Huhtikuun helmet 2009 -elokuu
Kommentit (300)
Se kestovaippa tuli laitettua huonosti ja se vuoti sivusta. Nyt on Tompalla uudet vaatteet. Pissitän joskus lavuaariin ja jopa kakat saanut sinne, mutta eihän se aina toimi.
Kuulun myös näihin taustalta seuraaviin. Luen kirjoituksianne lähes päivittäin, mutta jotenkin sitä on vain niin saamaton itse kirjoittamaan.
Joku kyseli rytmistä. Itsellä kolme lasta ja kaikille olen, ehkä hieman väkisinkin, vääntänyt rytmiä jo alusta alkaen. Eli 2xpäivässä ulos unille ja vältän kaikkia pieniä torkkuja. Illalla aina samoihin aikoihin nukkumaan. Ja välillä herättelen, jos unet venyy liian pitkiksi. Ja tällä systeemillä meillä on kolme tyytyväistä lasta. Mutta esim. illan vaunulenkit on jäänyt vähemmälle, koska vauva nukahtaa vaunuihin ja yöunille meno sitten lykkääntyy.
Alina ottaa pari kertaa päivässä 2-3h päikkärit ja illalla mennään kasilta nukkumaan. Päikkäreiden jälkeen syödään soseita.
Meillä Alina nukahtaa omaan sänkyyn/vaunuihin itsekseen, mutta öisin tarvitaan tutittelua useampaan otteeseen. Mitenkähän tästä pääsisi eroon?
Ja useammalla ollut vatsantoimintaongelmaa. Meillä on nyt pitkälti toista viikkoa ollut päivittäinen saldo yksi pieni papana. Luumut ja Duphalac on käytössä, mutta ei tulosta. Oliko joku käyttänyt Microlaxia?
Moni vauva on lähtenyt jo liikenteeseen. Meillä kyllä käännytään, mutta ei muuta. Parasta on seistä jököttää sylissä tai istua. Käsillä tartutaan kovasti kaaren leluihin ja äidin nenään. Ja suuhun olisi kaikki saatava.
Terv. Kaarna@laiva ja Alina 4kk2vko
Tänään oli 4kk neuvola, Luukas painoi 7030g ja 65,5cm pitkä, pipoa en muista(enkä nyt jaksais nousta hakeen neuvolakorttia...
Kaikki ok, kasvu ei vois kuulemma käyrillä olla hienompaa eli tasaisesti kasvaa!!
Ja tyytyväinenhän on, jos nuo infektiot vain loppuis.
Yöt menee nykyään yhellä syötöllä, et en valita!!
Just tulin hierojalta, ihanaa ompas nyt hartiat hyväs kunnos!!
Isommat muksut meni yökylään, nyt on rauhallisempi ilta tiedos, meinasin alkaa mehustamaan marjoja!!
No palailen taasen...
Hei!
Pikaisesti kirjoittelemassa...
Täälläkin aloitettu luumusoseen syönti kakan toivossa :) kylläkin vasta parilla lusikallisella. Kuinka paljon annatte luumusosetta? Täytyy vähitellen lisäillä, mutta en oikein tiedä paljonko sitä uskaltaa antaa. Ja toinen kysymys: oletteko itse tehneet luumusosetta, jos olette niin kuinka?
Verticia: toivotaan että kasvu lähtee taas nousuun
Jadeade: meilläkää ei unille eikä syömisille ole minkäänlaista rytmiä, paitsi öisin. Mietin, et pystysköhän tuota poitsua pakolla pitää hereillä ja tiettyyn aikaan laittaa sit päikkäreille, nukku tai ei.
terv.prinsessa65
3vee huusi kun ei saanut jäädä yöksi mummolaan ja Tomppa huusi en tiedä miksi ja itekin teki mieli alkaa huutamaan(taisin vähän huutaakin) kun kamala päänsärky vaikka pari panadolia olen nauttinut. Tompallekin katselin panadolit valmiiksi kun näytti silmät niin kipeiltä, mutta ehti nukahtaa isin syliin, taisi olla vaan tosi väsynyt.
Ihanalta kuulosti äitsykän hierojalla käynti. Voisipa olla aiheellista käydä itsekin jos päätäkin alkaa näin särkeä. Kun esikoinen oli n.puolivuotias mulla meni alaselkä jumiin ja sen kävin hierojalla oiottamassa pari kertaa taisin käydä ja se auttoi. Nyt voisi käydäkin hierottamassa pelkästään niskaa ja hartioita (ihanasti hieroo myös pään!) Voi että nyt rupesin haaveilemaan.........
