Huhtikuun helmet 2009 -elokuu
Kommentit (300)
Moro kaikille!
Minäkin taas hiljaiselon jälkeen sain kirjotettua jotain... Oon käyny lukemassa mut en sit oo ehtiny kirjottaa mitään. Lomailemassa oltiin koko heinäkuu. Nyt sit tulee taas kauhea romaani...
Täällä on riittäny puuhaa ton miehen 7-veen kanssa. Ees paskalla en saa käydä rauhassa kun on oven kahvassa roikkumassa! Eli pinna vähän kireenä! Laitoin sähköpostia perheneuvolaan että pakko sitä terapiaa on jatkaa ku toi on ihan pimee kakara! Sori vuodatus... Onneksi koulu alko tänään ni saan olla edes muutaman tunnin päivässä rauhassa!
Meidän sarahan on oikea pikku enkeli useimmat päivät. Hampaita ei vielä oo tulossa ja rytmiäkin on ehkä vähän alkanu löytyä. Minkä näkönen puhkeava hammas on? :) Tyhmä täällä kyselee... Siis tunnistaako sen sit heti kun näkee?
Soseistakin oli täällä puhetta. Me ollaa syöty muutama viikko luumusosetta. Alotettiin luumuvedellä ku ummetusta oli pikkuisella ja sit siirryttiin soseeseen. Reilun viikon on saanu perunaa ja nyt porkkanaa kolme päivää aina jääpalakuutiollisen puolen päivän aikaan.
Johtuisko soseista mut pimu on nukkunu jo kolme yötä klo 20-7!!!! (poikkeuksena viime yö kun söi kerran klo 5.30) Aika jännä jos se siitä soseesta johtuu, koska annan sitä tosiaan aika vähän ku neuvolassa sano että maito riittää hyvin ettei tarvii kiirehtiä soseen kans. Annan sen keskellä päivää ni voiko se yöhön asti vaikuttaa?
Ihan kauhealla työllä sain opetettua Saran nukahtamaan ite yöunille! Taisit vaistomaissesti ottaa käyttöön sen tassuttelu unikoulun eli ku itkee ni kävin pitämässä kättä mahan päällä ja vähän taputin kunnes rauhottu. Sit jos ei millään rauhottunu ni sit hetkeksi syliin. Iltarutiineja ei oo mitenkään kauheasti mut näin ne menee: laitetaan yöpuku ja vaippa, sit imetys hämärässä makkarissa meiän sängyssä, sit kanniskelen ja pomputan että röyhtäsee makkarissa ja sit laitan pinnikseen selälleen ja unirätti rinnalle, jota sit imeskelee ja näpertää. Ja sara on huvittava ku se pitää sellasta unilaulua ihan viimeiseen asti ennen ku nukahtaa! Hauskan kuulosta :) Päiväunille pitää nukuttaa vaunuihin. Poikkeuksena päivän pitkät (1,5h) unet klo 9 aikoihin joille nukahtaa ite sänkyyn. Loput päikkärit on usein puolen tunnin pituisia, joita sit ottaa vielä kolmet. Eli neljät päikkärit yhteensä.
Jotenkin pelotti että saan totakin taputella uneen asti niinku miehen poikaa, joka siis taas pitää taputella uneen vaikka pitkän aikaa nukahti ite. No reppanalla on ollu vähän rankkaa äitinsä takia... Kun multa jostain vaan löytyis vielä vähän myötätunnon rippeitä... Niin ja kaikenlisäksi siis kun Sara nukkuu koko yön ni isoveli herättää sen kaks kertaa yössä! Voi juma mä sanon!!!
Magdallako se oma maito ei ollu riittäny? Ei kannata siitä alkaa stressata! Helppohan se on sanoa, mut terveitä lapsia kasvaa korvikkeella. Mä tiedän että oisin itekin ihan hajalla jos maito ei riittäis. Mikähän siinäkin on että haluaa niin mielipuolena imettää? Nekö neuvolassa neuvo antaa lisämaitoa? Ei siis soseita? Mä luin jostain että tän ikäisille vois jo alkaa antaa soseita lisäksi mieluummin ku lisämaitoa jos rintamaito ei riitä.
Mä en muuten pääse sinne helsingin tapaamiseen ku pitää olla vastassa sitä koululaista... :(
Tässä vielä päivitettyä listaa..
Jadeade 3kk 62,5cm 6345g
Juliaana 4kk 65cm 6280g
Kaarna@laiva 3kk 61cm 5950g
Magda83 4kk 63,3cm 5860g
Mikumamma 3kk 64cm 7338g
Orvokki1 4kk 63cm 6420g
Pikku-Tiuhti 3kk 63,5cm 6520g
Pikkuäiti 4kk 66,3cm 8520g
Päkkänä 4kk 62,5cm 7860g
Sailori 2kk 61,5cm 6050g
Sande-75 4kk 65cm 6560g
Satuilija 3kk 61,2cm 5500g
Shinon 3kk 64,5cm 7520g
Sirppu83 4kk 66,5 7810g
Tiituska 3kk 64,5cm 7620g
Tsili 4kk 59cm 5705g
Verticia 3,5kk 63cm 6600g
Äitsykkä3 3kk 64cm 6570g
Nyt meen puuhaa jotain muuta kun istumista... Ihana ilma taas ulkona!
