Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vituttaa atooppinen iho :-(

Vierailija
28.07.2009 |

Olen elänyt atooppisen ihon kanssa enemmän ja vähemmän sujuvasti jo lähes 30 v. Mutta nyt lasten ollessa pieniä ihottuma on alkanut ottaa päähän entistä enemmän, koska se rajoittaa/hankaloittaa paljon kaikenlaista tekemistä lasten kanssa. Aina on joku ihokriisi meneillään, joko kuivat talvipäivät tai sit nyt kesähelteellä iho hikinäppylää täynnä :-(

Mikään ei tähän auta, siis lopullisesti, vaikka välillä joku tuntuu parantavan ihon kuntoa. Seuraavat on kokeiltu: helokkiöljy, aloe vera, kalaöljy, kortisonit, protopic, valohoidot ja homeopaattiset hoidot. Näistä parhaiten mulle on toiminut aloe vera, mutta ei sekään täydellisesti. Vituttaa.

Miten te muut atoopikot jaksatte tän ongelman kanssa?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tällä hetkellä mun huolenani. Puhkesi joskus viime kesällä ja on siitä pitäen pahentunut pikkuhiljaa. Ihottuma alkoi ranteista vähän niin kuin nokkosihottumana, mutta muuttui sitten kuivaksi. Mulla on aiemmin ollut ihottumaa vain taipeissa ja hiukan naamassa, joten tää on ollut jotain järkyttävää... Sitä on nykyään joka paikassa, paitsi jaloissa. :(

Se pahin ihottumakohta näköjään vaihtelee ajan myötä. Tällä hetkellä se on kädet, mutta yhessä vaiheessa oli yläselkä tosi karmean näkönen. Lisäksi päänahka kuivaakin kuivempi. Onko teillä muilla ihottuma levinnyt päänahkaan? Tällä hetkellä hoidan päänahkaa apteekista ostetulla hilseshampoolla, mutta olen käyttänyt sitä vasta niin vähän aikaa, etten osaa sanoa auttaako se... Iho kyllä kuivuu samantien pesun jälkeen, mikä ei taida olla kauheen hyvä merkki?

Tosi kummaa, miten se ihottuma voi yhtäkkiä noin vaan lehahtaa... Mäkin kyllä epäilen, että tän pahenemisen taustalla on jäätävä stressi, joka johtu suuresta elämänmuutoksesta. Se ainakin ajottuu ihottuman alkamisajankohdan kanssa samalle viivalle... Mutta että yli vuoden jo kestänyt eikä hoitokuurit ole auttaneet.

Kortisonia siis minäkin olen laittanut ja syönyt kortisonikuurinkin, kun ihottuma oli oikein pahana. Ataraxit ja parit muut antihistamiinit kokeiltu, mutta ne menettää tosi nopeasti tehonsa ainakin mulla. Pari viikkoa ja kutina on takas vaikka söiski antihistamiinia.

Mä olen alkanut epäillä että mun ihottuman lisäks mulla saattais olla jonkinsortin allergiaa tai yliherkkyyttä muutenkin, koska aivastelen nykyään jatkuvasti. Tiedä sitten voisko sekin johtua stressistä, että jos se olis jotenkin alentanut mun immuunipuolustusta... Allergiatesteissa (prick-testi) näkyi vain timotei, eikä muuta mutta olen vakuuttunut siitä että aivastelu ja nenän vuotaminen pahenee kun jonkinsortin koira on lähistöllä. Kaikki koirat ei sitä aiheuta, vain jotkut.

Tosi turhauttavaa käydä lääkärissä, kun sieltä tulee aina ne samat vastaukset eikä kukaan ehdi keskustella asiasta kunnolla. Niin kuin miksei minua voisi lähettää tarkempiin tutkimuksiin jos allergian mahdollisuus on olemassa? Ruoka-aineallergioita multa ei ole lainkaan tutkittu...

Tosiaan kaiken maailman rasvoihin on uponnut jo omaisuus. Toistaiseksi osaan suositella vain Ceralan plus -merkkistä perusrasvaa. Mulla ainakin auttoi. Siinä on jotain uutta "teknologiaa", joka ikään kuin tekee sellaisen suojakerroksen ihon pinnalle ja sitoo kosteutta. Mulla iho parani hiukan kun käytin sitä ja kortisonia.

Ongelma tosiaan on se, että aina kun lopetan kortisonin käytön niin ihottuma palaa ja vielä pahenee. Pelottaa olla käyttämättä sitä, koska elämä pahan ihottuman kanssa on yhtä helvettiä. Mutta toisaalta ihoni on ohentunut ihan hirveästi kortisonin käytön seurauksena, mikä ei myöskään ole hyvä juttu. Luulen että ihottuma pahenee osittain sen takia koska iho on mennyt niin ohueksi.

