*TAMMIvauvat elokuun alkupuoliskolla*
Kommentit (60)
Niin siis yösyöttöjä ei varmaan edes olisi noin paljon jos tämä mamma jaksaisi tassutella neitiä. Emma kun nukahtaa silleenkin aika helposti. Mutta kun ei vaan jaksa, väsyttää ihan tajuttomasti tällä(kin) hetkellä. Laittaisin miehen tassuttelemaan Emmaa öisin, mutta kun hänellä on ollut yhtä hulinaa "omalla työmaalla" eli tuolla Idankin huoneessa on saanut ihan kiitettävästä ravata...
Päikkäreitä Emma nukkuu kolmet päivän aikana, kahdet puolen tunnin ja yhdet 1,5-2,5h. Ja mahtavaa on se, että edelleen nuo pitkät päikyt osuu siihen samaan aikaan kuin mitä Ida nukkuu. Sisällä siis nukkuu, ulkona ei riitä unta kuin max 20-30min...
Käännytä meillä ei vieläkään, eikä edes yritystä ole. Eli kaippa tässä pitää parin viikon päästä soitella fyskaan.
Tä-tä-tä höpinää piisaa, mutta ehkä vähän vähentynyt.
Konttausasennossa ja karhunkävelyasennossa neiti olisi koko ajan, siis ihan mielettömät tuon lapsen käsivoimat! Minäkään en jaksaisi niin kauaa olla sellaisessa asennossa ;)
Hampaita ei ole näkynyt.
Töihin paluusta en tiedä vielä mitään. Työpaikkaa ei ole mihin edes pitäisi ylipäätään mitään ilmoitella :) Vuoden alusta alan tehdä keikkaa, ahdistaa niin jäädä kodinhoitotuelle!
MiaMik ja Emma 6,5kk
Tervetuloa uusille, toivottavasti syksyn tullen tulisi enemmän tekstiä luettavaksi myös vanhoilta tutuilta.=)
Me oltiin miehen vanhemmilla vkl yötä ja siis vain yksi yö kun ei vaan kertakaikkiaan jakseta olla siellä..Ne on aina pettyneitä kun lähdetään niin pian, mutta kun siellä sitä viinaa kaadetaan kurkkuun joka ilta.=/ (No ainakin vkl, viikolla ei olla koskaan yövytty) Ei jakseta kuunnella sitä humalaista höpinää monena iltana kun tulee samat jutut moneen kertaan. Ja kun meidän pitäis muuttaa niiden naapuriin tai ainakin lähemmäksi (mun mielestä tuo nykyinen 50km välimatkaa on kyllä aivan hyvä). Mun omat vanhemmat taas toivoo että muutettais lähemmäs niitä, kummatkaan eivät tajua että meitä vaan ahdistaa se niiden "anelu".. Mut se siitä, aihe nousi pintaan kun mietittiin asunnon ostoa.
Me päätettiin että olen kotona Onnin kanssa ainakin kunnes täyttää 2v. Sitten vasta päiväkotiin tai pph:lle. Sitten jos lisää lapsia tulee niin kotiäitiys jatkuu taas varmaan siihen että pienin on 2v. Riippuu tietysti lapsesta miten hoitoon laittaisin, jos on kovin seuraa ja tekemistä vailla niin aiemmin hoitoon missä kavereita. Mutta jotenkin se 2v tuntuu minimiltä. Itse päiväkodissa työskennelleenä koin että ne 9-10kk oli vielä aivan liian vauvoja sinne, samoin 1,5v, mutta 2-3v oli usein se sopivin ikä. Jos saisi valita aivan vapaasti, niin laittaisin omat lapseni varmaankin mieluimmin pieneen päiväkotiin.
Täällä pojalle tulee lisää hampaita kovalla tuskalla. Kirkuu usean kerran päivässä ja yläien pullisteli aamulla. Nyt näkyi jo hieman hammasta mutta läpi ei vielä tullut. Voi ressukkaa.
Kiipeilyä ja kolhuja on riittänyt tasaiseen tahtiin. Onneksi mies on lomalla niin aina jompi kumpi on Onnin kanssa niin toinen voi samaan aikaan tehdä vaikka ruokaa aivan rauhassa. Silti oon koko ajan aivan megaväsynyt, siis vaikka poika nukkuu heräämättä yönsä. Onko se lomalla olo niin rankkaa?
Nyt oikaisen hetkeksi isännän viereen kun poika vielä nukkuu.=)
Omppulin äiti & Onni 7kk+
Kiitos tervetulotoivotuksista!