Tomppakin söi luumusosetta tänään kun on tuo kakka aika tiukan oloista. Kolmasosan sitä kaupan valmista sosetta purkista söi annoin kun näytti maistuvan. Multa neuvolassa kysyttiin miten usein imetän niin vastasin vaan, että koko ajan aina kuin tarvis en ole osannut sitä mitenkään rytmittää. Nyt enemmän alkanut löytyä rytmiä kun on aloitettu nuo kiinteät. Pidän ruoka-ajoista kiinni esikoisenkin kanssa niin ei ala herkkuja kärttämään. Kun jonkinlainen rytmi ollaan Tompan kanssa saatu on hän selvästi tyytyväisempi ollut, (paitsi tänään) semmosen olen huomannut näitten poikien kanssa, että kun luulee, että rytmi on nyt tämä niin hahaa kohta ei taas olekaan. Mutta jos aloittaa siitä, että ruoka-ajat aika tarkat niin pian alkaa päiväunetkin selkiytyä niiden ympärille. Leikkiäkin tietysti täytyy olla Tomppakin oikein hihkuu kun aamulla pääsee leikkimatolleen. Nyt menen katsomaan miten tuo mieskuoro huutajat nukkuu ja toivomaan terveempää päätä peiton alle. Tulipas taas höpinätä antakee anteeksi.
Joskohan sitä nyt olisi aikaa taas kirjoitella tännekin? Yleensä kun aloitan tänne viestiä naputtelemaan, niin pikkumies herää samantien ja homma keskeytyy. :D Aamukahvia tosiaan nautiskelen tässä, että saisi tänkin päivän taas käyntiin. Tänään meillä jatkuu Joonan kanssa siivouspäivä part 2. Ehkä noin puolet urakasta siis on jäljellä, huoh.
Väsyttääkin niin pirusti, meillä meidän mittakaavassa hirveä ilta/yö.. Yleensä Joona käy itse nukkumaan 9 maissa, niin nyt se nukkuminen venyi sinne 11 ja jätkä vaan naureskeli vieressä, kovin olisi ollut juttutuulella ja äitiä väsytti niin maan hirveesti. No, sitten se pentele menee heräämään puoli kuudelta syömään (tätä ei siis tee ikinä nykyisin) ja itse olin saanut unen päästä kiinni vasta kahdelta, kun oli jotenkin niin yliväsynyt. Onneksi jatkoi kuiteskin uniaan ja nyt nukkuu pinniksessa masullaan (??), mutta kohta luultavasti alkaa heräilemään.
Ja siis joo, tavallaan tyhmää multa valittaa tänne kuinka "rankka" yö mulla on ollut, kun täällä on oikeasti ihmisiä, joilla usein herääviä vauvoja ja sitä kautta varmasti univelkaa hirmuisesti. Eli kyllä sitä on oikeasti kiitollinen, että on saanut tällaisen vauvan, joka nukkuu yönsä toosi hyvin. Mutta tiedättehän, että siinä käy justiinsa näin.. Joona nukkuu normaalisti noin 21-09 yönsä heräämättä kertaakaan ja sitten kun on tulee tällainen yö niin se tuntuu niin oudolta, heti on valittamassa ja miettimässä, miksi se heräsi jne.. En mä nyt oikein osaa selittää mitä mä tässä ajan takaa, mutta siis se luo tietynlaisen paineen, että sen pitäisi aina nukkua niin hyvin. Ehkä joku ymmärtää, mitä tarkoitan.. =o
Paljon ollut usealla vauvalla tuota istumaan pungertamista. Meillä myös. :) Siis ihan hirveää, kun koko ajan pitäisi olla sylissä ja herraa istuttaa, tai tulee huuto. Sitten kun hän pääsee siihen istuma-asentoon, niin on niin olevinaan. Toosi hauskan näköistä, mutta välillä koittaa hermoja, kun ei meinaa sitteri kelvata. =S
Mistäs täällä ollaan puhuttu??
Kakasta, niin! Aika usealla kakataan melko harvakseltaan, ihan yllätyin.. Meillä tulee kerran-kaksi päivässä. :( No, siinä mielessä on ihan hyvä että usein, niin ei sitten tule niitä surullisen kuuluisia niskapaskoja, vaan pienet määrät kerrallaan. :D Nyt kun tuo poitsu syö kiinteitä jo enemmän niin kakka on nykyisin ihan karmeen hajuista ja mä alan melkein joka kerta ihan kakomaan siitä hajusta. Hyii, oon kai vähän nirppis! :D Mä olen aina ollut kyllä tosi herkkä kaikille hajuille..
Monet teistä tekee soseet ihan itse, vauu. :) Mä olen laiska äiti ja ostan ihan purkkiruokaa Joonalle. Hmm.. Tosin veikkaan, että ne purkkiruoat on paljon parempia kuin ne mitä itse saisin aikaan. :D Onkos teidän vauvoilla jo selkeitä suosikkeja noissa soseissa? Meillä tykätään eniten mango-päärynästä. Ihan herkkua. :)
Monet päässeet viettämään laatu-aikaa miehen kanssa. Me ei todellakaan.. Tää äiti kyllä kaipais parin tunnin omaa aikaa tosi kipeästi! Oon nyt kolme viikkoa ollut pojan kanssa 24/7, ja siis todella edes puolta tuntia ei tuona aikana ole mies poikaa hoitanut. Olisi vaan niin ihana vaikka mennä toiseen huoneeseen pariksi tunniksi katsomaan telkkaa tai lukemaan jotain hyvää kirjaa.. Vaikka Joona on helppo ja viihtyy paljon omillaankin, niin on se silti ihan eriasia kun tietää, että varmasti saa olla nyt rauhassa, kun joku toinen katsoo pojan perään. Huoh, meillä on aika paljon ongelmia tän ajankäytön kanssa. Siis että mies juoksee kavereiden kanssa milloin missäkin ja minä hoidan kokoajan poikaa. Ärsyttää, kun toinen ei tajua. Perkele.. Aiheesta puhuttu noin miljoona kertaa, mutta mikään ei muutu.
Vaatteista. Meillä hypättiin periaatteessa 68 cm koko kokonaan välistä, ne ei mahdu vaan piti siirtyä suoraan 74 cm.. Tosin koot vaihtelee valmistajien mukaan tosi paljon, että pari 68 menee ja osa 74 on vielä hiukka isoja, mutta kuitenkin.. Sitä nyt sitten mietin, että pitäisköhän ostaa syksy-haalariksi koko 74 vai peräti 80, osaatteko sanoa? Kun periaatteessa sitä haalaria voisi käyttää melkeinpä vuoden loppuun, kun yleensä ne pakkaset tulee vasta joulu-tammikuussa. Silloinhan se olisi sitten se 80, varmaan..
Haluisin itsellekin vaatteita, mutta eipä oikein ole varaa ostella.. Mähän mahdun kyllä melkein kaikkiin vanhoihin vaatteisiin, mutta käytin ennen esim aika lyhythelmaisia paitoja ja tän mahan kanssa nyt ei välttis viitsisi mitään napapaitaa laittaa. :D Siis paitoja lähinnä tarttisin, farkut kyllä menee hyvin ja näyttääkin osa ihan ok:lta.
Aaaa, nyt se Joona herää. Jatkanpa juttua myöhemmin. Hauskaa päivää kaikille äideille ja vauvoille! :)
Tiituska
Ulkona ihanan lämmintä, mutta jotenkin syksyisen kuulasta. Jotenkin haikea olo että taas meni yks kesä. Huoh.
Itselle tarvis joo paitoja, kaikki venyneet mahasta muodottomiksi. Esikoiselle tarvis isompia verkkareita ja molemmille isoille pojille pihahousut. Talveksi on Jupelle varattu äitiyspakkauksen 2004 toppahaalari kokoa 80 cm. Tällä hetkellä ei oikein ole mitään kun 62 cm asu on pieni ja 74 iso. Eikä siitä välistä raskis millään ostaa... Tuplavaatteita virittelen, esim pitkähihainen body ja huppari + potkuhousut ja verkkarit. Villavaatteita löytyis muttei mitään tuulen pitävää. Ja kun vaunuissa ei viihdy koko aikaa ja isojen kanssa saa olla koko ajan pihalla niin tarttis varmaan lähteä kirppikselle... Mä haluan kesän ja helteet takas, ettei tarttis pukea lapsia eikä itseäkään...
tuuti
Verticia: juu turussa asustellaan ja osallistuisimme Saaruskan kanssa mielellään miitteihin :)
Tiituska, ymmärrän sua hyvin, myös meillä nukutaan yöt hyvin. Noin 21-23 nukahtaa ja nukkuu 7-10h :) Mut jos joku aamu herääkin tosi aikasin, ni voin olla tosi väsyny. Mut aamukahvi ja ulkoilma piristää. Myös meillä halutaan istua sylissä. Omat varpaat on pop. Samoin kädet ja esineet johon saara ylettää. Joten kahvimuki kaukana kun saara on sylkyssä. Mango-päärynä on herkkua meilläkin samoin peruna ja porkkana, jonne laitan rintamaitoa. Mut tissi on tärkein xD Suosittelen 80cm haalaria. Itse mietin et oisko 86 ollu parempi. 80 meillä väljä mut ei pituuden puolesta. Meillä vaatteet merkistä riippuen 74-80. Jättiläinen xD
Mulla lähti 12 kg synnytyksen jälkeen, mut 6kg on tullu loppukesästä takaisin. Johtuu varmaan siitä kun oon innostunu leipomaan piirakoita ja kakkuja tuoreista marjoista. Pitää siis liikkua enemmän :)
Myös meillä tiukkaa rahan kanssa, minimi äitiyspäiväraha ja miehellä töitä epäsäännöllisen epäsäännöllisesti. Mut on nyt onneks töissä ja toiv. loppuviikon :) Olisi kyllä ihana ostaa uusia vaatteita ja käydä kampaajalla. Mut ehkä voitan lotossa.
Emminen ja Saara
Meillä viihdytään puuhamatolla ihan parikin tuntia, tykkää kovasti siinä leikkiä ja kääntyillä. Saa itse syötyä ja suihkussa käytyä. Ja netissä roikuttua, kuten nyt ;) Sitterissä ei enää viihdy, on ilmeisesti jo vanha vitsi. Miten teillä muilla?
Parina iltana oon lukenu äitiyspakkauksen lorutoukkaa, tykkää kovasti kuunnella ja katsella kuvia :)
Emminen
Toivottavasti tiituskalla on pirteämpi olo. Ei tartte minun puolesta ainakaan tuntea huonoa omatuntoa siitä, että yhden huonosti nukutun yön jälkeen väsyttää ja siitä täällä puhuu. Sehän tässä on juuri tarkoitus. Pitää päästä tänne purkamaan omat fiilikset. Meillähän kaikki lapset on niin erilaisia, että jokainen peilaa aina niitä tekemisiään siihen mitä oma lapsi tekee normaalisti. Teillä se tässä tapauksessa tarkottaa ehkä huonoa yötä, ja meillä se olisi ollut puolestaan tosi hyvä. Nämä kaikki antaa ainakin itselleni prespektiiviä. Joku asia saattaa meillä olla huonosti, joku toinen taas hyvin. Mä ainakin tykkään myös lukea ja olla iloinen että toisilla on jotain asioita mitkä menee hienosti.
Siitä tulikin mieleen, että pitäisi tehdä joku sellainen plus/miinus lista. Mitkä asiat onnistuu hyvin ja mitkä huonosti. Sitten katsottaisiin mitkä ovat huhtikuisten top ongelma asiat ja päinvastoin. En tiedä miten se sitten onnistuisi.
Mulla on tänään kamala pään kivistys. Meillä on päivä numero 2 menossa NAN maitoa, ja yöllä ei tullut kovinkaan paljoa nukuttua. Nyt kun on muutaman yön nukkunut paremmin niin olo on kamala kun on herännyt yöllä sen 30 kertaa tutittamaan. Se on muuten jännä ton nukkumisen kanssa, että kun menee monta yötä huonoilla unilla niin ei tunnu missään ja sitten kun hyvien yöunien jälkeen nukkuu huonosti niin on ihan kamala olo.
Meillä ei viihdytä lattialla paljon yhtään. Hyvä jos 10 minsaa saa viihtymään ja se on kyllä jo maksimi. Sitterissäkin viihtyy paremmin. Tosin siinäkin se yrittää punnertaa itseään pystyyn.
Eilen meil oltiin jo unessa kello 9 illalla, mutta huudot tuli siitäkin huolimatta ennen sitä. Illalla meillä ei ole kyllä mikään hyvin. Ei ole hyvä olla lattialla, ei sitterissä eikä oikein sylissäkään. Nukkumaan päikkäreitäkään ei oikein tahdo asettua.
Jos nyt sitten jotain postitiivista niin lattialla olessa alkaa tulla sentään jotain merkkejä halukkuudesta liikkua. Vähän vedetään jo selkää kaarelle. Ruoka maistuu hyvin. Tuttipullosta kelpaa juoda vallan mainiosti, eilen illalla jopa hermostuttiin kun ei meinannut iltapullo tulla ajoissa kun äidin hinkit oli jo tyhjät. Mummi ja vaari oli hoitamassa eilen pari tuntia. Poika heräsi uniltaan ja oli siinä välissä hoitajat vaihtunut. Hienosti oli mennyt eikä vierastanut yhtään. Yöunille kaikista muista ongelmista huolimatta nukahdetaan hienosti omaan sänkyyn kun sinne hereillä laitetaan.
Päkkänä
Ikänä ei oo mitään päälle panyavaa kun johonkin on lähtö se on ihme sillä kaapit pursuaa ryysyjä. (niinpäniin ryysyjä).
Aloitin projektin kaikki alle 70cm kamppeet joutaa pois, myös isommista inhokit saa lähteä. Meillä suurin osa vaatteista kuitenkin kierrätettyjä.Nukkuivat pojat päiväunia yhtäaikaa, mutta tää pienempi heräsi.
Mä rakastan käydä läpi lasten vaatteita, omia en niinkään. Olen kans laittanut raakalla kädellä pieniä pois (kirkon ulkomaan keräykseen) ja säästänyt vaan parhaat (jos toi miehen veli joskus vakiintuis jne). Meillä on kans osa vaatteita kierrätettyjä, sit on ne äitiyspakkauksen suosikit ja inhokit ja pilalle kulutetut. Hyväkuntoista pientä riittää silti vaikka parille vauvaperheelle. Yhdet kaverit on keväällä aloitelleet tjottaileen eli katseeni kääntyy sinne. Saavat valita parhaat päältä, jos tärppää! Toki olen katsonut jokaiselle pojalle yhden vaatekerran, jonka saavat sitten joskus omille lapsilleen (ihan kuin niitä kiinnostais, mutta musta vois olla ihanaa sit joskus 2035 -en suinkaan pitkälle suunnittele?!)
Päkkänälle tiedoksi
hyvin menee
+imetys
+nukkuminen kun nukahdettu
+masullaan köllöttely
+vatsa toimii
huonosti
-muuten kuin tissille nukahtaminen
-aamu kuuden jälkeen nukkuminen
-isoveljet on äidistä pelottavia, jupesta lähinnä huvittavia, kunnes tulee kolhuja
-syli on suosikkimesta (vois olla plussakin, jos olis kolme kättä?)
tuuti
Tiuhtin ehdottamat päivät ok! Voitasko pitää vaikka ne ja paikkana Waynes? Ne tulee, ketkä pääsee ja voihan tätäkin kautta koodailla. Kahvittelu muiden mammojen kanssa kannattaa aina!
Urho sai taas tänä aamuna uuden tyttöserkun! Ilmeisesti kaikki meni hyvin.
Tjottailusta...täyty tarkistaa, mitä tarkoittaa. (Ollaan vaan sillai, ja lapsi tulee jos on tullakseen). Me oltiin tossa vähän varomattomia ja luulin jo olevani taas raskaana. Mutta onneksi ei vielä... kakkosta koitetaan vuodenvaihteen jälkeen aikaisintaan, nyt on kaivettava kortsut naftaliinista ;) Raskaus olis ollukin suuri ihme, kun tuntuu, että alapäässä kasvaa jo hämähäkin verkot enkä oikein ole koskaan ihan täysin uskonut sitä Pyhä Henki -juttua.
Kiitti Tsili kun muistutit valmiista perunahiutaleesta (nimi. laiska mutsi kiittää). Tänään sain vihdoin soseutettua yhden bataatin ;) hyvin meni alas se vähä, mikä annettiin. Meillä tosin ruoan loistavuus perustuu aina muutenkin ruokailijan karmivaan nälkään. Panin pakkaseen Minigrip-pusseissa, niitä on sitten helppo ottaa mukaankin ja voi sulattaa vesihauteessa tai jopa mikrossa! Samoin saa pakastettua annoksen kerrallaan. Muutenkin meillä ruoka ja nanni tarjoillaan kylmänä. (Jos ei paremmasta tiedä, niin menee kylmänäkin ;)) helpottaa tulevaisuudessa. Samoin ajattelin, että jos kerta mango menee, laitan noita ei-niin herkullisia ruokia mangososeeseen sekotettuna. Kieroa, mutta totta.
Mustakin muuten olit Tsili oikein simpsakassa kunnossa, niin kuin muutkin mammat. Oletin, että paikalle saapuu porukka, joka kompuroi silmäpusseihinsa, mutta ihan ihmisen olosta jengiähän sinne tuli. Ymmärrän kyllä, että kaipaat omia vaatteita.
Äiti on tänään vähän väsynyt. Urho heräsi yöllä 8 kertaa s*tana. Oon ihan sekaisin väsymyksestä. Mua melkein pelottaa laittaa hella päälle, etten unohda. Huoh. Ja tänään meinas tulla itku, kun Urhoa väsytti, mä hidastelin, pakkailin, meikkailin ja pussitin soseita, vaikka ois pitäny jo kärrytellä. Urho karju kun syötävä, mutta rauhoittu heti kun pääs vaunuihin. Itku meinas tulla siitä, että sen housujen ja takin värit riiteli niin pahasti...siis Oikeasti, ajatelkaa, millainen paska mutsi pukee lapselleen riitelevät vaatteet!!! Törkeää. ;) Olen jo hiukan rauhoittunut. Ja oltiinkin 7 tuntia ulkona.
Ja Tiituska, toki saa ja pitää valittaa mistä vaan...sitähän varten täällä ollaan. Meillä oli Kaaleppi kyläs vain 2 päivää ja mä olin ihan, että mulla hajoo pää. Vaikka toisaalla huudetaan joka päivä.
Pikkuäiti taitaa olla mun sukulaissielu, jotkut jutut on kuin omalta näppikseltä. Täällä myös kaapit täynnä rätei ja lumpui.
Meidän plussat ja miinukset
+ vatsa toimii (aamukakka tulee päivittäin noin 10.30)
+ melkein kaikki ruoka kelpaa
+ viihtyy itsekseen leikkien ja harjoittelun merkeissä
+ kertakaikkisen hyväntuulinen lapsi. Itkee vain ilmoittaakseen, että on herännyt, nälkäinen, väsynyt tai kakannut
- imetys ei ole meidän juttu (tissi ei kelpaa)
- jatkuva puklailu (joka ruoan jälkeen)
- nukkuminen ja nukkumaan meno (ei onnistu kovinkaan hyvin ennen yhtä yöllä)
- maltti on onneton.
Mies muuten kertoi äitinsä sanoneen, että mies on nukkunut aina 2-3 tuntia vähemmän/vrk kuin kaksossiskonsa. Hmmm.
Tulipa taas pitkät tarinat,
Sande
Helsinkitreffiaika ja -paikka hyvät! Ens kerralla vaan lisää porukkaa miittiin, seurailen nyt Sanden, Satuilijan ja Tiuhtin kirjoittelua ihan eri tavalla! Pitääkin pistää jo kalenteriin, voi sit neuvolassa sanoa et sori, tuolloin ei käy.
Urholle ja Joonalle nyt unihiekkaa täältä oikein isolla lapiolla!
Hei toi tyttö nukahti TUTILLE äsken! Ei ole syönyt sitä pariin kuukauteen eikä silloinkaan kuin muutaman viikon. Huomasin huutelijaa kanniskellessa pölyisen tutin makkarin pöydällä (näin usein siis siivotaan, hmmm), pesin sen ja sehän pysyi suussa! =D
Niin ja sammahti sänkyyn samantien, herää kyllä vielä, mut oli ainakin puol tuntia vähemmän huutoa normaaliin verrattuna!
Sylvi meni nyt ehkä turhan aikaisin yöunille (normaali kasin jälkeen, nyt siis seiskalta), mut oli ihan tiutau kun päikkyjä tuli yhteensä mahtavat 1,5 h! Aikainen aamuherätys siis luvassa.
Kiitos Sande ja Tiuhti kommenteista koskien kilojani =D Kävin tänään salilla ja voi että oli ihanaa - se on siis ainoa OMA hetki! Tätä menoa olen bodannut itseni huippukuntoon ens kesään mennessä ;) so not. Mut kummasti piristää ja jaksaa taas kuunnella natinaa kun on hetken poissa kotoa. Pikkuäiti tiivisti hyvin vaatejutun ryysyihin (vai puhuitko poikien vaatteista?), noh mä sain tilattua uusia rättejä postimyynnistä kun en jaksa kiertää kauppoja huutelijan kanssa. Ja kaikki paidat/mekot pitää olla sellaisella kaula-aukolla, että sieltä saa tissin kaivettua!
Sylvillä menee nyt koko 68, jotkut 60 tai 62 vielä. On muuten osa tosi heikkolaatuisia vaatteita äitiyspakkauksessa, kangas venähtää muodottomaksi muutaman pesun jälkeen. Ei sais valittaa kun ilmaiseksi saa, mut mä en kyllä allekirjoita sitä et pienten vauvojen vaatteet ei mene miksikään. Ei ne vauvan päälllä kulu, vaan pesussa. Kirpparit on täynnä nuhjuisia vaatteita, joita ei kukaan osta. Ja tämä saarna siis ihmiseltä, joka juuri pisti kelakorvauksiaan henkkamaukkaan...
Kävin tänään jutskaamassa kierukasta, luulin et se olis jo tuikattu, mutta ei. Ensin pitää mennä papaan (ilman vauvaa labraan kuulemma), sit odottaa 4 viikkoa papatuloksia, sit varata aika keskitettyyn ehkäisyneuvolaan, ajan saa johonkin ikuisuuden päähän. Niin ja tuo tän päivän aika oli varattu heinäkuun alussa. Eli näillä näkymin kumivapaa seksielämä alkaa joskus ens kesänä. Hei onko joku muuten kokeillut sitä naisten kondomia....?
Rytmistä: ootteko te soseensyöttäjät aina syöttäneet samaan kellonaikaan joka päivä? Lapsentahtinen imetys on laiskalle helppoa: kun tulee äänimerkki ei unohda syöttää.
Prinsessa65: Sylvi on syönyt luumua viikon verran pari teelusikallista aamupäivisin. Ajattelin kohta antaa syödä enemmänkin jos sitä menee eikä kakkaa tule, mut muita kiinteitä ei meillä otetaan kehiin vielä kuukauteen.
Kaarnalaivalle ja Alinalle: Sari Kaasinen on levyttänyt biisin Aa aa Aliina (levy Nuku, nuku lapseni, kehtolauluja ja hyräilyhetkiä), oletteko kuunnelleet? Meillä se on kääntynyt muotoon Aa aa Natina, meidän pikku Natina...
Tässä vielä plusmiinuslistaa. Asioilla näyttää olevan (ainakin) kaksi puolta. Tärkeintä on että vauva on terve ja nukkuu sen verran, että äiti on järjissään, muu on loppujen lopuksi vain omaa epämukavuutta.
Isot halit sairastelevien ja liian vähän nukkuvien äityleille!
+ nukkuminen öisin sit kun uni vihdoin tulee
+ imetys
+ kestovaippailu
+ tarkkaavainen katselija
+ iso hymyt ja ääneen nauraminen
+ terve lapsi
- nukahtaminen niin yöunille kuin päikyillekin hankalaa, lyhyet päikkärit
- ei syö pulloa eikä tuttia (joten äidin pitää olla enemmän läsnä eikä pääse helpolla, niin tätähän tää on :) )
- kakka tiukassa (tulee muuten ihan varmasti huomenna, ihan vain siksi kun lämmin vesi on jostain syystä poikki koko päivän)
- ei kovin aktiivinen fyysisesti (sillä nyt ei ole mitään väliä, kyllä tuo vielä joskus osaa kävellä)
- natina, jota kuuluu lähes aina kun neiti ei naura tai itke
- puklaaminen (luumusosepuklut ne vasta on kivoja, mut hei positiivista: ei näy niin hyvin tummissa vaatteissa!)
Johan sain taas jorinat aikaiseksi. Hei ehtiskö tänään avaamaan töllön?
Hyviä yöunia toivotellen
Tsili&tuttisuusylisylvi
Hassua lukea, kun Tiituska miettii, pitäiskö ostaa haalari kokoa 74 vai 80, kun meillä poika jo nyt käyttää 80 cm vaatteita. Niin nämä ovat eri kokoisia.
Minulla oli tänään luksuselämää, pääsin ensimmäistä kertaa sitten vauvan syntymän ratsastamaan! Oli kyllä ihanaa! Pyryn kummitäti oli mukana lapsenvahtina.
Joo, ehkäisystä on ollut täällä puhetta. Meillä ei sillä saralla ole ollut mitään aktiviteettia, ja mieskin sitten selibaatissa kai puoli vuotta jo, melkein harmittaa sen puolesta. Itsellä ei ole mitään innostusta siihen suuntaan... Kahdenkeskeiselle laatuajalle olisi siis kyllä kysyntää. Jospa pääsisi vaikka joskus saunaan kimpassa?
Plussa/miinuslistoja on mielenkiintoista lukea, mitähän meillä oisi?
+ kiltti, kontaktinhakuinen ja nauravainen vauva
+ viihtyy hyvin kantoliinassa
+ tissittely (ainoa ruoka edelleen toistaiseksi)
+ osaa syödä pullosta
+ nukkuu 22-7 (paitsi yösyötöt välissä)
+ kakkostelut sujuvat nyt hyvin
+ vai - ? viihtyy sylissä ja vain sylissä
- Iso miinus: ei suostu olemaan vaunuissa ollenkaan
- ei tykkää olla lattialla
- ei harrasta pahemmin liikkumista tai sen yritystä
- päikkärit niin epäsäännölliset, että ajankohtia mahdoton ennustaa
- tutti ei pysy suussa (imee kyllä, kunhan tutinpitopalvelu pelaa)
Sellaista, nyt vaan nukkumaan :)
Shinon ja vaunu-angsti-Pyry
Viimeyönä pyörin sängyssä. Toiset nukkui, mutta mulla oli joku paniikkikohtaus kait (oli vaikea hengittää ja sydän tuntui hakkaavaan miten sattuu) En meinannu uni tulla silmään ja yölläkin heräsin valvomaan hain lopulta Tompan kylkeen kiinni niin rauhoituin. No se oli kyllä pissinyt sivu vaipan ja jouduin vaihtamaan vaatteet. En illalla enää käynyt kirjoittamassa tänne, jospa sillä tuli se kohtaus, olikohan vieroitusoireita? Pyry näyttää olevan saman sarjan painijoita kuin Tomppa. Eilen sain vietyä vaatteita spr:n kirppiksille. En löytänyt sieltä 80cm (pojan) vaatteita joten voi ei piti käydä Lindexillä.. Kasvunvaraa ehkä hieman vielä 80cm, mutta 70cm kuin makkaran kuoria. Kävin eilen lasten vaatteita läpi ja 86cm ylöspäin vaatetta löytyy, mutta johonkin hävinneet juuri nämä mitä Tomppa nyt pitäisi. Tomppa laulaa murheelllisena leikkimatolla kohta karjuu..palaan asiaan.
kannattaa tulla säännöllisesti murheensa tänne kirjottamaan niin ei pääse ahdistukset vaivaamaan ;-). En tosin tiedä oliko jotain sitten ilmassa sillä mulla oli samat oireet.
Pojat oli nukkumassa mummilassa niin, että äiti saa nukuttua kotona kunnon unet. Eipä tullut uni silmään. Oli levottomat jalat ja levottomat unet. Tissejäkin pakotti niin, että oli pakko herätä yöllä pumppaamaan. Koskaa ei sitten ole mikään hyvin.
Töissä on kamala kiire joten palailen myöhemmin.
Päkkänä jolla on poikiaan jo ikävä
Huoh, jotenkin sellainen päivä että pää halkeaa. Jupe on nukkunut vain pätkiä, niskat jumissa kanniskelusta. Isoveljet keksi heitellä yläkerran ikkunasta lelujaan ulos ja ovat nyt jäähyllä. Päätinpä siis purkautua jollekin... Miks noi isojen älyttömyydet sattuu just näihin päiviin? -No just siks!
Tsili, tosi ihana ajatus, että isoin plussa on terve lapsi. Lisätään se munkin plussalistaan, vaikka sitä tyräleikkausta meillä odotellaan. Miinuksiin vois lisätä, ettei pullo tai tutti kelpaa, mutta kun ei ole kelvannut edellisillekään, en osaa jotenkin kaivata.
Mä muuten kävin laittamassa kierukan yksityisellä, kun en jaksanut odottaa ehkäisyneuvolan aikaa joskus 3 kk:n päässä. Pikku vinkki, varaa se aika nyt, sanot vaan että papa on ok ja resepti löytyy. Siis jos haluat kiirehtiä. Papan saa otettua muuten vauvan kanssakin, jättää sen vaan turvakaukaloon/rattaisiin kiljumaan siks aikaa kun riisuutuu jne. Ainakin Espoossa onnistui, nimim kokeiltu on.
Pikkuäidille tsemppiä yövalvonnan kanssa ja Päkkänälle töihin. Nyt vapauttamaan jäähyläiset leikkeihinsä. (Äitikin on rauhoittunut tarpeeksi)
tuuti
etkö sä juonu paljon kahvia? Koitapa pari päivää pienemmällä määrällä. Mulle tuli aikoinaan ihmeellisiä paniikkikohtauksen tyyppisiä oireita, kun kiskoin kaksin käsin kahvia. Ja ennen kaikkea, jos olin juonut jotain energiajuomaa. Tämä siis silloin erityisesti, jos olin väsynyt.
Tsemppistä.
Nyt katsomaan vastasyntynyttä ja uutta kämppää.
Ja sitten siihen uuteen vaippaan oli hyvä pungertaa uusi kakkeli liberoita menee kaksi säkkiä onneksi eteisessä odottaa kaappiin laittoa. Jeps nyt on kesto vaihteeksi pyllyssä.