Antaako ihmiset yleensä lahjaksi sen mitä heidän juhlaruokiin menee?
Mietin vaan, mikä on yleensä tapana. On meinaan kokemus vähän aikaa sitten, että järkättiin juhla ravintolassa, ja lahjatoiveena meillä oli lomamatka eli olimme antaneet tilinron, jotta voi osallistua.
Tosi moni toi kuitenkin jotain ihan muuta ja sen lisäksi annetut summat oli aika pieniä.
Yhden hengen ruoat + juomat maksoi n. 60 eur - ja jos oli esim. pariskunta ja heillä vielä kaikki lapset 3-4 kpl mukana, niin sehän maksaa jo väh. n. 150-200 eur yhteensä. (Kuten monilla oli.)
En TIETENKÄÄN oleta että tämmöisessä tapauksessa iso perhe laittaisi noin paljon rahaa, mutta mun mielestä esim. ois ollut ok summia
- tosi hyviltä kavereilta 50-100 eur
- aika hyviltä 50 eur
- muilta sitten ehkä vähän vähemmän
Ja esim. 20 eur on myös toki ok, mutta siinä ei tietenkään ole ajateltu yhtään, mitä henkilön / jopa perheen osallistuminen maksaa (etenkin siis jos joku tiettävästi hyvin toimeentuleva turhaa sniiduilee ; muuten ymmärrän kyllä eri rahatilanteet.)
No, tää saa nyt varmaan paljon nega-kommenttia - tietenkään me ei järkätty niitä juhlia rahan keruuta varten vaan nähdäksemme ystäviämme!!
Halvemmaksi ois toki tullut jättää ne pitämättä ja käyttää se raha suoraan siihen matkaan, mihin keräämme rahaa :). Mutta halusimme myös bileet.
(Ja meidän pikkuasuntoon ei mahdu vierasmäärää, eikä oma aika riittänyt muuhun kun ottaa kaikki ravintolasta.)
Harmittaa vaan vähän se, jotenkin tulee fiilis ettei kaikki arvostaneet meitä / toiveitamme, ostivat mieluummin jotain alekrääsää mitä kaapit muutenkin täys, tai viinapulloja (joo helppo klassikko, mutta sitä ei meille toivottu; miehelle jää helposti putki päälle joten olen monelle yrittänyt sanoa ettei tois meille viinaa.)
Ois kai pitänyt tehdä niin kuin yksi tuttavapariskunta teki vastaavat juhlat järjestäessään: keräsivät etukäteen tilille suoraan osallistumismaksun! (Ja mielestäni SE oli kornia...)
Kommentit (49)
että vieraan pitää tuoda saman arvoinen lahja kuin isäntäväelle menee tarjoiluihin, ei sitä täällä av:lla ole keksitty. Tämä on jo aika vanha juttu ja ainakin tätini noudattaa tätä tapaa.
Itse jo 40 v noudatan periaatetta, että tarjoan jos siltä tuntuu enkä odota mitään vastinetta.
20 per nuppi, jotenkin vaan tuntuu sopivalta.
Lahjaa ostaessa en katso niinkään summaa, ostan sen lahjan mikä juhlivalle/juhliville sopiva.
vaan juhlistimme paria muuta yhteistä merkkipäiväämme kerralla...
ap
lahjoista voi odottaa TODELLA vaatimattomia. Hääjuhlaan ihmiset vievät rahaa ehkä 50 euroa ja siitä ylöspäin, mutta merkkipäiväjuhliin... ööö... ehkä hupilahjoja tai sitten joku muodollinen summa.
ensin ei voida ilmoittaa tullaanko vai ei, sekin on niin vaikeaa.
Sitten osa tulee myöhässä.
Itse kun olemme kutsuttuna, vastaamme kutsuun, tuomme aina mitä on toivottu (jos rahaa, ehkä n. 50 eur, riippuen ihan henkilöistä, ehkä ennemänkin), tai katsomme lahjalistalta jotain. Ja jos ei ole toivetta annettu, usein kysyn sellaista erikseen.
