Antaako ihmiset yleensä lahjaksi sen mitä heidän juhlaruokiin menee?
Mietin vaan, mikä on yleensä tapana. On meinaan kokemus vähän aikaa sitten, että järkättiin juhla ravintolassa, ja lahjatoiveena meillä oli lomamatka eli olimme antaneet tilinron, jotta voi osallistua.
Tosi moni toi kuitenkin jotain ihan muuta ja sen lisäksi annetut summat oli aika pieniä.
Yhden hengen ruoat + juomat maksoi n. 60 eur - ja jos oli esim. pariskunta ja heillä vielä kaikki lapset 3-4 kpl mukana, niin sehän maksaa jo väh. n. 150-200 eur yhteensä. (Kuten monilla oli.)
En TIETENKÄÄN oleta että tämmöisessä tapauksessa iso perhe laittaisi noin paljon rahaa, mutta mun mielestä esim. ois ollut ok summia
- tosi hyviltä kavereilta 50-100 eur
- aika hyviltä 50 eur
- muilta sitten ehkä vähän vähemmän
Ja esim. 20 eur on myös toki ok, mutta siinä ei tietenkään ole ajateltu yhtään, mitä henkilön / jopa perheen osallistuminen maksaa (etenkin siis jos joku tiettävästi hyvin toimeentuleva turhaa sniiduilee ; muuten ymmärrän kyllä eri rahatilanteet.)
No, tää saa nyt varmaan paljon nega-kommenttia - tietenkään me ei järkätty niitä juhlia rahan keruuta varten vaan nähdäksemme ystäviämme!!
Halvemmaksi ois toki tullut jättää ne pitämättä ja käyttää se raha suoraan siihen matkaan, mihin keräämme rahaa :). Mutta halusimme myös bileet.
(Ja meidän pikkuasuntoon ei mahdu vierasmäärää, eikä oma aika riittänyt muuhun kun ottaa kaikki ravintolasta.)
Harmittaa vaan vähän se, jotenkin tulee fiilis ettei kaikki arvostaneet meitä / toiveitamme, ostivat mieluummin jotain alekrääsää mitä kaapit muutenkin täys, tai viinapulloja (joo helppo klassikko, mutta sitä ei meille toivottu; miehelle jää helposti putki päälle joten olen monelle yrittänyt sanoa ettei tois meille viinaa.)
Ois kai pitänyt tehdä niin kuin yksi tuttavapariskunta teki vastaavat juhlat järjestäessään: keräsivät etukäteen tilille suoraan osallistumismaksun! (Ja mielestäni SE oli kornia...)
Kommentit (49)
Kauheen kiittämätöntä porukkaa. Yök.
ei ole ikinä käynyt mielessä (ennen kuin tätä palstaa olen lukenut), että minun pitäisi antaa lahjaksi jollekin rahaa niin paljon, että meidän 3hlö perheen ruuat kattaa. Itse ovat juhlat halunneet järjestää ja sinne vieraat pyytäneet.. Ei ole mielestäni vieraiden tehtävä sitten maksaa omia ruokiaan ja tätä en koskaan edes olettaisi omissa juhlissani. Pääasia, että tulevat paikalle sillä lahjoilla ei ole niin paljoa merkitystä. Toki ymmärrän harmistuksesi.. :(
Lahjahan se on toisinkin päin, että kutsuu ystävät ravintolaan ja syöttää ja juottaa heidät viimeisen päälle. ??
ap
Annan suurin piirtein samanarvoisen lahjan sen mukaan miten läheisiä olemme.
Etukäteen ei voi arvata paljonko juhlan järjestäjille tulee kustannuksia. Toiset tilaa kaiken valmiina ja kalliilla rahalla. Toiset tekevät mahdollisimman paljon itse ja kustannukset on pienemmät.
tämä on kammottava ajatus että hääpari päättää millaiet gourmet tarjoaa ja sitten odottaa että vieraat maksavat samalla hinnalla osallistumisestaan. Miksi järjestätte juhlia jos laskette saldoa tuolla tavalla? Kyllä on antamisen ilo tästä touhusta kaukana.
