Muita, joilla alkoi tänään päivähoitoon harjoittelu?
Miten meni? Millanen hoitopaikka (ryhmäkoko? ikä?) yms? Fiilikset?
Kommentit (15)
oikein mukavasti alkoi kahden lapsen kanssa päiväkodissa!
Perjantaina käytiin tutustumassa ja tämä viikko mennään niin, että lapset ovat hoidossa 3t ajan joka päivä. Viikon päästä sitten normaalirytmiin.
Meidän lapset menevät aivan ihanaan lähipäiväkotiin, jossa itsekin olin 4v töissä ennen lasten saamista.
4-vuotias menee 3-5-vuotiaiden ryhmään, jossa 20 lasta. Ryhmässä 2 LTO:aa, 2 lähihoitajaa ja 2 henkilökohtaista avustajaa. Oli aika villinoloinen ryhmä, mutta eiköhän kierrokset siitä tasaannu..
2v5kk ikäinen menee 0-3 vuotiaiden ryhmään, jossa 12 lasta ja 3 hoitajaa + 1 harjoittelija (vaihtuu 6kk välein) + 1 siviilipalvelusta suorittava nuorimies. Ryhmä oli aivan ihana, hoitajat upeita ja meidän pieni oli viihtynyt alkuitkun jälkeen ihan loistavasti.
Lapsi on 1,5-vuotias ja aloittaa päiväkodissa pienten ryhmässä, jossa on 10 lasta. Oltiin tänään tunnin verran ulkoilemassa ryhmän kanssa - aloitettiin totuttelu varovaisesti. Ja ihan hyvin meni, vaikka lapsi vierastikin uusia tätejä jonkin verran. Huomenna sitten ollaan siellä hiukka pitempään.
Osa ryhmän lapsista on vielä kesälomilla, joten oli hiljaista ja rauhallista. Oikein leppoisaa. Suurin osa ryhmän lapsista on aiemmin aloittaneita ja n. 2-vuotiaita mutta parin viikon päästä ryhmään tulee kaksi muuta lapseni ikäistä.
Olen jännittänyt päivähoidon aloitusta monta viikkoa etukäteen, yöunetkin on kärsineet, kun olen stressannut niin kovasti asiaa. Välillä on ollut aika paha mieli, kun en haluaisi vielä antaa pikkuistani hoitoon ja tuntuu kurjalta että joudun laittamaan perheen toimeentulon lapsen kotonaolon edelle. Mutta tämänpäiväinen tutustumiskäynti rauhoitti kyllä mieltäni koska päiväkoti vaikuttaa tosi kivalta.:)
Meinaan että jos aloittaa vasta ensi kuussa ja käy tässä kuussa tutustumassa, niin rapsahtaako lasku muutaman päivän tutustumisesta vanhemman kanssa?
Meinaan että jos aloittaa vasta ensi kuussa ja käy tässä kuussa tutustumassa, niin rapsahtaako lasku muutaman päivän tutustumisesta vanhemman kanssa?
että niinkauan kun vanhempi on mukana harjoittelemassa lapsensa kanssa,niin maksua ei peritä.Mutta kun lapsi jää päiväkotiin YKSIN vaikkapa vain 5 min:ksi,niin siitä päivästä alkaa päivähoitomaksut juosta.Eli silloin katsotaan päivähoito alkaneeksi!!
käytiin tänään piipahtamassa. Hoito alkaa keskiviikkona ja tänään vasta sain paikat äkillisen hoitotarpeen vuoksi, joten hilkulle jäi.
Itse asiassa meidän 4-vuotias lähteekin eskari-ikäisen kanssa eskariryhmään :) No sopii mulle, sisko kun on aina se tuki ja turva. Vielä en tosin tiedä miten se menee, mutta onhan sen mentävä.
1v4kk menee 0-3v ryhmään jossa 12 lasta, 3 työntekijää sekä yksi oppisopimuskoulutuslainen (joka osittain toisessa ryhmässä myös). Ihana rauhallinen ryhmä ja tosi mukava omahoitaja. Tilat vähän pienet mutta kai ne sielä mahtuu olemaan.
3v1kk menee 3-6 vuotiaiden ryhmään jossa n. 30 lasta (osa osapäiväisiä) ja 3 työntekijää. Käytiin sielä alkukesästä vierailulla ja ainakin silloin oli tosi rauhallista ja hiljaista (olin odottanut kovempaa meteliä ja hirveää vilinää).
Esikoinen on vähän ujo mutta onneksi naapurista tulee tuttu leikkikaveri samaan ryhmään. Kuopus on onneksi pikkuhiljaa pääsemässä äiti-takertumisvaiheesta eroon, mutta saa nähdä miten käy, onneksi on aika reipas taapero.
