Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaako ihmiset yleensä lahjaksi sen mitä heidän juhlaruokiin menee?

Vierailija
31.07.2009 |

Mietin vaan, mikä on yleensä tapana. On meinaan kokemus vähän aikaa sitten, että järkättiin juhla ravintolassa, ja lahjatoiveena meillä oli lomamatka eli olimme antaneet tilinron, jotta voi osallistua.

Tosi moni toi kuitenkin jotain ihan muuta ja sen lisäksi annetut summat oli aika pieniä.

Yhden hengen ruoat + juomat maksoi n. 60 eur - ja jos oli esim. pariskunta ja heillä vielä kaikki lapset 3-4 kpl mukana, niin sehän maksaa jo väh. n. 150-200 eur yhteensä. (Kuten monilla oli.)

En TIETENKÄÄN oleta että tämmöisessä tapauksessa iso perhe laittaisi noin paljon rahaa, mutta mun mielestä esim. ois ollut ok summia

- tosi hyviltä kavereilta 50-100 eur

- aika hyviltä 50 eur

- muilta sitten ehkä vähän vähemmän

Ja esim. 20 eur on myös toki ok, mutta siinä ei tietenkään ole ajateltu yhtään, mitä henkilön / jopa perheen osallistuminen maksaa (etenkin siis jos joku tiettävästi hyvin toimeentuleva turhaa sniiduilee ; muuten ymmärrän kyllä eri rahatilanteet.)

No, tää saa nyt varmaan paljon nega-kommenttia - tietenkään me ei järkätty niitä juhlia rahan keruuta varten vaan nähdäksemme ystäviämme!!

Halvemmaksi ois toki tullut jättää ne pitämättä ja käyttää se raha suoraan siihen matkaan, mihin keräämme rahaa :). Mutta halusimme myös bileet.

(Ja meidän pikkuasuntoon ei mahdu vierasmäärää, eikä oma aika riittänyt muuhun kun ottaa kaikki ravintolasta.)

Harmittaa vaan vähän se, jotenkin tulee fiilis ettei kaikki arvostaneet meitä / toiveitamme, ostivat mieluummin jotain alekrääsää mitä kaapit muutenkin täys, tai viinapulloja (joo helppo klassikko, mutta sitä ei meille toivottu; miehelle jää helposti putki päälle joten olen monelle yrittänyt sanoa ettei tois meille viinaa.)

Ois kai pitänyt tehdä niin kuin yksi tuttavapariskunta teki vastaavat juhlat järjestäessään: keräsivät etukäteen tilille suoraan osallistumismaksun! (Ja mielestäni SE oli kornia...)

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis ihan miten kukin haluaa juoda, tarjolla on "rajattomasti".

Tuo tonni on mennyt pääosin juomiin. Jonkin verran on mennyt koristeluihin ja mm. kertakäyttöastioihin eli esim. kaikki lasit ja lautaset. Näin lähinnä särkymisvaaran vuoksi. Laseja on siis viini-, olut-, snapsi-, ja juomalasit. Pöytäliinat ostettin myös kertakäyttöisinä ja tuossa on myös grillaukseen tarvittavia alumiinivuokia, bambutikkuja jne. Yllättävästi maksaa tuo pikkutilpehöörikin, kun isommalle porukalle ostaa.

Vierailija
42/49 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluamme ne IHMISET sinne juliin ja haluamme viettää heidän kanssaan kivan illan. Me emme järjestä juhlia siksi, että saisimme lahjoilla katettua kulut. Jos ei ole varaa jäjestää juhlia "viimeisen päälle" niin sitten karsii kuluista tai on järjestämättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluamme ne IHMISET sinne juliin ja haluamme viettää heidän kanssaan kivan illan. Me emme järjestä juhlia siksi, että saisimme lahjoilla katettua kulut. Jos ei ole varaa jäjestää juhlia "viimeisen päälle" niin sitten karsii kuluista tai on järjestämättä.

On suorastaan moukkamaista ajatellakaan, että vieraiden on annettava rahaa saman verran kuin syövät ja juovat.

Minä ainakin kestitsen vieraitani, koska haluan heidän seuraansa omalla tärkeällä hetkelläni. En kestitse heitä sillä taka-ajatuksella, että he maksavat lahjojen muodossa omat kulunsa.