Amelielle halusin kommentoida vauvauinnista, että me kokeilimme sitä viime keväänä, typy oli silloin se 3kk. Ja oli tosi mukavaa. Neiti tykkäsi myös. Tänä syksynä jatkamme tai sitten toinen vaihtoehto olisi jokin vauvatanssi/jumppa. Uintiin täytyy ottaa aika paljon varusteita mukaan, sitteri, pyyhkeitä, kaikki hoitovälineet... Se oli ainut miinuspuoli siinä hommassa. Sekin myös, että tuon ikäiselle ei juuri voinut opettaa mitään erityistä, uinti oli siis vain veteen tutustumista, joten suosittelenkin aloittamaan vähän vanhempana, jolloin vauvaa voi alkaa harjoituttamaan jo ihan eri tavalla.
Te joilla yöheräilyjä. Oletteko harkinneet kiinteiden lisäämistä? Siis jos ette jo ole niin tehneet? Meillä se ainakin vaikutti yöunien katkonaisuuteen. syödään soseita nyt 2-3 kertaa päivässä. Puuro oli jonkin aikaa matkassa, mutta sitä oli niin vaikea saada neidille uppoamaan, että luovuin yrityksestä. Parempi onni joskus myöhemmin! Vellejä myös syödään. Olen osittaisimettänyt tyttöä mutta enää en imetä oikeastaan ollenkaan. Joskus kyllä hamuaa rintaa sylissä ollessaan, mutta viitsii imeä muutaman sekunnin ja lopettaa sit. Käytättekö muuten tuttia vauvoillanne? Meillä se on ihan ykkösjuttu ollut aina, myös ihan leikkikalunakin, vaikka ei sitä imuttelisikaan. Natustelee sitä ikenillään ja pyörittelee käsissä.
Meillä myös nukutaan nykyään paremmin sisällä kuin ulkona. Se johtuu jo siitäkin, että tyttö on herkkä heräämään ääniin ja ulkona säpsähtelee autoihin, rekkoihin, lasten huutoihin... Tyttö muutti 4kk ikäisenä omaan huoneeseensa ja sekin rauhoitti öitä osaltaan, kun ei enää tarvi havahtua esim. meidän (siis miehen, öhöm) kuorsaamiseen. Yössä herätään nykyään vain kerran jolloin vaihdan vaipan ja syötän tytön.
Töihin paluusta. Olen opiskelija ja jatkan opintoja nyt syksyllä, tosin olen koululla vain parina päivänä jolloin miehellä on mahdollisuus olla kotona tytön kans. Perhepäivähoitajalle täytyisi tyttö laittaa ens tammikuusta alkaen ja sitähän täytyisi nyt alkaa haeskella.
Varmaan jäi jotain kommentomatta mutta en näe noita viestejä tästä vaustaukentäsät kuin vain viimeisimmän niin en muista enää muuta. Ensi kerralla sitten.
Mukavaa viikon jatkoa!
MAMI ja typy 6kk+
Meil syödää aamul velli-maito, lounasruoka, välipalahedelmää, päivälliskasvis ja iltapuuro. Ton iltapuuron myötä loppui se viimeinenki yöherääminen. Tosin hän haluaa herätä jo kuuden maissa ja siihen sitte aamupalaks vaihdettii puuron tilal toi velli.
Hampaita ei edelleenkää oo. Kovasti on kitilä ja löysempää kakkaa tulee. Kuola määrä lasketaa kai litrois ja kaik menee suuhu :)
Vauvauinnis ei oo kummankaa pojan kaa oltu. Tosin isompi on kyl jo vesipeto siit huolimatta. Ja pienempi rakastaa polskutel ammees nii et vesi lentää ;)
Töihinpaluu ja hoito... Mä pääsin sinne kouluu joka alkaa 3.9. mut töihi ajattelin mennä tammikuus vast. Sillon sitte pojat menee hoitoo. Perhepäivähoitajal mäki oisin ne halunnu, mut isäntä on viikot pois ja mul on vuorotyö joten pakko on kai men vuoropäiväkotii :( En ees tykkää siit paikast mut ei taida ol valinnan varaa. Koulun alkaes tulee isomman kummitäti poikii vahtii ja mun äiti osallistuu tehtävään myös. Mä oo niiiiiii innoissani :D
MIAMIK: Meilläki isompi järjestää välil yöheräämisii. Jotai painajais juttui tai sellasii kauhukuvii, en tiä.
Tuttii meil on ain käytetty, enempi ja vähempi. Ja meilläki se toimii jonkinnäkösenä puruleluna :) Siit pidetää kii ja tungetaa suuhu iha vinoo, sit alkaa natina ku sitä pureksitaa minkä keretää. Käy se niinki!
