Mammat kotona ja lapset päiväkodissa
Subjektiivinen hoito-oikeus HETI pois! Miten voi olla niin kypsymättömiä äitejä, jotka haluavat olla 'vauvan' kanssa kotona tai jopa ilman sitä vauvaa ja heivaavat vanhemman lapsen /lapset päiväkotiin. Olette totosesti laisokoja! Älä seli...seli..selitä, että se on lapsen etu. Laiskaamadon etu se on. MIKSI pitää tehdä lapsia liuta kun yhtäkään ei jakseta hoitaa vaan sysätään yhteiskunann hoteisiin. Vai onko nykyvanhempien voimavarat niin vähissä, että mukeloita tehdään, mutta hoitaa ei enää jakseta.
Kommentit (108)
Että ihmiset jaksaakin käydä tätä samaa tappelua...
Joku vielä sanoi että tuskin kukaan päiväkodin puolustaja on ollut siellä töissä. No, täällä yksi! Nautin työstäni ja mielelläni annan lastenikin käydä päiväkodissa.
Nyt odotan kolmatta lasta ja esikoisen mennessä päiväkotiin, jatkaa 4,5v puolipäiväisenä 4pvänä viikossa. Omasta tahdostaan! Muuton yhteydessä joutuivat parin kuukauden aikana vaihtamaan hoitopaikkaa kolme kertaa ja kun päikkypaikka vihdoin saatiin, en missään nimessä halua ajatella että lapseni olisi heittopussin roolissa minun irroittaesa hänet ryhmästä jossa vasta tutustunut ja alkanut saada kavereita. Lapsi muutenkin arka tutustumaan, joten mitäpä tuo tekisi taas itsetunnolle.
Syyllistäkää nyt ihmeessä!
Kyllähäm minä olen laiska äiti, jos kuuntelen lapseni toiveita. Niinpä niin. Ja ei ole kyse ettenkö jaksaisi lasteni kanssa tai haluaisi aikaani heidän kanssaan viettää! Juuri olen ollut lasteni kanssa täyspäiväisesti 3kk ja nauttinut ajasta täysin.
Mutta kuten joku muukin jo totesi, ei Äidistä ole ikätoveriksi. Vaikka kuinka viettäisit aikasi lapsen kanssa, on lapselle sanoinkuvailemattoman tärkeätä saada oikeita ystäviä ja uskomattoman tärkeätä on tuntunut olevan myös kutsut tarhakavereiden syntymäpäiville. Ei kerhoissa aina ole näitä isoja lapsia. Ei ainakaan siinä määrin, että löytyisi kaveria jonka kanssa kemiat välttämättä pelaavat yhteen. Ette tekään välttämättä tule toimeen naapurin emännän kanssa tai ole samoilla linjoilla puistossa tapaamiesi Äitien kanssa.
Ei nyt unohdeta että lapset on yksilöitä, joilla myös vapaus ilmaista tahtonsa ja tunteensa.
Ja koitetaan nyt jo antaa kanssasisarien kasvattaa lapsiaan eri lailla kuin me omiamme!
Se ei ole kyllä edennyt sen jälkeen kun sairastuin vakavaan masennukseen. Haluaisin lapsen kotiin päiviksi (etenkään kun en ole tyytyväinen ko päiväkotiin)mutta terapeuttini mielestä lapselle paljon parempi olla hoidossa kuin masentuneen äidin kans koko ajan kotona. Oon yh ja hoidin lapsen kotona 3vuotiaaksi.
Ihan paskaksi aina tuntee kyllä ittensä kun näitä ketjuja lukee.. Säälin lastani, haluaisin hänelle normaalin lapsuuden mutta mulla ei ole voimia eikä keinoja muuttaa asioita vaikka haluaisin. Käyn terapiassa, syön lääkkeitä, mikään ei auta.
on monenlaista. Joku kolmena päivänä viikossa neljä tuntia on ihan eri asia kuin viitenä päivänä viikossa täysi päivä. Jälkimmäistä en ymmärrä, ellei sitten ole jokin erityinen syy. Eihän siinä jää lapsen kanssa kuin muutama tunti illalla... Siis arkeahan se on työssäkäyville, mutta miksi kukaan muuten alkaisi tuohon?!
Jos olet masentunut, lapsen on kai parempi päivähoidossa. Ja jos et olisi masentunut, olisit opiskelija. Eihän lapsesi vie turhaan hoitopaikkaa! Ei kaikesta kannata syyllistyä :)
Kyllä asiantuntijatöiden hakeminen todellakin on aikaavievää, ja hakemukset ja CV:t pitää tasan tarkkaan räätälöidä kulloisenkin työn mukaan, mikäli tosissaan töitä hakee.
kun eihän itse henkilö muutu vaikka hakeekin eri paikkoja. Piirit on kuitenkin Suomessa aika pienet ja jos sattuu kahden työnantajan rekrysta vastaavat juttelemaan keskenään niin voi olla ihmetyksen paikka kun samalla henkilöllä onkin kaksi erilaista CV:tä.
Tosin mitä mä näistä tiedän kun en ole akateeminen :)
täsmentänyt hakemani työpaikan mukaan. Näin siis jos olen hakenut erityyppisiin töihin. Tietenkin tietyt perustiedot koulutuksesta, työpaikoista jne. siellä aina ovat.
Hyvässä CV:ssä ei pelkästään listaa työpaikoista, vaan myös lyhyt kuvaus kustakin työtehtävästä ja vastuualueista.
t. se aiempi akateeminen
päiväkodissa saa? Eikö ole ihan tyypillistä, että lastenhoitajat sanovat, ettei päiväkodissa pysty resurssipulan takia järjestämään kovin ihmeellistä toimintaa? Monet lastentarhanopettajat vaihtavat alaa, kun ei niitä opiskeltuja pedagogisia juttuja ikinä pysty toteuttamaan.
mun 5v aloittaa kohta tarhassa. itse olen vauvan kanssa kotona. Mun mielestä olisi jopa väärin lasta kohtaan pitää hänet vuoden kotona äidin ja vauvan kanssa ja sitten laittaa eskariin. Siinä menisi ensin puoli vuotta opetellessa pk:n tapoja.
Myönnän etten jaksa askarrella jne. lapsen kanssa. Eikä lapsi kotona edes halua eikä jaksa keskittyä mihinkään kovin kauaa, on aika vilkas tapaus. Siksi mielestäni päiväkoti antaa hänelle arvokkaita oppeja esikouluun ja varsinaiselle koulutielle.
4-6v on jo aika iso lapsi ja osaa kyllä kertoa mitä haluaa. Se ei todellakaan ole mitään hylkäämistä jos hänet laittaa päiväkotiin OSAPÄIVÄISEKSI. Ja kyse ei ole siitä etteikö lasta jaksa itse hoitaa.
Voi myös miettiä miten laadukasta se lapsen huomiointi on siellä kotona jossa pieniä sisaruksia jaloissa pyörimässä. Veikkaan että teillä arvostelijoilla ne isommat lapset saa pärjätä melko lailla itsekseen...
päiväkodissa saa? Eikö ole ihan tyypillistä, että lastenhoitajat sanovat, ettei päiväkodissa pysty resurssipulan takia järjestämään kovin ihmeellistä toimintaa? Monet lastentarhanopettajat vaihtavat alaa, kun ei niitä opiskeltuja pedagogisia juttuja ikinä pysty toteuttamaan.