Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mun pakko jatkaa pyllyn pyyhkimistä ensi toukokuussa?!

Vierailija
04.08.2009 |

Mulla loppuu silloin vanhempainrahakausi. Olen lähihoitaja, mutta pääsin Helsingin yliopistoon opiskelemaan uutta tutkintoa. En halua enää palata vanhaan työhön! Haluan uuden tutkinnon kasaan pian, koska olen jo 30-vuotias.

Pystyykö sitä elämään kotihoidontuella mitenkään? Olen kahden lapsen yh. Menot eivät ole kovin suuret, on vain melko edullinen vuokra ja lainanlyhennys 120 e kuussa. Ei ole autoa tai muuta suurta rahasyöppöä.

Ajatus vanhaan työhön palaamisesta saa inhonväreet selkäpiihin, vihaan sitä työtä, yleensäkin koko hoitoalaa. Olen saanut siitä NIIIIIN tarpeekseni.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää tossa iässä ruveta vielä opiskeleen?Et ees välttämättä saa duunia vaik kuin oisit käyny yon.Mä en ainakaan ali-arvioi mun työtäni lähihoitajana,ainakin se on arvokasta työtä jos mitä.Mietihän vielä (:

jää sitten junnaamaan siihen jos ei kiinnosta. Lähärin työ on varmasti antoisaa jos siitä pitää mutta jos ei, niin silloin se tuntuu kyllä loputtomalta alapesulta.

terv sh

Vierailija
2/13 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei 30-v voisi opiskella uutta tutkintoa. Koko elämä on oppimista ja lienemme täällä vain kerran. Kai sitä saa itseään kehittää siis vielä oppivelvollisuusiän jälkeenkin.

Mahtavaa kuitenkin, että joku pitää lähärin työstään. Itse en haluis, että mua hoitaisi työhönsä täysin kyllästynyt lähihoitaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä puoli lienee se, ettei varmasti mene myöskään hoitomaksuja.

AP, saat kai lapsistasi elatusmaksut? Ja lapsilisät tietysti yh-korotuksella. Lisäksi saisit opintotukea ja -lainaa.

Jos muuten olet ollut vähintään 5 vuotta työelämässä, voit saada aikuiskoulutustukea (katso www. koulutusrahasto. fi). Se on paljon isompi kuin tavallinen opintotuki (noin 500 e + 20 % opintoja edeltävistä verotettavista tuloista). Sitä voi saada noin kahden vuoden ajalle. Itse sain sitä ja suoritin yliopiston alle 3 vuoteen kahden lapseni ollessa pieniä.

Vierailija
4/13 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin opiskella aluksi kotona mahdollisimman paljon, tenttien ajaksi saan kyllä hoitajan. Yliopistolla on lapsiparkki, johon voi viedä puolivuotiaasta alkaen. Sitä ajattelin käyttää hyödyksi tenttien tai luentojen aikana. Opiskeluni on sellaista, ettei se vaadi paljonkaan läsnäoloa. Näin ollen voisin hoitaa lapsen kotona ja saada kh:n tukea.

Ap

oletan siis, että olet yksin lasten kanssa. Joten silloin et saa kht:a, vanhempainrahakaudella voit nostaa opintotukea, mutta se tiputtaa vanhempainrahasi minimiin (muistaakseni). Etkä silloinkaan pysty opiskelemaan, kun lapset aina kotona. Opintotukea, opintolainaa, keikkaa silloin tällöin.

Vierailija
5/13 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutustuen lisäksi voi siis vielä saada opintolainaakin, mutta ei sitä "nuorisomallista" opintotukea samaan aikaan. Ja jos et jostain syystä tarvitsisi laittaa lapsia hoitoon, niin akt ei ole este kotihoidontuellekaan tai päinvastoin. Ja sitä saadessa voi tehdä myös hieman töitä, jos haluaa.

Vierailija
6/13 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, saat kai lapsistasi elatusmaksut? Ja lapsilisät tietysti yh-korotuksella.

Vierailija
7/13 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 33v, ei ammattitutkintoa tai muutakaan, nyt lukiossa jonka jälkeen aion yliopistoon. Mitä sä oikein höpiset?

pitää tossa iässä ruveta vielä opiskeleen?Et ees välttämättä saa duunia vaik kuin oisit käyny yon.Mä en ainakaan ali-arvioi mun työtäni lähihoitajana,ainakin se on arvokasta työtä jos mitä.Mietihän vielä (:

Vierailija
8/13 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa kotihoidontukea.

Sinuna ottaisin opiskelupaikan vastaan ja ilmoittautuisin poissaolevaksi ensimmäiseksi vuodeksi. Sen ajan olisin kotihoidontuella, mahdollisesti myös toimeentulotukea jos tulonne ovat kovin pienet. Sillä kyllä pärjää.

Tuo että teillä ei ole autoa tai rahasyöppöjä, helpottaa elämää paljon.

Jos taas menet opiskelemaan, päivähoitomaksut lienevät nollassa pienten tulojen takia. Saat opintotukea ja opintolainaa, jonka lisäksi todennäköisesti toimeentulotukea (mutta se laina on otettava ensin) jos minimitoimeentulo ei ylity.

Vierailija
9/13 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä varmaan kyse ole siitä, että AP jotenkin dissais lähihoitajan työtä, vaan sain hänen viestistään sellaisen kuvan, että hän ei viihdy siinä. Eikö silloin ole parempi vaihtaa alaa, kuin jatkaa työtä epämotivoituneena? Lähihoitaja tekee työtä ihmisten parissa, eikö silloin ole parempi tuntea, että saa työstään jotain irti. AP:n kirjoituksesta tulee kyllä sellainen kuva, että hän ei lähärin työstä nauti.

Tsemppiä opiskeluihin, AP, alanvaihto kannattaa, jos työ tympii.

Vierailija
10/13 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka miettii koko ajan vaan mistä saisi mitäkin tukia. Töihin vain tuollaiset lusmut ja luuserit.

Vierailija
11/13 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka miettii koko ajan vaan mistä saisi mitäkin tukia. Töihin vain tuollaiset lusmut ja luuserit.

Miten sitten ihmiset voivat kouluttautua erilaisiin ammatteihin, jos eivät tukien avulla? Vai pyhällä hengelläkö pitäis opiskella? Ei kaikki voi suoraan peruskoulusta mennä Siwan kassalle duuniin. Taidat olla vähän katkera?

Ei niillä opiskelijan tuilla kuule rikastumaan pääse, että ei niillä kukaan huvikseen elele.

Vierailija
12/13 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/13 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletan siis, että olet yksin lasten kanssa. Joten silloin et saa kht:a, vanhempainrahakaudella voit nostaa opintotukea, mutta se tiputtaa vanhempainrahasi minimiin (muistaakseni). Etkä silloinkaan pysty opiskelemaan, kun lapset aina kotona.

Opintotukea, opintolainaa, keikkaa silloin tällöin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän