Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*TAMMIvauvat elokuun alkupuoliskolla*

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...muistaakseni mekää ei olla saatu muutaku se synnytyskertomus paperilla. Ei oo kyl edellisestäkää.

Soitin äske pomolle ja sanoin alottavani työt 1.2.2010 ja siinä ohella sitte se koulu. Oikee oli luannikas keskustelu ja hän siält heitteli mul vaihtoehtoi niihin työharjotteluihinki jo, ettei tarvi sitte olla matti kukkarossa, kiva! En ois tollasii kaikkii osannu varmaa ite ees ajatella.

Vähis ei halunnu päikkäreil lounaa jälkee ja ajattelin laittaa kohta pian välipalan jälkee josko lähettäis kävelee vähä rautakauppaa kattelee sisustus-ideoi... mut hän oliki nukahtanu sitterii ku mä kävin postin hakee :( Noh, ehkä mennää sit jahka tuo herää. Alko nii suimasee toi meiä vessa vaik puol vuotta sitte se laitettii... pakko men pällistelee kaikkee uutta et mitä mä sil tekisin :D Tahtoo hienon kakkakomeron!!

Ja taas mentii lujaa aiheen vierestä, haitanneeko tuo :)

Vauva ku ei saa hampai aikaseks eikä vieläkää oo minnekää liikkumas ni mitäs meil sit sen kummempii. Tosin sai tuo jo ajan hammaslääkäriin syyskuulle, vähä jänskää, et onk meil mitää näytettävää sille eukolle. Esikolla oli sitte sillo jo 8 valkosta ja kaunista. Jäämme odottelemaa.

Nyt taidan men rakentaa palapelei isomman kans. Meit vähä jänskää ku odotellaa iskääki jo kovasti kotii! Tänää on se päivä :D

Hauskaa viikonloppuu kaikil! En ehkä ehdi ku lukemaa jos sitä vessaa alan laittaa ja töihinki oon taas yöks luvannu... mut oon messis kuitenki :)

Marlene ja vähis 6kk 2vk +

Vierailija
42/60 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nyt vähä väsyny ja masentunu äiti... :(

Olen NIIIIIN täynnä yöheräämisiä...en ymmärrä miksei Kalle vois nukkua jo läpi yön edes vaikka kahdella syötöllä... Oon nyt yrittäny välillä sitä tuttia tai syliäkin antaa heräämisiin,mut laihoin tuloksin. Ja jos lisään soseita päivään, niin sitte se juo vielä väheämmän tissiä päivällä ja haluaisin imettää kuitenkin sinne vuoden ikään saakka, ettei tarvis korvikkeita alkaa tässä välissä antamaan. Ja ahistaa ajatus, että jos se vaikka korvikemaidolla nukkuiskin yönsä ja en halua sitä kokeilla...

Kalle ei oo nyt kolmeen päivään syöny tissiä muutaku illalla ja öisin. Ei vaan malta päivisin ja nyt on varmaan ollu myös ikenet kipeenä, ku ne on ihan pullollaan ja valkoiset ja hamuaa tissin suuhun, imasee pari kertaa, päästää irti ja kitisee. Hamuaa tissin, imasee, päästä irti. Ja maitoo kyllä tulee, että se ei oo probleema.

Oon antanu korviketta sitte, että sais ees jonku verran maitookin.

Soseita meillä syödään nyt aamuisin puuro (½-1dl + vajaa puoli prk sosetta), lounaaksi liha/kala/kana-kasvissosetta, sitte iltapäivällä hedelmäsosetta ja taas illalla puuro ja sosetta makuna. Tänään annoin "vahingossa" velliä(loppu puurojauhe kesken), niin ai että poika nautti! Veti pullosta oikeen innolla. Ajattelinkin, että vois joinain iltoina alkaa antaan velliä, ku nuin tykkäs. Tissiä aina ku malttaa ja jos ei malta niin 100ml annan sitte soseiden välillä.

Pelottaa, ku se paino ei oo noussu kauheena viime neuvoloissa vaikkei siellä siitä ookkaan oltu huolissaan. Ihan sopusuhtaisen näköinen poika Kalle kyllä on. Joku vaan mainitsi (en muista nikkiä, sori) että heidän vaavi oli liian laiha ku oli melkein samoissa mitoissa ku Kalle. Kalle oli viime neuvolassa 68cm ja 7730g. No jospa se 8kg ylitettäis ens kerralla. Ei se nälkäinen poju kyllä oo...soseita menee se 1prk kerralla.

Ja omaa aikaa ois kiva saaha...ilman Kallea. Oon vaan tosi huono sitä vaatimaan. Miehen vanhemmat tarjoutuivat ottaan Kallen yöksi, mut en jotenkin kykene antaan sitä muille ku tiiän, että se itkis siellä ku kaikki tissittelyt ois pulloo. Ja aina se maidon laittaminen ja kaikki keskellä yötä...Mut ajateltiin kyllä miehen kaa nyt kokeilla, että miten KAlle ottais yömaitonsa pullosta, jos voisin edes vaikka alkuyöksi mennä johonkin tuulettuun.

Anteeksi ku vaan kauheeta valitusta!

Onnea Omppulin äidille joka oli raskautunu!

Höpisen joskus toiste töihin menosta ja hoitojärjestelyistä. Nytkin jo hävettää, ku kauheen romaani tulossa.

Kommentoin ensi kerralla...