Eli siis te annoitte lahjan ystävillenne, jotka eivät ymmärtäneet olla siitä niin kiitollisia, että oisivat maksaneet ns viulut?
Kun me juhlittiin häitämme, painettiin kutsuihin, että "ei lahjapakkoa", koska just vitutti toi vatvominen. Eikä sit saatukaan lahjoja, onneks monet tajus asian. Jos ME juhlitaan, niin totta hitossa me se maksetaan. Jos ei makseta niin ei ne meidän juhlat ole sitten. Ei kai häät (oliko ap:n juhlat häät, en muista) nyt mitkään nyyttärit ole, johon vieraiden tulee rahallisesti(kaan) osallistua??
miksi sitten syötät ja juotat heidät jos se on mielestäsi kallista?
Lahjahan se on toisinkin päin, että kutsuu ystävät ravintolaan ja syöttää ja juottaa heidät viimeisen päälle. ?? ap
ne kerrat, kun on pyydetty "lahja kirjekuoressa", olen vienyt lahjakortin, n. 50 euron arvoisen.
mulla henkilökohtaisesti vaikuttaa lahjan suuruuteen se, onko kutsuttu esim. kotiin kahville ja tarjolla on itse leivottua pullaa vai onko kutsuttu viiden ruokalajin illalliselle ravintolaan.
Silti ei mielestäni ole mikään velvollisuus ostaa lahjalla pääsyä juhliin. Lahjan antaja voi päättää, mitä antaa ja miten kallista. Lahja ei ole pääsymaksu juhliin.
Lahjahan se on toisinkin päin, että kutsuu ystävät ravintolaan ja syöttää ja juottaa heidät viimeisen päälle. ?? ap
Jos tahtoo kutsua ihmisiä syömään ja juomaan, niin silloin antaa heille lahjan. Jos taas tahtoo tasata kustannuksia, laittaa sen laskun etukäteen jolloin kukin osaa päättää voiko osallistua juhlaan vai ei?
Lahjaa/lahjan antajaa ei arvostella koska se on lahja.
jos 60 euroa per vieras on omasta mielestä liikaa, pitää järjestää juhlat niin että rahaa menee vain 20 euroa per vieras.
Turha syytellä vieraita siitä että toivat vääränälaisia lahjoja.
Olivat tilanneet kaiken todella kalliimman mukaan, tilat, ruuat, tarjoilun yms. yms.
Sitten toivoivat myös matkaan rahaa eli lahjatoive oli tilinron muodossa. Etukäteen sitten totesi vähän pettyneenä, mutta samalla hivenen vielä toiveikkaana että eivät ehkä saa katettua edes ruokamenoja / hlö. No tarjoilut ylitti reilusti 100 e / hlö, että ehkei... Tai no en tiedä mitä joku antoi, mutta meiltä ei ainakaan liiennyt yli 300 euroa lahjaksi.
Valintoja ne on.
EN siis olettanutkaan missään nimessä, että kaikki menot saadaan katettua!!
Vaan halusimme juurikin tarjota ystäville mukavan illan!
Ja tietysti se n. 60 e/henk. oli ihan sen mukaan että meillä oli siihen varaa!
MUTTA, asia erikseen on, että ikävää ettei meidän toivetta halunneet monet kunnioittaa lainkaan.
(Ja itse kuvittelin että esim. nuo ap-viestissä mainitut summat, nyt olisi ehkä jonkinlaisia "perusnormisummia" (ainakin mitä tätä av:tä lukenut), mutta ilm. ei.) Ja TÄÄLTÄ AV:LTÄ!!! mä olen kyllä senkin lukenut, että perussääntö on että annetaan rahaa sen verran mitä ruokiin menee - tosin omastanikin mielestä se on vähän tyhmä sääntö, ei se käytännössä noin toki mene!
Mutta jos nyt kysyisin "mikä on sopiva summa rahaa lahjaksi", niin saisin varmaan taas täälläKIN sen perusvastauksen "sen verran mtiä ruoat arviolta maksaa".)
ap
Menin sekaisin laskuissa viidennen kattauksen jälkeen.
