Ero tulossa... miten saisin pidettyä asunnon?
Mies tällä hetkellä ainoa joka kunnolla tienaa (opiskelen uudelle alalle ja teen hanttihommia), mutta tiedän saavani käytännössä koska vain vanhan työni takaisin (tai vastaavan, meistä on pula) josta palkka 1900e.
Mies tienaa 3500e/kk. Asumiskulumme ovat n. 1300e/kk (sisältäen siis lainat, vedet, sähköt, autpaikan, yhtiövastikkeen jne.) Miten ihmeessä voisin jäädä lasten kanssa asumaan tähän...?
Laina on yhdessä otettu ja asunto yhdessä ostettu, tällä hetkellä tosin mies maksaa tietysti asumiskulut.
Syy miksi pelkään on se, että miehellä on mahdollisuus maksaa tätä yksin pystynkö jollain ilveellä minä? Lapset varmaan menee helpommin sille, jonka ei tarvitse muuttaa, mutta kun mies ei yksinkertaisesti ole KYKENEVÄ hoitamaan lapsia. Minä olen hoitanut aina ruuat, terapiat, päivhoitoasiat, vaatehankinnat... siis kaiken. ja minä olen selvästi heidän ykkösvanhempansa. Mies ei uskalla mennä edes kahden lapsen kanssa ulos kun pelkää etteivät pysy hanskassa...
Kommentit (5)
Just perinteinen miehen elätti, vielä kehtaa valittaa kun on niin kallista. Eikä ole penniäkään maksanut kämpästä.....
koska kaikkeen asumiseen (vuokra, vastike, lainanlyhennykset, sähkö, vesi, remontit, huonekaluhankinnat jne) saisi mennä korkeintaan 1/3 kuukausituloista.
Eli hanki itsellesi työ, jossa palkka on kolme kertaa vuokran suuruinen, sitten sinulla on varaa asua asunnossa. Muuten en edes miettisi että miten on tuollaiseen varaa.
Jos sulla palkka kerran 1900 euroa, sitten sun kannattaa käydä etsiskelemään kämppää, jossa kuukausimenot on max 650 euroa kuussa... Tämä on totuus, älä pakene sitä!
saisivat suositusten mukaan olla kolmasosan NETTOtuloista eli jos tuo 1900e on brutto, niin...
Tietysti vain suosituksia, mutta kyllä se käytännössä on kivempi, että rahaa jää muuhunkin. Meillä menee asumiseen vaan 1/5 tuloista ja se on ihan hyvä, kun kyllä niitä rahareikiä löytyy muutenkin ihan tarpeeksi. Ihan kamalaa jos menis se kolmasosa!
On kyllä kovat asumiskulut yhdelle maksaa. Oleellinen kysymys on myös se, että paljonko sulle tulis lainaa? Jos ostaisit miehen ulos talosta, niin sunhan pitäisi maksaa vielä mies ulos sieltä.
Meillä oli aikanaan lähes velaton asunto, mutta kun miestä ostelin ulos, niin kummasti sain melkoisen lainan niskaani.
Uusi mies talouteen on tietty oiva ratkaisu asumiseen... No, ei ehkä kovin vakavasti otettava juttu, mutta tiedän sukulaiseni ottaneen kokonaan yksin kontolleen lähihoitajan koulutuksella ja työllä uuden omakotitalon verran lainaa. Pankki antoi lainan, kun ajatteli, että taloon voi löytyä toinen maksajakin ;-) Ja niin toki löytyikin. Mut tuolla logiikalla vois kyllä sanoa, et lainan voi ottaa, jos vaikka kohta tulee lottovoitto.
Tsemppiä tilanteeseen. Kyllä asiat järjestyy tavalla tai toisella!