Mietin tässä juuri, että miten meidän olisi parhainta aloitella ja totutella. Voiko vanhempi olla mukana sisällä esim syönnin ajan, jos ollaan harjoittelemassa? Voiko lapsi ylipäätään syödä silloin kun ollaan vasta harjoittelemassa vai luetaanko se jo maksulliseksi päiväksi?
alkaa harjoittelu maanantaina. meillä perhe on kaksikielinen ja ainoa päivähoitopaikka on ruotsinkielinen päiväkoti. Pelottaa kamalasti miten pärjätään. Lapseni on 2,5 vuotta kun dagis alkaa. Äidinkieleni ja tytön siis myös on suomi ja tytöllä suomi on ehdottomasti vahvin, ollaanhan oltu kotona yhdessää koko aika. Meillä on ensin kotikäynti eli joku tai jotkut tädit tulevat meille kotiin kylään. en tiedä mitä siinä tapahtuu. Harmittaa vaan kun eivät osaa edes minun kanssani suomea puhua tavallisista asioista, miten ymmärtävät siten tytön puhetta? siellä ei ole yhtään suomenkielistä tätiä töissä. Uskon että tyttö piankin pärjää ruotsiksikin mutta en vaan haluaisi että ei saa käyttää omaa äidinkieltään. Lähialueella päiväkodit ovat yleensä kaksikielisiä... onko kenelläkään samaa tilannetta?
alkaa myös mutta ei tuollaisia kieliongelmia, allergioita taas on ja siitä jännitän miten siellä tarhassa muistetaan kaikki..
Tyttö 5v ja poika 2v. Olen ihan poikki. Olen ollut joka pv pojjan kanssa klo 9-12 paikalla. Ekana päivänä hymyjä ei pikkumieheltä tipahdellut ja oli kova kiire kotiin. Tänään oli toinen päivä ja pikkuisen iloisemmalta vaikutti ja leikki ajoittain tosi hyvin. Siirtymät ulkoa sisälle ja ruokailu ovat selvästi vaikeita, ja päiväunia en ole edes uskaltanut koittaa tarhassa koska poju on hankala nukutettava kotonakin. Huomenna olisi tarkoitus jättää pikkumies päiväunien ajaksi sinne, en tahdo olla mukana koska en usko että läsnäoloni siinä tilanteessa auttaa. Loppuviikko mennään sitten niin, että olen paikalla harkinnan mukaan. Ensi viikolla alkaa työt, onneksi eka viikko on aamuvuoroja. Äitini auttaa niin, että tytär pääsee pk:hon klo 9 ja poika klo 12. Sitten haen muksut klo 14-15 työn jälkeen.
Tytär tykkää tosi paljon. Olisin niin toivonut että olisin voinut hoitaa poikaa kotona vielä vuoden, mutta ei ole varaa kun tuli ero:(:(:(
Mä käsitin niin, että jos vanhempi on mukana, niin maksua ei mene, mutta jos lapsi jää yksin, pitää hoitosopimus olla voimassa, jolloin maksukin tietty menee.
Ajattelin olla alkuun mukana esim. pihalla ja aamupäivisin käydään tutustumassa, mutta sitten tyttö saa olla ihan täysiä päiviä yksin. (8.30-15) Olen kuullut, että ei kannata esim. hakea ruuan jälkeen, sillä sitten lapsi tottuu siihen, ja tietty hätääntyy kun joku päivä äiti ei tulekaan ruuan jälkeen. Mieluummin sitten vie myöhemmin ja hakee "normaaliin" aikaan pois.
meillä ei ainakaan maksa jos itse olet paikalla koko ajan. meillä kahden viikon harjoittelu ja tyttö 2 v aika itsenäinen mutta hyvin hellyyden kipeä ja ei pidä helpolla viereista ihmisistä, esim ei mene syliin tai anna silittää kun perheen ja lähisukulaisten, sai kauhean huutokohtauksen kun puiston täti yritti nostaa keinusta.. hmm menee varmaan ohi. nukkuminen on kyllä kysymysmerkki meilläkin, nukutaan yleensä yhdessä päikkärit ja häntä on silitelty ym.
1,5 vuotias aloitti päivähoidon. Tämä "harjoittelu" päivä oli kylläkin heti ihan oikea hoitopäivä, sillä harjoittelua ei heinäkuussa voinut suorittaa ja tänään oli molemmila vanhemmilla töitä. Hoitopäivän pituus kuitenkin vain 3h.
Meni tosi hyvin :) poitsu ei edes itkenyt perään, heilutti vaan "hei hei" kun oli niin kovasti leluja ja kavereita. Kun hain pois, niin ei ois malttanut lähteä kun oli löytänyt niin kivan junaradan.
Fiilikset on tosi hyvät. Huomenna taas lyhyt hoitopäivä ja sit ens viikolla mennään jo normaalilla rytmillä 2hoitoa/vko ja 5-7h kerralaan....ei paha!