No, onneksi toki osa tuttavistamme osaakin nämä peruskäytössäännöt, kuten just tuon kutsuun vastaamisen.
ap
Jokainen järjestäköön sellaiset juhlat, joihin on varaa. Juhlia ei voi järjestää niin, että laskee, että osa kustannuksista peitetään lahjoilla. Jos lahjoja saa, se on ylimääräistä ja mukavaa, mutta korostaisin, että kenenkään ei ole pakko tuoda mitään.
Pääsymaksu juhliin on kaikkein mauttominta!
etukäteen voi tietää? Mä olen ollut häissä, joissa en syönyt yhtään mitään? Olisinko voinut ottaa lahjamme takaisin. Tarjolla oli vain lihakeittoa ja olen kasvissyöjä. Kakkua en saanut, koska se loppui kesken ja muuta tarjottavaa ei ollut.
Ei tosin ravintolassa, vaan täällä kotona. Tulossa on vähän yli 20 vierasta. Tarjolla on grilliruokaa mm. kreikkalaisia lihapullia, valkosipulipatonkia, tsatsikia, erilaisia salaatteja jne. Lisäksi tietenkin kahvit synttärikakkuineen.
Ruokajuomana on viiniä, olutta, limukkaa ja mehua oman valinnan mukaan. Kahvin kanssa Baileys tai konjakki. Lisäksi on hyvin varusteltu baari eli vähän kaikkea löytyy. Juotavat ovat ad libitum.
Mitään erityisiä lahjatoiveita ei miehelläni ollut (kyseessä hänen 40-vuotissynttärinsa). En tiedä tarkkaan, mitä nuo tarjoilut tulevat maksamaan per henkilö. Paljonhan se riippuu tuosta juomisten määrästä. Tähän mennessä rahaa on mennyt noin tonni. Ruoka-ainekset puuttuvat vielä tuosta ja ehkä jotain muutakin.
Meille on tässä tärkeintä, että pidetään mukavat juhlat, kaikilla on hauskaa ja saadaan läheiset paikalle. Kustannus-hyötyajattelua emme ole ikinä ajatelleet juhlia järjestäessämme.
Täällä on ollut aika paljon näitä narinoita lahjoista ja lahjojen arvosta. Jään mielenkiinnolla odottamaan, mitä mieheni saa. Olen kyllä varma, että hän on ihan tyytyväinen, vaikka tulisi mitä. Mutta pitääkö meidän nyt sitten alkaa juhlien jälkeen laskemaan tappioita/voittoa?
Pitääkö mun tulla sunnuntaina tänne narisemaan, kun ei ollut tarpeeksi kalliita lahjoja ;)
Minusta on outoa, että ihmiset kehtaavat tulla syömään ja juomaan, mutta eivät välttämättä tuo kunnon lahjaa.
Meillä esim. oli kyllä varaa järjestää ja maksaa omat häämme (ruokiin ja juomiin meni n. 80e/aikuinen), mutta silti joidenkin vieraiden kitsaus(?) yllätti.
Esim. yksi 11 hengen kaveriporukka antoi yhteisesti 100e lahjakortin. Minusta se oli vähän noloa, kun joiltakin muilta pariskunnilta tuli jo yksistään lahjoja yli 100e arvosta. Itse ajattelen, että 20e/aikuinen on aika minimi, jos esim. häistä kyse. Mutta joidenkin mielestä tämä on nipottamista. Minusta se taas kuuluu vain hyviin tapoihin arvioida hiukan lahjan arvon sopivuutta.
Mekin järjestettiin muuten vast´ikään miehen 30v. synttärit grillausperiaatteella. Vaikka siihenkin sai rahaa uppoamaan kivasti (lihat, juomat ym.) ei odotettukaan mitään isoja lahjoja. Lähinnä vieraat toivat viinipulloja, pieniä lahjakortteja ym. Eli riippuu ihan juhlan luonteesta, millaista panostusta vierailta on lupa odottaa.
