Uskallanko aloittaa Porin ohjelman?? BMI TÖRKEÄ!
Kyse siis tuosta 11 viikon juoksuohjelmasta (http://www.pori.fi/vav/liikunnanohjaus/juoksuohjelma_11vkoa.pdf).
Ongelmana siis on täydellisen rapakunnon lisäksi tajuton ylipaino.. Olen 169cm pitkä ja painan 115kg. Eli BMI huitoo 40:ssä.. Alkukesästä kävin fysioterapeutilla kuntotarkastuksessa ja sain kuulla, että en missään nimessä saa liikkua liian kovaa, maksimisyke saisi olla VAIN 137! Syke paukkasee yli jo pelkällä reippaalla kävelyllä (ylämäki tms).
Pisti pikkusen masentamaan tuollainen tuomio, olinhan kovasti innostunut tuohon aikaan käymään salilla erilaisissa jumpissa yms, mitkä siis olivat aivan liian rankkoja. Itsestäni ne tuntuivat hyviltä ja olo oli mahtava kun olin saanut itsestäni irti moisen suorituksen; parhaimpina viikkoina jopa kolme kertaa!
Salilla pakertaminen siis jäi. :/ Nyt tosin olen ruvennut pikku hiljaa käymään (rauhallisilla)kävelylenkeillä. Tähtään tunnin lenkkeihin, toteutuneita 45min-1h10min pituiset lenkit (3-4,5km) pari kertaa viikossa.
Nyt innostuin kovasti, kun luin täältä tuosta juoksukoulusta. Mutta uskallanko edes aloittaa??!?
T: Läski
Kommentit (3)
Saako kysyä, että mistä se fysioterapeutti sulle tuon maksimisykkeen tempaisi?
Nimimerkillä läski, huonokuntoinen, astmaatikko etsimässä jotain millä uskaltaisi aloittaa
se fysioterapeutti laitto mut sellaseen kuntopyörätestiin. Siin mitattiin hapenottokykyä, sykettä jne. Pyörää poljettiin niin pitkään ku vaan mitenkään jakso pitäen aina kierrosluku 60:ssä (vai oliko se 70? en nyt ihan muista). Vastusta lisättiin aina 2 minuutin välein.
Sellasella koneella se sen laski. Toki huomioon otettiin myös isäni kokema sydäninfarkti 50 vuoden iässä, tämä siis pudotti mun (tilastollista) maksimisykettä saman ikäluokan normaalista 190:stä 187:ään..
T: Läski ap
kuuntele mieluummin sitä fysioterapeuttia kuin yhden aikaan yöllä netissä roikkuvia av-mammoja.