärkeämpi, sokeri sairastuttaa ja lihottaa. Rasva rasvana eikä sokeroituna.
syödä ranskiksia ja makkaraa mutta monessa perheessä syödään koska se on halpaa ja täyttävää!
En puhunut sisäfileestä vaan -paistista, se on ihan eri asia. Toki ruokaa voi tehdä lavasta tai muista ruhonosista mutta niitä ei kaupoista löydy, lähimpään kauppahalliin on 45km matka. Lisäksi Suomessa myytävä liha on todella mauttomaksi jalostettu.
Kaalilaatikko on meillä ihan arkipäivää, samoin kesäkeitto erityisessti näin kesäaikaan, talvella salaattiaineksien sijaan syömme haudutettuja juureksia (punajuurta, lanttua, porkkanaa ja bataattia haudutettuna sipulin kanssa). Raejuusto menee lisukkeena mutta ei se sinällään ole varsinaista ravintoa. Mikä lie sen terveysarvokaan??
Salaatti ja tomaatit on Suomessa kitkeriä ja pahoja jopa kesäaikaan - oletkos koskaan maistanut eteläeuroopan rumia mutta ah niin auringossa kypsyneen makeita tomaatteja?? Ymmärtänet sitten eron....
25
jota ei pitäisi päästää kauppaan lainkaan! Vaikka kuinka paasaan hänelle ruokavaliosta ja terveellisistä elämäntavoista (on db, ei hirveästi ylipainoa) niin eilen taas tuli kaupasta 4 suklaapatukkaa mukana! Yksi lapselle, minulle ja 2 itselle. Hittolainen, vahdi nyt omaa lapsenkin painoa kun toinen tuo koko ajan tarjolle herkkuja!
Varsinkin jäätelö on minulle ihan ehdoton herkku ja vaikka kuinka kiellän miestä ostamasta sitä niin hän mielellään "hemmottelee" minua ja tietenkin - tuo lempijäätelöäni! Eikä mulla ole kykyä sitten kieltäytyä siitä vaan taas vedän litran 2-3 päivässä! Onneksi "ylipainoa" on vain 2-3 kiloa ja bmi vielä 25.....