Tsemppiä kaikille! Kiva muuten että Päkkänällä on jo helpottanu! Täällä oon huolehtinu sun ja monien muidenkin puolesta...
Terv.
Sirppu ja Sara vähän vajaa 4,5kk
PS. Kääntymiseen ei oo Saralla mitään mielenkiintoa! Ryömimistä näyttäis välillä vähän harjoittelevan. Kait toi jatkuva puhumisen harjoittelu vie kaikki voimat! :)
känkkäränkkä nimeltään joka tuli meille kylään taas tänäkin aamuna.
Pitihän sitä sitten puolitoista tuntia huutaa, että mua väsyttää ja meinasin nukahtaa.. Ja nyt sit nukkuu otsa kurtus et prkl ku pitää nukkua ku väsyttää..
Voi toista :D
Eilen väsäsin taas porkkanasoseet pakastimeen, pian pitää taas perunaa tehä ja kukkakaaliakin.. Mitäs sitä sitten antaisi seuraavaksi?
Nii tai hedelmäsoseit alan antaa ku tulee 4kk täyteen. Voiko hedelmiä pakastaa soseena? Tai miksei vois.. Mitä hedelmää kannattais ensteks antaa?
Miehel on viimonen työpäivä.. Saas nähä kerääkö se tänäänkää viinimarjoi puskasta tai leikkaa nurtsia vai pitääkö mun sit tehä..
Tänäänkään en soittanut akuuttiaikaa lekurille selästä näemmä.. Enää ei tähän aikaan niitä saa..
Devitoliakin pitäisi hakea apteekista.. Tulee huomisen tipat enää putelista. Saa nähä jaksaako.. Huomenna on sitten pakko, mut huomen vois kävel yo-apteekkiin keskustaan..
Ai niin mut huomen pitäs sataa vettä..
Mittari näyttää taas tälle päivää 27,1 astet.. Ei kivaa, en tykkää helteistä en yhtään..
Meillä on Nea ottanut tavaksi yöllä herätä 00-01 aikaan ja kaipailee tuttia.. Sitten tutittelen sitä siinä vähintään aina 15min ennen ku se jatkaa uniaan.. Tekee tuon joka yö nykyisin :o, ennen ole moista ollut vaan tyytyväisen nukkunut sinne kolmeen asti..
Pitäis kai alkaa vierottaa tutista sit ku nuo hampaat tuost läpi puhkee, mut milläs sit rauhoittaa tuota huutajaa.. :/
Jes ja herättii.. Heips.
Verticia & Nea
Moikka, ei ole tullut kirjoiteltua pitkään aikaan. Pitäisi ryhdistäytyä.. Lukemassa oon kyllä välillä käynyt.
Saara kasvaa ja kehittyy huimaa vauhtia. Nyt jo 4kk, 68cm ja 7600g, pipo 42 eilisessä lääkärineuvolassa, vierasti siellä ensimmäisen kerran. Kääntyilee, ottaa tavaroita käteen ja jokeltelee hurjasti. Sylissä haluaa jo istua, on sitä mieltä ettei ole enää pikkuvauva, vaikka hyvin pieni vielä onkin. Olen saanut palstalta paljon vertaistukea, meilläkin ollut vatsavaivoja, vatsa oli toimimatta 14vrk ja kävimme Mehiläisessä. Saimme reseptin dufalaccia ja microlaxia varten. Ollaan jo lopetettu ne. Kokeilin myös maidotonta ruokavaliota ja Saaran vatsa on toiminut ja kivut loppuneet. Ulostaa nyt n. kahdesti viikossa.
Meillä mennään täysimetyksellä, mutta soseita ollaan hieman jo maisteltu, päärynä on tuntuu olevan Saaran suosikki tähän mennessä. Meillä nukutaan yöt hyvin n.8-10h. ja päiväunia 1-3 15min-1,5h. Aamulla herättää jokeltelulla tai taputtelee äitiä, tänään tosin nappasi hiuksista kiinni ?. Kesälomareissuja ollaan muutama tehty, käytiin kesäkuussa oulussa sukulaisissa, yöjuna oli pop. Nukuttiin kaikki kolme koko matka. Lisäksi ollaan mökkeilty ja vietetty aikaa iso- ja isoisovanhempien kanssa. Festareillakin tuli käytyä, Saara nukkui hyvinpuistossa. Myös meidän vauva viihtyi festareilla ?
Meillä pinkit yhdistelmävaunut. Saara ei oikein viihtynyt vaunukopassa, joten vaihdoin rattaiksi jo kesäkuussa. Tosin selkänoja on tietenkin makuuasennossa. ;) Ilma kiertää ja Saara viihtyy kun näkee paremmin. Nyt olen ruvennut hieman kohottamaan selkänojaa, edelleen on kuitenkin niin, että Saara edelleen makuuasennossa ja saihan sairaalan sängynkin kohommalle. Lähdetään lähes joka päivä lenkille tai skanssiin tai kavererita moikkailee, kuulun kans siihen poppooseen joka ei jaksa 24/7 neljän seinän sisällä.
Myös meillä hampaita on ollut tuloilla jo pari viikkoa, kaks pientä valkoista palloa, puhkeaa joku kaunis aamu. aluks vähän itketti mut purulelusta apua ja kutittelee ikeniä sormilla. Kaikki minkä käsiin saa menee suuhun. puuhamatolla viityy hyvin, leikkii ja juttelee ihan parikin tuntia.
Itselleni kaipaisin jotakin harrastusta lenkkeilyn lisäksi. Saaran kanssa aloitetaan vauvauinti ensiviikolla. Olen myös miettinyt vauvamuskaria. Olisiko kellään ideoita liikuntaharrastuksesta, jonne voisi vauvan ottaa mukaan?
Nyt Saaruska heräilee ja kaipaa tissua..
Emminen ja Saara 4,5kk
Kun odotan tässä milloin pääsisi lähtemään kauppaan. Pitää käydä paikkaamassa eilistä kauppareissua 3vee siirteli ostoksia ja osa jäi kauppaan, onneksi pieni kauppa ja maksetut ostokset tallessa. Ehkä lievä pahvipää meillä tai äiti paremminkin.
Tutkin poikien neuvolakortteja ja kappas isoveli 4kk iässä melkein prikulleen samankokoinen Tomppa taisi olla muutaman gramman painavampi ja hitusen pidempi sekä hieman isopäisempi, sama isä ja sama äiti. Olen miettinyt voiko vauva syödä liikaa....
Esikoisen (liika)kasvua seurattiin ylimääräisillä neuvoloilla. Tompan kanssa voi sanoa, että näin meillä ennenkin. Sama ehkä pienikasvuisuuden kanssa, ollaanhan sitä muutenkin erikokoisia.
Sirpun kanssa samaa mieltä että mieluummin soseita kuin lisämaitoa meitä ainakin neuvolassa ohjeistettiin siten. Mango mielestäni mietoa ensihedelmää, banaani tietysti, mutta olen kuullut, että sillekin voi olla allerginen (?) ja ainakin se saattaa ummettaa, luumu taas auttaa asiaa toisinpäin. Marjojahan nyt kannattaisi antaa. Ajattelin tehdä vähän mustikkasosetta. Tuttista kannattaa vierottaa ennen vuoden ikää, siihen asti imemistarve vielä perusteltua. Saas nähdä kuinka käy onnistuuko. Tomppa nukahdettuaan yleensä sylkee tutin pois eikä hereillä ollessaankaan sitä paljoa syö kun eihän tutti suussa voi puhua.
Turussa kaksi äitiä tapaa? Ja kaksi vauvaa. Tuollain ehkä parempi niin voi jutella enempi kuin jos iso sakki kerralla kokoontuu. Helsinkiinkään ei taineet päästä kaikki. Täällä tunnelmissa mukana seuraan tilannetta.
Meillä mies saikulla. Ehkä possua. Ei tiedä, mutta toivottavasti ei Tomppaan tartu.
pikkuäiti lasten ja sairaanhoitajana
Taasen lämmintä kesäpäivää!
Voi Sandea. Toivotaan että Kaaleppi lähtis ja Urho palais takasin. Meillä oli hieman samaa kesälomareissun jälkeen. Unirytmi meni sekaisin ja yöllä heräiltiin joka toinen tunti ellei useamminkin. Mutta nyt taas alkaa rytmi olla palautunut yöhön.
Magda: Pidä lippu korkealla ja ole ylpeä itsestäs, että sait täysimetettyä likkaa tänne saakka :). Itse sain imetettyä ainoastaan kuukauden verran, jonka jälkeen olen joutunut välimiten vieläkin tekemään surutyötä. On niin helppo sanoa, että pääasia on, että vauva saa ruokaa, mutta tiedän surun tunteen. Mutta siitä selviää kyllä :) itselle olen kokenut tärkeäksi kun saa pitää poitsua lähellä, sylissä syöttäessä vaikkakin pullosta :) Seuraavan lapsen kohdalle ajattelin kyllä aventin hidasvirtaus tutteja, ettei kävisi kuin nyt kävi itsellä eli vauva rupeaisi hylkimään kun ei tule tarpeeksi maitoa rinnasta. Toivottavasti en kuulosta liian neuvovalta, sitä en nimittäin tarkoita. Oen samoilla linjoilla Jadeaden kanssa yöimetyksestä: jos vauva on tyytyväinen niin luulisi rintamaidon riittävän.
Verticia tais puhua tutittelusta ja tutista vierottamisesta. Onko teillä kuin monella tuttia käytössä ja mitä ootte ajatellu siitä vierottamisesta? Nykysellään poitsu ei tahdo nukahtaa muuhun kuin tuttiin :( sit itekin ehkä liian helposti antaa tutin, että toinen nukahtais… Jotenkin kammottaa ajatus, että pari vuotiaaksi lupsuttaa..