Väsynyt Amelie joka menee nukkumaan nyt justiinsa ja huomenna 7kk ikäinen Kalle, joka on niin ihana poika, mutta joka on saanu kyllä äidin elämään ison muutoksen jota nyt pitää vähä sulatella. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Amelielle myös onnitteluista, toivottavasti otat omaa aikaa kun siihen on mahdollisuuksia. Se kyllä piristää. Mulla on ollut alusta saakka se, että jos en saa sitä yhtä iltaa viikosta vain itelleni, niin väsähdän ja kaikki menee pieleen/suututtaa/ärsyttää jne. Silloin ei mikään vaan suju. Mut kun saa sitä omaa aikaa niin se tavallaan nollaa sopivasti.=)

Ja valittamisesta, mun mielestä tällanen keskustelupalsta on kyllä ihan omiaan siihen että jurputetaan itsestämme ulos ainakin osa siitä kurjasta mikä joskus on mielen päällä. Eihän sitä oo muiden pakko kaikkea lukea jos ei halua.=)

Ei mulla muuta nyt, kunhan kulutan aikaa kun poika nukkuu (vihdoin viimein!!) ja mies on kavereiden kanssa viettämässä aikaa. Mun päähän ei mahdu juuri nyt muuta kuin raskaus ja viikkoja kestävä piinailu ekaan ultraan asti, mut niiltä jutuilta säästän teidät.

Omppulin äiti

Vierailija
44/60 |
13.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää, kirjotin eilen illalla piiiitkän sepostuksen ja katos bittiavaruuteen vaikka copy pastesin sen.

Ei enää tuu mitään syntymätodistusta eikä sellasta saa vaikka pyytäis. Jotku ulkomaalaiset saavat koska monissa ulkomaissa niitä käytetään.Syntymätodistusten saanti on loppunut jo n. kuutisen vuotta sitten. kaikki tieto menee synnäriltä suoraan väestörekisterikeskukseen.

Amelie: meijän poitsu oli 6kk ja 2vko neuvolassa 7,4kg ja 68cm. En oo kyllä yhtään huolissani pojan mitoista, vetreä ja reipas poika on. Ja tsemppiä myös niihin yöherämisiin, tiedän miltä tuntuu herätä monen monituisia kertoja yössä. Meillä on 2kuukautisesta lähtien herätty 4-24 kertaa yössä. Pahimpien öiden jälkeen päässä vaan suhisi enkä olis edes auton rattiin uskaltanu koska päässä vaan pyöri. Viikko sitten alotettiin unikoulu ja yhden yön jälkeen nukkunut klo 20-07.30 ja herännyt tossa välissä klo 5 syömään tissiä. Ekana yönä huusi noin 25 minuuttia niin et pahaa teki, mutta en antanut tissiä eikä nostettu sängystä pois. IStuin pinniksen vieressä ja pidin kättä hänen vatsan päällä että tunsi että siinä vieressä on joku. Ja se oli siinä =). Tää meijän vesseli on vielä niin kova tahtoinen kaveri, että ajateltiin, että meillä sitä huudetaan monen monituista yötä. Kiva yllättyä positiivisesti! Mutta Amelie, eikö ollu niin että sä et oikein kestä Kallen itkua? Sit tota unikoulua sun ei kannata harkita koska siinä valitettavasti lapsi itkee =(. Mun oli pakko tehä jotain koska se mitta vaan tuli täyteen tota valvomista viime torstaina!

Meillä kanssa joudutaan oikeen keskittymään tohon tissin syömiseen jossain rauhallisessa tilassa koska siitä ei muuten tule mitään, pää pyörii ku väkkärä ja tissi lentää suusta, just niin ku joku (amelie?) kirjotti, pari imaisua ja venytys ja irti ja sama monta kertaa. Niin että vauva saa "hanat auki" eikä sit syökään!!! Reilua...

Mä ajattelin olla kotosalla jos vain suinkin onnistuu niin siiheks ku jätkä on 3v. Mieskin tahtoisi mun olevan kotona joten mikäs siinä =)

Meillä on nyt maisteltu kaikki viljat, kaikki marjat mitä kotomaassa on nyt kypsynyt(mansikat, vadelmat, viinimarjat, mustikat, karviasmarjat) ja kaikki tuntuu käyvän. Lihoista kaikkia myös syöty, tänään tein kalakeittoa ja ennen kalaliemikuutioiden laittoa otin vauvalle sieltä keittoa talteen ja hyvin uppos vaikka mausteita oli (valkosipulia, sipulia, pippuria, laakerilehteä ja tilliä). Mä käytän tosi paljon vauvan soseissa yrttejä ja sipulia. hyvin tuntuu uppoavan. Oon myös paljon tehnyt hedelmäsoseita itse. Yks oikein vauvan (ja koko meijän perheen lemppari) on persikkaa, banaania ja mansikkaa soseutettuna. Ei sokeria vaan tollasenaan ni on ihan megaherkullista!

Sunnuntaina mennään miehen kanssa häihin ja ollaan yö hotellissa. Ai että odotan innolla! Mun äiti tulee hoitamaan lapsia, joten hyvissä käsissä on.

Ei maar, nyt sänkyyn lukemaan akkaitten lehtiä ja odottelemaan unta!

P.s. meille tulee sunnuntaina pupu. Meillähän on 6-vuotias koira ja mä oon ikäni ollu ihan pupufani (mulla on parikymmpisenä kuollut edellinen pupu) älkääkä kysykö että mikä niissä viehättää, mun mies ei voi käsittää mutta suostu, koska me esikoisen kanssa ollaan sitä vonguttu.