Annan melko vaatimattomia rahasummia (tai osuuksia kimppalahjoini) koska ajattelen häihin menoa kokonaissummana - kyydit ja majoituskin maksavat, joten vieraana minulle tulee kuluja jo ilman kallista lahjaakin.
Toisaalta, ainakin osaan tuon kutsuun vastaamisen, eli vastaan nopealla aikataululla olenko / olemmeko tulossa tai jos en pääse, ilmoitan senkin. En jää vatvomaan osallistumistani.
Kerran olen nuorena antanut hyvälle ystävälleni aika kalliin häälahjan, ja kun tajusin jälkikäteen että heille sitä rahaa ja tavaraa sateli niin paljon, etteivät todellakaan edes tienneet mitä kaikkea tuli, saati että olisivat muistaneet kuka mitäkin on antanut. Joten en enää sen jälkeen ole ottanut paineita siitä, että juuri minun pitäisi antaa huikean kallis lahja.
Minusta on outoa, että ihmiset kehtaavat tulla syömään ja juomaan, mutta eivät välttämättä tuo kunnon lahjaa. Meillä esim. oli kyllä varaa järjestää ja maksaa omat häämme (ruokiin ja juomiin meni n. 80e/aikuinen), mutta silti joidenkin vieraiden kitsaus(?) yllätti. Esim. yksi 11 hengen kaveriporukka antoi yhteisesti 100e lahjakortin. Minusta se oli vähän noloa, kun joiltakin muilta pariskunnilta tuli jo yksistään lahjoja yli 100e arvosta. Itse ajattelen, että 20e/aikuinen on aika minimi, jos esim. häistä kyse. Mutta joidenkin mielestä tämä on nipottamista. Minusta se taas kuuluu vain hyviin tapoihin arvioida hiukan lahjan arvon sopivuutta.
Haluatko ne kutsumasi henkilöt paikalle vain, jos heillä on varaa antaa "tarpeeksi" iso lahja? Joillakin voi olla rahasta tiukkaa ja esim. kymppi tai kaksi on jo iso raha.
Mä kutsun paikalle juhliin ne ihmiset, joiden haluan siellä olevan. Ei ole lahjapakkoa, eikä lahjoilla hintarajaa. Tarjottavat ja kohtelu ovat kaikille vieraille samat, tuli sitten lahjaksi mitä vaan tai ei mitään.
Noloa on arvottaa lahjoja!
jos ei siinä ole vielä ruoat mukana? Pelkkiin juomiin?
Mitä tarkoittaa ad libitum?
Ei tosin ravintolassa, vaan täällä kotona. Tulossa on vähän yli 20 vierasta. Tarjolla on grilliruokaa mm. kreikkalaisia lihapullia, valkosipulipatonkia, tsatsikia, erilaisia salaatteja jne. Lisäksi tietenkin kahvit synttärikakkuineen. Ruokajuomana on viiniä, olutta, limukkaa ja mehua oman valinnan mukaan. Kahvin kanssa Baileys tai konjakki. Lisäksi on hyvin varusteltu baari eli vähän kaikkea löytyy. Juotavat ovat ad libitum. Mitään erityisiä lahjatoiveita ei miehelläni ollut (kyseessä hänen 40-vuotissynttärinsa). En tiedä tarkkaan, mitä nuo tarjoilut tulevat maksamaan per henkilö. Paljonhan se riippuu tuosta juomisten määrästä. Tähän mennessä rahaa on mennyt noin tonni. Ruoka-ainekset puuttuvat vielä tuosta ja ehkä jotain muutakin. Meille on tässä tärkeintä, että pidetään mukavat juhlat, kaikilla on hauskaa ja saadaan läheiset paikalle. Kustannus-hyötyajattelua emme ole ikinä ajatelleet juhlia järjestäessämme. Täällä on ollut aika paljon näitä narinoita lahjoista ja lahjojen arvosta. Jään mielenkiinnolla odottamaan, mitä mieheni saa. Olen kyllä varma, että hän on ihan tyytyväinen, vaikka tulisi mitä. Mutta pitääkö meidän nyt sitten alkaa juhlien jälkeen laskemaan tappioita/voittoa? Pitääkö mun tulla sunnuntaina tänne narisemaan, kun ei ollut tarpeeksi kalliita lahjoja ;)
Minusta on outoa, että ihmiset kehtaavat tulla syömään ja juomaan, mutta eivät välttämättä tuo kunnon lahjaa.
ravintolaan, en odottaisi enkä oikeastaan edes toivoisi mitään snacksejä enempää.
