Mammat kotona ja lapset päiväkodissa
Subjektiivinen hoito-oikeus HETI pois! Miten voi olla niin kypsymättömiä äitejä, jotka haluavat olla 'vauvan' kanssa kotona tai jopa ilman sitä vauvaa ja heivaavat vanhemman lapsen /lapset päiväkotiin. Olette totosesti laisokoja! Älä seli...seli..selitä, että se on lapsen etu. Laiskaamadon etu se on. MIKSI pitää tehdä lapsia liuta kun yhtäkään ei jakseta hoitaa vaan sysätään yhteiskunann hoteisiin. Vai onko nykyvanhempien voimavarat niin vähissä, että mukeloita tehdään, mutta hoitaa ei enää jakseta.
Kommentit (108)
ehditte hoitaa vauvan lisäksi ne kodin juoksevat asiat, jos vaan leikitte ja laulatte? Mahtaa olla kämppä aikamoinen pommi!
Oletko yksinkertainen vai vaan tyhmä?
Sanoin että tämä sama seli...seli...seli- tyyppi lässyttää samaa sontaa jo aika monessa ketjussa!!!
En lainaa mitään ap.n tekstiin, mutta se sama kiukuttelee uutta ketjua kun ei näköjään kykene vastaamaan vanhoihin ketjuihin!
Joko meni jakeluun?
28
mikä on lähitarha, meillä sinne matkaa 8km ja se toinen tarha minne tarjottiin paikkaa olisi ollut 16km km päässä ja toisen lapsen 17km, eli innosta piukeana olisi pitänyt lähteä viemään lapsia tuonne kauempiin tarhoihin ;)
Ja meidän lähitarhassa paljon puolipäiväisiä virikelapsia viemässä paikkoja ;)
Ja itse kirjoitin ensimäistä kertaa koko tänne av palstalle, eli ettei voi sanoa minun kirjoitelleen vaikka mihin ketjuun! Lukenut kyllä olen pitkään.
Jep. Taas tällästä mukavaa luettavaa miten ME viedään kaikki paikat kun SINÄ et saa lasta hoitoon lähitarhaan.
Meillä on kolmannes lähin tarha saatu ja siitä pidetään kiinni!
Jäin loppuvuodesta kotiin kun saatiin vauva ja jäin pois TÖISTÄ.
Lapset vanhassa tarhassa siis jatkanu lyhyemmän viikon.
Pian palaan taas töihin ja tarvitaan lapsille hoitopaikka.
Keväällä saadaan vauva jolloin otan nuorimman pois tarhasta mutta isoimmat hyötyy tarhapaikastaan ja jatkaa. Isoin aloittaa ensi syksynä esikoulun.Meillä siis ihan TYÖNI puolestakin tarvitaan hoitopaikkaa. Ei minun lapset ole mitään heittosäkkejä jokka otetaan pois hoidosta ja haetaan uutta parin kuukauden kuluttua. Mahdollisesti moneen eri paikkaan.
28
eli en välitä saako sen lähimmän vai 8. lähimmän. Paikat vaan on viety joka päiväkodista!
Hmmm...Uskon, että jokainen yrittää olla mahdollisimman hyvä äiti / vanhempi lapselleen. On tilanteita joissa yhteiskunnan tuki ja esim. päivähoito on paitsi perhettä tukevaa, niin samalla lapsen edunmukaista. Jos yökaudet menee miettiessä mistä saa lapsille seuraavan päivän sapuskan pöytään, niin on aivan ymmärrettävää, ettei voimavaroja riitä kasvatustehtävään - lapsi kun tarvitsee lämpöä, syliä ja aikuista muuhunkin kuin pyllyn pyyhintään. Syyllistäminen ei johda mihinkään, vaikka terve syyllisyys onkin välillä ihan toivottavaa!
Täällä käydyn keskustelun sävy on ikävää ja provosoivaa - mikä lienee tarkoituskin.Rakentava kritiikki ja keskustelu on toki paikallaan, mutta ei muiden mollaaminen tee itsestä yhtään parempaa... Itse pitkänlinjan perhetyön ammattilaisena kannatan subjektiivista päivähoito-oikeutta, on jokaisen vanhemman vastuulle miettiä, mikä on omalle perheelle se paras ratkaisu. Omat lapsemme on hoidettu kotona jokainen ja syksyllä syntyväksi odotettu iltatähti saa viettää ensimmäiset kolme vuotta kotihoidossa - kyse on valinnoista. Enkä koe olevani parempi vanhempi sen vuoksi, että jään kotiin, ehkä olen vain itsekäs, kun haluan nauttia varhaislapsuuden ajasta " koko rahan edestä"...
välitän.