Hantsa ja poitsu 6kk + muutama viikko päälle

Vierailija
45/60 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjotin aamulla pitkät litania ja eihän niistä näy jälkeäkään... No pitää yrittää toisen kerran joskus. Nyt ei jaksa, kun sapettaa niin.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Vierailija
46/60 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hörpin tässä aamukahveeta ihanassa hiljaisuudessa. Ida parkasi unissaan itkemään klo 6.30 ja herätti Emman. Yleensä Emma herättää siinä sitten kovaäänisellä höpinällään Idan. Mutta toisin kävin tänään. Emma pulisi 20min pinniksessä, en edes pois nostanut ja sinnehän tuo simahti takaisin, onneksi. Ja molemmat nukkuu edelleen :) Enhän mä sentäs osaa näin myöhään nukkua ;)

Amelie ja Hantsako se kirjoitti tissuttelusta! Täällä on myös ollut pari päivää ihanan mahdotonta touhua. Emma hamuaa mun sylissä tissiä, sitten kun menen makkariin imettämään niin muutaman imaisun jälkeen neiti alkaakin vain nauramaan. Taas hamuaa ja taas irroittaa. Ja maitoa on sitten joka puolella kun mulla alkaa 2 sekunnin päästä sitä herumaan. Pöh. Mutta siis yöllä sitten tietenkin se maistuu paljon paremmin ;) Kaksi kertaa Emma on vetäissyt muutamana yönä oikein kunnolla mammonaa. Meillä ei edes todellakaan mitkään soseet voi millään täyttää mahaa, koska 2 x päivässä syödään ja ehkä max 5 lusikallista on nyt mennyt. Siis niitä pieniä "ensilusikallisia" :)

Ollaan nyt pari päivää maisteltu vähän kanaa lounaalla ja ei ole yhtään mitään vaivaa siitä tullut :)

Kertokaapas nyt mulle mitä mausteita olette vauvan soseissa käyttäneet? Olen onnellisesti unohtanut kaiken mitä muka yritin teiltä jo pari kk sitten opetella ;) Jos olette pakastaneet soseen niin lisäättekö mausteet vasta siinä vaiheessa kun annatte vauvalle ruokaa vai jo sinne pakastimeen?

Omppulin äidille onnittelut plussasta!

Mehän ollaan menossa huhtikuussa naimisiin ja sen jälkeen aateltiin että kolmas vauva saisi tulla. Mutta mutta, meillä on nyt vähän asuntoprojekti meneillään. Eilen saatiin tietää että miehen äiti kun myy isoa omakotitaloa niin sen ostaisi joku joka antaisi tontin+rahaa. Anoppi ehdotti meille sitä tonttia ja sinne saataisiin rakentaa omakotitalo. Siis joku saa meille rakentaa ;) Avaimet käteen... Sitten täytyykin miettiä uudestaan kuviot jne. Voipi olla että menen vuoden päästä syksyllä töihin joksikin aikaa tai sitten vaan teen pirusti keikkaa viikonloppuisin. Ei kiinnosta oikein maksaa 443 euroa hoitomaksuja!!! :)

Mutta nyt tekemään jotain järkevää kun edelleen nuo lapset nukkuu...

MiaMik ja Emma 6,5kk

Vierailija
47/60 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Omppulin äitille!

Amelien sanoja lainatakseni, täällä on nyt vähä väsyny ja masentunu äiti... Viikko menny etten ole saanu juurikaan nukuttua ja sen kyllä huomaa. En kestä yhtään tytyn itkua ja kiukuttelua vaan alan joko ite itkemään tai sitten hermostun :( Ei se puuron poisjättäminen auttanu. Illalla annoin 1,5prk hedelmää ja samaan heräilyt jatku, paitsi ei heränny ihan niin montaa kertaa kun valvottiin kl 2.30-5. Pirtänä neiti vaan olis halunnu nousta ja leikkiä ja sängyssä mönki ja hölisi. En voinu itekkään nukahtaa, kun omassa sängyssään ei alkanu olemaan ja meidän sängyssä ei pelkät tyynyvallit pidättele vaan kiipeää yli. En käsitä mistä tämä nyt johtuu! Ja kun oma terveyskään ei kunnossa ole, niin vielä vähemmän jaksaa tätä valvomista.

Eilen mentiin illaksi mun porukoille, kun en kestäny enää olla kotona. En sitten sielläkään saanu mentyä nukkumaan kun äiti touhuili neidin kans. On kyllä ollu itkuisempi nyt ja oon antanu panadoliakin välillä, mut ei siitä kyllä mitään hyötyä ole.

Mutta sen olen päättäny, että ens yönä nukun. Saa mies vaikka päällään seistä tytyn kans, mutta minä menen yläkertaan korvatulppien kans. Ikinä en oikeesti ole ollu näin väsyny! Nytki vaan itkettää.

Minä en saanu minkäänlaista lappua synnäriltä lähtiessäni! Ihme hommaa. Neuvolassa oli kyllä synnytyskertomus, mutta mulla sitä ei ole. Pitää varmaan kysyä että miksi.

Mutta jotain positiivista: Eilen tuli töistä palkkalaskelma että mulle tulee tänään tilille lomarahat! Huikeeta! :) Mä lähenki ostamaan tänään farkut, kun sattumoisin ei tälle ruholle ole tuolla kaapissa kuin yhet sopivat tällä hetkellä :/

Tekis mieli kokeilla tuota unikoulua, jos se ees vähentäis nuita heräilyjä. Pitääki netistä lueskella aiheesta.

Mut nyt tämä mamma menee sänkyyn pitkälleen ja ottaa itkuhälyttimen kainaloon.

Sekava ja väsynyt hömppä, joka toivottavasti on huomenna paljon pirteämpi

Vierailija
48/60 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omppulin äitille! Eipä itsellä ole edes toivoa moiseen kun ei ole menkat vieläkään alkaneet. Jokos kaikilla muilla on? Enpä olisi uskonut, että niitäkään kivuliaita kavereita alkaisin kaipaamaan!

Meillä kanssa on kiinnostus tissiruokintaan loppunut kuin seinään soseiden alettua. Yöllä ja aamulla enää kelpaa. Päivän mittaan enää vähemmin ja illalla ei malta enää ollenkaan. Ensin ajattelin että ei se haittaa kun soseet maistui niin hyvin. Nyt mennään jo 7kk kaavan mukaan: aamulla puuroa ja hedelmäsosetta, päivällä lihaa, iltapäivällä hedelmäsosetta ja sitten kasvissosetta iltaruuaksi ja illalla vielä hedelmää ja puuroa. Mutta voi itku nyt ei kelpaa enää soseetkaan. Eikä vastike. Ensin kitisee nälkää, mutta parin lusikallisen jälkeen tulee stoppi ja alkaa itku. Sama vastikkeen kanssa: muutaman kymmenen milliä viitsii juoda ja sitten alkaa raivoaminen. Tissin kanssa imee pari sekuntia ja kun siinä ajassa ei ehdi alkaa maitoa tulemaan niin taas itketään. Hermoja raastavaa. Minäkään en kyllä kovin hyvin tuota itkua kestä. Kauheeta kun kaikkensa yrittää ja itku ei lakkaa :( Ja hirveästi vaan nukkuu päivisin, ei varmaan muuta jaksa :´( No, onneksi ei muuten itke juuri koskaan vaan on tosi iloinen poika. Ja onneksi maanantaina on se tarkistuspunnitus niin voi kysyä vähän neuvoa. Vaikka eipä siellä neuvolassa yleensä oikeen osata sanoa juuta eikä jaata...

Mulla oli eilen illalla vähän omaa aikaa ja mies pisti pojan nukkumaan. Kovaa itkua oli ollut ja oli kuulemma etsinyt äitiä katseellaan. Äh, en olisi halunnut oikeastaan kuulla, kauhea syyllisyys iski. Tänään ei ole sitten minuutiksikaan uskaltanut päästää mua silmistään. No hyvää varmaan tekee kummallekin osapuolelle olla välillä erossa, että vähän totutaan.

Jaksuja ja helpompia aikoja vauveleiden kanssa kaikille väsyneille.

t. Aliisa ja 7 kk ikäinen vesseli

Vierailija
49/60 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä osaa olla piinaavaa tää odotus. Ei saa unta illalla ja aamulla herää jo ennen kukonlaulua.. Kun ei osaa olla miettimättä kaikkea ja huolestumatta. Ultraa odotellessa..

Onni on ollut todella paljon nyt isin kanssa ja välillä mulle iskee sellanen olo, että en tee yhtään mitään. Eilenkin isi syötti kaikki ruuat, kylvetti, kävivät lenkillä kahdestaan.. Mutta täytyy nyt nauttia tästä "vapaudesta" kun isi on kotona. En halua siihen väliin mennä tunkemaan nyt kun kerrankin miehellä on aikaa olla pojan kanssa ja haluaa niin kovasti hoitaa. Sen verran kumminkin pitää "pitää puolensa" et pojalle edelleen jatkossakin kelpaa kumpikin vanhempi yhtä hyvin.

Onnin kanssa kun on käyty hiekkalaatikolla, niin nyt ollaan pidetty taukoa kun kauhoo siellä vain kaksin käsin hiekkaa suuhun. Yäk. Nurmikolla taas ei syö mitään ellei ole jotain irraallaan siinä joten ollaan sitä sitten harrastettu, vaikka eipä tuo pienellä nurmipläntillä kauaa pysy ja sitten maistuu pihasora. Onneksi vauvakeinu on kans mieluinen.

Nyt kuuluu heräilyn ääniä joten taidan haukata itse äkkiä jotain ennen heikotusta ja sitten jos tänään äiti osallistuis syöttämiseen ja hoitamiseen enemmän. =)

Omppulin äiti &Onni 7,5kk &maha oletettavasti 4+1

Vierailija
50/60 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lähdettiin sitten liikkeelle! Poika on oppinut kääntymään vatsalta selälleen... Vielä menee vähän puolivahingossa, mutta tuosta se sitten lähtee. Ja napa-akselin ympäri pyörimisen on niin ikään aloittanut. Tuettuna istuu hyvin muttei vielä ilman tukea.

Tällä viikolla taas sai huomata, miten elämä menee ratojaan, eikä itse voi suunnitella etukäteen. 76-vuotias anoppi joutui aivoverenkierron häiriöiden takia sairaalaan. Vointii kuitenkin onneksi on ihan suhteellisen hyvä ja käytiin eilen lasten kanssa katsomassa ja hyvin mummo jaksoi seurustella vaikka vähän nimissä sekosikin.

Me kun olemme sitä koiraa haaveilleet niin siihen asiaan tulikin sitten tämä yllättävä käänne ja me olemme nyt toistaiseksi ottaneet hoitoon mummon pihakoiran, n.6-7v seropin. Tuo on löytökoira, joten tarkka ikä ei ole tiedossamme. Ihana koirahan tuo on ja pojille hieman makua siitä, mitä se koirasta huolehtiminen todellisuudessa on. Meillä itsellä oli (sisä)koiria vielä muutama vuosi sitten, mutta silloin esikoinenkin oli niin nuori ettei osallistunut hoitoon. Toivomme tietysti mummon toipuvan niin hyvään kuntoon, että jaksaa itse huolehtia lemmikistään jatkossa.