Nyt tuli meiän äite hakemaa isompaa. Lähtevät Muumimaailmaa :) Onneks sain pienemmäl hetkeks hoitajan ku ittel on parturi päiväl. Otin vkl pidennykset pois ja nyt tuntuu niiko ei ois tukkaa pääs ollenkaa vaik oma onki jo aika pitkä... mut kovasti ohut :( Taidan alkaa säästää jo uusiin pidennyksiin. Oon koukus niihi ku oma tukka on oikeesti nii ohut...
Jaaha, käytän tilaisuuden hyväkseni ja kirmaan koiran kans ulos ku mutsi jää poikie kans ;D Kaik etuudet vaa käyttöö!
Muksaa päivää kaikil!
Marlene ja vähis 6kk+
Hei kaikille! Kirjoittelin tänne ennen tammikuun h-hetkeä, miutta sitten on tullut taukoa, kun alku oli niin hankalaa, että päivät pitkät vaan imetin ja loput aikaa nukuin. Joskus kävin ihmettelemässä, että miten ihmeessä muut äidit ehti kirjoitella tänne ja vielä puuhata kaikkea muutakin :) Myöhemmin kun tilanne alkoi helpottaa, en uudistuksen jälkeen onnistunutkaan kirjautumaan tunnuksillani sisään ennenkuin nyt.
Meillä on siis paria päivää vaille 7kk poika, 6kk mittauksessa oli jo 70,5 pitkä ja painoi 7,5 kiloa, minkä takia saatiin kutsu 7kk vlipunnitukseen, kun on vissiin ihan liian laiha. Vaikka ei kyllä musta miltään laihalta näytä. Syökin jo reippaasti soseita tai puuroa melkein joka aterialla, mutta maito ei oikein maistu pullosta eikä tissistä. Luin jostain neuvolan lapusta, että tässä iässä maitoa menee 700-1000ml päivässä, mutta meillä kyllä paljon vähemmän ja tissikin kelpaa enää yöllä ja aamulla. Muuten ei malta enää, tulee vissiin liian vähän ja hitaasti :( Mieli tekisi jo lopettaa imetys, kun on ollut semmoista tuskaa koko ajan, mutta toisaalta haluaisi jatkaa jos vaikka lisäisi vastustuskykyä jos se sikainfluenssakin on tulossa.. Mitenkäs muilla tuota maitoa menee? Onhan niistä puuroissa ja soseissakin aika paljon nesteitä, että eipä tuo varmaan janoon kuole :)
Muuten poika kääntyilee ja pyörii ja vetää itseään eteenpäin muutamia metrejä, mutta istumisesta saati pystyynnousemisesta ei ole kyllä tietoakaan. Puhetta on riittänyt ihan alusta lähtien. Lempisanat on nyt häkki ja heikki, hassua :) Hampaitakin on nyt jo neljä kappaletta kun ylähampaatkin viikkojen kuolaamismaratonin jälkeen onnistuivat työntymään ulkoilmaan. Mielellään niitä nyt sitten esitellään ja virnistellään. Näyttää ihan vanhalta papparaiselta:)
Vauvauintia kokeiltiin keväällä 4kk iässä ja meidän arkajalka jännitti kouristuneena sikiöasentoon nyrkit suussa, kun muut vauvat polski innoissaan. Ajateltiin jo lopettaa koko touhu, kun ei poika selvästikään nauttinut, mutta nyt kun tauon jälkeen kokeiltiin vielä kerran niin olikin ihan innoissaan. Että meille ainakin myöhäisempi aika oli parempi.
No tästä tulikin tämmöinen romaani. Kuukausien patoutumat tulivat vissiin ulos:) Mukavaa päivää kaikille, hienoja ilmoja onkin ollut, kunpa jatkuisikin vielä, vauvakin tykkää niin möyriä pihalla.
Aliisa ja pikkumies kohta 7kk
mäki ny rustaasin jotaki, ku tuli vähä niinku asian tynkääki...
Uusille tervetulua! Kivaa, ku tuloo uusiaki. Mulla ku tahtoo välis olla niin kiirus, jottei konehelle eres kerkiä, saati notta pitääs jotaki teherä sillä, nii on hyvä ku jokku pitää pinua pystys.
Nii me oltihin tänään 6kk neuvolas, ku täti tuli eileen kesälomiltansa. Erellinen kerta oli ennen juhannusta, nii täs oli 2kk välis. Uuret tulokset on ny sitte: 66cm ja 8540g. Sopivasti tasaasta menöö omalla laillansa, pituus pakkaasella ja painua sitte olis vähä muillekki antaa... ;D
Syömisiä menöö ny 3-4 kertaa päiväs. Aamusta (ja muitten päälle ja joka välis) hörpitähän äiteen trahteeria, välipalaksi herelmämössyä, sitte liha-kasvista ku muukki syö ja ehtoolla 1,5-2 resiä puurua. Lounahaksi saattaa kelevata jotaki kasvistaki, jos on aioos herätty. Muuten se jää välistä, ku on äiteen varastot tyhyjätty eikä aiva koko aikaa jaksa syörä.