Lähitarha 8km meiltä, seuraava 17km, 18km ja sen jälkeen hyppääkin 32km ja siitä eteenpäin naapurikuntiin.
Toista se on siellä suuren suurissa maailmoissa, kun kaikki on "oven vieressä"
vaan monesti vailla sukulaisten tuomaa tukea. Minusta on kohtuullista, että kun olen jaksanut hoitaa omista fyysisistä sairauksistanikin huolimatta kolmea lasta kotona näinkin kauan, että voin laittaa isommat lapset nyt hoitoon.
Voisinhan tietenkin siirtää omia kuntoutusjuttujani vielä eteenpäin, mutta en sitä enää tee ja vaikeaa on kuntouttaa itseään niin, että hoitaa samalla kolmea lasta.
3,5 v ja esikoululainen menevät mieluusti osaaikaisesti päiväkotiin/esikouluun. Nuorin on vielä kanssani. Tärkeintä on että ratkaisu on myös lapsille hyvä. En välitä, että mitä tämä tulee yhteiskunnalle maksamaan. On ollut aika epäinhimillistä jaksaa näin paljon kuin minä olen jo jaksanut. Kodinhoitajia ei aina saa, ainakaan kun päänuppini on kunnossa, vaikka muuten tarvetta olisi fyysisten syiden vuoksi. Ja hyväksyn saman myös ei kuntoutuksessa oleville äideille. Kunhan lapset ovat riittävän vanhoja, niin että tulevat viihtymään hoidossa, varsinkin osapäiväisessä.
Ugh!
nuoret perheet on usein tosi kovilla, äidit yksinäisiä hiekkalaatikoilla, miehet työn stressaamia tai poissaolevia. Tänä aikana työttömyyttä on hurjasti ja monia monia ongelmia, jotka aiheuttavat perheille paineita. Monilla ei ole lähimailla mummolaa josta saisi apua. Moni mummo on vielä itsekin työelämässä eikä pysty tarjoamaan apua arjessa. Kuitenkin, harva meistä pärjää aivan yksin. Päivähoito on yhteiskunnan halvimpia tukimuotoja, jos sitä verrataan vaikkapa huostaanottoon, psykiatriseen hoitoon tms. johon voidaan joutua, jos perheelle ei tarjota mahdollisuutta lepoon ja apuun kasvatuksessa ja hoidossa.
Suunsoiton sijasta kukin meistä voisi miettiä, miten voisi tehdä hyvää ympärillään oleville ihmisille. Jos vaikka tervehtisi sitä toista äitiä hiekkiksellä, osoittaisi inhimillisyyttä, ottaisi lapsia kotiin leikkimään...
Perheen maksama hoitomaksu ei kata kuluista kuin vain osan.
Itseppä päivähoidosta maksan ja meilläpäin onkin tilanne se, että päiväkodeissa on vapaita paikkoja! Kyllä viisi-kuusi vuotias lapsi nauttii samanikäisten seurasta, ei äiti eikä nuorempi sisarus voi ikätovereita korvata. Kateellisten sukupolvi?
jos on fyysisesti niin sairas että ei pysty itse hoitamaan. hoidatetaan sitten muilla. miettikääs kun lapsi on hoidossa joka viikko 8h per päivä,5päivävä viikoss niin kyllä siinä enempi tunteja tulle muiden hoidettavaksi kun äidille/isälle.naurettavaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
seuraa päivähoidossa sillä aikaa kun äiti on kotona...
Mutta, onko kukaan ajatellut mitä muuta sieltä saa? Mitä se lapsiseura ja kaveri tuo mukanaan, ei aina niin hyvää, millä perustein lapsi laitetaan joko virikehoitoon tai kaverien takia.
Riippuu taas paikoista, ihmisistä, kotioloista jne. mutta kun olen päiväkodissa työssä, teen sellaisenkin havainnon, että monet lastentarhanopettajat eivät laita lastaan päiväkotiin hoitoon. Miksiköhän?
Tiedän joitain jotka ovat laittaneet lapsensa yksityiseen, jossa on esim. painotettu musiikkiin, liikuntaan, kielikylpyyn jne. tai vaihtoehtopedagogiikkaan. Monesti heidän lapsensa ovat perhepäivähoidossa, pienessä hoitomuodosssa.