Töihin paluusta sen verran, että olen kohta ollut 7 vuotta kotiäitinä... eli minun työni on toistaiseksi tässä ja jatkossa varmaan tuo mummokin tarvitsee ja ymmärtää itsekin tarpeensa enempään apuun kotonaan, kun tähän asti on ollut sellainen jäärä, että on kaikki pitänyt tehdä itse eikä ole huolinut apua keneltäkään vaikka tarjottu ollaan.

Vierailija
51/60 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omppulin äidille onnittelut raskautumisesta.

Mä jossain vaihees haaveilin vaavista, mut nyt oon NIIN väsy heräilystä etten jaksais ees! Ja haaveilen nyt töistä ja omasta talosta, että saas nähdä onko meillä lasten vieminen jo tammikuussa hoitoon ajankohtaista, sinänsä oon ihan kauhuissani.. oon aina ollut lasten kodinhoidon kannalla, mut tilanteet muuttuu :) Toisaalta vaihtelu tekis nyt hyvää vaikka poitsu onkin niin pieni..

Väsyneille ja masentuneille jaksuja!!!

Tiedän mitä se on, esikoisesta olin ihan poikki ja kävin purkaan tuntoja neuvolapsykologilla.. oli hyvä homma, suosittelen! Olin niin yksinäinen, vaikka mies olikin ja jonkin verran äiti kavereita, mut mies oli reissuhommissa ja olin paljon yksin. Nyt en kerkee ees yksinäisyyttä mietiin, näin kahden kaa :)

Meillä poika kans rupee jo konttaileen pikkuhiljaa, yritystä on, ei siis varmaan kauaa enää mee.. isoveljen perässä haluis mennä.. Kääk ;)

Puolivuotiskuvaa koitan tässä joku päivä ottaa ite, otin esikoisestakin ja ihan hauskoja tuli.

No nyt tuli liikaa jo stoorii, kukaan ei varmaan lue ees.. Makaroonilaatikolle, tsau.

Niin ja Marlenelle onnitellut opiskelupaikasta ja tällä hetkellä töistäkin kait voi onnitella ;)

Emmuli ja poitsu eilen 6 kk

Vierailija
52/60 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä hieman nuhaa ja yskintää ilmassa. Ja eilen oli vähä lämpöökin. Siis mulla! :) Toivottavasti ei Kalleen tartu. Oikeestaan Kalle sen niiskuttelun aloitti, mut pistin hampaiden piikkiin ku valuu kirkasta räkää nenästä. Vai oisko ollu sitte nuhan poikasta.

Hömppä: Sanoit, että hb oli hyvä 6kk neuvolassa. Mitattiinko se teiltä jostain erityisestä syystä vai ruukataanko se ottaa? Ei meidän pojulta oo koskaan otettu. :o

Hantsa-Pantsa: Unikoulua olit testannu. Minä sinun esimerkistä uskaltauduin kokeileen nukuttamiseen tuota tassuttelua (kävin lukeen MLL:n sivuilta siitä ja sovelsin vähä). Ja eilen Kalle nukahti parin itkun jälkeen ja sai kyllä nostella välillä syliin rauhottuun, mut eipä kuitenkaan nukahtanu syliin tai tissille. Ja tänään meni nukutukseen 15min ja nukahti omaan sänkyyn itsekseen ja kävin kahdesti häntä siellä tassuttelemassa! USKOMATONTA! Koko kesä melkein on suostunu nukahtaan vain syliin. Ennen nukahti kyllä itsekseenkin, mut ku alkoi liikkua enemmän, niin ei oo onnistunu paitsi nytten. Ei mua enää Kallen itku niin raasta sydämestä, mut toki se tuntuu vähä oudolta vaan silitellä toista vaikka toinen itkee. Mut tein just MLL:n ohjeiden mukaan, että jos itku voimistui niin nostin syliin. Tästä rohkaistuneena kokeilen syyskuun ekana viikonloppuna tätä touhua yölläkin, että imettäis vaikka vain kolmesti ja sitte jos onnistuis niin hetken päästä vaikka kahdesti ja jättäis vaan sen yhden syötön sinne. Eiköhän Kalle sen sitte itse joskus puottais pois.

Siksi vasta sitte syyskuussa, ku on muutto ohi. Nyt en jaksa alkaa öitäni valvoon enenpäänsä. Ku kuitenkin sitä joutuu sitte unikoulun aikaan itse valvoon enemmän, ku pitääki auttaa uneen ilman tissiä.

Niin, se muutto. Alkaa olemaan aika hoppu pakkailla kaikkee ja siivoilla paikkoja täällä kuntoon. Onneksi uuden kodin myyjä aikoi siivota sen paikan lattiasta kattoon meille valmiiksi. Ja luotan kyllä siihen siivon sitte, ku ovat meidän tuttuja ja aikas tarkkoja ihmisiä just siisteydessä. Onneksi saan nyt apua Kallen hoidossa viikollakin mun äidiltä ja appivanhemmilta, niin saan pakattua. Ärsyttää vaan tän vanhan kämpän siivous, ku olis kiva jo puuhata siellä uudessa kodissa. :) Mut kahen viikon päästä oltais sitte uudessa kodissa. IIK! :D

Katjalahille voimia anopin sairastelun kans. Mun äiti on kans saanu aivoverenvuodon ja selvis siitä kyllä ihan melkein ilman mitään jälkijuttuja.

Ja voimia kaikille muillekkin voimia tarvitseville tai öitään valvojille. Ja raskaana oleville eritoten niitä voimia!