Ja lahjatoiveen ja tilinumeron antaminen yhdessä kutsun kanssa on TODELLA moukkamaista. Ne voi kertoa, jos vieras sitä kysyy - mutta kutsuille SAA tulla jopa täysin ilman lahjaa. Lahja on se, että tullaan paikalle juhlamielellä.

Kamalan ahneeksi ja materialistiseksi on maailma mennyt.

Vierailija
44/49 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten yleensä lahja on meiltä noin 20 e, max. 30 jos on joku tosi läheinen.

Ja mitä ruokien hintoihin tulee, niin sitähän ei etukäteen tiedä. Jollain voi olla tosi hienot ruuat jotka saatu kohtuu hinnalla jonkun tutun kautta, toisella älyttömän kalliit ja kolmannella tavalliset ja neljänellä säästöbudjetilla tehdyt. Että vaikea sen perusteellakaan on lähteä lahjasummia määrittämään.

Vierailija
45/49 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestin joskus huvikseni illalliskutsuja kavereille, koska pidän kokkaamisesta. Väsäsin sitten semmoisia 4-5 ruokalajin illallisia. Useimmiten vieraat toivat vaikka viinipullon, se oli hyvä lahja, ja sitten syötiin hullun lailla.

Kerran yksi vieras ehdotti ihan tosissaan, että laittaisin tilinumeron ja laskun ruoista tulemaan. Koin tämän outona, koska minusta jos etukäteen sovitaan nyyttikesteistä tms. kimpparuokailuista, jaetaan kauppakulut tasan, mutta siitä ei ollut kyse. Olin ihan itse halunnut ne juhlat järjestää ja siksi itse maksoinkin kaiken.

Ajattelutapoja on niin monenlaisia...

Vierailija
46/49 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä tarjoilut voivat olla niin eri tasoisia, että kovin tarkkaan ei voi tarjoilujen arvoa etukäteen tietää.

Jos toisissa häissä on lihasoppa ja toisissa lohirullat, mätivaahdot ja porokakut sekä viinihanat auki, niin hintaero on aika valtava, eikä sitä voi etukäteen tietää. Ette kai te ilmoittautuessanne kysele, että millaiset tarjoilut on luvassa...

Tuli mieleen sellanen huomio, että jos ajatuksena on tuoda ns. juhlien arvoinen lahja niin kuinka vieras voi etukäteen tietää miten kalliit ja hienot juhlat on kyseessä? Ei mitenkään.

Vierailija
47/49 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tästä tuli niin "hyvää" keskustelua :).

Oikeasti olen kyllä itsekinsitä mieltä, että lahjoista ei pidä juuri valittaa, ja etenkin että juhlat järkätään juuri siksi että HALUAA tarjota ystäville ja nähdä heitä!

Mutta tällaista valitustahan täällä av:llä usein on...

ap

Vierailija
48/49 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. yksi 11 hengen kaveriporukka antoi yhteisesti 100e lahjakortin. Minusta se oli vähän noloa, kun joiltakin muilta pariskunnilta tuli jo yksistään lahjoja yli 100e arvosta.

Mutta kyse on sentään kavereista.

Itse saimme häälahjaksi mieheni äidin sisaruksilta 100e shekin, ja heitä on sentään yli 5 sisarusta puolisoineen ja aikuisine lapsineen :D

En yleensä itse todellakaan katso lahjahevosta suuhun, mutta tuo itseäni ärsyttää jollain tasolla edelleen. Joo, eivät ole mitään miljonäärejä, mutta normaaleja työssäkäyviä keski-ikäisiä ihmisiä ja ihan kelpo juhlat mekin järjestettiin.

Itsekästä, ehkä, mutta olkoon.

Vierailija
49/49 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin pidettiin juhlat ravintolassa. Ruokakulut olivat samaa luokaa (60 €/vieras)ja ilmainen 'piikki' koko illan vieraille. Lahjatoiveemme oli: laastensairaalan lahjatili. hyvä mieli tuli meille ja toivottavasti myös vieraille.

P.s. Meillä ei ole sairasta lasta..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi