G: Mitä sellaista sait tehdä lapsena,
mitä et antaisi omasi tehdä samanikäisenä?
Itse sain 5-vuotiaana sytyttää tulen hellaan ja tällä samaisella hellalla tehdä omatoimisesti marjakiisseliä ja kesäkeittoa. Olin mummoni luona mökillä mummon kaverina ja mummo touhusi ulkona pellolla (kitki, harvensi jne..) ja huuteli ohjeita tarvittaessa. Koskaan en polttanut itseäni, kesäkeitto taisi palaa pohjaan useampaankin otteeseen.:0)
Kommentit (16)
- Laittaa ruokaa omin päin niin pienestä kuin muistan. Uunia käytin reilusti alle kouluikäisenä.
- Pyöräillä missä tahansa heti kun osasin ilman apupyöriä (5 v.)
- Olla kaikki illat pois kotoa kertomatta missä olin.
- Rakentaa kotitekoisia raketteja uudeksi vuodeksi.
- Polttaa tavaraa, ulkona ja sisällä takassa.
- Käyttää isän työkaluja omin päin 6-vuotiaasta lähtien.
- Käydä joella "uimassa" ennen kuin osasin uida.
- Veneillä ilman pelastusliivejä tai aikuista.
- Kiipeillä kallioilla ihan niin kuin sielu sieti.
- Olla teininä öitä pois kotoa kertomatta missä olin.
Tässä ensimmäisiä mieleen tulleita.
uskaltaisi lapsen antaa tehdä. MUTTA maailma oli aika toisenlainen vielä armailla 70- ja 80-luvuilla, jolloin olin lapsi/nuori.
Ensimmäisenä mieleen tulee:
- Veneily omin päin mökillä ilman liivejä n. 10-vuotiaasta alkaen; mentiin minne mentiin, oltiin tuntikausia poissa, eikä silloin tosiaankaan ollut kännyköitä!
- Olimme viikot kahdestaan mökillä veljeni kanssa, kun isä oli töissä (äiti kuollut) n. 14-15-vuotiaasta alkaen; mökillä oli puhelin, jolla soitettiin kerta päivässä tarkistussoitto. Niin siellä vain lämmitettiin takkaa ja tehtiin ruoat kaasuhellalla, ei oltu uusavuttomia.
- Kaupungissa ollessa muistan, että aika vapaasti sitä on liikuttu ihan pienestä asti.
jossa oli neljä 7-10-vuotiasta talvipakkasella kävellen 5km päähän järvelle pilkille moneksi tunniksi.
Kellään ei ollut kännykkää tai muutakaan. Kairaa vedettiin pulkassa ja repuissa oli eväät.
- Laittaa ruokaa omin päin niin pienestä kuin muistan. Uunia käytin reilusti alle kouluikäisenä.
- Olla teininä öitä pois kotoa kertomatta missä olin.Tässä ensimmäisiä mieleen tulleita.
Äiti saattoi bussiin, mummo oli pysäkillä vastassa. En koskaan itse uskaltaisi.
Sain leikkiä joenpenkalla. Vaikka oli virtausta ja uimataito kehno.
Sain kulkea 4v lähtien kavereilla ja missä vain ilman valvontaa. Ylittelin pikkuteitä ja kyläilin missä milloinkin.
Sain juoda ekat kännit isän ja äidin kanssa ollessani 15v.
15v:nä olin samanikäisen kaverini kanssa kahdestaan viikon etelänlomalla ilman minkäänlaista aikuisvalvontaa.
Syömässä käytiin milloin kenenkin luona ja illaksi vasta mentiin kotiin.
Rivitalon lapsiporukka oli suurin osa alle kouluikäisiä ja ihan vapaasti me kuljettiin pihoilla ja pihateillä, samoin kuin maatilalla koneiden seassa ja eläinten luona. (maatalousoppilaitoksesta on kyse).
sain liikkua yksin ulkona ihan minne halusin eikä tarvinnut kertoa mihin menen tai missä olin ollut. Yleensä kiertelin kerrostalojen pihoja etsimässä leikkikavereita :)
Joskus 6-7v jäin jo yksin kotiin jos olin kipeä, äiti meni töihin. Hyvin pärjäsin.
Teininä ei koskaan tarvinnut kertoa menoistaan mitään. Olin aika paljon öitä pois ilmoittamatta ja muutenkin meno oli mitä oli. Ei kyselly äiti mitään.
karamelliä eikä kukaan patistanut hammaspesulle. Ei mikään kiva juttu nyt, kun suu täynnä amalgaamia :-/ Sain kuljeskellä 7-vuotiaana pitkin metsiä mukanani puukko tupessa. Veistelin jousipyssyjä yms. Tässä muutama.
Nukkumaan mennessä saatoin riisua päällimmäiset housut pois, en muuta. Muutenkin samoja vaatteita pidetiin 5-7 vrk.
- Olla teininä öitä pois kotoa kertomatta missä olin.Tässä ensimmäisiä mieleen tulleita.
Ei turviksia, sai seisoa, sai roikottaa kättä avoimesta ikkunasta. Sai matkustaa myös takakontissa, joskus oli pakkokin, kun oli enemmän porukkaa kyydissä.
- Laittaa ruokaa omin päin niin pienestä kuin muistan. Uunia käytin reilusti alle kouluikäisenä. - Pyöräillä missä tahansa heti kun osasin ilman apupyöriä (5 v.) - Olla kaikki illat pois kotoa kertomatta missä olin. - Rakentaa kotitekoisia raketteja uudeksi vuodeksi. - Polttaa tavaraa, ulkona ja sisällä takassa. - Käyttää isän työkaluja omin päin 6-vuotiaasta lähtien. - Käydä joella "uimassa" ennen kuin osasin uida. - Veneillä ilman pelastusliivejä tai aikuista. - Kiipeillä kallioilla ihan niin kuin sielu sieti. - Olla teininä öitä pois kotoa kertomatta missä olin. Tässä ensimmäisiä mieleen tulleita.
Mulla on myös kaksi veljeä, mutta tuskin he täällä palstailevat ;-D
Joku kysyi, oliko minulla mielestäni turvaton lapsuus. Itse asiassa ei! Ihmettelen välillä, enkö vaan vieläkään ole tajunnut, miten onneton olin... Isäni oli lisäksi juoppo ja väkivaltainen. Ja kuitenkin koen eläneeni vapaan ja onnellisen lapsuuden.
Toisaalta en silti antaisi lasteni tehdä samoja asioita, joten ehkä se turvattomuus vaikuttaa jossain alitajunnassa? En tiedä.
Monet reissut meni niin, että seisoin etupenkkien välissä. Siitä oli kiva katsella.
Tai leikin kaverin kanssa barbeilla takapenkillä siten, että oltiin penkillä kyykyssä tai polvillaan ja barbileikit oli takaikkunalla. Syynä se, ettei autossamme ollut turvavöitä.
Mennä uimaan 2.5 km:n päähän samanikäisten kavereiden kanssa. Oltiin kaikki alle kouluikäisiä. Osa osasi uida, osa ei. Kyllähän siellä monesti läheltä piti tilanteita sattui, mutta joku suojelus oli, että hengissä selvittiin.
Käytiin kotona vain syömässä, muuten oltiin metsässä, uimassa, hiihtämässä, kaupungilla... Tämä homma joka päivä alkaen 8 v iästä.
ja reissasi yksin junassa 6-vuotiaana pitkiäkin matkoja.
teininä join viinaa (äiti osti joskus) ja 13-vuotiaana hommasin e-pillerit.
ei tule tapahtumaan meidän perheessämme mikään näistä.