Päiväkodeissa on yleensä meluinen ja riehakaskin ilmapiiri. Haluaisin esim. pelata muutaman lapsen kanssa lautapeliä, mutta lasten puhe, huuto ja rauhaton ilmapiiri ei aina ole suotuisa pelaamiselle. Haluaisin lukea lapsille, mutta ohi saattaa juosta muutama lapsi takaa-ajettuna, lue siinä sitten.
Jonoissa lapset tuuppivat ja läpsivät kenties, ei malteta odottaa vuoroa, hälistään ruokapöydässä - jos olisikin puhetta vieruskaverille, mutta lasten tapa hallita kielenkäyttöä ei ole parhain isossa ryhmässä, pöydissä syö useita lapsia samaan aikaan, tätejä ei riitä joka pöytään, eikä se ole ergonomisestikaan oikein aikuisen koolla istua pienessä matalassa tuolissa syömässä matalassa pöydässä, lasten kokoon mitoitettuna.
Joskus joudutaan eristämään apupöytään syömään sellaisia lapsia, jotka eivät kielloista piittaa.
Entä päivälepo-hiljainen hetki maaten? Hoitajilla riittää kieltoja kun suut eivät kaikilla hiljene, pyörimistä sängyissä ja kyselyjä koska saa nousta.
Aivan varmasti on päivähoitopaikkoja, joissa lapsi saa perusturvan, kaverin ja rauhallisen sekä kehittävän kasvuympäristön. Haluaisin olla tällaisessa työpaikassa, jossa pystyisin keskittymään siihen, mitä minulla olisi annettavaa lapsille. Tuntuu vain, että aina on joku, tai jotkut lapset sellaisia, ettei pysty heidän tarvitessaan paljon valvontaa ja ohjausta, keskittyminen on olematonta, juoksu sekä kovaääniset leikit ovat mielessä.
Jos sattuu olemaan lapset kerrankin sellaisia, että voisi olla kauppaleikeissä ym. mukana lasten kanssa, voi työpaikan ilmapiiri olla henkilökunnan kanssa niin kireä, ettei taida onnistua mikään.
Henkilökuntaa vaihtuu, johtajatkin ja ovat jopa kahden tai kolmen päiväkodin johtajana. Hän on paikalla osan viikkoa, koska on oltava muuallakin osan viikkoa...
Hyviä muistoja ja tilanteita saa varmaan jokainen hoitaja, tässä yksi muistutus siitä, että vaikka on raskaitakin aikoja lasten parissa, on lapset sentään aikamoinen voimavara jaksamiseen. - Olin lukenut maapallosta kiinnostuneille lapsille sen kehityksestä, mitä kaikkea on mahdollisesti ollut aivan aikojen alussa jne. Toin lapsille käsin koeteltavaksi 450 milj. ikäisen fossiilin, kerään niitä ostamalla ja saamalla lahjaksikin. Kun olin kertonut pienille ihmettelijöille, kuinka kauan aikaa sitten tuo trilobiitti oli olemassa ja eli, ei ollut ihmisiä...niin vieressäni oleva lapsi totesi -Paitsi sä. No, olihan minulla se trilobiitti, olin kyllä kertonut että ostin sen museosta, mutta niin vain lapsesta tuntui kun sitä kerran siinä pitelin...
On siellä lyhyen päivän 3 päivänä viikossa. En pode tunnontuskia.
Itse en ole töitä löytänyt yo-koulutuksesta huolimatta (on vähän alan töitä tarjolla).
ei ymmärretä, että elämäntilanteita on kovin erilaisia? Minulle esim tuli fyysinen sairaus ihan raskauden vuoksi eli ilman lapsia olisin terve. Mutta mutta, sairaus ei ollut ennakoitavissa.
Olin normaalipainoinen perusterve odottaja, jolla neuvolassa verenpaineet, pissat ym ok eli ei ollut mikään riskiraskauskaan. Synnytyksissä ei myöskään mitään ongelmaa. Ja terveet lapsetkin sain. Ongelmat tulivat siitä, kun luustoni löystyi liikaa raskaushormonien vuoksi, mutta en kerro tästä tarkemmin...
Ja olenhan hoitanut nyt päivähoidossa olevia lapsianikin kotona yli 3 v ikäisiksi, joten en ymmärrä kenelläkään olevan mitään sanottavaa, ettenkö olisi tehnyt kaikkeni lasteni parhaaksi.
Sairauteni vuoksi odotan leikkausta. Olen tähän asti pysynyt melkein toimintakykyisenä fysioterapian ja liikunnan avulla. Leikkauksen jälkeen kuntoutuminen vaatii vieläkin enemmän treeniä ja mm vesijumppa onnistuu, kun minulla on vain yksi lapsi mukanani. Kuinkahan moni hoitaa kaikki lääkärissä käyntinsä ym yksi lapsi mukanaan? Ja kuinkahan monella on mahdollisuus jättää lapsensa silloin esim mummille hoitoon? Onnekkailla on mahdollisuus:) minulla ei.
40
Joku ei lukenut aikaisempaa viestiäni tarkkaan...
40
ja hemmetti että olen itsestäni ylpeä kun jaksan olla heidän kanssaan kotona!
Nykyään siihen ylpeyteen on syytä, sillä virikehoitoa on niin monen lapsi hakemassa, ja jo silloin kun lapsia on vain kaksi. Suoraan sanon että hoitoapu kelpaisi mullekin, ihanaa olisi vauvan kanssa kellotella kotona kaksin. Mutta vaikka päivät ovat vähän mulle vaativampia on ihana nähdä miten 3v ja 5v yhdessä taistelevat ja keksivät välillä tekemistä, hoitavat pienempäänsä. Ja 8v tarvitsee äitiä, vaikka toisaalta onkin iso joka pärjää ja auttaa.
helppoa on sanoa että hoitopaikka on lapsen parhaaksi, mutta kyllä mä väitän että se on enemmän äidin parhaaksi! Ei se lapsi _aina_ siitä kärsi mutta päivittäinen hoitotarve on kyllä lähtöisin äidistä, piste!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja kun kymmenen vuoden päästä ihmetellään miksi nuoret sairastaa löytyy ehkä syyksi se että lapsi tuntee syrjäytyneensä perheestä, kun äiti vaan makaa kotona sen pienen kanssa eikä välitä isommasta (tältä se hei kuitenkin syvällä lapsesta tuntuu, että äiti hylkää!)
"Ei se lapsi _aina_ siitä kärsi mutta päivittäinen hoitotarve on kyllä lähtöisin äidistä, piste!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"
Äitikin on ihminen. Hyvä, että sinä olet terve ja jaksat. Jaksava äiti ja hyvinvoivat lapset!
Minun lapseni eivät kärsi hoidosta.
40
Mun mielestä jokainen hoitopaikka olisi syytä harkita erikseen perheen tilanne tuntien. On varmaan "hyviäkin" syitä pitää isompia lapsia hoidossa, mutta toisaalta miksi hankkia lisää lapsia, jos ei pärjää edellistenkään kanssa...
Mutta siis ymmärrän oikeat syyt pitää isompia lapsia päiväkodissa, mutta suhjektiivista hoito-oikeutta en kannata.
Kuntien pitäisi järjestää enemmän virikehoitotyylistä toimintaa isommille lapsille, mutta alle 3 tai 4v ei virikkeiden takia päivähoitoa tarvitse.
On aika säälittävää, kun alle 2v lapsi on joka päivä tarhassa 8-16, vaikka äiti on vauvan kanssa kotona. Ja alueelle on avautumassa uusi isompi päiväkoti eli paikka löytyisi varmasti töihin palatessa, vaikka alle 2v olisi kotonakin.
Työssäkäyvien lapsille kuuluisi "säästää" päivähoitopaikat mun mielestä.
Pitäiskö ap sunkin vaan ottaa lusikkaa kauniiseen käteen ja hakea lapsillesi päiväkotipaikkoja kun olet tullut kotiäitivuosinasi noin hulluksi.
Jep. Taas tällästä mukavaa luettavaa miten ME viedään kaikki paikat kun SINÄ et saa lasta hoitoon lähitarhaan.
Meillä on kolmannes lähin tarha saatu ja siitä pidetään kiinni!
Jäin loppuvuodesta kotiin kun saatiin vauva ja jäin pois TÖISTÄ.
Lapset vanhassa tarhassa siis jatkanu lyhyemmän viikon.
Pian palaan taas töihin ja tarvitaan lapsille hoitopaikka.
Keväällä saadaan vauva jolloin otan nuorimman pois tarhasta mutta isoimmat hyötyy tarhapaikastaan ja jatkaa. Isoin aloittaa ensi syksynä esikoulun.
Meillä siis ihan TYÖNI puolestakin tarvitaan hoitopaikkaa. Ei minun lapset ole mitään heittosäkkejä jokka otetaan pois hoidosta ja haetaan uutta parin kuukauden kuluttua. Mahdollisesti moneen eri paikkaan.
28