Puolestani saisi vaikka olla niin, että ne syövät omaan piikkiin, jotka haluavat.
Aivan käsittämätön ajatus, että lahja olisi suoraanverrannollinen osallistumismaksu juhlien järjestäjälle. Enpä ole koskaan juhlia järjestäessäni tullut tuota ajatelleeksi. Olen myös lähettänyt lahjan usein myös siinä tapauksessa jos en ole itse päässyt osallistumaan juhliin, ja nimenomaan sen vuoksi kun OLEN HALUNNUT MUISTAA juhlakalua jotenkin. Toki lahjoja ostaessa on hyvä noudattaa saajan toiveita, mutta älytöntä kitistä että vieraat ei tajua tuoda tarpeeksi hienoja lahjoja mun niin hienoihin ja kalliisiin juhliin. Erittäin lapsellista, aikuisilta ihmisiltä.
esim.
- miehen työkaverin häät n. 30e
- erittäin hyvän ystäväperheen lapsen rippilahja 30-35e
- kummitytön rippilahja 70e
- kaukaisen sukulaisen häälahja 40e
- hyvien ystävien 30/40v lahjat n. 30-40e
- veljeni häälahja n. 80e
Eli mielestäni suht kohtuusummia. Meillä ollut omia 40v juhlia ja tyttären rippijuhlat, ja lahjojen arvot olleet suurinpiirtein tuota luokkaa. Itse mietin lahjan arvon sen mukaan miten läheinen juhlija on itselleni. Sillä ei ole merkitystä onko sukulainen vai ei. Hieman vaikuttaa myös se minkätyylisistä juhlista on kyse.
Otan huomioon aina myös lahjalistat ja -toiveet. Esim. veljelläni oli lahjalista, josta valitsimme. Yksi hääpari pyysi matkatilille rahaa, jonne sitten laitoimme.
En omissa juhlissani ole laskenut tarjoilun hintaa/nuppi, enkä odota sen perusteella mitään. Jokainen ostaa lahjan omien kriteeriensä mukaan, en minä niistä voi olettaa enkä odottaa yhtään mitään.
Tuli mieleen sellanen huomio, että jos ajatuksena on tuoda ns. juhlien arvoinen lahja niin kuinka vieras voi etukäteen tietää miten kalliit ja hienot juhlat on kyseessä? Ei mitenkään.
Esim. yksi 11 hengen kaveriporukka antoi yhteisesti 100e lahjakortin. Minusta se oli vähän noloa, kun joiltakin muilta pariskunnilta tuli jo yksistään lahjoja yli 100e arvosta. Itse ajattelen, että 20e/aikuinen on aika minimi, jos esim. häistä kyse.
Kun kaveriporukassa on opikelijoita ja esim. yksi nuori, joka on jo sairaseläkkeellä ym todella pienituloisia. Siis sellaisia, joilla ei todella ole varaa laittaa 100 euroa per nuppi lahjoihin. On ajateltu, että kun sillä kympillä tai kahdella ei saa mitään, niin annetaan porukalla 100-200 euron lahjakortti vaikkapa Stockalle. Sillä summalla saa jo jotain ja saa sankari itse päättää, mihin rahat käyttää. Ilmeisesti tämä ei sitten ole ollut oikea tapa. Miten pitäisi toimia, jos oikeasti ei ole rahaa lahjaa? Ono parempi jättää tulematta? Ja porukka lahjaa ostettaessa ei oikein kehtaa sanoa, että mä laitan enemmän, kun oon varakkaampi kuin sä...
vaan juhlistimme paria muuta yhteistä merkkipäiväämme kerralla...
ap