Mut kotitöille
Prinsessa 65
Hmm, Verticia meinaa jo vierottaa tutista, mä yritän edelleen opettaa tutille... Nykyään on aina sormet suussa, varsinkin peukalo. Ja siitä kuulemma on vaikeampi vierottaa, se kun tuppaa olemaan aina mukana. ;-)
Mulla on kans näiden helteiden takia ollut maito vähissä, eilen ja tänään olen juonut urakalla. Meillähän ei se tuttipullo kelpaa, eli lisämaitoa ei ole saatavilla. Yks kasvissose on vahingossa eksynyt kaappiin, eli se on nyt vararavintona, jos joku hillitön raivari iskee. Mutta rintamaidolla yritän edelleen. Helteet tekee muutenkin Jupen kärttyisäksi, nukkuu vain pätkissä ja muuten pitää olla sylissä tai ainakin näkyvillä. Ja puklua tulee, kun juo maitoa janoonsa, mutta ei vatsa vedä kaikkea.
Pikkuäidin mies oli jo sairastunut, justhan se meni töihin? Kaamea ajatus, että mies sairastuis, en tarvis tähän rumbaan enää muita hoidettavia. Ja kohtahan ne kerhot alkaa niin sieltä saa ne pöpöt haettua.
Kaalepille terkkuja, että Urho takas ja Magdalle tsemppiä vähäisen maidon kanssa.
Nyt vaunut huutaa jälleen
tuuti
Nyt oli pakko eksyä taas sivustolle, kun olis varmaan hyvä juoda iltapäiväkahveet. Mulla kyllä kuluu koneen ääressä kahvia about 6 kuppia päivässä, mutta jos kerrankin jois sen tekemättä töitä.
Tuosta Kaalepista sitten minäkin runoilin ja meillä oli eilen kylässä Kaarle Kustaa Kitinäedvartti ja Hjördis kiukku Märkäkainalo.
Saku siis piti sellaista pientä natinaa koko illan kun ei malttanut enää nukkua kunnon päikkyjä. Mulla oli koko ajan ihan törkee hiki ja sitten kiukututti koko ajan.
Sain vihdoin ja viimein kaikki ristiäisten kiitoskortit valmiiksi niin eikö sitten ollut valmiiksi ostetut postimerkit hukassa. Vieläkin ihan kiukututtaa! Mihin ihmeesee olen ne tunkenut.
Saku veti sitten tunnin unet noin puoli ysistä puoli kymppiin ja yritti sen jälkeen vakuutella että on ihan pirtee. Juu, oli se pirteen sen vartin ja sitten tuli sillekin kiukku. Hyvin kyllä sitten lisä-iltamaidon jälkeen vielä nukahdettiin. On se kyllä niin ihanaa kun se nukahtaa nykyään itse sitten lopullisille yöunille niin helposti.
Aamulla käytiin neuvolassa. Kaikki ok. Eipä siinä kummempaa. Itsekin kävin puntarilla ja se näytti miinus 2,5 kiloa ennen raskautta olevaan aikaan. JIPPII! Näyttää kyllä olevan vaan niin että pötsi ei kyllä palaudu enään entiseen aikaan vaan siihen kyllä jää makkarat. Sniif!
Meidän poika oli sitten yllättänyt tänään muuten iloisesti ja vetänyt neuvolan jälkeen 3,5 tunnin päikkärit. Ha-haa! Kyllä se meilläkin näköjään joskus onnistuu!
Mä en vielä edes uskalla miettiä tutista vieroittamista. Esikoinen söi pitkään tuttia. Isompana ainoastaan nukkumaan mennessä. Yhdessä sitten kerran sovitiin, että nyt se viedään naapurin lapsille. Pari yötä oli hankalaa kun mentiin nukkumaan mutta siinä kaikki.
No nyt jatkan taas töitä. Kovasti piti muutakin kommentoida mutta en nyt muista.
Päkkänä
Täällä Aatu Kasvi juttelee tuolle meidän ainokaiselle viherkasville lattianrajasta käsin..hyvät on jutut;) Kohta pitäis lähteä hakemaan isommat tarhasta ja käydä kaupassa - mieluummin sitä ennen.
Meillä nuo tutit on viety oravavauvoille, esikoinen oli vajaat 2v ja keskimmäinen reilut 2v. Sillon olivat ikäänkuin valmiita siitä luopumaan ja perään ei juurikaan kaipailtu. Vaippa-asiat menivät myös valmiuksien mukaan, esikoinen oli viikkoa vaille 2 kun ekaa kerran pissasi pönttöön ja siitä kahden viikon päästä täysin kuiva. Keskimmäinen oli sen 2v 3kk kun sain kalastettua pissat pottaan ja kahden päivän kuluttua täysin kuiva.. Aiemmin istuivat potalla jos siihen laittoi, mutta pissasivat sitten housuun tai lattialle hetken kuluttua.
Meillä uppoaa tuota porkkana-perunasosetta pari purkillista päivässä, hedelmäsoseita ei huoli kun estolääkityksen yhteydessä kehittyi pienoinen inhotus niitä kohtaan..
Komeat oli Tompallakin mitat:D Veikkaan että täälläkin on jo tuo 8,5kg rikki, siihen malliin bodyt venyvät..
Jaahas mutta bodeista tulikin mieleen Bobon loppuunmyynti ja taidetaan poiketa siellä ennenkuin suunnataan tarhalle. Joten palajan taas!
Aaku
Emminen 4kk 68cm 7600g
Jadeade 3kk 62,5cm 6345g
Juliaana 4kk 65cm 6280g
Magda83 4kk 63,3cm 5860g
Mikumamma 3kk 64cm 7338g
Orvokki1 4kk 63cm 6420g
Päkkänä 4kk 62,5cm 7860g
Sailori 2kk 61,5cm 6050g
Sande-75 4kk 65cm 6560g
Shinon 3kk 64,5cm 7520g
Sirppu83 4kk 66,5cm 7810g
Tiituska 3kk 64,5cm 7620g
Tsili 4kk 59cm 5705g
Verticia 3,5kk 63cm 6600g
Äitsykkä3 3kk 64cm 6570g
Miittingit on miitattu ja ilta alkanut.. Oli mukava, loistava miittinki Jadeaden kanssa. Toivottavasti seuraavalla kertaa pääsisi muitakin osallistumaan ja voitaisiin vaikka pitää nyyttärit :) Hurahti kyllä iltapäivä todella nopsaa kupittaan puistossa. Ja oli uusi mukava tuttavuus tämä puisto ja uskon, että vierailemme siellä nyt usein. Heti huomenna jollei tule sitä luvattua vettä.
Nii tuosta piti sanomani jo viime kerralla, mutta pahvipäänä en muistanut.. Että meilläkin neuvolassa tosiaan sanottiin et korviketta sitten lissää vaan. Tuputettiin kyllä soseitakin niin et pitäisi se yksi annos lisätä päivään, mutta lisään vasta ku 4kk täys. Mutta iltaisin korviket vaan lisäksi vielä. Vaikka siis tyttö ihan normi käyrillä ja maito riittää.. Mut siis tuolla ei kanssa tunneta sitä et mieluummi soset ku lisämaitoo.. ..se oli pointtini..
Mango vois olla joo hyvä ensi hedelmä, mut nyt ku mietin niin minkä näkönen on mango :D.. Mie ku teen ite soseet.. Ja mangoo syön vaan mangomelooni jäätelönä.. Ja ei oo ikin tullu kaupast ostettuu niin minkä näkönen mahtaa olla :D
Höh.. Pitää men tekee jo ruokaa..
Verticia
...enää on jäljellä Pena Pikkuräyhä. Kiitos tsempeistä.
Niinhän se kai on, jos noi huutaa, niillä on nälkä, jano, kuuma, mahanpuruja, hammaskipuja (tai muita kipuja), väsymys. Tai sitten on vaan vaikea totutella uuteen tilanteeseen - mutta elämässä siihenkin pitää varautua, että tilanteet muuttuvat, Frank.
Eilinen oli vaan horroria. Lisänä vielä kämpän kuumuus (meillä sisällä + 27). Lisäksi mulla oli (kai) menkat ja viikon sisään hirveitä rintaraivareita joka syötöllä. Että se siitä imetyksestä. Mä tosiaan sanoinkin neuvolassa, että imetän jos yhtään hyvää fiilistä, mutta en ala pimeässä vessassa susiasennossa keskellä yötä kyykkimään. Muutenkin hirmu kuumuus sisällä ja tuo lämpöpatteri sylissä hiki päässä huudetaan...vähän armoa äipälle, kiitos.
Huonohan tuo on nukkumaan ollut aina, mutta onneksi sentään nukkuu noin 24-08 (välissä 3-5 herätystä syömään ja sit suht nopeesti nukkumaan).
Menkat oli perin kummalliset, pari päivää tuli niin, että pikkarit likaantu, sitten nada. Ennen vanhaan vuosin kuin seulan ja kärsin sellasista kivuista, että piti olla kaksinkerroin ja oksu lensi. Kaksi kertaa pomo lähetti töistä kotiin, kun olin niin kalpea. Mitä tahansa voi kai niillekin tapahtua, sen verran omituista on naisen hormonielämä.
Imtyksestä, toisaalta vähän haikeaa lopettaa, toisaalta olen helpottunut. Meillähän on 7 viikon iästä annettu myös nannia, ja koko imetys ollut haasteellista pumppaamisineen kaikkineen. Siinä on se hyvä puoli, että mieskin pääsee osallistumaan ja luomaan vauvaan hyvän suhteen heti alkumetreillä. Nyt imetän öisin ja välillä päivällä, jos kelpaa.
Silti vähän liikutun Tynnin Silkkipäärunosta (osin)
Vaiti valvon pimeässä.
Rinnassani täyttyvässä
maito kivistää.
Ime, pieni sudenpentu,
ime, silkkipää.
Tähti loistaa pääsi yllä.
Susi, löydät tiesi kyllä.
Tietoasi ensimmäistä
ime rintojeni päistä,
ime, silkkipää.
Yhtä liikuttavaa on kyllä katsoa pieniä hamuilevia huulia, jotka nappaavat äidin tai isin sylissä pullon nokasta kiinni ja imevät niin että riittää.
Urholla on muuten aika napakat otteet. Kiva seurata, kun tutkii leluja. Se naaman ja kaulan nipistely ja silmälaseihin tarttuminen vois kyllä loppua, vai pitäsköhän opettaa se nyppimään äidin kulmat?
Anteeksi taas omanapaisuuteni, luen kyllä teidän juttuja Suurella Mielenkiinnolla Urhon olan yli!
Kiva nähdä to-treffeillä!
Sande
Aina vähän. Tomppa tyytymättömänä ölisi niin laitoin d-vitamiinit ja tutin suuhun ja nyt lutkuttaa hiljakseen makututtia. Neuvolakorttiin kirjoitti täti d-vitamiineista jotain, että niitä olisi annettava... Riittää kuulema 3tippaa kun syö kiinteitä ja lisämaitoa.
Mies tärissyt kaksi päivää peiton alla. Ekana työpäivänään kävi saikkua hakemassa. Ollaan koetettu välttää taudin tarttumista erikoisesti Tomppaan joten minä olen vastannut lastenhoidosta. Isoveljeäkään ei ole viety mummolaan, koska siellä yli 85vuotias isopappakin joka ei flunssaa myöskään tarvitse, olipa se sitten mitä tahansa.
Tutista vierottaminen niin kun mulla ei siitä ole kokemusta kun esikoinen ei sitä huolinut, mutta tuttujen kokemusten perusteella pidän sitä vuoden ikää aika järkevänä. Minusta on myös aika outoa jos yli kaksivuotias juo tuttipullosta, koska sen ikäinenhän osaa vallan mainiosti juoda mukistakin. Meillä tuo 3vee oli vaikein vierottaa rinnasta. Sitä lutkuttikin sitten puolitoistavuotiaaksi, puri jo niin kamalasti ettei sieltä enää mitään luultavasti herunut. Nyt ölisee Tomppeli taas.
känkätykkää! Känkätykkää niin et tekis mieli olla kuin pikku myy ja polkea jalkaa. Sakuakin on känkätyttänyt koko illan vaikka on nukkunut päivällä yli 4 tuntia! Mikähän sitäkin riivaa?
Meilläkin on tissin syönnit ollut sellaista repimistä pari päivää et hermo menee. Kun tollanen lämpöpatteri könyää sylissä tukka märkänä ja vielä repii ja raapii niin haluis jättää leikin kesken. Töissä pumppaan yleensä kerran joskus 2 jos ennätän tai tiedän ettei saku syö heti kun tulen kotiin. Ne maidot se syö seuraavana päivänä tai lisämaitona yötä vasten niinkuin tänään.
Sammahti muuten taas tohon sänkyyn heti. Tais olla väsy.
Jos mököttäis täs sängys vielä hetken ennen nukkumista. Mur! Taitaa tehdä menkkoja tai jotain.
Ärrimurri päkkänä
Argh, täällä Lahdessa on pieni(?) maastopalo käynnissä ja karsee savunhaju tunkeutuu ihan sisälle asti, vaikka ikkunatkin kiinni. Silmät vuotaa niin maan vitsisti. Hyiii... Mun piti lähteä pesemään tuttipulloja, ja sitten mennä suihkun kautta nukkumaan, mutta eksyinkin lukemaan teidän juttuja ja pitihän se vielä alkaa kirjoittamaankin. :D Musta on muuten ihan huippua, että me huhtimammat ollaan näin ahkeria kirjoittajia!!
Hmm.. Joonan hammas nyt sitten käsittääkseni puhkesi ihan äskettäin. Sellainen pieni nökö, niin vaikea siitä on sanoa, mutta syöttäessä ja kokeiltaessa tuntuu tulleen hampaan huippu läpi. Meillä meni silleen jännästi ton hampaan kanssa, että silloin kun se näkyi ikenen pinnassa valkoisena pallona, niin Joona kitisi sen pari päivää ja jouduin pari kertaa antamaan Panadolia. Sitten oli muutama päivä ihan rauhallista, ei vaivannut ollenkaan. Nyt kun se vihdoin puhkes, niin ne kitinät palasi ja nyt tuntuu vaivaavan se hammas kaikista eniten. Tänään päivällä annoin Panadolia, kun ei taas pystynyt syömään ja itki vaan, mutta yöunille en nyt antanut. Annan sitten yöllä, jos hammas vaivaa. Veikkaisin, että ei tuo hammas kauaa voi enää vaivata, kun nyt on jo puhjennut. *toivoo hän* Ja Lyytin kanssa samaa mieltä siitä, että ei niillä hampailla olisi ollut vielä mitään kiirettä tulla. :) Mun puolesta seuraavan hampaan ei tarttis ihan heti tulla.. Joko Lyytin tytön hammas on puhjennut?
Meidän jätkä ei ole enää viikkoon huolinut tuttia. Liekö johtuu tuosta alahampaan puhkeamisesta, vai aikooko nyt sitten omatoimisesti luopua siitä jo nyt? Eipä sitä kai kannattais sitten enää kokeilla antaakaan.. Mutta musta tuttia syövät vauvat on niin lutusen näköisiä. :)
Juu, mekin siirryttiin Emmisen ja Saaran lailla jo rattaisiin. Tulee vähän enemään tilaa Joonan liikkua, siinä kopassa on niin ahtaalla. Paljon paremmin ollaan nyt viihdytty kyydissä, jeii. :)
Soseista. Meillä Joonan suur-suosikki on mango-päärynä. Sitä se söisi vaikka kuinka! Sitten peruna-porkkana on Joonan toinen suosikki. Perunaa en ole juurikaan enää antanut (sillä siis aloitettiin), kun eihän se enää muiden makujen jälkeen maistu miltään! Joona vaan irvistelee, kun annan sitä, mutta toki kyllä syö kiltisti. Hän syö oikeesti mitä vaan. :D
Mutta joo, taidanpa lähteä nyt sinne pullojen pesuun. Huoh! Ja sitten nukkumaan, väsyttää ihan kauhiasti. Zzzzz..
Ps. Ihania kuvia olette laittaneet, laitanpa minäkin vähän tuoreemman. :)
Tiituska
Argh, täällä Lahdessa on pieni(?) maastopalo käynnissä ja karsee savunhaju tunkeutuu ihan sisälle asti, vaikka ikkunatkin kiinni. Silmät vuotaa niin maan vitsisti. Hyiii... Mun piti lähteä pesemään tuttipulloja, ja sitten mennä suihkun kautta nukkumaan, mutta eksyinkin lukemaan teidän juttuja ja pitihän se vielä alkaa kirjoittamaankin. :D Musta on muuten ihan huippua, että me huhtimammat ollaan näin ahkeria kirjoittajia!!
Hmm.. Joonan hammas nyt sitten käsittääkseni puhkesi ihan äskettäin. Sellainen pieni nökö, niin vaikea siitä on sanoa, mutta syöttäessä ja kokeiltaessa tuntuu tulleen hampaan huippu läpi. Meillä meni silleen jännästi ton hampaan kanssa, että silloin kun se näkyi ikenen pinnassa valkoisena pallona, niin Joona kitisi sen pari päivää ja jouduin pari kertaa antamaan Panadolia. Sitten oli muutama päivä ihan rauhallista, ei vaivannut ollenkaan. Nyt kun se vihdoin puhkes, niin ne kitinät palasi ja nyt tuntuu vaivaavan se hammas kaikista eniten. Tänään päivällä annoin Panadolia, kun ei taas pystynyt syömään ja itki vaan, mutta yöunille en nyt antanut. Annan sitten yöllä, jos hammas vaivaa. Veikkaisin, että ei tuo hammas kauaa voi enää vaivata, kun nyt on jo puhjennut. *toivoo hän* Ja Lyytin kanssa samaa mieltä siitä, että ei niillä hampailla olisi ollut vielä mitään kiirettä tulla. :) Mun puolesta seuraavan hampaan ei tarttis ihan heti tulla.. Joko Lyytin tytön hammas on puhjennut?
Meidän jätkä ei ole enää viikkoon huolinut tuttia. Liekö johtuu tuosta alahampaan puhkeamisesta, vai aikooko nyt sitten omatoimisesti luopua siitä jo nyt? Eipä sitä kai kannattais sitten enää kokeilla antaakaan.. Mutta musta tuttia syövät vauvat on niin lutusen näköisiä. :)
Juu, mekin siirryttiin Emmisen ja Saaran lailla jo rattaisiin. Tulee vähän enemään tilaa Joonan liikkua, siinä kopassa on niin ahtaalla. Paljon paremmin ollaan nyt viihdytty kyydissä, jeii. :)
Soseista. Meillä Joonan suur-suosikki on mango-päärynä. Sitä se söisi vaikka kuinka! Sitten peruna-porkkana on Joonan toinen suosikki. Perunaa en ole juurikaan enää antanut (sillä siis aloitettiin), kun eihän se enää muiden makujen jälkeen maistu miltään! Joona vaan irvistelee, kun annan sitä, mutta toki kyllä syö kiltisti. Hän syö oikeesti mitä vaan. :D
Mutta joo, taidanpa lähteä nyt sinne pullojen pesuun. Huoh! Ja sitten nukkumaan, väsyttää ihan kauhiasti. Zzzzz..
Ps. Ihania kuvia olette laittaneet, laitanpa minäkin vähän tuoreemman. :)
Tiituska
Hemmetin sivut! Sanoi, että viestiä ei voi lähettää huoltotöiden vuoksi ja täällähän se on jo kaksi kertaa. :D Että anteeksi nyt vaan, kun laittelen viestejäni useampaan otteeseen.. :) Öitä!
Se ilmoitus tulee melkein aina kun kuvaa lähettää. Saara ihana tuplaleuka ja Joonalla hauska ilme myös. Eipä ole mun järki vielä sanonut, että voisi ratasasentoon vaunut laittaa siis ottaa se koppa pois, Tomppa vaan kopassaan on hionnut. Kiitos vinkistä! Ja innostuin ottamaan mustavalkokuvia Aadan inspiroimana sellainen toiminto meidänkin kamerasta löytyy.
Mango eikös se ole sellainen soikeahko punertava hedelmä. Isompi omenaa, pienempi melonia (olipa tarkka kuvaus) Marketissa yleensä nimilaput siinä vieressä onneksi. Tänään itse kiittelin kaupan valmiiden soseiden valikoimaa ei itse edes keksisi moisia sekoituksia ja makuja. Jotenkin sitä on tuota ruuan laittoa ihan tarpeeksi tälläiselle kokkiöölle. Niistähän voisi ottaa ideoita vaikka itse teksikin soseet. Tomppa maiskutteli tänään ruusunmarjaa oli herkkua. Pojat nukkuu ja miehen kuume laskenut ainakin toistaiseksi..
Hyvää yötä!
Hei kiitos tuosta älynväläyksestä, että ottaa mallia makuyhdistelmistä niin valmispurkeista! Miksi en tuota olekaan tajunnut vaan vaivannut omaa ja siskoni päätä et mitäs nyt syötäis..
Täytyypi etsiä tuon näköistä hedelmää kaupasta. Onhan niissä joo nimilaput mut prismassaki se hedelmähylly on km mittainen niin kiva koluta siin joka rehu läpi ku tiedä yhtään minkänäköst etsii.. :D
Jeps, mut nyt korttiaskartelee. Kadoksis ollut inspis löytyi yöllä..
Verticia
Käyn melkeen joka päivä lukemassa mutta ku kirjotella pitäs alkaa nii aina jouku härdelli menossa tai ei saa mitään raapustettua asiantynkää. Mutta nyt Saga kalastelee nukkumattia vaunuissa ja kakkonen yläkerrassa. Esikko on naapurissa leikkimässä.
Tuttiasiaa: Kyllä minäkin kernaasti tarjoan tälle tytölle tuttia-- kaksi ekaa ei huolinu ja en kyllä keksi yhtään syytä miksi 4 kuisena pitäs alkaa jo vieroittelemaan. Kyllä sitä vuoden vanhaksi ainakin on ihan turvallista tarjoilla, näin uskon minä.
Soseasiaa: Olette suurin osa jo alkanu kiinteiden pariin siirtymisen. Itse aion kyllä tuohon virallisenn 6kk rajapyykkiin (tai ehkä pari viikkoa ennen alotan niin ei ole niin kiire lisätä koko repertuaaria) tarjota vain ja ainoastaan maitoa. Rintaa ja jos joku meno pukkaaa et tissit lähteebaanalle niin sitten Nannia. Saga kasvaa ok ja on pääosin tyytyväinen likka joten ei mitään aihetta vielä kiinteisiin.
Tuutin juttuja on niin kiva lukea. Muistan että sinulla on lähes samanikäinen ja ihan samankokoinen sakki kun meillä täällä joten aina luen juttusi tarkkaan ja komppaan huomaamattani asiassa kun asiassa. Oletko koskaan pulassa kolmikkosi kanssa?? KUn musta nyt tuntuu etten repeä ja riitä tähän kaikkeen. Pojat tappelee, tarvii huomiota, mies kaipaa huomiota, koti kaipaa huomiota, pyykit huutaa korissa, villakoirat vilkuttaa lattialla, koirat katsoo spanielin ilmeellä että me ollaan kanssa täällä.Ja vielä on tuo Saga-neiti joka myös kaipaa yhtä ja toista.. Joskus ihan pistää ahistaen että miten ihmeessä me jaksetaan ja saadaan tää kööri täysi-ikäisiksi ja yhteiskuntakelposiksi (mikä kauhea sana!).
Sainpas valittaa, kiitos siitä vaan siskot. Illalla kampaajalle ja eiköhän tää taas iloksi tästä muutu.
Saga on ihan kauhean kova juttelemaan. Alkanu kiljua ja hihkua ja kovasti tarttua leluihin ja syö kaiken tietty. Mutta ei elettäkään kääntymiseen , ei. Maata jötköttää vain ja höpöttelee.
Yläkerta ei hiljene, täytyy käydä tassulla auttamassa kaveri uneen. Moikkelis vaan, terkuin orvokki
Jadeade 3kk 62,5cm 6345g
Juliaana 4kk 65cm 6280g
Magda83 4kk 63,3cm 5860g
Mikumamma 3kk 64cm 7338g
Orvokki1 4kk 63cm 6420g
Päkkänä 4kk 62,5cm 7860g
Sailori 2kk 61,5cm 6050g
Sande-75 4kk 65cm 6560g