Yöt nukutahan läpensä, paitsi äitee. Ku välis on nii kauhian vähä tilaa, notta aiva purota meinaa. Pitääs laittaa sänkyjä lisää nii sais toinen oman eikä meirän kans nukkuusi.
Hampahia ei oo viäkää. Eres näy notta olis tulos.
Mitähän viä? Ukkoonenki kollastaa, nii taitaa olla paree lopettaa. Koululaasekki tuli kotia ensimääseltä päivältä isojen kirjakasojen kans. Olis taas äireelle töitä lisää...
Voikaahan hyvin jokahinen!
Äitee ja Juulia viikkua vaille 7kk
Viime yönä herättiin tunnin välein. Alkuyöstä tiheämmin ja loppuyöstä vähän pidemmin välein, tai en tiiä kun otin taas neidin viereen kun en jaksanu ravata. Herää ja pitää tissi saada suuhun kunnes jonku ajan päästä nukahtaa. Mistä voi johtua? Allergiaa mietin, mutta en oikein tiiä mistä pitäis alottaa? Soittaa neuvolaan? Ne kumminkaan ei ala millekkään. Eilen tyty oksensi taas tosi paljon.
Eilen söi kl 12 pottu/porkkana, kl 16 persikka/banaani ja kl 20.30 kaurapuuro ja mustikoita. Tissiä aina kun halus ja myös illalla puuron jälkeen. Tänään aattelin alottaa bataatin, mutten tiiä uskallanko.
Tosi ärsyttävää, kun yöt on menny huomattavasti huonommiksi kiinteiden alottamisen jälkeen. Tekis mieli pitää tauko koko hommasta, mutta se kai ei enää ole ees mahollista... Tai jos annan tänään bataattia ja porkkanaa ja pitäisin potusta tauon?
Kakkaa tulee monta kertaa päivässä.
Marlene: Onneksi olkoon kouluun pääsystä! Miten oot ajatellu pärjääväs sitten kun menet töihin ja on opiskelut ja viikolla yksin vetovastuu lapsista ja huushollista? Kun mä olen tässä pähkäilly, että jos alottasin kans opinnot, mutta sitten se helmikuu pelottaa kun mies reissuhommissa, että miten sitten jaksais ja pärjäis.. Mutta nyt tuntuu, että oman jaksamisen kannalta kannattais jotain kehitellä ja se opiskelu tuntuis hyvältä.. vähän vastapainoa tälle vaipparallille ;)
No mut nyt pitää viihdyttää tytärtä kun ärisee tuossa vieressä :D
Hömppä
Ihanaa kun välillä sataa, ei tarvitse aina lähteä ulos ;) Esikoinen on katsellut koko aamun TitiNallea ja Emmakin on touhunnut siskon vieressä lattialla :)
Tänään ei äitiäkään väsytä! Menin eilen klo 21 nukkumaan ja heräsin 7.45, kun Ida kömpi viereen pötköttelemään :) Muutaman kerran Emma taisi yöllä herätä.
Hömppä, meillähän on myös yöheräilyt lisääntyneet soseiden myötä. Vaikka nyt näyttääkin siltä että kaikki melkeinpä sopii (paitsi maissia en uskalla vielä uudestaan kokeilla) niin kyllä tuo neiti vaan pulauttelee vaikka ei ole moista harrastanut ennen! Mutta pääasia on että masukipuja ei tunnu olevan, maissista ja potusta kun selkeästi tuli aiemmin. Mä veikkaisin teilläkin sitä pottua tai puuroa syyksi? Mullehan sanottiin neuvolassa kun Ida oli vauva että lihaa pitää antaa pian et hb ei pääse laskemaan ja siitä parin viikon päästä puuroa. Nyt tämä nykyinen th oli taasen sitä mieltä ettei missään nimessä vielä lihaa eikä ainakaan puuroa. Ensin rauhassa kasvissoseita ja hedelmäsoseita. Puurosta nimenomaan saattaa tulla masu aluksi kipeäksi varsinkin jos annoskoko kasvaa nopeasti. Vaikka ei siis välttämättä allergiaa ole :)
Nyt täytyy mennä laittamaan ruokaa lapsille...