Mukavaa viikkoa kaikille! Syksy tulee. Ihan pimeää jo ulkona...jos sytyttäis kynttilän.

Vierailija
53/60 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amelie: täällä otetaan kaikilta 6kk neuvolassa hb.

Enää en ole ihan niin väsy mamma :) Alotettiin perjantaina unikoulu ja tulosta näkyy jo. Toissayönä neiti nukku 8h putkeen! Eilen illalla nukahti itsekseen sänkyyn kun vein ja vähän aikaa pidin kättä kun olis halunnu lähtee mönkimään, mutta nukahti parissa minuutissa itsekseen. Ihanaa! Tähän asti aina nukahtanu tissille ja yölläkään ei sitten ole rauhottunu muuten. Viime yönä kylläkin heräs kahdelta eikä meinannu rauhottua muuten, niin vähän annoin maitoa niin sitten taas itekseen nukahti. 5.20 kun mies pisti ulko-oven kiinni perässään heräs neitikin eikä sen jälkeen olla nukuttu. Mutta ennemmin lyhemmät yöunet kuin ainaista heräilyä! Tuntuu että tämä unikoulu vaikuttas päikkäreihinkin, kun eilenkin nukku aamusta reilu 4 tuntia ja iltapäivästä 3.. Eilen oli kyllä ihan tuska päivä kun tissit tottuneet kokoyön jatkuvaan lutkutukseen ja nyt sitten sitä ei ollutkaan niin pikkusen pakkas täyteen...

Mukava kuulla Emmulistakin pitkästä aikaa!

Neiti haalautu seisaalleen eikä osaa tulla ite alas... Apuun siis :) Ja alkaa olla jo päikkäriaikakin :O

Hömppä

Vierailija
54/60 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Emmuli, kyllä me luetaan sinun(kin) viestisi. Täällä vain on nyt ollut vähän hiljaista, liekö kaikilla äipillä kädet täynnä vai mitä.

Meidän Ida ryhtyi viikonloppuna ryömimään (ikää eilen 6 kk 1 vko). Reilun viikon oli peruutellut tahattomasti, mutta lauantaina keksi että hitsit, sitä pääsee lelujen luo kun vähän jaloilla vuoronperään työntää ja käsillä vähän avittaa. Eilen sitten meni jo suht pitkiä matkojakin. Hassua, kun ensin näyttää arvioivan, että onko lelu riittävän lähellä (alle metri) ja sitten vasta lähtee sitä kohti.

Unikoululaisille tsemiä. Itsekin tuota tassuttelua tekevänä täytyy vaan ihmetellä, että on se ihme juttu että toimii. Yleensä.

Curious

Vierailija
55/60 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain kommentoin minäkin..

Meillä ei ryömitä, mutta kaksi hammasta on alas tullu kerralla. Ei ole vaikuttanut hampaiden tulo mitenkään.

Töihin menosta. Meen töihin vuoden päästä kunhan esikoinen aloittaa esikoulun. Olen yrittäjä ja kun töihin meen niin lomat on aika vähissä. Nyt yritän nauttia kotona olemisesta. Meillä on se tilanne, että mies lähti Ouluun opiskelemaan ja on talolainat ym, mutta me on päätetty pärjätä rahallisesti. Pientä en hoitoon raski laittaa ja tällä kylällä on perhepäivähoitajista pula ja isompiin ryhmiin en edes harkitse. Hoitomaksutkin olisi kahdesta turhan isot.

Meillä saattaa olla vuoden päästä se tilanne, että muutto on edessä. Mies tuskin tästä kylästä töitä saa. Mulle nyt töitä riittää melkein missä vaan. Hirvittää jättää tukiverkosto, koti, kotiseutu, mutta minkäs teet.

Meillä odotellaan iskeekö vesirokko. Tällä viikolla iskee jos iskee. Pelottaa, koska en ole itse sairastanut vesirokkoa joten vauvaan jos tulee niin tulee rajuna. Ei ole saanut minulta vasta-aineita. Minä oon saanut toisen rokotteen ja 2kk päästä saan toisen eli jos sairastun niin luultavasti lievästi. Esikoisen oon rokottanut. Kaverin vauva joutui OYS:iin kun sairastui rokkoon. Äitikään ei ollut sairastanut joten tuli rajuna. Kaiken maailman gurulääkärit olivat sanoneet, että ihmiset vähättelevät vesirokkoa, vaikka kyseessä ei ole mikään pikku tauti. Olivat sitä mieltä, että siitä puhutaan liian vähän ja sanoivat, että lapset tulisi rokottaa. Ruotsissa kuuluu rokotusohjelmaan. Vesirokossa jälkitaudit ovat yleistyneet. Jos lapsi ei ole 12ikävuoteen rokkoa sairastanut niin ehdottamasti kannattavat rokotusta.

Väsyneille ja muillekkin mammoille.

Vielä kerran hehkutan unipussin voimaan. Meidän poju nukkuu niin hyvin siinä ja rauhoitta tosissaa.. Oletteko kokeilleet vauvan siirtämistä eri huoneeseen tai jos itse nukutte esim. olohuoneessa ihan kokeilumielessä yhden yön. Meidän esikoinen oli huono nukkumaan ja kokeiltiin aikoinaan sitä, että nukkui yksin niin alkoi nukkumaan reilua 13h putkeen! Entä millaiset rytmit on? Itse olen huomannut, että kun vauva nukkuu päivällä hyvin niin nukkuu yöllä. Poju ottaa vielä ennen ilta kuutta noin tunnin tirsaat ja on yöunilla jo ysiltä. Sitten vielä siinä seitsemän maissa käydään ulkona, leikitään, syödään puuro, kylvetään tai käydään suihkussa joka ilta, laitan unipussiin, annan maitoa, silittelen, vien sänkyyn ja sinne jää. Joka ilta sama rutiini. Ja senkin olen huomannut, että kun en syötä aivan täyteen niin nukkuu paremmin. Yöllä ei herää syömään. Kun teen puuron mikrossa niin laitan max. 2rkl puurohiutaleita+vettä ja silmäksi sosetta. Maitoa menee sitten myöhemmin n.150ml ja näillä nukkuu aamuun. jos annan puuroa niin paljon, että yökkää, maitoa menee vähän ja varmasti saa olla yöllä antamassa maitoa. Jos ite syöt mahasi täyteen illalla niin aamulla heräät kiljuvaan nälkään. Ainakin minulla on näin.

Meillä vaihtelee nämä syömiset päiväunien takia, mutta suunnilleen näin menee:

aamulla ensin maitoa

puuro

unet

maitoa

liha sose

unet

maito

riippuu paljon kello on niin sen mukaan joko sosetta tai jo ilta puuro.

Tässäpä nämä :). Onnittelut odottajille ja jaksamisia kaikille!

Emu ja poju reipas 7kk.

Vierailija
56/60 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minäkin vielä mukaan, jos mahtuu. Meillä tyttö syntyi 25.1. eli on nyt 6,5kk. Syntymä paino oli 3800g ja 50cm, nyt 6kk neuvolassa mitat olivat 7,5kg ja 67cm.

Vierailija
57/60 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amelie tätä ainakin harrasti, mutta mitä se oikeastaan on. En löytänyt MLL sivuilta juttua, missä se siellä on. Meidän poika ei nukahda kuin keinutuolissa kiikutellen. Ja sitä voi olla vaikea raahata reissuihin mukaan :)

Neuvolassa käytiin tänään punnituksissa ja painoa oli tullut hiukan lisää, mutta kuulemma ruokaa ja juomaa menee vieläkin ihan liian vähän. Mutta kun ei vaan pojalle maistu, en tiedä kehen on tullut ei ainakaan vanhempiinsa :)

meilläkin arvioidaan ensin etäisyys, ennenkuin lähdetään ryömimään. Ettei ehdy sitten voimat kesken. Varsinkin jos lähdetään uuteen suuntaan. Nyt kuuluu kutsu vaunuista, mukavaa viikkoa kaikille.

laiheliini ja hänen ei niin laiheliini äiti

Vierailija
58/60 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan Amelien puolesta :) Tuolla on MLL sivuilta löytämäni unikouluohje. Me katottiin jostain muualta, mutten enää löydä :/

http://vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php?dir=/hoiv…

Ollaan nyt erityisesti kiinnitetty huomiota iltarutiineihin. Iltapesut, puurot, hampaanpesut ja tissittelyt ym..

Olipa äsken ihanat 4 tunnin päikkärit! Ihan pönttö sekasi ja särkee.. Neitikin nukkunu päikkäreitä jo seittemästä asti. Eilen alotettiin lihasose, niin jos sitä antais kunhan herää ja lähtis pihalle jos tuo sade vähäksi aikaa lakkais...

Kiva, kun tissit on taas niin täydessä latingissa että kipeää käy. Iltapuuron viimeksi neiti syöny kiinteitä ja tissiä välissä, mut kai tuo nukkuminen niin paljon vaikuttaa syömisiinkin.. Vaikka kyllähän sitä itekki tietää, että kun nukkuu hyvin ei tuu niin paljon syötyä ku että jos huonosti nukkuu..

Ja tervetuloa uudelle! (hyvä minä, unohdin jo nickin...)

Hömppä taas...

Vierailija
59/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että Oona suostuu nukahtamaan ainoastaan rattaisiin kun niitä heiluttelee. Ja siitä sitten nostetaan omaan sänkyyn, kun on nukahtanut. Eilen koitin päivällä saada likkaa omaan sänkyynsä nukkumaan, mutta kuuden tunnin yrityksen jälkeen annoin periksi ja laitoin rattaisiin. Sängyssä vaan nousee seisomaan ja huutaa ihan kurkku suorana, eikä suostu alkaa nukkumaan. Rattaisiin sitten taas nukahtaa melkeen heti..

Meillä muuten kävelläänkin jo, kun pitää käsistä kiinni. Ja neiti on ihan innoissaan, kun saa kävellä. :) Mutta kyllä tuo vähän liian pian mun mielestä oppii noita kaikkia uusia juttuja. Meinaan heti kun oppi konttaamaan, niin oppi myöskin nousemaan seisomaan ja istumaan oppi jo ennen konttaamista. Enkä usko että menee kauaa, kun osaa jo itse kävellä. Vaikka tuo on vasta 7kk.

Ruokaa meillä menee suurinpiirtein näin:

-Aamulla herätessä 200ml maitoa ja siitä n.tunnin päästä 1prk puuroa ja n.100ml maitoa päälle ja päikkärit

-klo.11-13 purkki lihasosetta + 200ml maitoa päälle ja päikkärit

-klo.14-15 1prk hedelmäsosetta + 200ml maitoa ja päikkärit

-klo.16-18 1prk liha/kasvissosetta + 200ml maitoa ja lyhyet päikkärit

-Illalla 1prk puuroa + 200ml 20-21 aikaan ja nukkumaan mennään 21.30-23.00.

Meillä siis kyllä syödään aika paljon, mutta silti Oona on vaan laiha neuvolan tätskyn mielestä. Ehkä se on sitten isäänsä tullut, kun ei sekään lihoo millään, vaikka söis mitä. :D

Torstaina olis nyt sitten 7kk kontrollineuvola, missä katotaan se, kun 6kk neuvolassa varas enemmän painoa vasemmalle jalalle. Mutta ei siitä huolissaan oltu mitenkään, laitto vaan kuitenkin neuvola-ajan tähän 7kk. :) Näkee samalla sitten, että paljon on tullut painoa ja pituutta lisää. :)

Me muuten otettiin syöttötuoli eilen käyttöön ja ajateltiin näin aluksi, että siinä syödään iltapuuro. Vasta myöhemmin aletaan syömään siinä enemmän. Ja hyvin Oona siinä istuu.

Joo mutta nyt on pakko mennä suihkuun, kun on vielä mahdollisuus. :)

Jadmiras ja Oona tänään 7kk. :))

Ja sori näin omanapainen ja Oonan napainen teksti.

Vierailija
60/60 |
20.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa (en ole tainnut koko alokuun aikana kirjottaa, huh...) meidänkin kuulumisia täältä Turuust:)

Tervetuloa munkin puolestani uusille, ja Omppulin äitille hirmuisen paljon onnea Onnin pikkusisaruksen odotuksesta!! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja kyllä se ultra sieltä tulee.. :)

Mä olen ollut niin väsyksissä, että en ole jaksanut kirjoitella. Nyt taas mieli pirteämpi, hassua kyllä siksi, etä mekat alkoi muutama päivä sitten:) Raskautta täälläkin toivotaan, ja meinasi tehdä mut hulluksi tuo menkkojen odottelu... Siis nyt toinen kierto menossa, ja kun yleensä on noin 28 pvää niin nyt antoi odottaa itteään 45 pvää!!! Joten hulluksihan siinä oli tulla kun mietti et onko sitä raskaana vai ei... :)

Poika on kasvanu meilläkin kovasti, ja etenkin uutta oppinu:) Reilu viikko on meillä nukuttu kokonaisia öitä!! Nukkumaan menee omaan sänkyynsä illalla n. klo 20, ja herää sit aamulla 06 ja 07 välillä. Ihanaa on! Mut ei tuo ihan itestään käynyt, vaan yhteistuumin miehen kanssa päätettiin et yösyötöt loppuu. Tuo siksi, että poika on menny jo piiitkään yhdellä syötöllä yöt, ja tuo syöttö on ollu noin klo5, mistä sit jatkanu nukkumista torkkuen vaan kuuteen asti. Joten ajateltiin, josko saman tien sit odottais maitoakin siihen asti:) Muutamana yönä poika heräsi tuolloin "maitoaikaan", mut mies nousi häntä hieman sylissä heijaamaan, ja helposti poika siihen nukahti. Mä en siis näyttäytynyt yöaikaan ollenkaan, kun olis se nyt häijyä ollut mennä sinne maidontuoksuisena häärimään.... Mut nyt sit poika ei viitsi edes herätä aamuyöllä, vaan on alkanu nukkua yöt jopa aiempaa paremmin:)

Päiväunet meillä on ollu aina vaikeet. Kertoilen näistä nyt kun paljon on ollu teillä näistä nukkumisista puhetta. Mulla meni yhtenä päivänä vaan hermot, kun poika valvoo kaiket päivät vaikka on ihan rättiväsy... Meno alkoi mennä siihen et häntä heijattiin ja yritettiin nukuttaa melkein tunti, eikä välttämättä silti nukahtanut.

Yhtenä päivänä sitten laitoin vaan pojan sänkyynsä, ja istuin ite jakkaralle siihen viereen, ja taputtelin huutavaa poikaa pyllylle kunnes nukahti. Reilu 20 min tuossa meni. Tuon jälkeen ollaan sit aina vaan rauhoiteltu hetki sylissä, sit laitettu sänkyyn, istuttu viereen ja taputeltu kunnes toinen nukahtaa. Nyt siihen menee noin 5-15 min, eikä itkua juuri tule. Eli näköjään se toimii, kun vaan on aina johdonmukainen ja molemmat vanhemmat tekee samalla lailla:)

Me siis huomattiin ihan selkeästi, miten poika oli jo oppinut "manipuloimaan" meitä. Eli kun laitettiin sänkyyn mut hän alkoi OIKEIN KOVAA itkemään, niin pääsi syliin. Tämä sitten toistui aina nukutettaessa kymmeniä kertoja, eikä poika silti jäänyt sänkyyn... Ja tän uuden nukutussysteemin kanssa oli ensin vaikeuksia isillä: Poika suorastaan testasi häntä, sillä isi ottaa hänet aina nopsemmin syliin sängystä kun alkaa kitinä. Ei siis millään meinannut eka hyväksyä, että isikin nyt vaan taputtelee hänet uneen. Mut nyt sekin sujuu hienosti, kun vaan oltiin sinnikkäitä:)

Tällä kertaa en kommentoi, kun en edes kaikkia juttuja jaksanu lukea, teen sen sitten paremmalla ajalla. Kiva silti, että muut jaksaa olla mua aktiivisempia palstailijoita:)

Tänään poika konttasi ekaa kertaa!!! Tosin takaperin:)) Mutta tyyli on kaiketi vapaa:) Siitä yritti sit mennä istumaankin, mutta se jäi vielä yritykseksi, ja raukka vaan kellahti joka kerta selälleen.

Imetyksiä meillä on enää vain aamulla ja illalla. Muuten menee sit soseita ja puuroja reippaanlaisesti, ja Nannia kaikilla aterioilla.

tiitinen ja poju 6,5kk