Oon miettinyt tota Protopicia, kun olen kuullut siitä paljon hyvää. Vois ainakin kokeilla sitä, niin pääsis tosta kortisonista eroon.

Kasvojen ihoon käytän Malu Wilz Super Rick Balm-nimistä kuivan ihon voidetta ja sen olen myös todennut ihan hyväksi. :) Se on tarpeeksi rasvaista superkuiville kohdille ja parin käyttökerran jälkeen huomasin, että kasvojeni iho oli jotenkin sileämpi ja parempikuntoinen. Johtuu varmaankin voiteen kosteuttavasta vaikutuksesta.

Minkälaista kosmetiikkaa te ihmiset muuten käytätte? Jos silmienympärysihossa on ihottumaa niin onko järkevää käyttää ripsaria, kun sen poistamiseen tarvitaan hankaamista mikä ei oo iholle hyväks? Onko joku teistä löytänyt hyvän meikinpoistoaineen joka sopii atooppiselle iholle (ei ärsytä ihoa)? Luin kans jostain, että mineraalimeikit olis parempia kuivalle iholle, mutten ihan vakuuttunut. Onko jollakin kokemuksia mineraalimeikeistä?

Kiitos vastauksista etukäteen! :) On muuten rauhottavaa lukea muidenkin kokemuksista täältä. Tuntuu ettei oo ihan niin yksin tän inhottavan vaivan kanssa.

-E

Vierailija
42/54 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi lapsistamme on ei atoopikko, syntynyt sektiolla, eikä koskaan imetetty, ja terveyden perikuva, muut täysimetetyt, yli 6kk, samassa kunnossa kun minä, onko sattumaa?

No onhan se. Vitun tyhmä kyllä pitää olla jos uskoo että ei olis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi lapsistamme on ei atoopikko, syntynyt sektiolla, eikä koskaan imetetty, ja terveyden perikuva, muut täysimetetyt, yli 6kk, samassa kunnossa kun minä, onko sattumaa?

No onhan se. Vitun tyhmä kyllä pitää olla jos uskoo että ei olis.

Vierailija
44/54 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan kokeillut shea-voita? Kaveri väittää että öljy ja sen päälle laitettu shea-voi on se mikä on auttanut hänellä enemmän kun mikään apteekin rasva! Ylistää sitä ihan hulluna, sanoo että se on siksi niin hyvää kun jos sen purkin jättää auki niin se ei kuivahda viikossakaan, mutta jos vertaa tavalliseen rasvaan niin jos tuubi jää auki niin se kuivuu tms. Että se on iholla samanlaista, se ei kuivu eikä kuivata ihoa vaan menee ihon sisään ja pysyy aina jotenkin kosteuttavana.. Joo sekava selitys, en oo niin tarkkaan kuunnellut sitä :DDD Mutta se väittää että se on pelastanut sen!!!

Tilaa kai täältä http://www.akomaskincare.co.uk/

Vierailija
45/54 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi apteekin kortisoniton Dexem creme. Suosittelen! Vähentää kutinaa ja punoitusta todella hyvin.

Vierailija
46/54 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele tämä:

[23.18] Paleo vs. THL:n viralliset ohjeet. Lapsen kasvattaminen ja ruokavalio.

https://soundcloud.com/helsinki-paleo/helsinki-paleo-podcast-episode23

Atopia on yksi tavallisimpia ihosairauksia. Atopia on tulehduksellinen sairaus, joka aiheuttaa oireita iholla.

Atopia on yksi monista sairauksista, joiden edessä virallinen lääketiede on aivan voimaton. Näin sairausteollisuuden toimesta atopia onkin julistettu parantumattomaksi sairaudeksi. Totuus on kuitenkin ihan jotain muuta, sillä atopia on ainakin useimmissa tapauksissa täysin parannettavissa oleva ongelma. Itse asiassa jo hyvin pienillä teoilla voi saada aikaiseksi dramaattista apua tähän ikävään vaivaan. Jos itselläni olisi atopia, niin toimisin seuraavasti:

1. Huolehtisin riittävästä D-vitamiinin saannista. Itselleni tuo riittävä tarkoittaa noin 100 mikrogramman päiväannoksia.

2. Atopia voi liittyä maksan vajaatoimintaan ja entsyymien puutokseen (etenkin lipaasi). Suosisin mahdollisimman paljon raakaruokaa ja rasvoista erityisesti kookosöljyä ja avokadoa. Maksaa voi hoitaa myös vähentämällä myrkkyjen käyttöä, ulkoilemalla enemmän ja myös maarianohdakkeen sekä voikukanjuuren avulla.