MiaMik ja Emma 6,5kk
No jos mä iltapuuron sijasta annan illalla vaikka tuota persikka/banaania. En kyllä ihan vielä lihaakaan uskalla alottaa, kun niin vähän aikaa vasta kiinteitä syöty. Hb:kin oli tosi hyvä 6kk neuvolassa. Lisään tänään sen bataatin kumminki kun sitä ostin ja tuntuu, että tytyllä alkaa tökkimään peruna/porkkana. Ehkä annan bataatti/kukkakaalta.. Mustikat on neidin uusin herkku, niitä popsii kokonaisina ja suu ihan muikeena (ja vaippojen sisältökin on ihan siniseksi muuttunu viime päivinä) En mä kyllä osannu kuvitella, että tuo ruokahomma olis tämmöstä rakettitiedettä ja salapoliisihommaa!
No, lähen taas vähäksi aikaa terrorisoimasta ja suuntaan sinne kauppaan. Pitäis lähetellä sähköpostiakin nuihin hoitopaikkoihinkin.. Ärsyttää vaan, kun ihmiset tuomitsee kun sanon meneväni töihin alkuvuodesta. Kuulostaa, että olen ihan paska äiti kun vien niin pienen lapsen hoitoon. Mutta tämä on nyt meidän tämänhetkisen tilanteen sanelema juttu.
Hömppä taasen...
mustakin tuntuu tämä soseiden aloitus aikas lailla salapoliisin työltä! Kun vaan malttaisi rauhassa antaa ja odottaa, mutta täytyy kyllä myöntää että minäkin olen aika tiuhassa tahdissa lisännyt uusia makuja. Tai silloin aluksi... Meillä kans neidillä alkaa niin pian tökkimään uusi maku ja siksi melkeinpä 3 päivän välein yritin uutta... Ja jotenkin muka aattelin että kun kerta Idallekin kaikki sopi niin muka Emmallekkin ;) Mutta taitaa Emmalla vaan olla herkempi masu :) Bataatti onkin melkein ainut mistä ei heti mitään vaivaa tullut...
tulin sepustamaa, toki muutki saa lukee :) Mut kun nyt kerran kysyit...
Eli mun koulu alkaa 3.9. ja tammikuus ajattelin vast töihin palata. Kouluu mul on kahten iltan viikos ja joskus lauantaisi. Tää syksy ny pakerretaa nii, et isomman kummitäti kattoo poikii ainaki toisen kouluillan ja joku muu (mun äiti tai toiset kummit) sen toisen illan nii kaua, et mun mies tulee kotii. Ja töihin mennes sit työnantaja on luvannu, et koulupäivinä mä teen aamuvuoroi tai on vapaa siinä.
Kotia hoidan sen minkä muilta hommeleilta kerkeen sit ohimennen. Ja onneks mun mies hoitaa kotia mun kanssa ihan yhtälailla, ni ei ne kaikki nyttekää mun harteil oo :)
Emmä sano, et siit helppoo tulee. Ei se viimekskää sitä ollu vaik muksui oli sillo yks. Mut mä rakastan enemmän sellast hektist ja meneväist elämää jossa mä olen mä eikä aina puhuta vaa lapsista. Sit jaksan paremmi ol kotonaki. Mun mielest toiset voi pitää nokkaansa soukemmal siit hoitoo viemisistä ja muista... Jokainen tyylillää ja toisil sopii se mikä toisil ei. Esikko meni aikoinaa hoitoo 10kk ikäsenä ku mä oisin syventyny enemmän masennukseeni jollen ois päässy pois välil. Ja johan alko tämänki mamman suupielet nousemaa :D
Hae sin kouluu vaa. Asioil on tapana järjestyy, taval tai toisel. Mä kyseli enne kouluu hakemist jo noit hoitamis juttui ettei se ainaka siit jääny sit kii. Tsemppiä ja tuu kertoo mitä päätät! ;D
Marle
Meilläkin valvottiin viime yönä neidin syömisten takia. Välillä kyllä väsyttää tosi rajusti tämä imetys ja raskaus kombinaatio. Aamulla annoin jo sitten tuttipullostakin maitoa. Viime yö oli osittain oma vika, kun en enää illalla jaksanut laittaa neidille puuroa, nälkähän sille jäi. Olen mm. tuon sikainfluenssan takia pyrkinyt pitämään imetyksestä kiinni, vaikka muuten siitä neuvottiin että jos tuntuu että kuormittuu liikaa ei sitä kannata jatkaa. En ole kärsinyt masennuksesta synnytksen jälkeen, kaikki on mennyt oikein hyvin. Mutta nyt tuntuu että on välillä täysin epätoivoinen olo etenkin jos on huonosti syönyt. Vauvani syövät rasvahapponi ja serotoniinini aivoistani... Mutta tätä tapahtuu vain hetkittäin, joten en ole vielä kovin huolissani.
Olen jostain kuullut, että maidontuotanto hiipuisi viidennellä raskauskuukaudella. Onko täällä toisia äitejä, joilla olisi kokemusta imetyksestä ja raskaudesta yhtäaikaa. Mihin saakka olette imetystä jatkaneet? Minkä ikäisiä vauvanne tuossa vaiheessa olivat? Miten maitoa on riitänyt? Miten se muuten on sujunut? Ainakin vielä maitoa tuntuisi riittävän entiseen malliin, mutta vielä nyt ei ole menossakaan se viides raskauskuukausi.
Oma tilanteeni on se, että työt aloitan heti äitiysloman loputtua. Ehdin olla töissä vajaan kolme kuukautta ennen seuraavan äitiysloman alkua. Miellä lastenhoito on järjestetty omalla hoitajalla, joka hoitaa sekä neitiä että huolehtii puolisoni mummista. Meillä jokaisella on omat tilanteemme töihin paluun suhteen, eivätkä ne tee meistä sen huonompia tai parempia äitejä.
Fanni
Tänään selvisi että olen raskaana, vauva syntyy sitten huhtikuun lopulla jos vain kaikki menee hyvin. Todella hassu tunne, en taida vielä tajuta ollenkaan.. Tekis mieli kertoa kaikille, mut kai pitäis hetken aikaa odotella vaan vielä.
Kurja kun on sadellut melkein koko päivän eikä ole päässyt kunnolla ulos. Tuohon meidän lähikauppaan mentiin sit käymään kun ei muuta reissua keksitty ja just silloin alkoi sataa kaatamalla, pojalle koitin sadevaatteitakin että oltais oltu edes hetki vaikka keinumassa pihalla, mut ne oli aivan liian suuret vielä (ostin kokoa 80cm, mut hintalappusessa oli se koko 80 ja itse vaatteissa lukee et on koko 90..). Nyt vihdoin nukahti kun annoin lisää maitoa, iltapalalla ei jaksanut puuron jälkeen kuin tilkan.
Tuosta hoitoon viemisestä vielä. En ymmärrä miks pitää toisten päätöksiä arvostella, itse aina olen ajatellut niin, ettei se kuulu kenellekään muulle kuin itselle. Ja jos jostain on tullut paheksuntaa tai ihmettelyä johonkin asiaan niin ihmetelkööt sitten sillä minä olen omalle lapselle se kaikkein paras äiti ajatteli muut mitä hyvänsä.=)
Nyt iltapalaa ja ajoissa nukkumaan.
Omppulin äiti & Onni 7kk++ sekä pikkuruu
Omppulin äitille onnee kovasti! Sekä muille jotka hoitavat pikkuista ja kantavat lisäksi toista, vielä pienempää :)
Nyt puudelin kans lenkille... Joka muute on opiskellu tänää lisää vetelemällä nassuunsa pari mun Leena Lehtolaisen romaania sillä välin ku käytii kaupoilla :( Huoh!
Marlene ja lapsoset
Ja pienelle tarrasukat jalkaan.
Miten muuten teillä, joilla on joskus ollut keskenmenoja on kierrot palanneet niiden jälkeen. Täällä nyt menossa päivä 35, eikä hajuakaan mistään vuodoista tms. Ja raskaana en nyt varmasti ole. Eikä vähään aikaan moisesta pelkoakaan.
Meillä on ehkäisymuuri taas pystyssä (eli kaksi pienintä viekussa). Ja nyt juuri tuossa muurissa ei tunnu olevan pientäkään aukkoa. Eilen, kun vain hetkeksi siirryin miehen viereen niin heti 4,5 vuotias atoopikko-allergikko alkoi ropsuttaa ja huutaa niin, että herätti vauvankin. Ja siinä tappelin neidin kanssa sitten pari tuntia -ei olisi huolinut ataraxia ja rasvata ei saanut. Lopulta nukahti ja niin sammuin minäkin. Ensi viikolla olisi vehnäaltistus, mutta iho on aika huonona, joten katsotaan pitääkö siirtää. Voimia teille salapoliisinuran alottaneille, allergian kanssa oppii kyllä elämään, mutta kieltämättä se toisinaan on aika tympeää.
Tänään esikoinen aloittaa kutosen ja meidän pikkukeskonen menee eskariin. Oudolta tuo tuntuu, kun toinenkin jo on lähdössä... Eihän siitä ole kuin hetki, kun mentiin ambulanssilla Tampereelle ja yllätystonttu syntyi! (la oli helmikuun lopulla ja tuo tuli maailmaan jo ennen joulua)
Marlenelle onnittelut kouluun pääsystä. Ja voi miten tutulta tuo kirjojen jyrsiminen kuulostaa, taitaa hauvavauvalla olla hampaat vaihtumassa! Ihania termiittejä nuo ovat.
Pitänee lopettaa, kun mun höpinät ei näkjään mitenkaan liity vauvoihin! Mutta meidän vauva on niin ihanan helppo, köllöttää paikallaan, mussuttaa varpaitaan ja näyttää siltä ettei edes pienintäkään allergiaa ole. alkuun kuivahkolta vaikuttanut ihokin on nykyään tosi hyvä, muuttui kiinteiden aloittamisen jälkeen ihan normaaliksi ei enää ole muuta ongelmaaa kuin vaippaihottuma hellepäivinä.
Uusille vielä tervetulotoivotus kertaalleen.
Ja kaikkien muidenkin koululaisille mukavia koulunaloituksia - moni on varmaan jo repun selkään pannut, toisillaa se on lähipäivinä edessä. Minun pitää kohta mennä herättelemään poikia...
ja sinullekin joka olet raskaana ja jonka nimimerkkiä en vielä muista! Kyselit imetyksestä ja muusta. Niin ja sulle jo ilmoittauduit taustailemasta: Musta myös tuntui silloin kun vielä imetin, että oli sessioiden jälkeen ihan naatti jos en muistanut syödä ja juoda joka välissä. Eikä sitä millään ehtinytkään ja sit oli nälkä ja heikko olo. Ja fiilis laskussa. Noh, se on taakse jäänyttä elämää viime keväältä.
Hassua kun muistan vain noita kommentoitavia juttuja mut en aina sitä kuka ne kirjoitti... Täytyy skarpata tuossa, lupaan pyhästi. ;)
Palataan! Nyt neit kantoreppuun ja lähikauppaan piipahtamaan. Tääläkin eilen satoi koko päivän mut tänään onneks näyttäis paistavan.
MAMI ja typy 6kk++
...ja tervetuloa uudet!
Mullakin on töihin palaaminen edessä joulukuussa. Perhepäivähoitoon on tarkoitus Ida laittaa. Mulla on sellainen tilanne, että työtehtävät tulevat vähän muuttumaan, ja joudun pitämään itseäni ajan tasalla jo nyt syksyllä, jotten ole ihan pihalla sitten töiden varsinaisesti alkaessa. Ja jos en sitoutuisi tähän, niin voi olla, etteivät työt kovin kauaa jatkuisi. Että tervetuloa akateemiseen maailmaan... tykkään kyllä työstäni, ja haluankin mennä takaisin just tuolloin.
Mullekin on muutaman kerran sanottu, että etkö voisi jäädä kotiin vielä muutamaksi kuukaudeksi. Eipä siihen ole muuta vastausta kuin että en voi. Raha ei ole niinkään syy vaan ura (raadollista mutta totta). Ja jokaisen perheen omia valintojahan nämä ovat. Juuri oli muuten eilisissä alueuutisissa väitöksestä, jossa tutkittu raskauden vaikutuksia työuraa.
t. Curious (joka on tänä aamuna putsannut kylppärin laattojen saumat hammasharjalla ja harkitsee viimein suostuvansa siivoojan palkkaamiseen töiden alkaessa)
Heipä hei kaikille ja onnittelut täältäkin suunnalta raskautuneille=) Meillä ei ole vielä ajankohtaista tuo pikkukakkosen teko, annetaan ensimmäisen tosta vähän kasvaa lisää. Mutta ehdottomasti kyllä haaveissa on toinen ja ehkä kolmaskin jollain aikavälillä.
Meillä on nyt miehen lomat lomailtu ja vihdoin palattu kunnolla kotiin kaikilta mahdollisilta reissuilta. Ihan kotimaassa ollaan liikuttu.
Jotenkin ihanaa olla kotona ja palata taas "rutiineihin". Vauvakin nukkuu paljon paremmin sekä yöllä että päivällä, kun ollaan taas kotona. Ja nyt kun nuo helteet loppui, niin yhdellä yöheräämisellä ollaan taas menty. Ihanaa, kun välillä kitistiin monta kertaa yössä, kun oli niin pirun kuuma. Vaikka muuten kyllä saisi paistaa, minä kun tykkään auringosta=)
Meillä kääntyillään sujuvasti molempiin suuntiin, ja sillä lailla päästään liikkumaankin, sekä akselin ympäri pyörimällä, mutta mitään konttaus/ryömimiserkkejä ei vielä ole. Ja puhutaan todella paljon tä tä ja ät tä jne. Ihanan kuuloista.
Ruokailut meillä on 5 krt päivä, maisteluhan me aloitettiin jo vajaa 5 kk iässä. Sen lisäksi rintaa n. 4-5 krt päivä. Ja hyvin kasvaa, painoa oli 7 kk neuvolassa 8,5 kg.
No, nyt vauveli taisi herätä päiväunilta, palailen myöhemmin. Jos sitä nyt kotiin palattua aktivoituisi taas=)
t. Mae ja vauva 7 kk
Muokkaus* Se taisikin olla alakerran vauva, kun itki. Kuuluu vähän turhan selvästi meillekin. Joskus oon yölläkin jo mennyt vauvan luokse, ja vasta sitten oon tajunnut, että ääni tuleekin alakerrasta ja oma vauva nukkuu kiltisti=)
Tosta töihinpaluusta vielä, että itse palaan töihin joulukuussa ja mies jää sitten kuukaudeksi kotiin. Ryhmäperhepäivähoidosta ollaan haettu paikkaa vauvalle sitten tammikuulta. Ja munkin mielestä on kyllä jokaisen oma asia, miten hoidot ja muut järjestää. Itse en ole valmis jäämään kotiin 315 eurolla miinus verot. Vaikka kuka sanoisi, että lapsi arvostaa kotonaoloa tavaraa ja rahaa enemmän. Mutta tuskin koko ajan toimeentulosta stressaava äiti kovin mukava seuralainen lapselle olisi... Tämä siis vain minun mielipide. Jos rahaa olisi, niin jäisin kyllä ihan mielelläni vähän pidemmäksi aikaa kotiin. Tai tekisin vaikka osa-aikaisesti töitä. Ne ei vaan nykyisessä työssäni onnistu.
Ja on toisaalta ihan kiva palata töihin ja tavata taas ihmisiä. Katsotaan sitten, kauan se kivuus jatkuu=)
Kiitoksia onnitteluista, toivotaan että hyvin käy. Kyllä lapsista on jatkuva huoli, oli ne sitten syntymättömiä tai jo syntyneitä.. =)
Vielä tuohon työhön/opiskelemaan palaamisesta.. Mulla on se tilanne että on yksi tutkinto jo ja toista aloitettu, eli kun joskus vuosien päästä lapsoset on hoidossa niin opiskeluja on jäljellä reilun vuoden verran. Ei se taloudellinen tilanne tule herkkua olemaan, mutta miehen tuloilla pärjätään onneksi. Juuri luin vauva-lehdestä yksinhuoltajaäidistä jonka tulot ovat n.1300e/kk.. jos sillä joku pärjäilee edes jotenkin niin ainakaan mulla ei ole varaa valittaa. No, nyt eksyin aiheesta.
Onni on isin kanssa taas liikkeellä, minä sain omaa aikaa kun miestä nyt huolettaa kovasti mun jaksaminen. Huomenna sitten Onni pääsee tapaamaan samanikäisiä kavereita kun me vuorostaan jätetään isi yksin ja lähdetään kyläilemään.
Vielä reilut pari viikkoa 8kk neuvolaan, odotan sitä innolla niin kuulee taas pojan pituuden ja painon. Ainakin silminnähden on kasvanut ja vaatteitakin on jäänyt pieneksi.
Oletteko te saaneet lapsestanne/lapsistanne ihan varsinaista syntymätodistusta? Multa kysyttiin asiasta eikä meillä kyllä ole mitään muuta kuin sairaalasta saatu synnytyskertomus. Tuntuu kyllä hassulta ettei mitään virallista paperia olisi, pitääkö sellainen pyytää erikseen jostain vai eikö sitä enää harrasteta kun kaikki tieto kulkee sähköisenä..?? Onko jollakin täällä siitä tietoa?
Omppulin äiti
Ainakin päänsärky ja pahin ketutus helpotti ;) Meillä on ollut ihan katastrofi aamu. Tämä on niitä päiviä kun toivoisin olevani töissä. Mutta ei siitä sitten sen enempää, menee muuten pelkäksi valitukseksi ;)
Tervetuloa te kaksi uutta, joiden nimimerkit taisin jo unohtaa :) Kyllä tänne aina uusia mahtuu, nyt on muutenkin ollut niin kamalan hiljaista...
Soseiden maistelu sujuu jo Emmalla paremmin, masuun menee enemmänkin kuin yksi lusikallinen ja näyttää siltä että pottukin sopii, ihanaa! Pari kertaa päivässä maistellaan.
Yöt menee ihan hyvin, Emma on oppinut nukahtamaan itsekseen ja nukahtaakin usein ennen klo 20. Yösyötöt on kyllä lisääntyneet! 1-4 kertaa on nyt viikon aikana syönyt!
... Neiti lutkuttaa tossa mun tyynyä joten palailen kohta jatkamaan...