Lahjaksi veimme porukalla kirjan, josta oli silminnähden tyytyväinen.
Näin silloin, kun juhlat on mitoitettu juhlittavan varallisuuden mukaan.
eli siitä, että se yksi tuttavapari keräsi OSALLISTUMISmaksun etukäteen tilille?! REilua kai sinänsä, mutta vähän hassua sitten sanoa että se on heidän järkkäämä juhla... etenkin kun sillä rahalla saatu ruoka oli ihan hirveetä ruokalamättöä, ja arvoltaan 25 % siitä mitä piti maksaa, ja sitä oli liian vähän (eikä edes ruokajuomia kuulunut hintaan).
Mä tykkäsin silloi jo koko ideasta vähän pahaa ja meinasin et ei mennä, mutta sitten kun soiteltiin perään ja kinuttiin tullaanko, niin pakkohan se oli mennä...
ap
Mietin itse tätä niin että meitä on pyydetty jos jonkinlaisiin juhliin ja vihjailtu mikä olisi sopiva lahja tai sankarin toive. Kenellekään ei ole oikein riittänyt se 20 eur arvoinen juttu.
Ja sitten me kutsutaan ne meidän häihin ja lahjaksi tulee 20 eur tai vielä pahempaa ne pitää juhlat ja jättää meidät kutsumatta. Kyllä väistämättä tulee se tunne että ei me oikein kavereita ollakaan.
niin silloin kyseessä on yhdessä järjestettävät pippalot, nyytti kestit tms., johon pitäisi sitten jokaisen saada vaikuttaa mitä tarjotaan. Silloin mielestäni kyseessä ei ole mikään kutsu jonkun henkilön järjestämiin juhliin. Minusta juhlia kun alkaa järjestää, niin silloin lähdetään siitä periaatteesta, että itse kustantaa ihan kaiken juhliin liittyvän. Siitähän ei pitäisi loukkaantua, vaikka ei saisi yhtään lahjaa, jokainen toisi vaikka itsetehdyn kauniin kortin tai vaikka kukkia. Minusta taas ei pidä järjestää minkäänlaisia juhlia, jos laskee, että vieraiden pitäisi maksaa juhlista niin ja niin paljon.
Kyllä ap:n ajatusmaailma on hieman vinksahtanut, minusta ainakin. Miksi ihmeessä vatvot toisten juhlia ja tapaa toimia? Tekeekö se sun ajatuksista paremmat, jos nyt porukka alkaa mollata kavereitanne?
Lahjatoiveita voi esittää, mutta joku voi haluta silti tuoda lahjan, josta jää muisto. On paljon ihmisiä, jotka eivät haluaa laittaa rahaa tilille.
Kyllä kuulostat kiittämättömälle.
mutta asia muuttuu kun olet lahjaa antamassa kuin jos olet sitä pyytämässä. Kokonaisuus pitää huomioida myös.
Esim. me ei odotettu mitään ihme hienoja lahjoja, koska vasta suuri osa porukasta oli osallistunut meidän tupareihin ja tuonut sinne aivan ihania tuparilahjoja.
Jos sulla kaverit ovat maksaneet polttareista vaikka mitä, niin ei sitten enää kanneta sinne häihin toista mokomaa. Lisäksi riippuu siitä, pitääkö hotellia tai lentolippua varata häihin tuloon.
Meillä oli lahjalista, jostain syystä vain vähemmistö oli sieltä katsonut. Mutta ihan hyvä näin. Kivoja lahjoja silti tuli.
Mutta jos nyt kysyisin "mikä on sopiva summa rahaa lahjaksi", niin saisin varmaan taas täälläKIN sen perusvastauksen "sen verran mtiä ruoat arviolta maksaa".)ap
mainitsi ääneen paljonko serkkuni häissä ruoka-annos per hölä maksaa. Tästä äitini sitten veti johtopäätöksen, että ainakin se 40 euroa on taatusti vietävä lahjarahaa..