3. Gluteeniviljat pois! Tämän neuvon voi antaa melkein minkä sairauden kohdalla tahansa ja se toimii myös psoriasiksen suhteen. Koita ja hämmästy.

4. Maito pois.

5. Ihmisille uskotellaan, ettei atopia johdu millään tapaa kivennäisaine- tai vitamiinivajareista. On kuitenkin erittäin tyypillistä, että atopiaa sairastavilla on tosi ankara vitaaliaineiden puute. Eli kannattaa harkita perusteellista tankkausta, jossa käyttää apuna esimerkiksi spirulinaa, chlorellaa, laadukasta viherjauhetta, hampunsiemeniä, parapähkinöitä, fulvic acidia, macaa, runsaasti hyvää C-vitamiinia jne…

6. Valkoinen sokeri kokonaan pois ja tavallisen pöytäsuolan tilalle raffinoimaton merisuola.

7. Inkivääri ja kurkuma osaksi jokapäiväistä elämää. Ovat sen verran tehokkaita tulehdusten hillitsijöitä.

8. MSM!

9. Merivesi on tosi loistava juttu atoopikoille. Etenkin merivesi + aurinko on erinomainen yhdistelmä!

Vierailija
47/54 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2012 klo 22:09"]

on tällä hetkellä mun huolenani. Puhkesi joskus viime kesällä ja on siitä pitäen pahentunut pikkuhiljaa. Ihottuma alkoi ranteista vähän niin kuin nokkosihottumana, mutta muuttui sitten kuivaksi. Mulla on aiemmin ollut ihottumaa vain taipeissa ja hiukan naamassa, joten tää on ollut jotain järkyttävää... Sitä on nykyään joka paikassa, paitsi jaloissa. :(

Se pahin ihottumakohta näköjään vaihtelee ajan myötä. Tällä hetkellä se on kädet, mutta yhessä vaiheessa oli yläselkä tosi karmean näkönen. Lisäksi päänahka kuivaakin kuivempi. Onko teillä muilla ihottuma levinnyt päänahkaan? Tällä hetkellä hoidan päänahkaa apteekista ostetulla hilseshampoolla, mutta olen käyttänyt sitä vasta niin vähän aikaa, etten osaa sanoa auttaako se... Iho kyllä kuivuu samantien pesun jälkeen, mikä ei taida olla kauheen hyvä merkki?

Tosi kummaa, miten se ihottuma voi yhtäkkiä noin vaan lehahtaa... Mäkin kyllä epäilen, että tän pahenemisen taustalla on jäätävä stressi, joka johtu suuresta elämänmuutoksesta. Se ainakin ajottuu ihottuman alkamisajankohdan kanssa samalle viivalle... Mutta että yli vuoden jo kestänyt eikä hoitokuurit ole auttaneet.

Kortisonia siis minäkin olen laittanut ja syönyt kortisonikuurinkin, kun ihottuma oli oikein pahana. Ataraxit ja parit muut antihistamiinit kokeiltu, mutta ne menettää tosi nopeasti tehonsa ainakin mulla. Pari viikkoa ja kutina on takas vaikka söiski antihistamiinia.

Mä olen alkanut epäillä että mun ihottuman lisäks mulla saattais olla jonkinsortin allergiaa tai yliherkkyyttä muutenkin, koska aivastelen nykyään jatkuvasti. Tiedä sitten voisko sekin johtua stressistä, että jos se olis jotenkin alentanut mun immuunipuolustusta... Allergiatesteissa (prick-testi) näkyi vain timotei, eikä muuta mutta olen vakuuttunut siitä että aivastelu ja nenän vuotaminen pahenee kun jonkinsortin koira on lähistöllä. Kaikki koirat ei sitä aiheuta, vain jotkut.

Tosi turhauttavaa käydä lääkärissä, kun sieltä tulee aina ne samat vastaukset eikä kukaan ehdi keskustella asiasta kunnolla. Niin kuin miksei minua voisi lähettää tarkempiin tutkimuksiin jos allergian mahdollisuus on olemassa? Ruoka-aineallergioita multa ei ole lainkaan tutkittu...

Tosiaan kaiken maailman rasvoihin on uponnut jo omaisuus. Toistaiseksi osaan suositella vain Ceralan plus -merkkistä perusrasvaa. Mulla ainakin auttoi. Siinä on jotain uutta "teknologiaa", joka ikään kuin tekee sellaisen suojakerroksen ihon pinnalle ja sitoo kosteutta. Mulla iho parani hiukan kun käytin sitä ja kortisonia.

Ongelma tosiaan on se, että aina kun lopetan kortisonin käytön niin ihottuma palaa ja vielä pahenee. Pelottaa olla käyttämättä sitä, koska elämä pahan ihottuman kanssa on yhtä helvettiä. Mutta toisaalta ihoni on ohentunut ihan hirveästi kortisonin käytön seurauksena, mikä ei myöskään ole hyvä juttu. Luulen että ihottuma pahenee osittain sen takia koska iho on mennyt niin ohueksi.

Oon miettinyt tota Protopicia, kun olen kuullut siitä paljon hyvää. Vois ainakin kokeilla sitä, niin pääsis tosta kortisonista eroon.

Kasvojen ihoon käytän Malu Wilz Super Rick Balm-nimistä kuivan ihon voidetta ja sen olen myös todennut ihan hyväksi. :) Se on tarpeeksi rasvaista superkuiville kohdille ja parin käyttökerran jälkeen huomasin, että kasvojeni iho oli jotenkin sileämpi ja parempikuntoinen. Johtuu varmaankin voiteen kosteuttavasta vaikutuksesta.

Minkälaista kosmetiikkaa te ihmiset muuten käytätte? Jos silmienympärysihossa on ihottumaa niin onko järkevää käyttää ripsaria, kun sen poistamiseen tarvitaan hankaamista mikä ei oo iholle hyväks? Onko joku teistä löytänyt hyvän meikinpoistoaineen joka sopii atooppiselle iholle (ei ärsytä ihoa)? Luin kans jostain, että mineraalimeikit olis parempia kuivalle iholle, mutten ihan vakuuttunut. Onko jollakin kokemuksia mineraalimeikeistä?

Kiitos vastauksista etukäteen! :) On muuten rauhottavaa lukea muidenkin kokemuksista täältä. Tuntuu ettei oo ihan niin yksin tän inhottavan vaivan kanssa.

-E

[/quote]

En käytä mitään meikkejä silmissä, jos silmänympärysiho on ärtynyt. Meikit ja postoaineet vain pahentavat, parempi on antaa ihon parantua. 

Olen lukenut hyviä hoito-ohjeita atooppiseen ihoon mm. Allergialiiton lehdestä. Sieltä muistaakseni luin myös artikkelin, jossa selitettiin mistä atooppinen ihottuma / iho johtuu. http://www.allergia.fi/allergia-ja-astma/atooppinen-iho/ Suosittelen tutustumaan, löysin paljon uutta tietoa. 

p.s. Itselläni oli vaikeahko atooppinen ihottuma pitkälle yli 30-vuotiaaksi. Minua ei vauvana imetetty. Minulla ihottuman pahassa vaiheessa auttoi bakteeritulehdusta hoitavien voiteiden käyttö. Ihottuma on ollut pääsääntöisesti poissa jo vuosia, joskus voi tulla paikallisesti oireita mutta ei mitään sellasita kuin lapasena ja nuorena, jolloin ihottuma oli laaja-alaista. . Lapsillani atooppista ihottumaa ei ole ollut, vanhimmalla oli ihan vauvana mutta se meni ohi noin vuoden ikäisenä. Molempia lapsiani täysimetin 6 kk ja uskoisin että siitä oli hyötyä. Myös miehelläni oli lapsuudessa atooppista ihottumaa, joten lastemme perimässä taipumusta epäilemättä on. 

Vierailija
48/54 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka kauan säit jättihelokinsiemnöljyä? minulla se o ehdottomasti ollut paras apu atoopikolle

Vierailija
49/54 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet pitää täällä kurissa Physiogel voide. 

Vierailija
50/54 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vuoden ympäri korvantaustat halki ja karstaa saa aina suihkussa raapia pois. Kutisee ja on kipeät. Olen kokeillut rasvoja ja öljyjä, mutta vaiva ei lähde :( 

N22

Vierailija
51/54 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kirosin atooppista ihoani ja ihottumia. Nyt 40 v jälkeen olen lisäksi sairastunut psoriasikseen ja atopia on siihen verrattuna vain ärsyttävä ja harmillinen vaiva !!

Vierailija
52/54 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalle määrättiin elidel rasvaa ainoa joka toimii kallista on 1500euroa kilo, muista rasvoista tuli märkärupi.. joka levisi koko naamaan, kannattaa kokeilla, logobase on kans perusvoiteista kokeilemisen arvoista!

Vierailija
53/54 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elidel maksaa Virossa 2.5 euroa! Ei ole mikään kallis rasva. Täällä vain hinnat ihan persestä päin otettu.

Vierailija
54/54 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas pakkaskelit ja kuiva huoneilma. Mimä auttaisi nenän kuiviin limakalvoihin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi